gu
door gunneralex Dec 3, 2007 om 10:16
Voeding & gezondheid

Minimum gewicht brood

Geachte redactie,
Regelmatig constateer ik dat een heel brood bij de Vomar minder weegt dan 800 gram. Ik dacht dat 800 gram het minimale gewicht voor een heel brood moet zijn. Is dit nog steeds zo of zijn er andere gewichten gangbaar volgens de warenwet?
Met vriendelijke groet.
Drs. G. Vermeulen

34581 7 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 3, 2007 om 10:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--Een heel brood hoort tussen de 480 en 530 gram droge stof te bevatten. Droge stof is dat wat er overblijft als al het vocht uit het brood is gehaald. De hoeveelheid droge stof in een brood zijn Wettelijk vastgelegd. Een brood weegt gemiddeld 800 gram.  Consumentenbond- Brood  --

Groetjes,

poltol
door poltol - Dec 3, 2007 om 14:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo, [=eerste stuk]

Dit zijn de voorschriften in z'n eenvoudigste vorm:

De doelstellingen die worden nagestreefd

Het Warenwetbesluit Meel en Brood geeft onder meer regels ten aanzien van de hoeveelheid droge stof van brood waarvan het woord “heel” of “half” onderdeel uitmaakt van de aanduiding.

Ten aanzien van broden met een gewicht tussen de 350 en 1000 gram waarbij de woorden “heel” of “half” niet worden gebruikt in de aanduiding is derhalve niet voorzien in een verplichte hoeveelheid droge stof. Uit het oogpunt van consumenten-bescherming en doorzichtigheid van het aanbod van brood is het evenwel van belang om ook voor deze gevallen een regeling te treffen ten aanzien van de hoeveelheid droge stof. De hoeveelheid droge stof is namelijk van wezenlijke betekenis in verband met de mogelijkheid tot vergelijking van prijzen (en kwaliteiten). Het gewicht van het brood als zodanig is voor de consument niet maatgevend, omdat het vochtgehalte dat mede bepalend is voor dit gewicht, een veranderlijk gegeven is. De hoeveelheid droge stof is bepalend voor de voedingswaarde van dit Nederlandse basisvoedsel. De consument heeft derhalve behoefte aan handhaving van nadere regelgeving betreffende de hoeveelheid droge stof in brood.

Vr.gr. Poltol

poltol
door poltol - Dec 3, 2007 om 14:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

tweede stuk,

De Verordening GZP drogestof brood is bedoeld om de consument voor die broodsoorten die het meest gebruikelijk zijn en in het algemeen niet-voorverpakt - en derhalve niet voorzien van een hoeveelheidsaanduiding - worden verkocht, onafhankelijk van de gebruikte aanduiding van het brood, een garantie te geven van de hoeveelheid droge stof per brood om zo prijsvergelijking mogelijk te maken. Deze doelstelling kan slechts worden bereikt door een verbod van de bereiding van brood dat niet voldoet aan de normen ten aanzien van de

hoeveelheid droge stof.

De definitie van brood is zodanig gekozen dat ook brood met een decoratie, zoals bijvoorbeeld sesambrood met sesamzaad aan de buitenkant, als ook brood met kleine hoeveelheden niet kenmerkende bestanddelen welke niet worden gebruikt in de aanduiding van het brood, onder de werkingssfeer van de verordening vallen.

In aansluiting op de nieuwe regelgeving op basis van de Warenwet is de verplichting ten aanzien van de hoeveelheid droge stof beperkt tot twee gewichtsklassen, te weten de in die regelgeving genoemde gewichtsklassen ten aanzien van de hoeveelheid droge stof van brood waarvoor de woorden “heel” of “half” in de aanduiding mogen worden gebruikt.

De verordening heeft alleen betrekking op het in Nederland bereide en in de handel gebrachte brood.

ca
door cassel - Dec 3, 2007 om 21:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger was het broodgewicht niet belangrijk.Maar zoals gezegd was het aantal grammen van het het gedroogde brood belangrijk.Toen nog de keurings dienst van Waren kwamen af en toe langs en als bleek dat het droge stof gewicht niet klopte kreeg de bakker een flinke boete.Of het aantal grammen droge stof nog in de wet staat weet ik .wie kan mij uit de droom helpen?

ro
door roelofson - Dec 3, 2007 om 22:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord van Stacey is juist. Ik heb reeds in november 2003 hetzelfde geconstateerd, nl. dat bij Vomar de broden systematisch te weinig wegen (vaak minder dan 600 gram). De Consumentenbond gaf mij telefonisch dezelfde informatie als Stacey. Het Voorlichtingsbureau Brood deelde mij desgevraagd op 03-11-2003 per e-mail mee: "In Nederland moet brood aan bepaalde eisen voldoen. Het gewicht van een brood kan 700 gram zijn (bijv. een wit vloerbrood) of 1000 gram (bijv. Allisonbrood). Dit ligt aan de hoeveelheid water die toegevoegd wordt aan de droge stof (het meel). De droge stof moet minimaal 480 gram en maximaal 530 gram zijn. Gemiddeld weegt een brood 800 gram, maar dit kan dus variëren." Tot zover de reactie van Voorlichtingsbureau Brood. Dit soort antwoorden zijn voor de consument natuurlijk onbruikbaar; ik hanteer als stelregel dat een brood ongeveer 800 gram moet wegen, zonder gedram over droge stof en vochtgehalte, waarmee je als consument niets kunt.
Ik heb mij toen ook schriftelijk gericht tot de Vomar, hoofdkantoor Alkmaar. De reactie was, dat het "theoretisch niet zo kan zijn dat het bij Vomar anders is dan bij een andere organisatie". Oerbrood betrekt de Vomar van een bakkerij die is aangesloten bij een stichting Oerbrood, aldus Vomar. Men nam aan dat het een moment-opname was geweest.
Nu is de Vomar de kruidenier waar de prijzen bij de kassa vaak hoger zijn dan in de winkel staat aangegeven (ook door de Consumentenbond vastgesteld); ik let dus scherp op wat er bij de kassa wordt berekend en moet bijna elke keer corrigeren. Het brood haal ik niet meer bij de Vomar, omdat het niet goed smaakt en systematisch te weinig weegt. Ik haal het op de markt, en bak het nog even een kwartiertje in de oven: dan heb je tenminste lekker brood voor de volle 800 gram. Eet smakelijk en gezond !
Roelof, Almere

poltol
door poltol - Dec 3, 2007 om 22:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@cassel,

De teksten hierboven [van mij] zijn uit de warenwet. Het is nog steeds dwingend voorgeschreven.

Vr.gr. poltol

door 4711 - Dec 3, 2007 om 23:56
885 Antwoorden / 2 Vragen

Laad eerst je kar vol met broden, ga dan naar de groente en leg die minste terug, en doe dat dagelijks, dan word de broodfabriek meestal met lastige vragen bestookt en elke gram minder op duizende broden....

Dus laat duidelijk zien dat je het niet eens bent, meestal is het boven de 800, water is goedkoop, dus vochtig brood en langer vers!

Oud brood zal dus lichter zijn dan verse!