aa
door aadugee Jan 1, 2018 om 19:18
Voeding & gezondheid

Mag iens negatieve recensies weren?

In reactie op een negatieve recensie in verband met glutenintolerantie en duidelijke kruisbesmetting die in een restaurant heeft plaatsgevonden krijg ik een email van iens.nl (restaurantbeoordelingsite) dat ze hem niet plaatsen omdat het tegen de regels is. De regels zijn namelijk:
Op iens.nl staan wij geen recensies toe met verwijzingen naar bedorven producten, scherpe voorwerpen in het eten, een eventueel opgelopen ziekte, voedselvergiftiging, ongedierte etc. Dit zijn vaak incidenten en voor een restaurant kan het benoemen hiervan erg schadelijk zijn.

Maar op deze manier is iens natuurlijk totaal onbetrouwbaar terwijl het voor mensen die glutenvrij moeten eten van groot belang is om te weten waar ze veilig kunnen eten. Mag iens zomaar zulke ongebalanceerde informatie geven?

4702 13 Rapporteer

Ge
door Genee - Jan 1, 2018 om 19:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wie zegt dat u betrouwbaar bent?

jo
door jorisw Jan 1, 2018 om 19:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat inderdaad ook. Als dit soort dingen is toegestaan is het voor een concurrent heel makkelijk om een zaak om zeep te helpen.

jo
door jorisw - Jan 1, 2018 om 19:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem met community sourced informatie is dat het altijd een momentopname is, en als die op internet komt dan zijn dat vaak de eerste dingen die anderen lezen. Geen enkele consument gaat na een paar dagen controleren of het incident structureel is. Je kunt met 1 zo'n recensie een bedrijf kapot maken. Dat zou je zelf ook niet willen als je in hun schoenen staat. Overal gaat immers wel eens wat fout. In die zin snap ik de voorwaarden van Iens wel.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 1, 2018 om 19:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Iedere gek zou een restaurant tot aan faillissement toe kunnen afbranden.
Ik weet zeker dat het restaurant waar u zo negatief over bent heus niet 1 x per week dit soort klachten krijgt. Iens zegt terecht dat incidenten buiten beschouwing worden gelaten.

hutch
door hutch Jan 2, 2018 om 12:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

In deze ben ik het absoluut niet met je eens. Wie zegt dat dit een 'incident' is? Iens.nl? Dat clubje heeft alléén betalende restaurants op haar lijstje staan. Onpartijdig? Absoluut niet. Iens.nl (dus ook Tripadvisor) is 100% ongeloofwaardig alleen al vanwege het feit dat het zelf een 'bedrijfje' is, welke geld verdient aan die restaurants, haar leden dus. Negatieve beoordelingen plaatsen? Dan haakt dat restaurant af en heeft iens.nl / tripadvisor.nl geen inkomsten meer van dat restaurant.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 2, 2018 om 14:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Hutch, ik wist dat grote reviewsites niet echt onpartijdig zijn. Maar als een kok een keer bij drukte iets met gluten serveert vind ik dat je niet de hele tent hoeft af te branden.
Beter was het om ter plaatse met de eigenaar te spreken die had zeker weten een passende oplossing aangedragen.  Hoe denkt ts kruisbesmetting aan te tonen?
Een (vaak) anonieme review kan door iedereen worden geplaatst, dus ook door de concullega restaurants en daar heb ik dus wat moeite mee.

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2018 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Duidelijke kruisbesmetting”.

En u kunt dat bewijzen, want u hebt het eten in een laboratorium laten onderzoeken?

aa
door aadugee - Jan 1, 2018 om 21:37
5 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is het doel van een reviewsite om ervaringen te tonen. Als bepaalde ervaringen dan systematisch weggelaten worden geeft dat een vertekend beeld, dat lijkt me goed om te weten. Bij deze dus een waarschuwing voor mensen die glutenvrij moeten eten: iens heeft daar geen betrouwbare informatie over!

En ja, mensen met glutenintolerantie weten precies wat ze eten en wat een reactie op gluten is. Dus ik ben een stuk zekerder dat dit van het eten van dit restaurant kwam dan dat dat restaurant dat niet elke week meemaakt (daar zou je achter kunnen komen als iens alle ervaringen zou plaatsen).

hutch
door hutch Jan 2, 2018 om 10:04
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft helemaal gelijk. En wat u ' vertekend beeld ' noemt, vind ik nog zachtjes (en te netjes) uitgedrukt.

tenormin
door tenormin - Jan 1, 2018 om 22:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@aadugee, ben het, in tegenstelling met anderen, wel met u eens dat ook een niet positieve reactie geplaatst zou moeten worden. Een gluten intolerantie lijkt heel "in" te zijn. Iets wat veel mensen nog niet begrijpen. Want men kan er dood beroerd van worden. Weet ik van een familielid. Er zijn heel veel restaurants die glutenvrij serveren, dus denk ik dat, waar u gegeten heeft, simpel geen kritiek kunnen verdragen. Iens ligt trouwens ook onder vuur. Zou me er niet te veel zorgen over maken. Gewoon de volgende keer een restaurant kiezen (zonder Iens) wat glutenvrije maaltijden serveert. En leg de negatieve commentaren maar even naast u neer. Ik ga er van uit dat u een restaurant niet brodeloos wilt maken.

