is
door ischut Feb 2, 2024 om 11:04
Voeding & gezondheid

Medische noodzaak en toch geen medicijn?

Mijn huisarts heeft bij de apotheek een verklaring voor medische noodzaak afgegeven. De apotheek heeft dat naast zich neergelegd. Niet de huisarts bepaalt de medische noodzaak maar de apotheker heeft de apotheker mij te verstaan gegeven. Ik heb ook contact opgenomen met mijn verzekeraar, maar die zegt dat ze er niet tussen gaan zitten. Dit is iets tussen huisarts en apotheker. Klopt wat de apotheker zegt?

9725 13 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Feb 2, 2024 om 11:26
857 Antwoorden / 3 Vragen

Lees deze link misschien helpt je dat verder.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 2, 2024 om 11:42
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt erop dat de apotheker gelijk heeft.

        Uit de link:

De apotheker
De apotheker heeft een signalerende rol bij het opvolgen van een medische noodzaak. In principe volgt de apotheker MN op het recept, tenzij hij/zij vermoedt dat er geen sprake van medische noodzaak kan zijn. Hij of zij moet dan om toelichting vragen bij de arts. De apotheek heeft bij twijfel het eindoordeel over de medische noodzaak.

https://www.medapp.nl/kennisbank-artikel/medische-noodzaak/

ju
door juliomariner - Feb 2, 2024 om 11:43
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Maar wat zegt uw huisarts over de weigering van de apotheker?
Laat de huisarts contact opnemen met de apotheker.
Mocht de apotheker blijven weigeren kunt u overwegen om naar een andere apotheek over te stappen.
Mag ik zelf mij apotheek kiezen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 2, 2024 om 12:26
2071 Antwoorden / Vragen

Nee, dat klopt absoluut niet. Als uw huisarts (correct) aangeeft dat een middel medisch noodzakelijk is mag de apotheek dat niet overrulen en als hij dat al zou willen dient hij contact op te nemen met de huisarts. Schriftelijke klacht indienen bij de apotheek en met het antwoord naar de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg. Ondertussen zou ik terug gaan naar uw huisarts, die zal er zeker ook niet van gedient zijn dat zijn instructies worden genegeerd, ik neem toch aan dat hij die indicatie medische noodzaak er niet voor Piet Snot opzet.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2024 om 12:34
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik deze link van @thecla58 lees klopt het wel degelijk, kennelijk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 2, 2024 om 12:54
2071 Antwoorden / Vragen

Neen, een signalerende rol is absoluut niet hetzelfde als botweg weigeren. Als de apotheker iets wil signaleren dan belt hij de huisarts voor intercolegiaal overleg en scheept hij niet de klant af en steekt ook niet spreekwoordelijk zijn middelvinger op naar de arts. Even aangenomen dat alle informatie van TS ook klopt is dit echt volkomen onacceptabel en een gang naar de geschilencommisie ligt voor de hand.

ju
door juliomariner Feb 2, 2024 om 13:58
1329 Antwoorden / 2 Vragen

helemaal eens. De apotheek heeft er dan misschien iets minder marge op maar zijn reactie slaat gewoon nergens op.

mo
door mof - Feb 5, 2024 om 12:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De apotheker heeft een controlerende rol, geen bepalende rol. Bent u teruggegaan naar uw huisarts? Die zou kunnen telefoneren.

Ke
door KeesMourits - Feb 5, 2024 om 13:28
1 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is het een spelletje tussen de verzekeraar en de apotheek. De verzekeraar vergoed de duurdere medicijnen niet volledig aan de apoheker. Dus moet de apotheker het verschil bijleggen. Dan is de apotheker dus eerder geneigd om de medische noodzaak te ontkennen.

1paul
door 1paul - Feb 5, 2024 om 14:31
3161 Antwoorden / 0 Vragen

het is maar net waarom de arts MN op het recept heeft gezet, soms heeft de apotheker meer inzicht in de soorten geneesmiddelen dan de arts!!!!

Apotheker moet wel in overleg met de arts hieromtrent, neem dus eerst contact op met de voorschrijvend arts, komen jullie er dan samen niet uit neem dan alsnog contact op met je zorgverzekeraar en dien daar een klacht in.

https://www.zilverenkruis.nl/zorgaanbieders/zorgsoort/extramurale-farmacie/declareren/medische-noodzaak

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2024 om 15:03
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening mag een apotheker dat niet ook al heeft fie wel een controlerende rol:

Apothekers gaan na of medische noodzaak op het recept nodig is

De geïnterviewde apothekers gaven zonder uitzondering aan dat ze een indicatie 'medische noodzaak' niet altijd zomaar opvolgen. Zij gaan hierover het gesprek aan met zowel patiënt als arts. De overweging daarbij is dat er vrijwel nooit 'objectief' sprake is van medische noodzaak. Ook zijn er voor de apotheker financiële consequenties van het te vaak verstrekken van recepten op medische noodzaak.

