ri
door ries.longendoga Nov 13, 2011 om 01:10
Voeding & gezondheid

Kankerverwekkende stoffen

waarom krijgen wij door de eu goedgekeurde toevoegingen in ons eten waarvan ze weten dat wij er ziek van kunnen worden.
Ik eet al jaren vegetarisch en er staat regelmatig op de verpakking dat producten voor vegetariers goedgekeurd is, maar weet ook dat nr 621 dan niet dierlijk is maar wel erg verslavend en ook kankerverwekkend is. Dit is niet alleen voor dat ene nummer maar voor meer,
Waarom doen ze / we dit en laten mensen zo ziektes als kanker oplopen, alleen om een smaakje aan een product te geven.
graag hoor ik een antwoord van iemand.
ries

7491 13 Rapporteer

lindawouter
door lindawouter - Nov 13, 2011 om 09:18
6 Antwoorden / 0 Vragen

helaas kan ik hier geen antwoord op geven. De smaakmaker E621 (ve-Tsin) zit in veel producten en het is idd erg lastig dit de mijden.zie ( http://wearechange.be/nieuws/de-gevaren-van-msg-e621 )
Zo ook aspertaam (E951). Hier ben ik super allergisch voor en mijn huisarts zei dat ze nooit heeft begrepen dat dit ooit is goed gekeurd door de regering..(zie; http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Aspertaam143.html )en ( http://www.abcgezondheid.nl/nl/news/drie_redenen_waarom_aspartaam_toxische_reacties_kan_veroorzaken )
Zo ben ik al jaren op zoek naar kauwgom zonder aspertaam, maar dit schijnt niet eens te bestaan!?!

Werkelijk schandalig dat hier nx aan gedaan wordt!!

tdehond
door tdehond - Nov 13, 2011 om 09:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=lindawouter schreef op zondag 13 nov 2011, 09:18]helaas kan ik hier geen antwoord op geven. De smaakmaker E621 (ve-Tsin) zit in veel producten en het is idd erg lastig dit de mijden.zie ( http://wearechange.be/nieuws/de-gevaren-van-msg-e621 )
Zo ook aspertaam (E951). Hier ben ik super allergisch voor en mijn huisarts zei dat ze nooit heeft begrepen dat dit ooit is goed gekeurd door de regering..(zie; http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Aspertaam143.html )en ( http://www.abcgezondheid.nl/nl/news/drie_redenen_waarom_aspartaam_toxische_reacties_kan_veroorzaken )
Zo ben ik al jaren op zoek naar kauwgom zonder aspertaam, maar dit schijnt niet eens te bestaan!?!

Werkelijk schandalig dat hier nx aan gedaan wordt!!

Kauwgum is geen voeding en kan men dus gemakkelijk laten staan.

Ik heb een poos kauwgum gebruikt toen ik afkikte van sigaretten roken. Nu ben ik ook gestopt met kauwgum.

Zo nu en dan een stukje extra pure chocolade is een gezond alternatief.

cl
door clarabella - Nov 13, 2011 om 09:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

@ lindawouter , bij de meeste natuurvoedingswinkels verkopen ze Xyligum . Deze kauwgom is gezoet met xylitol en bevat geen aspartaam.

zwemmer
door zwemmer - Nov 13, 2011 om 09:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Met Xylitol zal ook wel iets mis zijn, alleen is het nog niet ontdekt. Die mededelingen en waarschuwingen zijn meestal wat overdreven en alleen nodig als men kilo's van het betreffende produkt nuttigt. Het zal allemaal in bescheiden hoeveelheden genoten niet echt gevaarlijk zijn. Anders verkocht men het niet. Kauw eens op zoethout, een puur natuurproduct.

