si
door sistertwo Oct 17, 2004 om 15:47
Voeding & gezondheid

MediRisk (Ervaringen met deze verzekeraar van ziekenhuizen en medisch specialisten)

Als gevolg van een medisch verwijtbare handeling (door een hoogleraar in de urologie in en na een expertise d.d. november 2001 schriftelijk bevestigd) ben ik voor 80-100% afgekeurd voor de W.A.O. en heb ik per 1 juli 2002 eervol ontslag gekregen uit mijn baan van hoofd personeelszaken, na een dienstverband van bijna 36 jaar.

Medirisk (de verzekeraar van ziekenhuis en specialist) betwist de uitkomst van bovengenoemde expertise.

Inmiddels heeft er in januari 2004 een nieuwe medische expertise plaats gevonden door een door MediRisk betaalde expert. De uitkomst van deze expertise is, dat er weliswaar bij mij geen standaardoperatie is verricht, maar dat dit geen verwijtbare handeling oplevert. De onderbouwing van deze stelling ontbreekt volkomen.

De medisch adviseur van mijn advocaat laat geen spaan heel van laatstgenoemde expertise. In geen enkel leerboek op het gebied van de urologie ( w.o. Atlas of Urology van Hinman) is de bij mij toegepaste operatiemethode beschreven. De uroloog heeft ook nagelaten mij tevoren over de mogelijke complicaties van de door hem toegepaste operatiemethode in te lichten. Daarnaast blijkt uit laatstgenoemde schriftelijke expertise, dat de expert niet goed heeft kennis genomen van mijn medisch dossier.

Medirisk heeft tot nu toe de zaak getraineerd.

De volgende stap zal zijn naar de civiele rechter, tenzij MediRisk over de brug komt met een aanvaarding van de aansprakelijkheidsstelling en een daaraan gekoppelde adequate schadeloosstelling.

Mijn vragen zijn:

Heeft u ervaring met MediRisk in soortgelijke zaken?

Zal MediRisk, bij een -met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- dreigend verlies van de zaak voor de burgerlijke rechter, kiezen voor een schikking?

Hoe zijn uw ervaringen met MediRisk voor wat betreft schikkingen en haar opstelling in dit soort zaken in het algemeen, en in het bijzonder bij de burgerlijke rechter?

Voor uw reacties ben ik u bij voorbaat veel dank verschuldigd.

5204 2 Rapporteer

si
door sistertwo - Nov 7, 2004 om 13:33
2 Antwoorden / 8 Vragen

juli,

Als ik u was zou ik linea recta naar de rechter gaan.

Mag ik u vragen welke advocaat uw zaak behandelt, hoe tevreden u daarover bent, en welk ziekenhuis het betreft?

Ik adviseer u het artikel in DE TELEGRAAF van 6 november 2004, o.a. over MediRisk, te lezen.

Ten slotte wens ik u veel sterkte en een ruime hoeveelheid doorzettingsvermogen toe.

ju
door juli - Nov 22, 2004 om 19:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook verwikkeld in een aansprakelijkheidstelling bij MediRisk en heb dezelfde ervaringen als u. U bent alleen een stap verder. En MR betwist bij mij ook de stuiting van de verjaring. Volgens MR was de klacht vóór de stuiting al verjaard.

Zelf sta ik nu voor de beslissing of ik akkoord zal gaan met het inschakelen van een tweede medisch expert, omdat MediRisk het rapport van de door ons zelf benaderde expert, waarmee ik met mijn advocaat het ziekenhuis aansprakelijk stelde, 'betwist'. Dit laatste zet ik tussen aanhalingstekens, omdat de argumenten niet verder komen dan wat in mijn medisch dossier te vinden is. MR wil verder niet op voorhand afspreken dat zij de tweede expertise zullen betalen, willen eventueel wel betalen als de uitkomst mijn klacht bevestigt maar voelen zich niet er aan gebonden de aansprakelijkheid dan te erkennen. Ook willen ze niet dat in de brief aan de tweede expert verzocht wordt mij te zien en te spreken, ook mag het eerste rapport niet worden meegezonden. Eigenlijk willen ze helemaal niets, behalve dat ze akkoord gaan met een tweede expert maar dan nog houden ze in het midden of ze dat zullen betalen en of ze de uitkomst zullen erkennen. Ik sta nu voor de beslissing of ik het toch zal doen, of dat ik hier van af zal zien en de zaak maar meteen voor de rechter zal brengen. Wat dit betreft sluit ik mij dus aan bij uw vragen en kan ik u helaas verder niet informeren.