kn
door knuffelhond Jan 9, 2008 om 14:01
Voeding & gezondheid

IVF of ICSI

Ik ben nu bijna 42 jaar en wij kunnen niet op een normale manier kinderen krijgen omdat mijn vriend niet genoeg snelle zwemmertjes heeft. Nu wil het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben alleen maar IUI vergoeden. dit is te vergelijken met KI. Maar met IVF of zelfs ICSI dit is nog een stap verder maken wij gewoon veel meer kans. Wie weet er een ziekenhuis in nederland die dit wel wil doen bij mensen op hun 42e. Bij mij was alles goed.

2009 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 9, 2008 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

het ziekenhuis maakt niet uit wat er vergoed word maar je zorgverzekeraar dus lijkt mij dat die vraag daar thuis hoort.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2008 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom niet bv een prive klieniek

ve
door verwijderd - Jan 9, 2008 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het meer om de verzekering gaat dan om het ziekenhuis. IVF/ICSI zijn vrij kostbare behandelingen.

Zelf hebben IUI en IVF gedaan bij het Diakonessen Ziekenhuis in Voorburg: http://www.rdgg.nl/index.php?id=547

Zowel met IUI en IVF zijn we 3x zwanger geweest. 2x is helaas de zwangerschap niet goed gefaan, maar dat heeft andere oorzaken. We zijn nu zeer gelukkig met onze zoon (2.5) die uit de laatste IVF sessie is voortgekomen.

De volgende fertiliteitsbehandelingen zijn hier mogelijk: http://www.fertiliteit.info/content/centra/centrum.asp?kliniekid=49

Voordat wij aan de IVF behandelingen begonnen, wilde het ziekenhuis weten of onze verzekering IVF dekte en zo ja, hoeveel keer (bij ons 3x per kind). Anders moesten we het zelf betalen (en dan willen ze graag het bedrag vooruit hebben).

ve
door verwijderd - Jan 9, 2008 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de richtlijnen wordt ivf nadrukkelijk afgeraden boven de veertig jaar.

Hier de link naar deze richtlijnen,

http://oud.nvog.nl/files/09_indicaties_ivf.pdf

Maar bij zowel ziekenhuizen als zorgverzekeraars kan de leeftijdsgrens varieren en ligt meestal tussen de 40 en 45 jaar.

Hier een link naar de patientenvereniging voor vruchtbaarheidsproblematiek.

http://oud.nvog.nl/files/09_indicaties_ivf.pdf

Wellicht kunnen zij u vertellen welke ziekenhuizen en/of zorgverzekeraars afwijken van de leeftijdsgrens van 40 jaar.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

ICSI is Mogelijk in het Universiteitsziekenhuisi n Gent,Belgie,vraag uw verzekeraar of zij het betalen, anders moet U het zelf betalen ,ik dacht rond 4000Euro,IVF kan vrijwel overal in NL.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al gezegd, het is de verzekeraar die het niet wil betalen en in mijn ogen in dit stadium terecht. Waarom een peperdure behandeling starten als er ook een goedkoper alternatief is? Bij u is alles in orde, dus genoeg kans om op die manier zwanger te raken. Een beetje zuinig mogen we wel zijn in de gezondheidszorg om de premies niet de pan uit te laten rijzen.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@olympicton: daar gaat het helemaal niet om. Zowel IVF als ICSI kunnen trouwens overal in Nederland.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wie is IVF?

U kunt in aanmerking komen voor IVF om de volgende redenen:

- de eileiders zijn afgesloten of verwijderd

- er is geen oorzaak gevonden voor het uitblijven van een zwangerschap gedurende langere

tijd; deze tijd is afhankelijk van uw leeftijd en andere factoren

- het is niet gelukt om zwanger te worden na andere behandelingen voor verminderde

vruchtbaarheid, bijvoorbeeld intra-uteriene inseminatie of na een vruchtbaarheidsbevorderende operatie

- bij ernstige endometriose (zie endiometriose)

- bij verminderde kwaliteit van het zaad (zie Vruchtbaarheidsproblemen bij mannen)

- bij hormonale stoornissen

- de eierstokken werken niet goed

Geen van bovenstaande problemen is op u van toepassing.
Om het nog maar even niet te hebben over alle risico's van IVF of ICSI.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@berdies

