door witteke Feb 2, 2024 om 14:06
Voeding & gezondheid

Medicijnen tekort

Ik vraag me af,wat er aan de hand is?
Ik slik 4 medidijnen,en alle 4 niet verkrijgbaar
De 20 moet ik een ingreep aan mijn kaak krijgen,en dat gaat niet zonder brufen 600 bruis,gelukkig kon ik er nog net een doosje in belgie krijgen
Maar waar houd dit op?????
De enige medicijn tegen hoge bloedrruk waar ik tegen kan haal ik al langer als een jaar in duitsland
De betahistine ook en  esomeprazal is er nu ook niet meer?
We betalen ons blauw in nederland,maar soms krijg ik de neiging om niet meer te betalen..........de ingreep krijg ik ook al niet betaald,hoezo goede zorg in nederland?

2963 11 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Feb 2, 2024 om 14:33
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het is al veel in het nieuws geweest: medicijnen tekort in Nederland: veel apothekers moeten nee verkopen, helaas.

wi
door witteke - Feb 2, 2024 om 14:38
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ja klopt,maar het word steeds erger,nu woon ik nog gunstig,kan naar duitsland en naar belgie,maar waarom zijn die medicijnen daar dan wel leverbaar vraag ik me af,ze spelen jier met de gezondheid van mensen

rj
door rjw - Feb 2, 2024 om 22:30
3266 Antwoorden / 5 Vragen

1 van de oorzaken is vrij simpel: de overheid heeft hard onderhandeld met de leveranciers om een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Dan is het niet gek dat de leveranciers liever leveren aan landen waar ze meer krijgen voor de spullen. Aangezien je in Duitsland veel meer betaalt voor de ziektekostenverzekering zullen farmaceuten ook wel meer verdienen daar.

wi
door witteke - Feb 2, 2024 om 22:34
50 Antwoorden / 11 Vragen

Betalen de duitsers nog meer voor hun verzekering?
Ga ik na vragen,de belgen in elk geval,die betalen veel minder
En daar zijn de meeste medicijnen wel leverbaar

Mabelle
door Mabelle Feb 2, 2024 om 23:12
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dat komt omdat de Belgen e.a. landen meer betalen voor de medicijnen dan Nederland, zoals RJW al schrijft. Dit is dus wat er gebeurt als je het onderste uit de kan wilt, krijg je de deksel op je neus.

wi
door witteke Feb 3, 2024 om 09:26
50 Antwoorden / 11 Vragen

De medicijnen zijn vaak maar 2 euro per maand duurder,plus dat de vervangende medicatie niet goed werkte bij mij,extra kosten dus 8 andere medicijnen die ook nog duurder waren,elke keer voor 2 weken voorgeschreven,na 4 dagen weg moest worden gegooid,extra bezoeken aan huisarts en specialist,4 keer extra bloedprikken,ik zie geen bezuiniging hier in

rj
door rjw Feb 3, 2024 om 12:25
3266 Antwoorden / 5 Vragen

In Belgie betaal je veel meer belasting, waar dan de ziektekosten grotendeels uit worden betaald (als moet je bij ieder bezoek aan de huisarts een eigen risico betalen).

Dit zijn de Belgische belastingtarieven:

Schijf 1  25 %   Van 0,01 euro tot 15.820 euro
Schijf 2  40 %   Van 15.820 euro tot 27.920 euro
Schijf 3  45 %   Van 27.920 euro tot 48.320 euro
Schijf 4  50 %   Meer dan 48.320 euro

Als je dat wilt gaan betalen dan zouden we hier ook lagere ziektekostenpremies kunnen hebben.

