johanpc
door johanpc Nov 3, 2008 om 15:18
Voeding & gezondheid

Nut van EPD?

In 1946 kreeg ik polio met een linkszijdige verlamming en ben sinds dien ettelijke maalen geopereerd in diverse haagse ziekenhuizen en heb orthopedishe aan passingen e.d.

Echter toen ik vorigjaar nieuwe orthopedische schoenen nodig had bleek dat er bij mijn zorgverzekeraar GEEN medisch dossier van mij was dus ook geen doorlopende machtiging voor schoeisel.

Dus moest ik naar het zieken huis voor de aanvraag van zo'n machtiging, tot mijn verbazing bleek ook daar mijn orthopedisch dossier niet meer aanwezig.

Wel was er een dossier van mijn neuroloog maar dat begon pas in dec.2002.

Later ben k bij mijn huisartsgaan vragen per wanneer mijn dossier in zijn systeem zat ,dat bleek 15 jan. 1982 tezijn dat is de datum dat ik naar limburg ben verhuist.

Zijn voorganger heeft dus nooit mijn gegevens uit Den Haag opgevraagd.

Dus wat is de zin van het EPD.

hans

1128 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het nut is dat er weer op koste van de concument, kantoren worden gebouwd met een bestuur en management en ander personeel, om dit weer allemaal te gaan  regelen, wat weer ten koste gaat van de gewone zorg voor de patiënten, maar dan gaan volgend jaar de premies van de zorgpremie maar weer omhoog en de cirkel is weer rond.

Dat is de zin van het EPD

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hans,

Het nut is het voorkomen wat je in je vraag schetst. Doordat alle medische gegevens opgeslagen worden in een landelijke database heeft elke zorgverlener (na toestemming aan de patiënt te hebben gevraagd) toegang tot die gegevens. Eenmaal ingevoerd blijven ze dus staan, ook al verhuis je tien keer.

Flipje

PS @Wolfenjong, misschien moet je je nog maar eens verdiepen in wat het EPD precies is. Tip lees het boekje eens door dat in je brievenbus is gevallen.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens.

Maar mijn probleem is dat zeer belangrijke medische gegevens dus kompleet zoek zijn.

Van de ziekenhuizen waar ik behandeld ben zijn er 2 opgeheven dus die dossiers zijn ????????? en de twee huisartsen(vader ern zoon) uit die tijd hebben alle twee hun praktijk opgeheven. En zijn inmiddels overleden Waar zijn die dossiers?

Toevallig is er hier een arts die familie was van mijn laatste huisarts en ook hij weet niet waar zijn neef de dossiers heeft ondergebracht toen hij er mee stopte.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

----------Bewaartermijn medisch dossier

De algemene bewaartermijn van een medisch dossier is 15 jaar.

Na afloop van de bewaartermijn moet het dossier vernietigd worden.

De medische gegevens kunnen langer bewaard worden indien dit redelijkerwijs voortvloeit uit de zorg van een goed hulpverlener.

Ook kunt u als huisarts medische gegevens langer dan 15 jaar bewaren in het kader van continuïteit van zorg.

http://www.cbpweb.nl/documenten/inf_va_omgang_med_gegevens.shtml   ---------

Stond in documentatie over EPD iets te lezen over bewaren voor 10 jaar alleen wisten ze nog niet op ict niveau hoe/wat dan precies te wissen ...

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Flipje er valt van mij dus NIETS in tevoeren behalve die halve pagina van de neuroloog hier.

Verder is er een uitgebreid dossier met diverse scans van mij in duitsland maar dat komt niet in het EPD want mijn nederlandse neuroloog had daar totaal geen interesse in toen het hem door zijn duitse collega werd aangeboden.

Omdat de duitse neuroloog niet onder de epd regeling valt zal er waarschijnlijk ook niet omgevraagd worden door de minister of wie dan ook.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey@

Dus alleen de laatste 15 jaar word inprinciepe bewaart??

Belanrijke gegevens die ouder zijn moet ik dus zelf bijhouden?

Bij mijn dochter is 30 jaar geleden een alergie vastgesteeld voor een aantal produkten en medicijnen, en dat zou dan dus niet meer in haar dossier zijn terug tevinden?

Nog een argument van zinloosheid van de EPD.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

In sommige gevallen kan er besloten worden lager te bewaren (veelal zal dat door huisarts zijn ivm continuiteit zorg bv of bij erfelijke problemen) je kunt hier ook zelf om verzoeken als je er noodzaak toe acht.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee nu niet meer inderdaad, maar je vroeg naar het nut! (Nu dus)
Overigens staat in je vraag ook niet dat het een Duits arts betrof. Ik denk dat je in dat geval zelf verantwoordelijk bent voor het aandragen van de gegevens.

