bo
door bosheks Jun 28, 2006 om 22:42
Voeding & gezondheid

Nota tandarts via NMT FenCS...WAAAAHHH!

Vandaag kreeg ik bericht dat de praktijk door iemand anders wordt overgenomen. Nu zal de facturering gaan via een bedrijf genaamd NMT FenCS. Zij sturen een acceptgiro met een betalingstermijn van 30 dagen. Natuurlijk wil de tandarts zijn geld op tijd.

Ik heb mij goed verzekerd om zo niet voor verrassingen te staan wanneer ik ( of mijn dochter) een dure ingreep moet laten doen. Nu wil het geval dat ikzelf de kosten moet betalen en het dan van de verzekeraar terug moet krijgen.

Misschien maak ik me zorgen om niets maar stel ik moet een wortelkanaalbehandeling of erger...ik kan niet zomaar een paar honder euro ophoesten ( ik werk part-time en ben alleenstaande moeder...dus geen enorme geldpot over). Daarom ben ik juist goed verzekerd ( bij IZZ) zodat ik me geen zorgen hoef te maken over enorme kosten. Nu stuur ik gewoon alle nota's door en laat het door de zorgverzekeraar rechtstreeks overmaken...helaas zal dat nu niet meer kunnen.

in de folder van NMT FenCS staat bij de betalingsvoorwaarden zelfs dat wanneer er niet binnen het termijn van 30 dagen wordt voldaan ze, zonder men eerst in gebreke te stellen, overgaan tot incasso welke in rekening worden gebracht.

Daar ben ik dan mooi klaar mee...ik ben bang dat ik alvast mag gaan sparen of hopen dat mijn verzekering heel snel betaald...

Mijn vraag is eigenlijk: wie heeft hier ervaring mee?

1842 15 Rapporteer

hutch
door hutch - Jun 28, 2006 om 23:22
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Bosheks,

een nadere mogelijkheid is om die tandarts te vragen, de rekeningen (via NMT) direct door te sturen naar IZZ en niet naar u toe. Dat scheelt weer een paar dagen.

Gr. Hutch

tigertje
door tigertje - Jun 28, 2006 om 23:26
402 Antwoorden / 0 Vragen

Bij dit soort buro's kun je niet zelden een regeling treffen dat je eerst op het geld van de verzekering mag wachten en het dan naar ze overmaakt.

Belangrijk daarbij is wel dat je ze snel op de hoogte stelt. Indien ze niet wensen mee te werken aan de mogelijkheid dan is de optie die hierboven wordt genoemd de beste oplossing.

binkie
door binkie - Jun 29, 2006 om 07:45
28 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Ook ik heb mijn tandartsnota van ruim 200 euro via NMT FenCS ontvangen. Ik heb de nota dezelfde dag nog doorgestuurd naar het IZZ en het bedrag is ruim op tijd door het IZZ overgemaakt op de rekening van NMT FenCS.

mu
door mushu2102 - Jun 29, 2006 om 08:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn tandarts werkt ook met NMT FenCs.Ben bij zilverenkruis goed verzekerd ook voor tandartskosten heb ik het hoogste pakket.

Nu heb ik bij de tandarts een wortelkanaalbehandeling gehad en moet de rekening voor schieten maar ik heb dat geld ook niet.( werk part-time)  Heb contact gehad met NMT FenCs en heb uitstel van betaling gehad en heb nu +/- 6 weken de tijd om het te betalen.  Heb daarna contact gehad met zilveren kruis en die hebben 8 weken nodig om de vergoeding te regelen. Dat bij andere verzekeringsmaatschappijen  2 weken duurt. NMT FenCs wil niet meer tijd geven voor betaling moet maar tegen zilveren kruis achmea zeggen dat het met spoed geregeld moet worden maar daar doen ze niks mee. Heb tot heden nog geen één tandarts rekening vergoed gekregen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 29, 2006 om 09:24
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Een gehele andere optie zou kunnen zijn een tandarts te kiezen die niet via dat bureau de rekeniung verstuurt. Maar ja, een andere tandarts is vaak nog lastig.

Anders is toch de beste optie regelen dat de nota rechtstreeks van (namens) de tandarts) naar de zorgverzekeraar gaat.

Wat in deze wel boeiend is, maar meer voer voor juristen, is de vraag of u als patiënt feitelijk wel een boodschap heeft aan de wijze waarop de tandarts zijn declaraties regelt en dan ook nog in zake de klaarblijkelijk opmerking om zonder gebreke stellen over te gaan tot incasso. Dit is m.i. in strijd met normaal maatschappelijk handelen als bedoeld bij "onrechtmatige daad", art. 6:162 BW. Per slot van rekening zou u de eerste nota niet kunnen hebben ontvangen.

dodge
door dodge - Jun 29, 2006 om 10:19
96 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn tandarts werkt met Fa-Med met een gelijk principe; dus niet echt om van te schrikken. U hoeft toch niets voor te schieten? Zodra u de rekening van NMT FenCS krijgt, stuurt u deze direct door naar uw zorgverzekering, deze stort het naar u & dan betaalt u NMT FenCS.
Zo problematisch hoeft dat toch niet te zijn?
Tenzij uw zorgverzekering nogal laks is met betalen .....

birdies
door birdies - Jun 29, 2006 om 11:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

30 dagen is nog ruim! Steeds meer tandartsen (w.o. die van mezelf, als sinds jaren!) gaan over op directe betaling meteen na de behandeling.

me
door meermin_1 - Aug 10, 2006 om 23:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als medewerker van NMT-FenCS kan ik u verzekeren dat u altijd een uitstel van betaling kunt krijgen. Bovendien bestaat de mogelijkheid om uw factuur in termijnen aan ons te voldoen. U kunt hiervoor contact opnemen met de patíëntenservice: 0900-7777771.