jo
door jorisw Jan 2, 2018 om 18:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

TS wil dat misschien niet, maar heel veel anderen wel. Je zal er maar werken en door de publieke internetschandpaal je baan kwijt raken omdat de zaak op de fles gaat.

ma
door marie47 Jan 3, 2018 om 18:18
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind ook dat alle resentie's, die netjes hun ervaringen weergeven en geen smerige taal gebruiken, moeten worden getoond.
Maar dit is op veel site's niet het geval. Ook resentie's op vakantie site's dat weet ik uit ervaring.

pe
door pebk Jan 4, 2018 om 17:49
583 Antwoorden / 0 Vragen

@Marie47
De betreffende website heeft een paar huisregels. Als de recentie (zo schrijf je dat) daar niet aan voldoet, hoeft deze natuurlijk niet geplaatst te worden. Iens is vrij de eigen regels op te stellen, zolang het niet in strijd is met de wetgeving. Ik vermoed dat er geen wetgeving is die gaat over het al-dan-niet plaatsen van reacties op websites, zolang het niet opruiend, beledigend, etc. is. Bovendien is glutenintolerantie nogal controversieel.

Los daarvan kan de TS niet bewijzen dat de zaak een kruisbesmetting heeft veroorzaakt. Misschien is het wel via de lippenbalsem of via een ander product gebeurd. De intolerantie is pas veel later te bemerken.

hutch
door hutch - Jan 2, 2018 om 10:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Wat een grap. Hiermee maakt iens.nl zich helemaal ongeloofwaardig.

Een revieuw is een kritische beoordeling. Deze kunnen dus positief maar uiteraard (!) ook negatief zijn.
Als er alléén positieve beoordelingen geplaatst mogen worden heeft betrokken website (iens.nl) totaal geen zin.

Maar ik begrijpe het wel, iens.nl moet uiteraard geld verdienen en als er bepaalde (terechte) beoordelingen negatief zijn, trekt dat restaurant zich terug.
Of denkt er iemand dat iens.nl 100% onafhankelijk is? Ja? Slaapt u dan maar rustig verder.......

"Als u zich aansluit bij IENS profiteert uw restaurant niet alleen van de populariteit van de IENS- en TripAdvisor-websites, maar verhoogt u ook nog eens de inkomsten die u genereert via uw eigen website en social media, zoals Facebook."

Inherent hieraan is dus dat Tripadvisor ook niet bepaald geloofwaardig kan zijn.

Aan TS de tip: deel uw ervaring met dit ongeloofwaardige clubje op social media.......

pe
door pebk Jan 4, 2018 om 17:52
583 Antwoorden / 0 Vragen

Dat tripadvisor niet bepaald geloofwaardig is, was al langer bekend. http://www.sgxl.nl/briljant-nep-restaurant-londen-op-nummer-1-van-tripadvisor.
Maar welke site is dat nog wel? Independer/Achmea? Kieskeurig.nl?

panter22
door panter22 - Jan 2, 2018 om 13:46
6599 Antwoorden / Vragen

Als je op Iens.nl kijkt zijn er heel veel glutenvrije restaurants. Kijk je naar het menu, dan bestaat het toetje uit appeltaart en pancakes.
Misschien krijg je vlees zonder jus of saus als je er om vraagt met wat aardappelen en groente die niet aangemaakt zijn.
Het hele menu inclusief een soepje vooraf zit er niet in.
Het zijn vaak glutenarme restaurants. Wil je glutenvrij eten dan zul je naar een restaurant moeten die het speciale teken heeft, zo'n graanaar met een streep er door. Die zijn er bijna niet.

jo
door jorisw Jan 2, 2018 om 18:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt als een gat in de markt als ze er nu niet zijn. Of misschien is er wel een goede reden dat er niet veel van zijn....

sw
door swat1500 - Jan 2, 2018 om 23:30
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ja een forum mag regels stellen met betrekking tot de inhoud van berichten.
Bij u kan wellicht de stellige indruk leven dat het restaurant een steek(je) heeft laten vallen bij het bereiden van een glutenvrij of glutenarm gerecht. Het hoeft echter niet de schuld van het restaurant te zijn. Niet onmogelijk is dat een toeleverancier van het restaurant niet helemaal eerlijkis geweest over de ingredienten van zijn product met als gevolg dat het restaurant meende dat het product bij de bereiding van het glutenvrije of glutenarme gebruikt kon worden.