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2011 om 10:33
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Alle bestaande E nummers zijn wettelijk toegestaan en niet kankerverwekkend. Zoals zwemmer al aangeeft: in buitensporige hoeveelheden kun je je afvragen waar je mee bezig bent, zoals de light frisdranken, waar een gigantische hoeveelheid van "ik noem het voor het gemak maar even de namaak suikers" inzitten". E621 zit bijna overal in en daar ben ik helaas allergisch voor; zoek maar eens een produkt waar dat nummer niet inzit. ZE beslissen dat in Brussel en ik ben bang dat ZE daar echt niet iets aan zullen doen. Als je dus niet allergisch bent voor E nummers en ze met kleine mate tot je neemt, krijg je daar geen kanker van, zeggen ZE.

nz
door nzhippo - Nov 13, 2011 om 15:35
27 Antwoorden / 0 Vragen

ries.longendoga, een paar correcties:

E621 wordt soms toegevoegd aan voedingsmiddelen, er is nog nooit uit onderzoeken gebleken dat dit schadelijk zou zijn.
Wel kan het een eetlustopwekkend effect hebben. Verslavend is het niet, kankerverwekkend ook beslist niet.
Hetzelfde stofje zit ook in kaas (in oude meer dan in jonge), tomaten, pinda's, moedermelk, blauwschimmelkaas, gefermenteerde sojaproducten zoals tempeh en in dingen als Marmite - niet toegevoegd, maar van nature.

Zie voor meer informatie bijvoorbeeld hier: http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm

Laat je niet gek maken door mensen die denken: 'Het is een E-nummer DUS je wordt er ziek van' - dat idee klopt net en als je zelf een beetje rondspeurt zul je snel gerustgesteld zijn.

nz
door nzhippo - Nov 13, 2011 om 15:36
27 Antwoorden / 0 Vragen

"klopt net" moet dus "klopt niet" zijn ;-)

lindawouter
door lindawouter - Nov 13, 2011 om 15:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt van alles verkocht onder het mom "veilig". Dit betekent nog niet dat het ook werkelijk veilig is!! verkoopcijfer gaan vaak voor!!
al gekeken op de sites die ik hier boven heb aangegeven?
Tuurlijk kan je niet overal rekening mee houden, maar als je dit leest schrik je toch wel...

gr
door grootvader_1 - Nov 13, 2011 om 16:07
153 Antwoorden / 44 Vragen

Alles wat "tussen de oren zit"blijkt OOK gevaarlijk.
De spoorwegovergang bij Santpoort-Zuid was er berucht om.

?? Mensch durf te leven! ??

De Vrije Vogel

pe
door peterlvb - Dec 9, 2011 om 16:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

aan nzhippo. heb je al eens op Google gezocht naar E621 dan weet je beschien iets meer, het is kanker verwekker om dat men er veel van binnen via voetsel , men kan als men er aanleg voor heb dus dat geld niet voor ieder een , spier pijn en gewrichts pijn (ik zelf en het duurt een hele tijd voor dat dit over is groetjes.

pavoordf
door pavoordf - Dec 9, 2011 om 17:05
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=lindawouter schreef op zondag 13 nov 2011, 15:49]Er wordt van alles verkocht onder het mom "veilig". Dit betekent nog niet dat het ook werkelijk veilig is!! verkoopcijfer gaan vaak voor!!
al gekeken op de sites die ik hier boven heb aangegeven?
Tuurlijk kan je niet overal rekening mee houden, maar als je dit leest schrik je toch wel...

Ik schrik vooral dat je klakkeloos aanneemt wat er op deze sites staat. Belangrijk beginsel bij het vergaren van informatie op Internet is het verifiëren van de bronnen. Ik vind het artikel op Wiki wel interessant. Daar wordt een overzicht gegeven van onderzoek en aanbevelingen voor en tegen aspartaam.
Wiki Aspartaam

Er zijn meer van dit soort onderwerpen waar de meest wilde verhalen de ronde over doen bijvoorbeeld: Electrosmog en kanker door mobiel bellen

pe
door peterlvb - Dec 11, 2011 om 19:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo nzhippo. hier nog een kleine bericht over E621. ongeveer twee en half jaar geleden op TV ned 3 een bekende internist van het ziekenhuis Westfriesgasthuis,in een vraag gesprek over gezongheid .dat E621 kankerverwekker was maar de hoeveelheid niet schadelijk was? maar het zit in halle verpakte vlees waren en soepen en andere verpakkingen.het wil niet zeggen dat iedereen dat krijgt maar toch het is schadelijk voor je gezondheid.

he
door henk321 - May 19, 2012 om 17:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een bakerpraatjes worden erhier verteld over E621. Kankerverwekkend gaat wel heel ver. Maar het is wel waar dat teveel niet goed is. (sinds ik het boek een gezonde eter voelt zich beter heb gelezen let ik meer op) Gewoon goed lezen voordat je wat koopt en opeet!