he
door heskens Nov 9, 2012 om 19:05
Voeding & gezondheid

Kosten medicijnen

Ik gebruik preferente geneesmiddelen die op een lijst staan die niet ten nadele van de verplichte eigen bijdrage komen.
Nu heeft VGZ dit wel ten kosten van mijn eigen bijdrage laten vallen en de reden is dat de apotheker niet de juiste leverancier heeft gebruikt. Dit kan toch niet kloppen? Ik weet toch niet waar de apotheker die geneesmiddelen haalt. De apotheker en VGZ nemen geen verantwoordelijkheid. Wat kan ik doen. Hopeloos ben ik want volgend jaar ben ik
E 350.= kwijt per persoon. En we zijn met z'n tweeën

5315 17 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 9, 2012 om 21:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vgz heeft een afspraak met de apotheker om bepaalde medicijnen te leveren. Maar dat is overeen gekomen met de leverancier om een bepaalde korting te krijgen. Is n.l. al een keer in kassa of radar ter sprake geweest. Daarom krijg u de die medicijnen zonder dat u eigen risico hoeft te betalen, omdat zij dus al goedkoper uit zijn. Als u apotheker daar niet aan mee werkt dan moet u daar zijn om te klagen. U heeft vrije keuze van apotheek, misschien als u met Vgz contact opneemt en informatie vraagt of er in de buurt wel een apotheker is dus wel di medicijnen levert en een contract heeft met VGZ.

lottesanne
door lottesanne - Nov 9, 2012 om 21:57
438 Antwoorden / 47 Vragen

Bij mijn weten vallen alle medicijnen onder het eigen risico, of ze nu preferent zijn of niet.

zoekster
door zoekster - Nov 9, 2012 om 22:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kan me voorstellen dat u niet zelf na kunt gaan of uw apotheker van de juiste leverancier gebruik maakt.
Heeft u al een officiële klacht ingediend bij VGZ en daar een schriftelijke reactie op gehad? Indien ja, dan kunt u overgaan tot vervolgstappen.
Een klacht indienen bij het SKGZ klik hier voor verdere informatie.

stacey
door stacey - Nov 9, 2012 om 22:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lottesanne schreef op vrijdag 9 nov 2012, 21:57]Bij mijn weten vallen alle medicijnen onder het eigen risico, of ze nu preferent zijn of niet.

--VGZ kent een preferentiebeleid (voorkeursbeleid) voor geneesmiddelen.
Dit betekent dat we van veel medicijnen alleen de goedkoopste variant vergoeden.
U krijgt hetzelfde medicijn, maar in een ander doosje.
Bovendien tellen deze medicijnen niet mee in het eigen risico, dus u hebt er direct voordeel van.-- Beleid VGZ

he
door heskens - Nov 10, 2012 om 13:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:29][quote=lottesanne schreef op vrijdag 9 nov 2012, 21:57]Bij mijn weten vallen alle medicijnen onder het eigen risico, of ze nu preferent zijn of niet.

--VGZ kent een preferentiebeleid (voorkeursbeleid) voor geneesmiddelen.
Dit betekent dat we van veel medicijnen alleen de goedkoopste variant vergoeden.
U krijgt hetzelfde medicijn, maar in een ander doosje.
Bovendien tellen deze medicijnen niet mee in het eigen risico, dus u hebt er direct voordeel van.-- Beleid VGZ

jo
door jorisw - Nov 10, 2012 om 16:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:29][edkoopste variant vergoeden.
U krijgt hetzelfde medicijn, maar in een ander doosje.

Als dat er echt zo staat klopt het m.i. niet. Je krijgt een vergelijkbaar medicijn (met dezeflde werkzame stoffen). Het lijkt me stug dat GSK of Pfizer zomaar minder geld gaat vragen voor dezelfde pillen in een ander doosje.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 10, 2012 om 17:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jorisw schreef op zaterdag 10 nov 2012, 16:45][quote=stacey schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:29][edkoopste variant vergoeden.
U krijgt hetzelfde medicijn, maar in een ander doosje.

Als dat er echt zo staat klopt het m.i. niet. Je krijgt een vergelijkbaar medicijn (met dezeflde werkzame stoffen). Het lijkt me stug dat GSK of Pfizer zomaar minder geld gaat vragen voor dezelfde pillen in een ander doosje.

Ja dat klopt als u de uitzending hier over bekijk(RADAR) dan kan u mee denken.

he
door heskens - Nov 10, 2012 om 17:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om: De apotheker levert goedkope medicijnen die de VGZ niet vergoedt.
De VGZ zegt alleen de medicijnen van SANDOZ te vergoeden en de apotheker zegt niet alle leveranciers in voorraad kan hebben. Dus de consument zit tussen 2 grootmachten en kan niets doen.
Dus heel veel consumenten hebben dat niet in de gaten en worden zodoende benadeeld.
Daar gaat het om. En niet om merkmedicijnen in andere doosjes etc.
Hierdoor worden mensen een oor aangenaaid. Een probleemoplosser voor KASSA of RADAR

stacey
door stacey - Nov 10, 2012 om 18:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=heskens schreef op zaterdag 10 nov 2012, 17:57]
De VGZ zegt alleen de medicijnen van SANDOZ te vergoeden en de apotheker zegt niet alle leveranciers in voorraad kan hebben. Dus de consument zit tussen 2 grootmachten en kan niets doen.

