ikbenik
door ikbenik Jun 23, 2013 om 20:37
Voeding & gezondheid

Meer wanbetalers zorgpremie

Het aantal mensen dat de premie voor de zorgverzekering niet betaalt neemt toe. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS. Bij steeds meer mensen wordt de premie ingehouden op het loon of op de uitkering, omdat ze meer dan een half jaar niet betaald hebben.

Begin dit jaar waren er zo'n driehonderdduizend mensen die hun premie niet betaalden. Op 1 juni lag dit aantal op 314 duizend. Dat is een toename van ongeveer vijf procent.

Het College voor Zorgverzekeringen regelt dat de premie alsnog geïnd wordt, plus een boete van 35 procent. Maar van de 1,5 miljard euro die sinds 2009 op deze manier opgehaald moest worden is pas zeshonderd miljoen binnen. Dit is minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) een doorn in het oog. Zij wil dat zorgverzekeraars harder achter wanbetalers aan gaan.
bron: fok.nl

Duh!
Door de idiote bezuinigingen en lastenverzwaring is dit wel een logisch gevolg.
Alleen begrijpen die mafkezen in Den Haag dat niet.
En maar bezuinigen. En nog meer bezuinigen.
Door die bezuinigingen moeten ook de zorgpremies omhoog. En dan verbaast zijn dat steeds meer mensen de zorgpremie niet kunnen betalen.

De oplossing:
Stoppen met bezuinigen en de zorgpremie met minimaal €50,- omlaag. Het liefst €75,- omlaag.

895 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De mensen zouden zelf ook wel wat kunnen bezuinigen. Ze nemen rustig een verzekering bij de duurste verzekeraar en dan nog allerlei aanvullende dekkingen, terwijl ze niet eens weten wat en onder de basisdekking valt. Of een dure tandarts verzekering voor twee consulten.

ikbenik
door ikbenik - Jun 23, 2013 om 20:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

"Dit is minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) een doorn in het oog. Zij wil dat zorgverzekeraars harder achter wanbetalers aan gaan."
Dat is bij mij dus een doorn in het oog.
In plaats van dat men gaat kijken WAAROM dat steeds meer mensen de premie niet betalen gaat men dus vanuit dat steeds meer mensen uit laksigheid die premie niet betalen en op die manier achter de wanbetalers aan zitten.

Steeds meer zaken worden uit de basispakketten gehaald en de premie gaat extreem omhoog.

=tijger1 schreef op zondag 23 jun 2013, 20:44: De mensen zouden zelf ook wel wat kunnen bezuinigen.

Maar op een gegeven moment kan dat dus niet meer.
=tijger1 schreef op zondag 23 jun 2013, 20:44: en dan nog allerlei aanvullende dekkingen, terwijl ze niet eens weten wat en onder de basisdekking valt. Of een dure tandarts verzekering voor twee consulten.

Die extra verzekering voor de tandarts heb ik zelf dus ook gedaan.
Natuurlijk kun je alleen naar die consulten kijken.
Maar struikel maar eens op straat. Als dan de tanden kapot zijn mag je wel alles zelf betalen. En dat risico wil ik domweg niet nemen.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste Nederlanders zijn vaak op veel gebieden oververzekerd.

Er zit op jaarbasis € 318 verschil tussen de duurste en de goedkoopste basisverzekering. Dat is haast het eventuele eigen risico.

Als u een glaasje teveel op hebt, dan niet gaan wandelen ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Jun 23, 2013 om 22:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft leuke wensen over het bedrag van de zorgverz. Maar als men zoegtoeslag ontvangt. en het niet gebruikt waar voor het is besemt dan krijgt men di. Als men eerst is willen bego=innen om de zorg toeslag gelijk te verekenen in het bedrag wat men moet betalen zijn we al een heel eind verder.

curly
door curly - Jun 23, 2013 om 23:09
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 23 jun 2013, 22:22]U heeft leuke wensen over het bedrag van de zorgverz. Maar als men zoegtoeslag ontvangt. en het niet gebruikt waar voor het is besemt dan krijgt men di. Als men eerst is willen bego=innen om de zorg toeslag gelijk te verekenen in het bedrag wat men moet betalen zijn we al een heel eind verder.

Zou het niet beter zijn om de zorgtoeslag rechtstreeks aan de zorgverzekeraar uit te betalen ?

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 24, 2013 om 01:05
619 Antwoorden / 29 Vragen

Ambtshalve stonden de deurwaarders in een file opgesteld om de uitspraken van de kantonrechters in de vorm van een loonbeslag te betekenen. Soms 50 per maand zorgpremie!

