WL
door WLZ Mar 25, 2024 om 12:22
Voeding & gezondheid

Is kaas in plakken van de Aldi wel echte kaas ?

Op verpakkingen van kaas in plakken (div soorten en gewichten) staat nergens het woord "Kaas"
ik heb hierover met Aldi gechat en daar vertelden ze mij dat het toch wel logisch was dat dit kaas was.
Nou, hiet helemaal... ik weet dat strooi"kaas" op pizza's ook geen echte kaas is.
Dus; is dit wel echt kaas ?

Groet
WLZ

6468 9 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 25, 2024 om 12:27
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte WLZ,

Er was onlangs een uitzending van "Keuringsdienst van waarde" over vierkante kaas bij de supermarkten.

Fabrikanten maken dit om de kaas goedkoper te maken, maar ronde kaas is lekkerder van smaak.

Zie de de volgende link:

https://schooltv.nl/video-item/keuringsdienst-van-waarde-in-de-klas-vierkante-kaas-voor-kaasplakken

sira
door sira Mar 25, 2024 om 16:21
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Noord-Hollandse kaas is de beste, daarna de Friese kaas. Dat heeft te maken met de wat drassige landerijen waar de koeien grazen.

JMA2
door JMA2 Mar 26, 2024 om 00:11
116 Antwoorden / 2 Vragen

Soms halen we kaas in de Beemster, vlakbij ons. Daar kan echt geen andere kaas tegenop.
Strooi kaas is vaak wat ze noemen stremsel en dus geen echte kaas.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 26, 2024 om 10:46
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JMA2 en Sira,

In Frankrijk hebben ze ook lekkere kazen.

Maar een vers gesneden kaas is altijd  lekkerder dan een voorverpakte uit de supermarkt

Ozymandias
door Ozymandias - Mar 25, 2024 om 12:33
167 Antwoorden / Vragen

Als het geen echte kaas is moet er wettelijk verplicht 'analoog kaas' op staan. Dat is namelijk de nepkaas die je ook wel op pizza's ziet (en is gemaakt van palmolie).

En als ik de artikelen op de website bekijk staat er gewoon kaas op.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 25, 2024 om 13:31
854 Antwoorden / 3 Vragen

Weet je wat je moet doen?

Pak een pak kaas in je handen, draai hem om en kijk wat er aan ingrediënten opstaat. Zal vast vermeld worden melk, volle of mager, iets van stremsel zal er ook op staan, zout en nog wat zaken om de kaas smaak te geven en ja... er zal best wat kunstmatige meuk inzitten.
Zo'n etiket zegt heel veel over het product hoor.

Als je dat gedaan hebt, dan heb je het antwoord op je vraag.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2024 om 13:47
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Waar is uw bewijs dat strooikaas geen echte kaas is?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 25, 2024 om 17:10
2055 Antwoorden / Vragen

Over welke kaas gaat dat dan want op de gesneden Goudse kaas staat letterlijk Goudse 'kaas'?

Thijs12
door Thijs12 - Mar 25, 2024 om 17:22
538 Antwoorden / Vragen

Ondertussen wel overtuigd dat het echte kaas van koeien is?
Dan kun je de melk kaasfabriek ook nog opzoeken met Google van het EG erkenningsnummer wat in het ovale logo staat vermeld. Dit geldt trouwens ook voor vleeswaren.

Iv
door Ivo W - Mar 25, 2024 om 19:39
729 Antwoorden / Vragen

Kaas van Aldi (en andere goedkope kazen en ook veelal de 'Gouda' die je bij supermarkten in het buitenland vindt) is wel echte kaas.

Maar: het is kaas met een heel ander bereidingsproces dan de authentieke Nederlandse kazen. Er worden toevoegingen aan gedaan om het rijpingsproces wat te versnellen, maar dat heeft wel zijn weerslag op de smaak. Die goedkope 'fabriekskaas' heeft doorgaapns geen hoogwaardige uitgesproken kaas-smaak zoals een plak Beemster kaas of Stolwijkse boerenkaas.

@q
door @qwerty@ - Mar 27, 2024 om 13:46
68 Antwoorden / 1 Vragen

Op hun website zie ik alleen het merk Molenland end in de omschrijvingen wordt het kaas genoemd (niet op de verpakking dus):

Ontdek hier hoe Molenland Gouda Holland kaas gemaakt wordt.

adriaan2
door adriaan2 - Mar 27, 2024 om 21:05
104 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds twee jaar koop ik ook geen gesneden kaas meer van de Aldi. Ik kreeg het idee dat er bijv. meel doorheen gemengd was. Dus zeer melige kaas geworden.