ja
door jan15 Apr 28, 2020 om 22:33
Voeding & gezondheid

Misleiding in totstandkoming huurovereenkomst Vegro

Hulpmiddelenleverancier Vegro stelt dat er na een korte bruikleenperiode via de zorgverzekeraar eenzijdig sprake is van een huurovereenkomst voor een drempelhulp met een aanschafwaarde van 24,00 euro. De huur die men vervolgens durft te rekenen bedraagt 26.60 euro per dag en +/- 300 euro per jaar. Hier kwam ik als mantelzorger achter na 1,5 maand en heb toen contact gelegd met Vegro en een klacht ingediend.

Vegro refereert hier aan een toegezonden hulpmiddelenovereenkomst die aan het begin van de leenperiode is toegezonden aan mijn moeder van 90 jaar. In de overeenkomst staat vermeld dat er een mogelijkheid is om aansluitend een huurovereenkomst af te sluiten. De overeenkomst is nooit getekend, noch is de huurovereenkomst aangegaan. Vegro stelt dat hier stilzwijgend sprake van is door niet te reageren op een signaleringsbrief die ruime 4 maanden voor het einde van de bruikleenperiode is verstuurd.

Ik verwijt Vegro misleiding en misbruik maken van het vertrouwen van kwetsbare clienten. Vegro volhardt in haar standpunt dat er 1,5 maand gehuurd is en dat alsnog de huur over deze periode betaald moet worden. Voor mij is het geen financiele kwestie maar een principiele kwestie, omdat Vegro door haar manier van communiceren eenzijdig en bewust kwetsbare klanten misleidt en huurgelden vraagt die niet in verhouding staan met de waarde van het hulpmiddel. Ik ben benieuwd of er vergelijkbare kwesties zijn die mij adviseren hoe te handelen en deze leverancier aan te pakken.

2216 10 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Apr 28, 2020 om 22:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jan,

Doe je ook de administratie van je moeder ?

Heb je de waarschuwingsbrief ("signaleringsbrief" noem je het zelf) niet gelezen?

Ik weet uit ervaring,dat oude mensen soms brieven "verstoppen"....

Ik ken Vegro als een net bedrijf en zou niet "te zwaar eraan tillen" en gewoon het restant huur betalen.

ma
door malty - Apr 28, 2020 om 22:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Op hun site staat voor de duurste drempelhulp aan huur €11,70 per week.
Hoe u aan die hoge bedragen komt?
Ik neem aan dat er afspraken zijn gemaakt over de lengte van de bruileenperiode en hoe de drempelhulp daarna weer terug bij Vegro zou komen.

marita5
door marita5 Apr 28, 2020 om 23:23
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , Op hun site staat voor de duurste drempelhulp aan huur €11,70 per week. Waar ziet u dit staan ? Ik zie op de site alleen drempelhulpen om te lenen of te kopen  , ik heb de prijslijst gevonden , de duurste huren per dag €1,95 en inderdaad €11,70 per week .

marita5
door marita5 - Apr 28, 2020 om 23:09
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JanVanDam15 ,

Lees hier eens de voorwaarden van Vegro , klik op de rode regel .

https://www.vegro.nl//content/files/content/B2C/Voorwaarden/Vegro%20Keurmerk%20Bijlage%20-%20Algemene%20Voorwaarden%20Uitleen%20en%20Verhuur%20Vegro.pdf

Aanvulling op @malty , zie hier de prijslijst , drempelhulp onder Transferhulpmiddelen.

https://www.vegro.nl//content/files/content/Documenten/Basis%20uitleen-verhuurprijslijst%202020%20B2C.pdf

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2020 om 23:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat voor advies? Ik zou die huurovereenkomst per omgaande opzeggen en zelf direct zo'n drempelding voor mijn moeder kopen.
Meerdere varianten zijn te koop bij bouwmarkten. Overigens zijn veel hulpmiddelen elders voordeliger te koop dan in de hulpmiddelenindustrie verhuurd of verkocht wordt. Of dat in die hulpwinkels tweedehands voor een prikje gekocht kan worden of na een paar weken huur eigendom wordt. Ook is vaak allerhande bij kringlopers voor een prikje te koop.

Segro valt niets te verwijten, u als mantelzorger van uw moeder wel.
Kijk ook eens hier:

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2020 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt de drempelhulp gebruikt? Dan moet er betaald worden.

Is uw moeder handelingsbekwaam? U verwijt hen misleiding, maar hebt u hun post gelezen? Heeft uw moeder er met u over gesproken?

Leverancier aanpakken? U laat vier maanden de post liggen.

marita5
door marita5 Apr 28, 2020 om 23:43
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , vind het wel vreemd . Op de site kun je de drempelhulp alleen maar lenen of kopen . Echter in de prijslijst staat de drempelhulp : huren onder uitleen . Dat betekent dat de drempelhulp eigendom van Vegro blijft .

alfatrion
door alfatrion - Apr 28, 2020 om 23:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Vooralsnog zie ik geen huurovereenkomst.

justmeagain
door justmeagain Apr 28, 2020 om 23:20
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus op naar de rechter!

alfatrion
door alfatrion Apr 28, 2020 om 23:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zelf gewoon niet betalen.

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2020 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard. En straks naar de rechter.

panter22
door panter22 - Apr 29, 2020 om 09:24
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe is je moeder aan die drempelhulp gekomen. Zij of iemand anders moet hem hebben aangevraagd.
De overeenkomst is nooit ontvangen?
Nooit in de voorwaarden gezien, maar wel de drempelhulp thuis gehouden in de veronderstelling dat die gratis zou blijven?
En er is ook nog een brief gestuurd dat de leenperiode in zou gaan.
Niet op gereageerd of niet gelezen?
En nu beschuldig je Vegro van misleiding. Betaal de huurrekening en koop die drempelhulp voor €24. Voortaan beter opletten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2020 om 10:02
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik vraag mij af of hier wel sprake is van misleiding. Hoe dan ook is mijn advies om de overeenkomst (die er volgenbs u dus niet is maar er wel zal zijn,  hoe dan ook is er gebruik gemaakt van de dienstverlening) te be:eindigen volgens de beëidigings/opzegvoorwaarden en hetgeen men vraagt betalen.

Ik zie geen rechtsmiddelen  om op basis van hetgeen u stelt de leverancier 'aan te pakken'. Ook mij komt het voor dat u moet proberen nog meer attent te zijn m.b.t. zaken die voor uw moeder behartigd kunen worden of zaken die geregeld kunnen of moeten worden.

va
door vanlotjegetikt - Apr 29, 2020 om 10:30
809 Antwoorden / Vragen

Drempelhulpen zijn voor een fractie van de nu berekende prijs zelf te (laten) maken.
Het hele WMO verhaal kost de aanvragen een godsvermogen omdat alles en iedereen er aan(andermans sores) wil verdienen.
Weet dat Vegro altijd netjes communiceert, dus ergens heeft iemand iets over het hoofd gezien.

ap
door apiejoepie - Apr 29, 2020 om 12:23
130 Antwoorden / 4 Vragen

ik denk dat Ts gestruikeld is over de drempelhulp