Als jij zegt dat je die wilt kan hij ze toch voor je bestellen, dan moet je alleen wel bijtijds aangeven wellicht als het nog besteld en afgeleverd moet.
En anders informeer je bij een andere apotheek of internetapotheek (als VGZ daar contract mee heeft indien dat voorwaarde is), zal toch niet zo moeten zijn dat apotheker over meerkosten voor jou gaat besluiten omdat het hem niet goed uitkomt.
Verwacht eerder dat het hem te weinig oplevert om het te willen uitleveren.......
maar dat moet ie maar uitvechten met verzekeraars en dan niet over jouw rug.

he
door heskens - Nov 10, 2012 om 18:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk echter ik kwam er pas laat achter. Als je dan gaat reclameren duurt het weer een maand.
Je krijgt geen NEE, maar zo iets van we kunnen niet anders. Voor het volgende seizoen weet ik het wel maar het is een rare manier om mensen om de tuin te leiden. En ik ben vst de enige niet. Kwalijke zaak als je even iets niet weet dat je dan pech hebt. Nou ja we zien wel weer.

zoekster
door zoekster - Nov 10, 2012 om 20:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@heskens, volgende week zaterdag heeft Kassa een item over de zorgverzekeraars en de contracten die ze hebben met verschillende leveranciers en hoe dat uitwerkt voor de klanten van de zorgverzekeraars. Misschien kun je daar je verhaal ook neerleggen.
klik hier voor het contactformulier van Kassa.

jobiejoba
door jobiejoba - Nov 10, 2012 om 21:39
134 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik maar snel een andere apotheek nemen. De apotheek kan namelijk in het systeem zien hoeveel u moet betalen/welk merk preferent is. Wat raar dat hij u niet terwille was.

webcare vgz
door webcare vgz - Nov 12, 2012 om 10:35
39 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer/mevrouw Heskens,

Ik begrijp dat u problemen heeft met de verwerking van declaraties van uw apotheek. Graag wil ik u hierbij helpen. Zou u uw verhaal met uw klantnummer willen sturen naar webcare@vgz.nl? Dan kijk ik of ik iets voor u kan betekenen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Zorgverzekeraar VGZ

Birgit
Medewerker Webcare

bi
door biers42 - Nov 14, 2012 om 12:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Toch netjes van VGZ. om zo te reagern.
Maar moet niet nodig zijn al die trammeland.

an
door annawalraven - Nov 17, 2012 om 20:45
11 Antwoorden / 3 Vragen

MIN of meer het zelfde probleem, verzekerd bij IZZ, onderverz. van VGZ . Krijg SANDOZ medicijnen maar moet ook zelf bijbetalen, bij betalen ?? nee totaal betalen.
Gekeken naar de prijzen... 30 voor 0,25 ...30 voor 0,49 ...de duurste zijn 30 voor 2,32 ..maar bij elk nieuw medicijn komt 11,68 en al gebruikt medicijn 5,84 .........en iedere dag +/- 6 pillen geeft een leuk bedrag in het laadje van de apotheek.
Kan dat niet wat minder ??

el
door elze30 - Dec 18, 2012 om 23:44
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=heskens schreef op zaterdag 10 nov 2012, 17:57]Het gaat hier om: De apotheker levert goedkope medicijnen die de VGZ niet vergoedt.
De VGZ zegt alleen de medicijnen van SANDOZ te vergoeden en de apotheker zegt niet alle leveranciers in voorraad kan hebben. Dus de consument zit tussen 2 grootmachten en kan niets doen.
Dus heel veel consumenten hebben dat niet in de gaten en worden zodoende benadeeld.
Daar gaat het om. En niet om merkmedicijnen in andere doosjes etc.
Hierdoor worden mensen een oor aangenaaid. Een probleemoplosser voor KASSA of RADAR

el
door elze30 - Dec 18, 2012 om 23:50
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=heskens schreef op zaterdag 10 nov 2012, 17:57]Het gaat hier om: De apotheker levert goedkope medicijnen die de VGZ niet vergoedt.
De VGZ zegt alleen de medicijnen van SANDOZ te vergoeden en de apotheker zegt niet alle leveranciers in voorraad kan hebben. Dus de consument zit tussen 2 grootmachten en kan niets doen.
Dus heel veel consumenten hebben dat niet in de gaten en worden zodoende benadeeld.
Daar gaat het om. En niet om merkmedicijnen in andere doosjes etc.
Hierdoor worden mensen een oor aangenaaid. Een probleemoplosser voor KASSA of RADAR
In feite heeft u dus niet de juiste preferente middelen, die VGZ bepaalt, ontvangen. Ik denk dat de apotheek u daarover had moeten inlichten? Want als ze niet het juiste preferente middel leveren, krijgt u in feite helemaal niets vergoed: dat is het kenmerk van een preferent middel: voor een ander merk krijgt u geen enkele vergoeding.
Dus ik zou de apotheek nog eens om een uitleg vragen. U kunt van uw kant uitleggen, dat het voor u belangrijk is dat het klopt, omdat u anders EN geen vergoeding krijgt( dat weet de apotheek ook ) EN het eigen risico niet wordt vergoed.

Als de apotheek geen goede uitleg heeft/ of geen begrip voor uw situatie raad ik u aan om van apotheek te veranderen. Gelukkig gaat dat in Nederland nog wel goed , in tegenstelling tot de verandering van huisarts.