Nota tandarts via NMT FenCS...WAAAAHHH!
Vandaag kreeg ik bericht dat de praktijk door iemand anders wordt overgenomen. Nu zal de facturering gaan via een bedrijf genaamd NMT FenCS. Zij sturen een acceptgiro met een betalingstermijn van 30 dagen. Natuurlijk wil de tandarts zijn geld op tijd.
Ik heb mij goed verzekerd om zo niet voor verrassingen te staan wanneer ik ( of mijn dochter) een dure ingreep moet laten doen. Nu wil het geval dat ikzelf de kosten moet betalen en het dan van de verzekeraar terug moet krijgen.
Misschien maak ik me zorgen om niets maar stel ik moet een wortelkanaalbehandeling of erger...ik kan niet zomaar een paar honder euro ophoesten ( ik werk part-time en ben alleenstaande moeder...dus geen enorme geldpot over). Daarom ben ik juist goed verzekerd ( bij IZZ) zodat ik me geen zorgen hoef te maken over enorme kosten. Nu stuur ik gewoon alle nota's door en laat het door de zorgverzekeraar rechtstreeks overmaken...helaas zal dat nu niet meer kunnen.
in de folder van NMT FenCS staat bij de betalingsvoorwaarden zelfs dat wanneer er niet binnen het termijn van 30 dagen wordt voldaan ze, zonder men eerst in gebreke te stellen, overgaan tot incasso welke in rekening worden gebracht.
Daar ben ik dan mooi klaar mee...ik ben bang dat ik alvast mag gaan sparen of hopen dat mijn verzekering heel snel betaald...
Mijn vraag is eigenlijk: wie heeft hier ervaring mee?
Bij dit soort buro's kun je niet zelden een regeling treffen dat je eerst op het geld van de verzekering mag wachten en het dan naar ze overmaakt.
Belangrijk daarbij is wel dat je ze snel op de hoogte stelt. Indien ze niet wensen mee te werken aan de mogelijkheid dan is de optie die hierboven wordt genoemd de beste oplossing.
Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Ook ik heb mijn tandartsnota van ruim 200 euro via NMT FenCS ontvangen. Ik heb de nota dezelfde dag nog doorgestuurd naar het IZZ en het bedrag is ruim op tijd door het IZZ overgemaakt op de rekening van NMT FenCS.
Mijn tandarts werkt ook met NMT FenCs.Ben bij zilverenkruis goed verzekerd ook voor tandartskosten heb ik het hoogste pakket.
Nu heb ik bij de tandarts een wortelkanaalbehandeling gehad en moet de rekening voor schieten maar ik heb dat geld ook niet.( werk part-time) Heb contact gehad met NMT FenCs en heb uitstel van betaling gehad en heb nu +/- 6 weken de tijd om het te betalen. Heb daarna contact gehad met zilveren kruis en die hebben 8 weken nodig om de vergoeding te regelen. Dat bij andere verzekeringsmaatschappijen 2 weken duurt. NMT FenCs wil niet meer tijd geven voor betaling moet maar tegen zilveren kruis achmea zeggen dat het met spoed geregeld moet worden maar daar doen ze niks mee. Heb tot heden nog geen één tandarts rekening vergoed gekregen.
Een gehele andere optie zou kunnen zijn een tandarts te kiezen die niet via dat bureau de rekeniung verstuurt. Maar ja, een andere tandarts is vaak nog lastig.
Anders is toch de beste optie regelen dat de nota rechtstreeks van (namens) de tandarts) naar de zorgverzekeraar gaat.
Wat in deze wel boeiend is, maar meer voer voor juristen, is de vraag of u als patiënt feitelijk wel een boodschap heeft aan de wijze waarop de tandarts zijn declaraties regelt en dan ook nog in zake de klaarblijkelijk opmerking om zonder gebreke stellen over te gaan tot incasso. Dit is m.i. in strijd met normaal maatschappelijk handelen als bedoeld bij "onrechtmatige daad", art. 6:162 BW. Per slot van rekening zou u de eerste nota niet kunnen hebben ontvangen.
Mijn tandarts werkt met Fa-Med met een gelijk principe; dus niet echt om van te schrikken. U hoeft toch niets voor te schieten? Zodra u de rekening van NMT FenCS krijgt, stuurt u deze direct door naar uw zorgverzekering, deze stort het naar u & dan betaalt u NMT FenCS.
Zo problematisch hoeft dat toch niet te zijn?
Tenzij uw zorgverzekering nogal laks is met betalen .....
30 dagen is nog ruim! Steeds meer tandartsen (w.o. die van mezelf, als sinds jaren!) gaan over op directe betaling meteen na de behandeling.
Als medewerker van NMT-FenCS kan ik u verzekeren dat u altijd een uitstel van betaling kunt krijgen. Bovendien bestaat de mogelijkheid om uw factuur in termijnen aan ons te voldoen. U kunt hiervoor contact opnemen met de patíëntenservice: 0900-7777771.
Ik had dezelfde ervaring bij de introductie van FenCS. Op mijn e-mailverzoek (op 31 maart 2006) aan hun adres waarin ik beleefd verzocht of ik de rekening rechtstreeks door VGZ mocht laten betalen kreeg ik totaal geen antwoord. Ik stuurde hen na een week of zes een herinnering, weer geen antwoord, weer een herinnering, weer geen antwoord, een indringende herinnering, weer geen antwoord. Dat moet je eens bij hen proberen, dan springen zij uit hun vel. Op 22 december 2006 heb ik mijn tandarts een kopie gezonden van al mijn berichten aan FenCS waarin ik FenCS in het laatste bericht vertelde dat ik hen zeer onbeschoft vond omdat zij na 4 herinneringen het nog steeds vertikten om antwoord te geven. Inmiddels stuurde ik, zonder toestemming van FenCS, mijn nota's gewoon naar VGZ met het verzoek die rechtstreeks te betalen. Ik had gehoopt op protest van FenCS maar dat bleef helaas ook uit.
Ik kreeg begin januari 2007 bericht dat mijn tandarts naar een andere factoringmaatschappij was overgestapt. Of ik daaraan had bijgedragen weet ik niet maar ik hoop het van harte.
Gelukkig ben ik nu dus van die hooghartige eikeltjes verlost en dat heb ik ze nog maar even goed laten weten ook. Typisch incasso-figuren die denken dat zij de hun toegespeelde debiteuren maar respectloos kunnen behandelen en bedreigen zoals dit hen uitkomt.
Gewoon de FenCS facturen, direct na ontvangst, naar je verzekering doorsturen. Laat je niet inpakken door de dreigende toon van hun brieven want dat hoort kennelijk bij de incasso-bureau mentaliteit.
Vr.gr.
Pion.
Mijn tandarts werkte ook met NMT F en CS maar per 1 januari 2007 krijgen we weer gewoon een accept van de tandarts himself.
Patiënten betaalden op tijd alleen de tandarts kon alsnog achter zijn geld aan omdat NMT veel te laat het geld weer naar de tandarts overmaakte.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer