Lu
door Ludo Rothuizen Oct 12, 2023 om 10:01
Voeding & gezondheid

Inhoudsopgave op verpakking klopt niet

2 x in enkele maanden tijd sperziebonen gekocht bij de Aldi. Volgens de verpakking zou er 500 gram in moeten zitten. De eerste keer was dat ruim 30 gram minder. Vochtverlies, was de reactie van de Aldi. Gisteren weer een verpakking van 500 gram gekocht. Thuis op mijn weegschaal was dat 462 gram, inclusief de verpakking. Niet zo belangrijk, maar ik erger mij aan de reactie van Aldi. Wederom hebben ze het over vochtverlies en mijn weegschaal zou wel niet geijkt zijn. In beide gevallen vind ik een afwijzing van bijna 10 % niet acceptabel. Kunt U Aldi op de vingers tikken?

6571 18 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Oct 12, 2023 om 10:13
857 Antwoorden / 3 Vragen

Nee dat kunnen wij niet. Wij zijn een forum van vrijwilligers die uit hun eigen ervaringen en via zoeken op internet putten.

Dit vond ik na googelen
Hoeveel het gewicht op de verpakking mag verschillen van het daadwerkelijke gewicht, is officieel vastgelegd. De toegestane foutmarge is afhankelijk van het gewicht: op een aangeduide hoeveelheid van 5 tot 50 gram mag er een afwijking van 9 % zijn, tussen 300 en 500 gram mag dit nog slechts 3 % bedragen.

Sec gezien heb je inderdaad te weinig gehad, maar persoonlijk vind ik dat je aan het zeuren bent. Het is uiteraard wel zo dat jouw weegschaal inderdaad niet geijkt is en vochtverlies speelt zeker ook een rol.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 12, 2023 om 10:13
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Denk dat de belbus hiervoor niet in beweging komt maar de link is ook aardig informatief.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1847061

in
door inno1 - Oct 12, 2023 om 10:22
119 Antwoorden / Vragen

..Niet zo belangrijk... blijkbaar wel dus. Ik heb pas geleerd dat boosheid betekent dat je de fouten van anderen op jezelf betrekt. Niet handig. Sterkte.

rj
door rjw - Oct 12, 2023 om 10:45
3267 Antwoorden / 5 Vragen

2 keer een lager gewicht kan natuurlijk ook komen omdat de weegschaal niet nauwkeurig is.

ka
door kaartendraak Oct 13, 2023 om 14:04
182 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, ikzelf zou het testen met andere producten, ook met bakjes erop zetten, op 0 en iets erin doen enz. Ik heb eens een weegschaal gehad die van gewicht versprong als je ertegen tikte, dan is ie ook niet goed.

sira
door sira - Oct 12, 2023 om 11:24
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dan maar overstappen op een ander merk sperziebonen. Aldi is tegenwoordig sowieso niet meer de goedkoopste supermarkt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 12, 2023 om 12:16
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ludo,

Ik snap uw frustratie.

Heeft u geen markt of groentewinkel in de buurt ,waar u verse sperziebonen kunt kopen en zelf af kunt wegen?

Ik gebruik zelf ook wel eens diepvries-sperziebonen.

ne
door neodutchio Oct 14, 2023 om 10:30
5156 Antwoorden / 12 Vragen

En dan weet je het alsnog thuis na en blijkt er weer een verschil in te zitten.

Mabelle
door Mabelle - Oct 12, 2023 om 13:42
427 Antwoorden / 1 Vragen

En is jouw weegschaal geijkt of bij de Action gekocht?

Ke
door Keesje39 - Oct 12, 2023 om 15:35
27 Antwoorden / Vragen

Wie moet Aldi op de vingers tikken?
Ik heb wel een tip. Neem drie of vier verpakkingen, weeg ze in de winkel en houd de zwaarste.
Nog een tip: bij een netje sinaasappels of mandarijnen tel ik bij een paar netjes het aantal en houd de verpakking waar er nét eentje meer in zit.

gy
door gymnasiast Oct 13, 2023 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Éen meer betekent kleinere vruchten, dus minder netto inhoud vruchtvlees per vrucht!  Hoe minder vruchten per netje van kilo, hoe groter ze zijn en dus meer netto vruchtvlees.

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2023 om 15:38
11544 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt op de volgende link klikken: KLIK HIER

Kost € 239,00, maar dan krijg je ook wat, detail: ik vraag nmij af of u ooit uw potentieel voordeel zult terug verdienen.

Dan rest mij de vraag: Wanneer is de 500 gram bonen geworden? Vers met vocht en afval? of droogevroren?

mo
door mof - Oct 13, 2023 om 14:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vochtverlies is geen goed argument. Aldi hoort ervoor te zorgen dat de producten in elk geval tot de uiterste verkoopdatum op gewicht blijven. Wel mogen er kleine afwijkingen bestaan, een paar sperziebonen meer of minder in het verpakkingsproces kunnen enkele grammen meer of minder inhoud opleveren. Dat wordt aangegeven met de letter "e" op de verpakking. 30 tot 40 gram minder is wel veel.

Wim 3
door Wim 3 - Oct 13, 2023 om 14:56
2 Antwoorden / Vragen

Als je wel het goede gewicht heb, dan betaal je dus voor vocht, wat natuurlijk erg duur is.
Kortom je betaald dus voor water.

rj
door rjw Oct 13, 2023 om 19:40
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk niet jij sperziebonen (of andere groente) zonder vocht wilt.