Nog iets wat me nu op valt:

..Echter toen ik vorig jaar nieuwe orthopedische schoenen nodig had bleek
dat er bij mijn zorgverzekeraar GEEN medisch dossier van mij was dus
ook geen doorlopende machtiging voor schoeisel..

Hoezo zorgverzekeraar, die hebben helemaal geen medisch dossier van je (en krijgen ook geen toegang tot het EPD).

Ik vraag me af in hoeverre relevante gegevens na verloop van tijd verwijderd gaan worden uit het EPD. Ik denk dat dit systeem juist ideaal is om het onderscheid te maken tussen ingegroeide teennagels en doorlopende problemen.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Ik denk dat dit systeem juist ideaal is om het onderscheid te maken tussen ingegroeide teennagels en doorlopende problemen.--

Probleem is dat alles rond EPD nog niet af is, ze willen het er even versneld doorrammen nu, artsen en zorgverleners zijn ook (nu nog) geen voorstander...... bovendien is er Geen enkel voordeel voor de Patient zelf.  Althans niet zoals het er nu ligt.

Ik heb in de zorg gewerkt en wetende hoe er soms met gegevens omgesprongen wordt ben ik er bepaald geen voorstander van dat AL je gegevens voor zoveel mensen toegankelijk zijn zonder dat je hier zelf enig zicht op hebt, je moet speciaal een aanvraag en legitimatie indienen om iets te kunnen controleren........Hallo het was toch Mijn dossier......

Patienten moesten jaren terug Mondiger worden bij de arts, dat is straks weer terug naar af, je hoeft straks niet meer uit te leggen, ze geven wel even diagnose op basis van wat er in je dossier te lezen staat..........lekker snel en simpel, kostenbesparend maar of je daar vrolijk van gaat worden........... ;-(

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste johanpc: Het nut van EPD is er maar een: Mensen die NIETS met je (toekomstige) gegevens te maken hebben, zoals je apotheek, (en vele anderen!)die tenslotte leverancier is, en GEEN hulpverlener, kunnen dan precies inzien wat je allemaal bezocht en gedaan hebt, zodat die apotheker weer allerlei bemoeiingen kan gaan doen. Zelf heb ik suiker, dit word netjes om het halfjaar geprikt via de internist, waar ik onder behandeling ben, in het ziekenhuis. Het is zelfs NU als het gerval dat de apotheker er zich mee bemoeit, en mij brieven stuurt om de suiker via de apotheker te laten controleren,(prikken) heb hem direct gezegd, dat hij zich niet met mijn zaken moet bezighouden, en de recepten moet leveren, die ik krijg van mijn  specialist(en) en huisarts. EPD is een gevaarlijke stap van minister Ab Klink, en hoop dat een meerderheid in de 1e en 2e kamer er zich morgen dan ook negatief tegenover zal stellen. Alleen al gezien de nutteloze kosten, TIP: Als je onder behandeling bent bij een specialist, vraag dan direct om kopie's van alle uitslagen van onderzoeken,je hebt er als patient recht op, zelfs als je bloed geprikt word, en leg zelf een medisch dossier aan, en bewaar dit op een veilige plek bij je in huis. Mocht er zich wat voordoen, dan kun je dit (zelf!) direct raadplegen, cq, een kopietje maken, en meenemen ter inzage voor een arts/specialist, waar je voor het eerst komt, na een verwijzing bijvoorbeeld. Wij. mijn vrouw en ikzelf, doen dit al zo'n 25 jaar, en het werkt perfect. Zelfs alle rontgen-foto's hebben we op een cd-rom laten branden. Zo'n EPD (elctronisch patienten dossier) is een regelrechte aantasting van je privacy...er moet maar eens wat gebeuren in dit land, dan hebben ze WEL al je gegevens, wat zeker tot nadelige gevolgen kan leiden. Tenslotte kunnen ze dan gaan 'selecteren' , en ik dacht dat de oorlog toch allang voorbij was....EPD, NEE en nog eens NEE, ik hoop dat vele mensen dat inzien. En eh...zoiets is zeer zeker fraudegevoelig, alles wat op electronische wijze wordt doorgegeven is makkelijk te 'kraken'zeker als het over het ip (internetprotocol) gaat, levensgevaarlijke situatie natuurlijk....'vroeger' zo'n 15 jaar geleden, zou je dan hebben gedacht "man, dat lijkt wel science fiction, ben je gek of zo!" Helass is dat nu niet het geval, nu kun je zeggen 'ze zijn hartstikke maf' mensen hebben straks NIETS geen privacy meer, helemaal niets meer, bsn nr. wordt aan werkelijk alles gekoppeld, straks ook nog aan je boodschappen koppelen, en/of hoe vaak je wel mag sexen, heel dat EPD is voor de mensen heel erg slecht, het word, zoals al eerder gezegd, je door de strot geduwd. Hoop van harte dat het NOOIT wordt doorgevoerd, maar vermoedelijk is het al te laat, helaas. EPD heeft dus geen enkele zin....hans, sterkte, en Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Hans, Als u te maken heeft gehad met de UWV, doe dan daar eens navraag. Die hebben veel en lang terug, met name ook opgevraagde medische gegevens en men is verplicht u inzage te geven.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hans,