Nr. 2: het waterbedrijf!

Nr.3: Officier van Justitie, Ljouwert, Noord-Nederland: (verkeer)boetes innen!

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 01:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Door de idiote bezuinigingen en lastenverzwaring is dit wel een logisch gevolg. ........

50% (en dan zit ik zeer waarschijnlijk nog aan de lage kant) van de wanbetalers is een gevolg van verkeerde prioriteiten stellen. Bij steeds meer mensen is de betalingsmoraal ver te zoeken. Nieuwe auto of t.v. belangrijker dan de rekening van de zorgverzekeraar.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 01:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Maar struikel maar eens op straat. Als dan de tanden kapot zijn mag je wel alles zelf betalen. En dat risico wil ik domweg niet nemen......

In dat geval schiet je weinig op met een gemiddelde tandartsverzekering van 500,- euro. Daar kom je niet ver mee.

xi
door xilefsim - Jun 24, 2013 om 10:36
111 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=curly schreef op zondag 23 jun 2013, 23:09]
Zou het niet beter zijn om de zorgtoeslag rechtstreeks aan de zorgverzekeraar uit te betalen ?

Lijkt mij geen goed idee. Waarom zou je alle ontvangers van zorgtoeslag in een soort schuldsaneringstraject stoppen omdat een kleine groep betalingsproblemen heeft?

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 11:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=xilefsim schreef op maandag 24 jun 2013, 10:36][quote=curly schreef op zondag 23 jun 2013, 23:09]
Zou het niet beter zijn om de zorgtoeslag rechtstreeks aan de zorgverzekeraar uit te betalen ?

Lijkt mij geen goed idee. Waarom zou je alle ontvangers van zorgtoeslag in een soort schuldsaneringstraject stoppen omdat een kleine groep betalingsproblemen heeft?

Dat is wel het advies van de commissie-Van Dijkhuizen KLIK

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2013 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad is dat een voorstel van die commissie, maar er staan veel voorstellen. Ook bijvoorbeeld voor AOW-ers het percentage van de eerste schijf in de belasting verhogen van 19.1 naar 37%. Ook een dwaas voorstel.

Ik betaal zelf mijn premie, dus ik wil ook zelf mijn toeslag ontvangen als ik daar recht op heb.

Als ze van die toeslagen afwillen, moeten ze maar weer meer premie gaan inhouden op loon, pensioen of uitkering.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 12:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Inderdaad is dat een voorstel van die commissie, maar er staan veel voorstellen.........

Daar gaat het nu niet over, het gaat over de zorgtoeslag. Vind het zelf wel een goed plan wat de toeslag betreft. Veel mensen komen in de problemen als ze een jaar later terug moeten betalen EN deze manier is minder fraudegevoelig.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 12:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens wordt het bericht tegen gesproken door de CVZ:

Wanbetalers
Volgens het advies- en uitvoeringsorgaan wordt in de media mede door de crisis veel nadruk gelegd op wanbetalers. Dat aantal schommelt al jaren rond de 300.000. Het percentage wanbetalers ligt onder de 2, aldus het CVZ.
''Het aantal zorgpolissen neemt door de actieve opsporing van onverzekerden juist wel toe’’, aldus de zegsman van het CVZ.
Onverzekerden hebben volgens het college diverse motieven. Zo betreft het veel jongeren en studenten, die uit onwetendheid of uit bezuinigingsoverwegingen geen ziektekostenpolis nemen.

Bron: NU.nl

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2013 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Het probleem van na een jaar terug moeten betalen ondervang je daar niet mee. Men moet zelf de zorgtoeslag aanvragen, met geschatte cijfers over het te verwachten inkomen van het lopende jaar. Als men een verkeerde schatting maakt, of de gegevens wijzigen in de loop van het jaar, kan het nog steeds voorkomen dat men moet terugbetalen.

En ik bedoel met meer voorstellen, dat er nog wel meer gekkigheid, mijn mening, in staan.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 13:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 24 jun 2013, 12:32]@carola.83

Het probleem van na een jaar terug moeten betalen ondervang je daar niet mee. Men moet zelf de zorgtoeslag aanvragen, met geschatte cijfers over het te verwachten inkomen van het lopende jaar. Als men een verkeerde schatting maakt, of de gegevens wijzigen in de loop van het jaar, kan het nog steeds voorkomen dat men moet terugbetalen.

En ik bedoel met meer voorstellen, dat er nog wel meer gekkigheid, mijn mening, in staan.