Wim 3
door Wim 3 - Oct 13, 2023 om 14:56
2 Antwoorden / Vragen

Als je wel het goede gewicht heb, dan betaal je dus voor vocht, wat natuurlijk erg duur is.
Kortom je betaald dus voor water.

graspol fred
door graspol fred - Oct 13, 2023 om 15:06
2 Antwoorden / Vragen

Wat mij het beste lijkt voor beide partijen is netto gewicht op verpakking zetten .
Bij sommige supermarkten staat het al van uitlek gewicht.

agapon1951
door agapon1951 - Oct 13, 2023 om 19:05
173 Antwoorden / Vragen

Aldi geeft aan dat alles vers is, maar hoe worden die sprecibonen dan geoogst......tijdens een regenbui ...... zodat ze vochtig zijn en blijven... zo verpakt??? Hoe kun je vocht verleizen als ze koel opgeslagen worden??? Heb zelf nog nooit natte spercibonen geplukt..... goed heb ik dus kennelijk iets fout gedaan. Als het vochtverlies is, dan zou ik ze (hahahaha) een nachtje in het water laten staan, kunnen ze het vocht weer opnemen, de dag daarna afgieten, ..... voila daar is dus het juiste gewicht ontstaan nl. 500 gram.
Vindt wel dat het juiste gewicht aanwezig moet zijn want als je dat bij alles doet wat je aanbiedt wordt hoe klein dan ook in totaal KASSA

sira
door sira Oct 14, 2023 om 19:00
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Groenten in pot of blik zijn voorgekookt en hoef je alleen op te warmen. Het vocht is dus vocht uit de groente en kookvocht.

Witte bonen in tomatensaus worden ook niet kant en klaar met de tomatensaus geplukt of dacht u wel ;-))

Iv
door Ivo W Oct 15, 2023 om 12:01
729 Antwoorden / Vragen

De meeste voedselproducten bestaan voor een heel groot deel uit vocht.

Eenmaal geoogst of geslacht wordt door de plant of het dier geen vocht meer opgenomen. Maar verdampt er wel vocht uit het product. Zelfs als het product bevroren is kan er nog vocht uit verdampen!

De producten worden gewogen op het moment dat ze verpakt worden.

djfox741
door djfox741 - Oct 13, 2023 om 22:56
41 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Ludo,

Zelf kom ik zelde bij de Aldi omdat de Lidl dichterbij is maar ook daar liggen de voorverpakte zakken bonen en soms koop ik die maar vaker kom ik bij Bas van der Heijden oftewel Dirk en daar zijn ze los en kan je ze zelf afwegen maar dat kan ook bij Hoogvliet en Boon supermarkten en waarschijnljjk meer supermarkten.

Bedoel maar te zeggen dat als je ze zelf kan afwegen je daar geen last van zal hebben ennn die weegschalen daar zijn echt! Geijkt.

ro
door ronny530 - Oct 14, 2023 om 09:53
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Groenten zijn een natuurproduct en dan geldt bij verpakken het afvulgewicht die op die datum gewogen is en niet het gewicht bij aankoop.
Sperziebonen en andere groenten ook verliezen op den duur vocht want dat vocht hebben groenten nodig om vers te blijven want zodra groenten verpakt zijn stopt het rijpingsproces en begint het uitdrogingsproces waardoor en een gewichtsafname plaats gaat vinden.
Supermarkten zijn wel zo slim om de overgebleven verpakkingen voor het grijpen te leggen en de verse verpakkingen ergens achterin het schap te leggen want het oude moet eerst op.
Op de verpakking dient de datum van verpakken vermeldt te staan en is het aan de koper om die datum te controleren maar dat gebeurt vaak niet en zonder dan men het door heeft zijn de sperziebonen niet zo vers meer maar zijn nog wel eetbaar.

J.Treffers
door J.Treffers - Oct 14, 2023 om 16:17
1 Antwoorden / Vragen

Heb je ter controle ook nog een aantal verpakkingen thuis nagewogen want dat zou een indicatie kunnen geven voor de (on)zuiverheid van je eigen weegschaal en de variatie in het gewicht van de andere verpakkingen. METEN IS WETEN.

lo
door loek10 - Oct 15, 2023 om 06:39
7 Antwoorden / 10 Vragen

Ben een beetje klaar met die reageerders die steevast komen met de kwalificatie 'gezeur' of zelf maar bepalen of iets belangrijk is of niet. Dit probleem is voor degene die het ter discussie stelt belangrijk, dus gaarne inhoudelijk en zo mogelijk terzakekundig reageren of helemaal niet reageren.

sira
door sira Oct 15, 2023 om 16:34
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Nou, gaat u ons dan voor met een inhoudelijke bijdrage waar de vraagsteller echt iets aan heeft.
Tenzij u vindt dat uw bijdrage al nuttig genoeg is.

Zo kan er van iedere mug wel een olifant gemaakt worden.
Met een keukenweegschaal die niet om de vereiste 3 à 12 maanden geijkt wordt, maar meegaat tot hij het loodje legt, is er al helemaal geen zinnig woord over te zeggen.

lo
door loek10 Oct 15, 2023 om 20:33
7 Antwoorden / 10 Vragen

'Zo kan er van iedere mug wel een olifant gemaakt worden' geeft aan dat je dit probleem niet serieus neemt c.q. kwalificeert als gezeur. Dat mag, maar onthou je dan van een (zeur)reactie dat is beter voor iedereen.

sira
door sira Oct 16, 2023 om 18:17
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad, ik neem dit probleem niet serieus en al helemaal niet omdat er met een keukenweegschaaltje wordt gewogen.

En als u problemen heeft met mijn antwoorden of reacties (of van anderen) dan meldt u dat maar bij de redactie.

Ik spreek U overigens met U aan, dan verwacht ik dat U dat ook naar mij toe doet. Ik heb niet bij U in de klas gezeten.