Zie deze info m.b.t. het indienen van een klacht: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/zorg-zorgverzekering/klacht-apotheek

ze
door zeemannetje - Feb 5, 2024 om 15:21
120 Antwoorden / 0 Vragen

Alles goed vastleggen, dan hebben je nabestaanden in ieder geval een sterke zaak tegen die apotheker.  Je kunt ook naar een andere apotheek gaan.

ep
door eppos - Feb 5, 2024 om 16:40
23 Antwoorden / 0 Vragen

de apotheker heeft inderdaad het laatste woord.
je huisarts moet op het recept aangeven wat de medische noodzaak is!
is er sprake van een allergie bijvoorbeeld moet de huisarts kunnen aantonen dmv een test dat je alergisch bent
alleen opschrijven medische noodzaak is niet voldoende!

ja mensen vrije marktwerking alles goedkoper en makkelijker, leuker kunnen we het niet maken!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 5, 2024 om 21:26
2071 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk mag de apotheker kritische vragen aan de huisarts stellen maar het is absoluut niet waar dat de apotheker de huisarts zonder overleg mag overrulen, marktwerking of niet.

Iv
door Ivo W - Feb 5, 2024 om 18:20
729 Antwoorden / Vragen

De apotheker bepaalt uiteindelijk of het medicijn wordt afgegeven.

Zeker wanneer (ook) andere medicijnen gebruikt worden, gebeurt het nogal eens dat een nieuw voorgeschreven medicijn om medische redenen niet wordt meegegeven door de apotheker.

Sommige medicijnen zijn prima voor het behandelen van een bepaalde kwaal, maar kunnen slechter werken of zelfs gevaarlijk zijn in combinatie met bepaalde andere medicijnen. Welke medicijnen wel en niet samengaan, daar heeft de apotheker jarenlang voor gestuurd en de arts niet.

Om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen:
Stel een patiënt slikt al jarenlang een behoorlijke hoeveelheid bloeddrukverlagers. Die patiënt krijgt op een gegeven moment ook een medicijn voorgeschreven voor een andere kwaal met de melding "medisch noodzakelijk". Maar als dat nieuw voorgeschreven medicijn bloeddrukverhogend werkt of de werking van bloeddrukverlagers grotendeels uitschakelt, dan zal de apotheker het medicijn voor de nieuwe kwaal in eerste instantie weigeren.

En zal er eerst overleg gepleegd moeten worden tussen de behandelend arts van de nieuwe kwaal en de arts die de bloeddrukverlagers heeft voorgeschreven, om te bepalen welk medicijn het meest urgent is. Ook kan het in zo'n geval zijn dat de apotheek weet dat voor de nieuwe kwaal medicijn A niet in combinatie kan met de bloeddrukverlagers, maar het iets minder goed werkende medicijn B waar andere werkzame stoffen in zitten wel in combinatie met de bloeddrukverlagers gebruikt kan worden. Als dat het geval is zal de apotheker aansluiten bij het overleg tussen de behandelend artsen.

De rol van apotheker gaat (soms) veel verder dan alleen maar een doosje met de pilletjes die door de dokter geadviseerd worden te "verkopen".

Le
door Leo Sittard - Feb 5, 2024 om 18:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk dat het oordeel van de apotheker hier boven dat van de huisarts gaat. Ik kan me voorstellen dat de apotheker vanuit zijn deskundigheid opmerkingen maakt over de combinatie van medicamenten maar dat zou dan toch altijd met ruggespraak met de huisarts moeten gaan. Dat is althans mijn ervaring. En de verzekering, tja, als we die er iets van laten vinden tegenover de medisch deskundigen dan zitten we idd op een verkeerd spoor wat mij betreft.

Iv
door Ivo W Feb 5, 2024 om 20:01
729 Antwoorden / Vragen

Uw idee is echter onjuist.

De apotheker is degene die moet waken over de medicijnveiligheid. Als de apotheker de combinatie van gebruikte medicijnen niet veilig acht, mag hij het nieuwe medicijn simpelweg niet afgeven aan de patiënt.
Op dit punt gaat de apotheker echt boven de arts.

Uiteraard zal er vervolgens ruggespraak moeten plaatsvinden. Maar dat houdt dus in dat zolang uit die ruggespraak geen oplossing is gekomen voor de "botsende" medicatie de patiënt nog niet over de nieuwe medicatie kan beschikken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 5, 2024 om 21:29
2071 Antwoorden / Vragen

In goed overleg is alles.mogelijk maar de apotheker in dit verhaal gaat niet in overleg maar overruled wel de huisarts, dat is simpelweg niet zoals het hoort.

Iv
door Ivo W Feb 6, 2024 om 07:42
729 Antwoorden / Vragen

Sorry, maar dat is wel gewoon de eerste stap die de apotheker mag en zelfs moet zetten.

De apotheker is verantwoordelijk voor de medicijnveiligheid. Hij moet over de medicijnveiligheid waken en als onderdeel daarvan moet de apotheker soms de uitgifte van medicijnen weigeren, indien er sprake is van conflictwerking met andere medicijnen of met allergieën waarmee de patiënt bekend is.

Als dit overrulen gebeurt, dan zal er daarna pas verder overleg plaats vinden tussen betrokken partijen. En duurt het dus even voordat de patiënt daar weer iets van hoort.

br
door brui0929 - Feb 10, 2024 om 14:13
635 Antwoorden / 10 Vragen

Dit moet in overleg met de huisarts of specialist gebeuren. De huisarts of specialist kan u zeggen of u door gaat of dat u kunt afbouwen met medicijnen.