In een juist opgestelde recensie moet u dan ook de gehele beleving van het restaurant opnemen en niet alleen focussen op het door u ervaren negatieve. Ook is bepalend hoe een en ander verwoord. Een directe beschuldiging zal niemand accepteren tenzij men direct schuld erkent.
U had in uw recensie dan ook kunnen zetten dat het betreffende restaurant niet duidelijk is wat haar houding is tegenover klanten die glutenvrije of glutenarme gerechten verlangen. Iens zal daar weinig tegen kunnen inbrengen.

Belooft het restaurant op de menukaart glutenvrije of glutenarme gerechten dan wel is bij het bestellen duidelijk te kennen gegeven dat zulke gerechten geen probleem voor de keuken zijn, dan kunt u uw negatieve ervaring altijd nog melden bij de voedsel- en warenautoriteit. Die kan dan een onderzoek instellen naar de hygiene in de keuken van het betreffende restaurant.

audb
door audb - Jan 3, 2018 om 12:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wiens brood men eet...

Maar als ik dit lees zegt dat al meer dan genoeg : dit zijn vaak incidenten en voor een restaurant kan het benoemen hiervan erg schadelijk zijn.

Sorry maar een restaurant die bedorven eten serveert schijnt dus heel normaal te zijn?.

Of als je het zo leest mag er gerust ongedierte , scherpe voorwerpen of zelfs vergift in je eten zitten immers staat er ecetera, maar daar mag je dus helemaal niet over (laten) klagen?

Natuurlijk moet je fake recenties er uit filteren maar zorg er dan voor dat voor het plaatsen van zo negative recentie ook bewijs wordt geleverd maar weiger ze niet op voorhand dan ben je gewoon bezig om de waarheid te verbergen.

pe
door pebk Jan 4, 2018 om 17:54
583 Antwoorden / 0 Vragen

De TS eet juist geen brood... daar zitten gluten in...

En, mocht er al sprake zijn van kruisbesmetting, dan is dat nog geen bedorven eten.

Em
door Emmap - Jan 3, 2018 om 19:13
162 Antwoorden / 8 Vragen

Misschien is het beter een zo persoonlijke ervaring eerst met het restaurant in kwestie te bespreken...
(en voortaan vooraf even goed bij een restaurant informeren wat zij jou op het vlak van glutenvrij kunnen bieden: begrijpt hun personeel (keuken en bediening) echt goed wat deze allergie voor jou betekent als het fout gaat?

Je kan een restaurant met een slechte beoordeling erg dwars zitten, dat kan iedereen zich wel voorstellen.
Ik heb ook wel eens een minder goede ervaring gehad, kon de beoordeling echter toen wél aanpassen. In andere woorden vergelijkbare kritiek werd door een andere 'lezer' of beoordelaar van Iens wél geaccepteerd.
Maar ik weet ook dat de beoordelingen 'gekleurd' kunnen zijn, of nu meer dan voorheen 'gekleurd' kunnen zijn. Die sites worden ook commercieler... ik vrees dat dat ermee te maken heeft.
Een paar restaurants in een bepaalde categorie die bij mij echt onvoldoende scoorden, kwam ik op top-zoveel lijstjes van andere sites dan Iens wel tegen met een hoge notering. Dat geeft dan wel te denken... want ik ken echt veel aanzienlijk betere restaurants in die categorie. Dus ra ra, hoe kan dat?

@panter22
Even 'spijkers op laag water zoeken':
Waarschijnlijk bedoelt u of bedoelt Iens dat er veel restaurants zijn die glutenvrije gerechten kunnen maken ;-)
Of die zeggen dat te kunnen...
'Natuurlijk' staan er ook gewone gerechten op het menu, zoals uw voorbeeld van appeltaart en pancakes.
Of restaurants ook echt gegarandeerd 100% glutenvrije gerechten kunnen aanbieden is dan nog wel even de vraag - ik zou het altijd even van te voren overleggen, sommigen nemen een glutenallergie niet serieus genoeg.
Eigen ervaring:
Al een jaar of 35 eet ik vegetarisch, en heel lange tijd vroeg ik van te voren aan het restaurant wat ze op dat vlak konden bieden. En ja, soms moest ik uitleggen dat kippensoep voor mij geen vegetarisch gerecht is, dat ik ook geen vis, schaal- of schelpdieren eet, of dat een saus op basis van runderbouillon voor mij geen optie is.
Maar inmiddels kan ik in bijna elk restaurant meerdere gerechten kiezen, en ligt de tijd van een alternatief dat niet verder ging dan een ei of kaas ver achter ons :-))
Ik hoop voor dat ook voor de glutenvrije uit-eters de ontwikkelingen hard gaan en dat echt goed en glutenvrij snel op veel plaatsen mogelijk is.

ma
door manwijf - Jan 4, 2018 om 09:37
574 Antwoorden / 1 Vragen

Slechte zaak dat je niet of nauwelijks kritiek mag leveren van iens.nl. Afijn, iedereen weet nu in ieder geval hoe laat het is. Goede reden om iens te mijden dus.

mo
door mof - Jan 7, 2018 om 23:57