En vwb Duitsland: daar wordt het weliswaar door de werkgever ingehouden, dus minder zichtbaar, maar als je daar iets meer dan modaal verdient is de premie rond de 400 euro per maand. Het is inkomensafhankelijk maar de laagste inkomens betalen altijd nog meer dan wij hier (als je de zorgtoeslag meerekent).

ro
door ronny530 - Feb 3, 2024 om 11:10
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Dat er een medicijntekort is zal u niet ontgaan zijn en dat heeft er mee te maken dat fabrikanten problemen hebben in het productieproces en er wereldwijd een tekort aan medicijnen is.
De medicijnen die er wel zijn worden aan de hoogste bieder verkocht en aan die vorm van chantage doet Nederland niet mee, wat dat betreft hebben de medicijnfabrikanten de macht en vaak ook het patentrecht om de medicijnprijs op te drijven want andere medicijnfabrikanten mogen geen soortgelijk medicijn produceren.
Uw stelling 'we betalen ons blauw' gaat mank want een basis zorgverzekering doet om en nabij de 140 euro per maand en de zorgtoeslag bedraagt 123 per maand afhankelijk van het inkomen.
Sec gezien betaald u bij de hoogste zorgtoeslag maar 17 euro per maand voor de basis zorgverzekering maar dat vergeet u voor het gemak maar even.
Ik begrijp uw boosheid maar u legt de schuld bij de verkeerde want zolang medicijnfabrikanten met deze vorm van chantage geen halt toegeroepen wordt worden medicijnen onbetaalbaar en de medicijnfabrikanten maken torenhoge winsten over de rug van de patiënten die er de dupe van worden.

wi
door witteke - Feb 3, 2024 om 11:28
50 Antwoorden / 11 Vragen

Sorry,maar niet iedereen heeft zorgtoeslag,ik in elk geval niet
Dus die redenatie is krom
En diegene die gelooft dat wij als klein landje de leveranciers kunnen dwingen tot prijsverlaging?
Droom door
Dit is een gevecht wat uitzichloos over de ruggen van de zieken word uitgevochten

rj
door rjw Feb 3, 2024 om 12:26
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Toch is het Hugo de Jonge een paar jaar geleden gelukt om lagere prijzen te onderhandelen.

wi
door witteke Feb 3, 2024 om 21:37
50 Antwoorden / 11 Vragen

En bekijk de gevolgen???

Mabelle
door Mabelle Feb 3, 2024 om 21:45
427 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, over de gevolgen had De Jonge even niet over nagedacht. Hij was juist zo trots op zichzelf dat hij een goede deal had gemaakt.

wi
door witteke Feb 3, 2024 om 21:56
50 Antwoorden / 11 Vragen

Tja,hij was een beetje dom zeker?
Of hij heeft geen aktieve herinering?

Mabelle
door Mabelle Feb 4, 2024 om 08:46
427 Antwoorden / 1 Vragen

xx

rj
door rjw Feb 4, 2024 om 10:13
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ach, het maakt niet uit wat hij gedaan heeft. Als hij niks had gedaan had ie stront over zich heen gekregen omdat hij niks aan de prijzen had gedaan. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen nog minister willen worden. Je doet het nooit goed. Er zijn altijd mensen die het anders willen.

ro
door ronny530 Feb 4, 2024 om 11:48
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Uw jaarinkomen zou dan boven de 37.496 euro uitkomen of u heeft geen zorgtoeslag aangevraagd.
Hugo de Jonge was ooit minister van een ander ministerie maar toen de toenmalige minister van volkgezondheid de coronacrisis niet meer aankon die taak overgenomen heeft.
Hij heeft dus niet het toenmalige kabinetsbeleid bepaald en valt hem dus niets aan te rekenen omdat hij enkel de uitgevallen minister verving.
In het gevallen kabinet was Ernst Kuipers de minister van volksgezondheid en hij was verantwoordelijk voor het goedkoper maken van het zorgstelsel zoals in de kabinetsformatie afgeproken was.
In mijn mening wordt Hugo de Jonge ten onrechte aan de schandpaal genageld want hij kon als vervangend minister geen nieuw beleid maken maar als zijnde crisis manager een zeer moeilijke taak op zich had genomen om de bevolking te informeren en vooral te voorkomen dat de bevolking aan het virus zou sterven.
Ernst Kuipers was verantwoordelijk voor het huidige beleid en heeft m.i. heel zakelijk gehandeld want volgens hem kon het allemaal goedkoper maar een goed medicus maakt nog niet dat hij als minister een een compleet ministerie aan kan sturen.