Niet genoeg zwemertjes hebben is =

 bij verminderde kwaliteit van het zaad (zie Vruchtbaarheidsproblemen bij mannen)
- bij hormonale stoornissen

Als er geen genoeg zwemmertjes zijn is de zaad niet goed van kwaliteit.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gul: 't Is niet waar, toch??? Precies daarom wordt dus een IUI behandeling aangeraden.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies, als je niet kan lezen wat de vraag is, denk dan eerst ff na voor je een antwoord geeft.Dit is een serieus onderwerp, dus mogen er ook serieuze antwoorden verwacht worden.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2008 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gul, ik kan prima lezen wat de vraag is en mijn antwoorden zijn serieus en sta ik achter. Geen enkele reden in mijn ogen om meteen met de duurste en ingrijpendste methode te beginnen.
Alleen omdat ik even bij: voor wie is IVF over een zinnetje heen lees, begin jij te mekkeren dat ik niet serieus ben en krijg ik een totaal overbodige verhandeling over de betekenis van  zwemmertjes.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erg prijs bewust, en ik weet heel erg goed wat de verschillen zijn van een IUI, KI,ICSI en IVF.

(Gezien mijn medische achtergrond)  De artsen weten al dat er een hele kleine kans is dat het met een IVF en ICSI een zwangerschap zal onstaan.  Mijns inziens willen ze haar met een IUI aan het lijntje houden. Omdat een IVF ICSI erg duur is willen ze eerst een paar keer dit proberen. En hoogst waarschijnlijk na een aantal pogingen zeggen dat ze inmiddels 43 is en de kans nog meer afneemt voor een IVF/ICSI.

Naar mijn mening is de vraagsteller dit in de gaten en wil graag met een ICSI/IVF beginnen (of zie ik het verkeerd).

@4711

Jouw antwoord slaat nergens op. Mw kan ook naar de donorbank. Als ze een andere vader wilde voor haar kind, dan zou ze waarschijnlijk niet met zo iets beginnen. (IVF is erg zwaar, lichaamelijk en psychies).

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

off topic: verwijderd door de redactie

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

off topic: verwijderd door de redactie

Amphia Ziekenhuis in Breda kan het ook, ter beantwoording van de vraagsteller. En ook in Roosendaal! Zij gingen (iig vijf jaar geleden) uit van 40-45, afhankelijk van je gezondheid. Succes, ik hoop dat het gaat lukken voor jullie!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gul is  wel erg royaal met ons geld!
Birdies, deze persoon leest zelf slecht en zelfs ik weet dat je eerst meerdere goedkope methodes moet hebben geprobeerd voordat je kans maakt op een dure, dus geen garantie en soms bepalen de onderzoeksresultaten of je het mag, maar zelf betalen mag altijd!

off topic: verwijderd door de redactie

ve
door verwijderd - Jan 19, 2008 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat je het meest hebt aan het antwoord van Louisa2. En je moet je zelf natuurlijk verdiepen aan eventuele beperkingen van de kant van de verzekeraar, mocht (een ander) ziekenhuis de IVF behandeling toch willen doen.

Een andere mogelijkheid is misschien gewoon zelf betalen. Misschien wil het ziekenhuis dan wel behandelen? Dan kan niemand zich meer bemoeien met de kosten voor de samenleving. Dan maak je zelf een keuze, ook al kost hij geld. Op deze leeftijd is elke maand er een natuurlijk.

Ik heb zelf ook een kind gekregen toen ik bijna 41 jaar was. Mijn zoon is nu 13 jaar en ik 54 jaar. Ook bij ons was het sperma van zeer slechte kwaliteit: we kwamen hierdoor op een IVF wachtlijst toen ik 38 jaar was. Toch werd ik daarna nog 4x zwanger (3x miskraam, 1x voldragen zwangerschap). Ik wil maar zeggen dat slechte zaadkwaliteit niet absoluut een zwangerschap tegenhoudt. Ik heb ook goede ervaringen met het academische ziekenhuis in Leuven (ivm vruchtwaterpunctie en andere snel geleverde medische zorg: ze maken op verzoek een prijsopgave).

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Alkmaar heeft een centrum die gespecialiceerd is in KI en de rest en wordt vergoed door de meeste zorgverzekeraars.