la
door ladylaaf Oct 18, 2007 om 06:30
Voeding & gezondheid

Neusspray

mijn vraag is er is zoveel prijsverschil in neussprays ?

gebruik zelf  vicks spray 9,95 euro  ,weet eingelijk niet waarom maar ik denk omdat hij duur is dat het de beste is ?

zijn er ivm prijsverschillen ook verschillen van kwaliteit of is het gewoon de naam en het jasje waar je voor betaald

groetjes marloes

34632 8 Rapporteer

duif2
door duif2 - Oct 18, 2007 om 08:59
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ten eerste is het natuurllijk niet goed om te vaak een neusspray te gebruiken.

Maar als je er toch een nodig heb kan je zelf maken van warm water met zout erin opgelost, af laten koelen en in een oud, omgespoeld neusspray flesje doen.

Wanneer je dat niet wil kan je gewoon bij de apotheek of drogist de goedkoopste, eigen merk neusspray kopen.

Ze werken allemaal het zelfde.

Je betaald inderdaad voor de naam.

holstein
door holstein - Oct 18, 2007 om 09:14
922 Antwoorden / 16 Vragen

Volgens mij is het net zo als met bv paracetamol, dat wanneer je het dure merk F koopt of wanneer je het eigen merk koopt, je dezelfde pilletjes hebt, maar wel met een flink prijsverschil.
Vorige schrijver duif heeft gelijk wat betreft het gebruik, want daar staat nog een artikel over op de kassa site.....

                              neusspray

la
door ladylaaf - Oct 18, 2007 om 09:42
57 Antwoorden / 5 Vragen

hallo mensen die op het forum werkzaam zijn

ik wil iedereen bedanken voor jullie inzet

groetjes marloes

ricardow
door ricardow - Oct 18, 2007 om 23:42
202 Antwoorden / 7 Vragen

Goedendag,

Onderling zijn er wel verschillen. Otrivin bijvoorbeeld bevat hydraterende bestanddelen waardoor het neusslijmvlies niet uitdroogt en je dus niet zo'n droge neus krijgt na het sprayen/druppelen. Dit kan bij de eigen merken wel het geval zijn.

Daarnaast bevatten Nasivin en Viks Sinex een iets andere stof dan Otrivin, waardoor de werking ook iets anders is.

Ook bestaat er tegenwoordig de Vicks First Defence neusspray. Deze neusspray bereikt het diepe deel van de neusholte waar verkoudheidsbronnen zich nestelen en vermenigvuldigen, waardoor het product de verkoudheid in feite vat, voordat deze helemaal kan uitbreken. Dit product werkt helemaal anders dan bovengenoemde.

Tot slot bestaan er ook fysiologische spray's (zoutspray's) en homeopatische neusspray-producten tegen neusverkoudheid. De producten zijn dus bij lange na niet over een kam te scheren. Een opmerking dat ze allemaal dezelfde werking hebben en dat u dus met een huismerkproduct af kan is in lang niet alle gevallen juist.

Voor alle Xylometazoline (o.a Otrivin) en Oxymetazoline (o.a Vicks Sinex) houdende producten, geldt inderdaad dat bij gebruik langer dan een week een verslaving aan een van deze stoffen kan optreden, met alle gevolgen van dien. De voortvloeiende ziekte rhinitis medicamentosa, in de volksmond vaak "Otrivinisme" -en u begrijpt waar die naam vandaan komt-, kan zeer vervelend en schadelijk zijn voor het lichaam. Mensen kunnen jaren achtereen verslaafd blijven.

Bij aanhoudende neusverkoudheid is het dan ook verstandig om een arts te raadplegen.

Groet Richard (medewerker drogisterij)

bl
door blackblossom - Oct 19, 2007 om 14:05
59 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt natuurlijk ook onderscheid in chemisch en homeopatisch.

Bij de huisarts krijg je vaak (gratis) chemische die je maar 5 dagen kunt gebruiken.

Ik ben toevallig net ziek geweest en heb de homeopathische neusspray van Heel gebruikt, vond m erg goed werken. Ik gebruik de neusspray om ooronsteking te voorkomen en tegen te gaan. Dit keer was ik erop tijd bij en door deze spray heeft de ooronsteking niet doorgezet!

Je kunt m geloof ik 14 dagen achter elkaar gebruiken en hij prikt niet gemeen in je neus. Als je helemaal gevoelig bent denk ik dat kamilosan een goeie is.

naaister
door naaister - Oct 19, 2007 om 19:48
17 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vergelijk zelf altijd de werkzame stof in de neusspray, als die hetzelfde is bij bijvoorbeeld een goedkoper huismerk koop ik die, de werking is dan ook gelijk. Bij pijnstillers idem.  En langer dan 5 dagen gebruiken is niet goed, beter kun je dan een zoutoplossing klaarmaken van een flinke mespunt zout in gekookt water opgelost, die kun je dan in een leeg gebruikt  neussprayflesje doen, kun je zo lang als nodig is gebruiken!

ricardow
door ricardow - Oct 19, 2007 om 22:06
202 Antwoorden / 7 Vragen

@ Naaister:

"Ik vergelijk zelf altijd de werkzame stof in de neusspray, als die hetzelfde is bij bijvoorbeeld een goedkoper huismerk koop ik die, de werking is dan ook gelijk."

Deze stelling klopt niet. In producten van duurdere merken zitten vaak hulpstoffen, waardoor de werkzame stof veel sneller in het lichaam wordt opgenomen. De huismerken hebben dan idd wel dezelfde werkzame stof, maar hebben niet deze (concentraties) hulpstoffen, waardoor huismerkproducten veel minder snel kunnen werken.

Een concreet voorbeeld is het paracetamol/coffeïne (500/50mg) tablet, deze is er van vele huismerken, maar ook van bijv. Panadol (dat is de PanadolPlus). De huismerken werken in ongeveer 5-6 kwartier, het 'dure' merk Panadol werkt al in 10-15 min.

De werkzaamheid van huismerkproducten is dus gelijk aan die van A-merken (mits dezelfde werkzame stoffen in dezelfde concentraties aanwezig zijn), maar de snelheid van werken kan flink verschillen.

Daarnaast kan de A-merkfabrikant patenten hebben, met betrekking tot: verpakkingsvormen, toevoegingen aan het product (zoals in geval van Otrivin de hydraterende formule) of tabletsamenstellingen (bijv. hoe gemakkelijk het is in te slikken of hoe gemakkelijk het tablet uiteen valt), waar de huismerkfabrikanten niet bij kunnen. Dit verklaard voor een deel ook het prijsverschil.

Groet Richard

robert11
door robert11 - Oct 21, 2007 om 11:26
310 Antwoorden / 25 Vragen

U heeft volledig gelijk. Deze spray is en van de beste werkende neusspray die er is!
Ik mis in al die reactie dat deze spray een verslavend middel is!
Gebruik u te veel en te lang, raken uw slijmvlies verslaafd op de spray!.
Juist om die reden en eigen ervaring ermee, gebruik ik nu een gewoon zoutoplossing..... werkt hetzelfde en is de goedkoopst oplossing en zeker niet verslavend!.

M.v.g. Robert