rj
door rjw Feb 4, 2024 om 20:17
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Hugo de Jonge was vanaf het begin minister van VWS. Bruno Bruins was soort van onderminister (al hebben we die functie formeel niet in Nederland) voor medische zorg en toen bij uitviel heeft Hugo de Jonge dat dossier erbij genomen. In zijn functie van minister van VWS heeft hij wel degelijk lagere medicijnprijzen onderhandeld. Kuipers heeft daar niets aan gedaan, de onderhandelingen waren als in Rutte III gedaan.

JMA2
door JMA2 - Feb 4, 2024 om 00:47
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben geen medicus maar wat is er mis met 3x200 mg beiden, dat is overal te koop. Dit ipv de 600mg bruis variant.

JMA2
door JMA2 - Feb 4, 2024 om 00:47
117 Antwoorden / 2 Vragen
wi
door witteke - Feb 4, 2024 om 08:31
50 Antwoorden / 11 Vragen

Waarom geen 3 maal 200 ?
De reden is dat ik onder narcose een ingreep moet ondergaan in mijn mond,en dan een paar dage geen tabletten kan slikken
En nog even terug naar ronnie
Nu worden alleen de verzekeringen rijk,want als er geen medicijnen zijn,hoeven ze ook niet te betalen,de zieken blijven de dupe

Mabelle
door Mabelle Feb 4, 2024 om 08:47
427 Antwoorden / 1 Vragen

Kruidvat verkoopt Ibuprofen 400 mg Bruisgranulaat. Daar kun je dan toch 1,5 zakje van innemen?

wi
door witteke Feb 4, 2024 om 12:01
50 Antwoorden / 11 Vragen

Nooit geweten
Dacht dat alleen de 600 bruis was,sorry,dank je voor de tip
In elk geval heb ik nog een doos in belgie gekregen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2024 om 18:13
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn antwoord is tioch": raadpleeg uw huisarts want hoe dan ook is het een avbsoluut gegeven dat indien u geneesmiddelen gebruit die volgens UW ZIEKTEKOSTENVERZEKERAAR niet preferent zijn u altijd vervangers kunt krijgen op basis van medisch advies waarvoor dan een eigen bijdrage geldt.

M.b.t. bloeddrukverlagers bestaat er in ieder geval Ibersatan of een iets lichtere versie Telmisartan. Vervangende en wel preferente medicijnen hebben vrijwel altid ongeveer eenzelfde samenstelling maar het kan inderdaad zo zijn dat er allergieverschijnselen klunnen optreden.

Echter vraag ik mij ook af of u deze informatie kent: https://www.poliswijzer.nl/zorgverzekering/kennisbank/overstappen-terwijl-je-medicijnen-slikt-duizenden-gingen-je-voor  waarvan de inhoud gericht is ophetgeen u noemt.

wi
door witteke - Feb 4, 2024 om 19:28
50 Antwoorden / 11 Vragen

Dank je wel heremietkreeft,deze site  kende ik nog niet
Gelukkig kan ik het betalen om mijn voorkeursmedicijnen te gebruiken,ik vind het alleen niet eerlijk als je bijna 400 euro per maand betaald
En die 2 wat je opschreef voor de bloeddruk heb ik natuurlijk ook geprobeerd.
Net als tig anderen,gingen allemaal niet goed,zelfs bij de lichtste ging mijn bloeddruk te veel omhoog en dan weer te veel omlaag.ook volgens mijn huisarts kan ik beter niet meer wisselen
Trouwens,mijn verzekkering ligt niet echt wars,maar gewoon niet verkrijgbaar