pi
door pion - Jan 25, 2007 om 18:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had dezelfde ervaring bij de introductie van FenCS. Op mijn e-mailverzoek (op 31 maart 2006) aan hun adres waarin ik beleefd verzocht of ik de rekening rechtstreeks door VGZ mocht laten betalen kreeg ik totaal geen antwoord. Ik stuurde hen na een week of zes een herinnering, weer geen antwoord, weer een herinnering, weer geen antwoord, een indringende herinnering, weer geen antwoord. Dat moet je eens bij hen proberen, dan springen zij uit hun vel. Op 22 december 2006 heb ik mijn tandarts een kopie gezonden van al mijn berichten aan FenCS waarin ik FenCS in het laatste bericht vertelde dat ik hen zeer onbeschoft vond omdat zij na 4 herinneringen het nog steeds vertikten om antwoord te geven. Inmiddels stuurde ik, zonder toestemming van FenCS, mijn nota's gewoon naar VGZ met het verzoek die rechtstreeks te betalen. Ik had gehoopt op protest van FenCS maar dat bleef helaas ook uit.

Ik kreeg begin januari 2007 bericht dat mijn tandarts naar een andere factoringmaatschappij was overgestapt. Of ik daaraan had bijgedragen weet ik niet maar ik hoop het van harte.

Gelukkig ben ik nu dus van die hooghartige eikeltjes verlost en dat heb ik ze nog maar even goed laten weten ook. Typisch incasso-figuren die denken dat zij de hun toegespeelde debiteuren maar respectloos kunnen behandelen en bedreigen zoals dit hen uitkomt.

Gewoon de FenCS facturen, direct na ontvangst, naar je verzekering doorsturen. Laat je niet inpakken door de dreigende toon van hun brieven want dat hoort kennelijk bij de incasso-bureau mentaliteit.

Vr.gr.

Pion.

anita1971
door anita1971 - Jan 25, 2007 om 19:11
102 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn tandarts werkte ook met NMT F en CS maar per 1 januari 2007 krijgen we weer gewoon een accept van de tandarts himself.

Patiënten betaalden op tijd alleen de tandarts kon alsnog achter zijn geld aan omdat NMT veel te laat het geld weer naar de tandarts overmaakte.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2007 om 09:28
16959 Antwoorden / 202 Vragen

pion en anita@ heeft u gezien dat de vraag al dateerde uit juni 2006 en de meesten deze wel uitgeschakeld zullen hebben. De datum staat rechts boven in. Het is wel boeiend om te lezen dat de "service " kennelikk weer stopt omdat juist de tandarts zijn geld niet op tijd krijgt ondanks de betalingsdruk van één maand en daarna incassoboevengedrag.

ha
door hansnl43 - Dec 13, 2007 om 12:50
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks dat deze thread al een tijdje loopt en de laatste reactie alweer bijna een jaar geleden is, wil ik hier ook wel op reageren. Misschien dat er iemand van FenCS meeleest.

Bij mijn tandarts (nu nog van mijn vrouw en dochter) moest direct gepind worden. Dat was ik niet gewend. Hij heeft kennelijk slechte ervaringen. Er zijn natuurlijk allerlei debiteuren.

Na een tijdje kreeg ik wel de rekening thuisgestuurd (en heb natuurlijk tijdig betaald) en een volgende keer ontving ik een rekening van FenCS. Op zich niets mis mee. Ik zelf ben intussen bij die tandarts weggegaan, maar mijn vrouw en dochter zijn er nog.

Toen ik pas op de site van mijn zorgverzekering keek, zag ik dat daar diverse betalingen waren gedaan met daarachter een vraagteken. Omdat dit eerder ook al eens is gebeurd, vermoedde ik dat dit van de tandarts was.

Bij navraag bij de tandarts bleek, dat deze  de nota's naar FenCS stuurt en dat FenCS deze direct bij de zorgverzekeraar claimt. Wij krijgen niets te horen. Dit vind ik onjuist. Ik wil weten wat de tandarts in rekening brengt, allereerst om inzicht te krijgen in de kosten en vervolgens ook om de tandarts te kunnen controleren. Want zoals hij mij vertrouwt, vertrouw ik hem. En tandartsen sluiten niet voor niets geen contracten met zorgverzekeraars. Actueel is nu ook het dispuut tussen apothekers en zorgverzekeraars. Het gaat allemaal om hun eigen portemonee. De zorg voor de patient is belangrijk, zeggen ze, maar hun eigen portemonee komt toch op de eerste plaats.

ha
door hansnl43 - Dec 13, 2007 om 12:53
8 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik nog wil toevoegen (het was al zo'n lang bericht) is dat ik geen bezwaar heb tegen rechtstreeks betalen door FenCS, maar dat ze dan een kopie van mijn nota naar mij sturen. Maar dat is kennelijk teveel gevraagd.

me
door meidam - Dec 13, 2007 om 14:02
150 Antwoorden / 120 Vragen

ik betaal ook via deze incassomaatschappij en wel via Mij postbank.

Alvorens de nota op te sturen maak ik een kopie en stuur het origineel hem daarna door. Bij grote bedragen, ook eerst kopie maken en daarna naar uw verzekering toesturen, zodat zij rechtstreeks aan IZZ betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2007 om 09:57
16959 Antwoorden / 202 Vragen

hansnl43@ inderdaad een oud draadjemaar?? Als u moest pinnen en dan ook nog een rekening kreeg, dat is dan wel oplichting (poging tot). Kennelijk heeft de tandarts geldproblemen.e