1. Deze Commissie wil het hele toeslagenstelsel omgooien.
2. Ik vind dit geen gekkigheid. Als je dat niet wilt: je bent niet verplicht zorgtoeslag aan te vragen.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2013 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Het toeslagenstelsel heeft inderdaad een waterhoofd gekregen, daar moet wel wat aan gebeuren.

xi
door xilefsim - Jun 24, 2013 om 15:22
111 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet burgers niet als kleine kinderen behandelen, en dat doen ze met dit plan.
Bovendien zijn er inderdaad nog andere gekke voorstellen van dezelfde auteur zoals het opnieuw verhogen van de btw.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2013 om 20:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als al die wanbetalers nu eens wel betaalden, dan zou de premie ook omlaag kunnen.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 22:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=xilefsim schreef op maandag 24 jun 2013, 15:22]Je moet burgers niet als kleine kinderen behandelen, en dat doen ze met dit plan.
Bovendien zijn er inderdaad nog andere gekke voorstellen van dezelfde auteur zoals het opnieuw verhogen van de btw.

Als deze volwassen burgers zich als kleine kinderen gedragen, moet je ze ook zo behandelen. Eigen verantwoordelijkheid hebben ze dan blijkbaar nooit van gehoord.

curly
door curly - Jun 25, 2013 om 17:49
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=Lijkt mij geen goed idee. Waarom zou je alle ontvangers van zorgtoeslag in een soort schuldsaneringstraject stoppen omdat een kleine groep betalingsproblemen heeft?

Misschien toch maar terug naar het oude overheidssysteem van het non commerciële collectief i.p.v. de verzekeringsgedachte. Inruilen van het leger voor gratis gezondheidszorg. Heeft de bevolking 2 zorgen minder.

curly
door curly - Jun 25, 2013 om 22:10
162 Antwoorden / 18 Vragen

Tenslotte hier een link naar een website die mij bijzonder zorgelijk overkomt.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2013 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=curly schreef op dinsdag 25 jun 2013, 22:10]Tenslotte hier een link naar een website die mij bijzonder zorgelijk overkomt.

En wat is daar zorgelijk aan.

curly
door curly - Jun 25, 2013 om 23:51
162 Antwoorden / 18 Vragen

=tijger1 schreef op dinsdag 25 jun 2013, 22:49:
=En wat is daar zorgelijk aan.

Het zorgelijke hieraan is dat de overheid de verantwoordelijkheid voor de gezondheidszorg afschuift m.a.w. patiënten uitlevert aan de werkzaamheden van gratis goedwillende vrijwilligers. die nobel werk doen. We krijgen dan net als vroeger dat mensen naar de charitas moeten voor medische zorg.
Met name het afschuiven naar d: em is zorgelijk. Vandaar die link naar betreffende website.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2013 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze schuiven niet per se af naar vrijwilligers, maar er wordt ook professionele hulp genoemd. En aan vrijwilligers is niets nieuws.

Straks moeten we verplicht allemaal vrijwilliger zijn.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 26, 2013 om 03:56
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 24 jun 2013, 20:02]Als al die wanbetalers nu eens wel betaalden, dan zou de premie ook omlaag kunnen.

Ze zullen ook hoe dan ook betalen die wanbetalers: loonbeslag ! Inclusief de extra kosten ! En dat is niet mals!

ol
door olijfje3 - Aug 16, 2013 om 06:53
284 Antwoorden / 26 Vragen

ik vind het rondpompen van geld onbegrijpelijk. inkomensafhankelijke premie kwam er meen ik in 2006
niet doorheen. het zou voor veel mensen overzichtelijker zijn. ook zou het moeten kunnen dat mensen hun eigen afschrijfdatum kunnen bepalen bij voorkeur op de dag dat het geld wordt gestort. volgens mijkan dat nu niet. dan is er al meer zicht op twee groepen. de mensen die niet kunnen en de mensen die er te makkelijk over denken, sommige mensen denken makkelijk over geld. mensen die niet kunnen betalen omdat ze teveel maand overhouden moet je als gemeente helpen, niet alleen sociaal maar ook realistisch achterstand op achter is geen oplossing. makkelijker systeen, mensen moeten beter naar polis kijken. verzekeraars mogen premies verhogen, terwijl er al flinke buffers zijn bij maatschappijen.
schippers maakt caricatuur van complexere werkelijkheid. scoort goed toch.
het was jaren geleden zo dat bijna de helft van nederlanders zorgtoeslag kon krijgen, dat vindt ik wel een erg grote groep olijfje3