Niet om u te vervelen of i.d. Maar zet dit aub op het forum. Het gelul om de item heen gaat heel snel vervelen. Het is zoals met alles je bent ervoor of er tegen. In 2010 kunnen we weer kiezen en laten we dan ons verstand maar eens een keer gebruiken. Over het EPD is al jaren gevraagd door patienten verenigingen omdat men het zat is elke keer weer alles te moeten uitleggen en benoemen, bij bezoek aan arts[en] en/of specialist[en].

Dus aub verplaats dit naar het FORUM!!!!!!

Alvast bedankt, poltol

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de liefhebbers;

Kassa Forum EPD

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol: Even ter aanvulling, zelfs ikzelf heb een forum hierover geopend, (ziekenhuis)maar, weet dan OOK dat als dit EPD in werking treed, dat als je gaat solliciteren, en een baantje zoekt, al je info heel gemakkelijk door bijv. een arbo-arts in te zien is, en als jij dan denkt dat je misschien een baantje bij een werkgever kunt bemachtigen, je het dan mogelijk wel kunt schudden, want dan hebben ze wel weer iets.. nu word er (nog!) zo mooi gesuggereerd, dat de apotheker, huisarts, arts/specialist (alleen)inzage in dit systeem hebben, maar binnen no time heeft iedereen inzage, zodra ze je bsn nr. hebben, ben je al de klos....Het lijk O zo mooi, maar in werkelijkheid worden we met z'n allen mooi beetgenomen, geloof het of niet...kijk maar eens op je ziektenkosten plaatje, ook daar staat je bsn nr. vermeld, kortom, elke inwoner van Nederland komt in dat systeem, bezwaarschrift of niet, ook daar trekken ze zich niets van aan, de kansloze wordt nog kanslozer..that's all for now, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste VARA vrienden,

Stop het gezeur hier. Ga naar het FORUM.

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) ziet het als een belangrijke en logische zaak dat het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) snel wordt ingevoerd en dat het ministerie van VWS de gehele Nederlandse bevolking op 1 november daarover informeert. Voor de NPCF is het onbestaanbaar dat het EPD nog niet is ingevoerd. Per saldo is men hier al 10 jaar over bezig. De randvoorwaarden (zoals privacy) zijn geregeld en alles ligt klaar voor een landelijke uitrol. Juist omdat in de medische zorg nog altijd veelvuldig sprake is van vermijdbare ongevallen o.a. veroorzaakt door gebrekkige informatie, is het van levensbelang dat alles in het werk wordt gesteld om dat aantal (op dit moment jaarlijks 1.700 met dodelijke afloop) tot een minimum te reduceren. Het is dan ook in ieders belang dat informatie kan worden uitgewisseld en dat zorgverleners toegang hebben tot het patiëntendossier.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Het is dan ook in ieders belang dat informatie kan worden uitgewisseld en dat zorgverleners toegang hebben tot het patiëntendossier.--

Sorry Poltol, je vraagt erom ;-)  Laat je niets wijs maken ......

----Volgens minister Klink leidt het EPD tot minder ziekenhuisopnames en minder doden door medische missers.

Maar op basis waarvan stelt hij dit?

Ook in de vakliteratuur zocht ik nog vergeefs naar bewijs voor deze stelling. In het Medisch Contact, het weekblad van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), verschenen al vele opiniërende artikelen over het EPD. Ik benaderde de auteurs annex pleitbezorgers voor informatie over wetenschappelijk onderzoek, met duidelijk bewijs dat de patiëntenzorg inderdaad gebaat is bij het EPD. Helaas zonder resultaat.   Met één muisklik weet de dokter alles -------

Voor verdere discussie zijn er 3 forums ;-)

Kassa Forum EPD

nog een kassa Forum EPD

en nog een kassa Forum EPD