Sp
door Spinner@1976 Jan 5, 2020 om 09:55
Voeding & gezondheid

Ongepast gedrag op het werk

Ruim 3 weken geleden heb ik mij ziek gemelld bij mijn werkgever. Een werkgever die heel goed weet waarom. Ongepaste benamingen van mij leidinggevende gemeld en zo ook bij laatstgenoemde aangekaart. Dit deed ik op een vrijdag. De maandag hierop aansluitend kreeg ik ineens te horen dat ik niet goed functioneerde binnen de afdeling en werd ik naar een andere afdeling (geen vergelijkbare functie) overgeplaatst. Daar mag ik mijn tijd (contract loopt tot 10 april 2020) uitzingen en heel misschien als iemand daar vertrekt, mag ik daar blijven. Mijn leidinggevende is kennelijk de omzet genereerder voor het bedrijf. Zijn benaming richting mij zorgde voor een trigger zogezegd. Ik ben in 2012 uit een zedenzaak ontsnapt. Ik werd vreselijk geestelijk en sexueel misbruikt door mijn therapeut destijds. Dit is een hele lange zaak geweest. Door het keer op keer gebruik maken van een bepaalde benaming " kutje bef " raakte ik plots helemaal van slag. Iets wat resulteerde in een oude verslaving, alcohol. Ik ben met enige spoed naar de huisarts gebracht en nu in behandeling hiervoor bij de verslavingszorg.  Men gaat hier ook helpen oud zeer te verwerken. Anyway, ik heb nog geen enkele melding gehad van een arboarts of iets dergelijks. Krijg sterk de indruk dat dit een doofpot situatie wordt. Wat kan ik hieraan doen en bij wie? Help me alsjeblieft.

2448 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2020 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bespreek dat met de behandelaars van de verslavingszorg. Zij moeten u de weg kunnen wijzen.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 5, 2020 om 11:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Spinner,

Ben je lid van een vakbond?

Is er een vertrouwenspersoon op je werk?

Misschien is een maatschappelijk werker een optie?
Informeer eens bij Humanitas.

Sp
door Spinner@1976 Jan 6, 2020 om 05:32
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen Magnum,

Helaas geen lid meer van een vakbond.
De vertrouwenspersoon op mijn werk is tevens degene die mij overgeplaatst heeft en de handen boven het hoofd houdt bij mijn leidinggende onder het mom van " je weet toch hoe hij is ". Vertrouwenspersoon is ook nog eens personeelszaken......
Ik zal informeren bij Humanitas.

Bedankt voor je reactie.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2020 om 13:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als het nog kan, verwijder dan uw e-mail adres. Uw vraag isbij iedereen in de gehele wereld die toegang heeft tot het internet zichtbaar te maken.

Dan mijn reactie: Ongepaste uitlatingen door een collega zijn naar mijnn mening ontoelaatbaar maar helaas is het vervolgens ook een kwestie hoe leidinggevenden daar mee omgaan. Op basis van uw opmerking sluit ik een zekere extra gevoeligheid op basis van uw eerdere ervaringen niet uit. Het komt mij voor dat het 'verstoppen' achter alcohol ook reden is van de eerdere ervaringen. Men zal bij  Verslavingszorg waar u nu in behandeling bent u de daarvoor  benodigde psychologische (of psychiatrissche) hulp zal verlenen of u naar specialisten in deze zal verwijzen om het oud zeer te verwerken.  Het lijkt mij zinvol om u te houden aan die hulp en geen andere hulp te vragen tenzij u van mening bent dat de hulp onvoldoende is.

Ik adviseer u (als v/h NIP psychcholoog van Arbeid en Gezondheid) om vooralsnog 100% arbeidsongeschikt te blijven en niet terug te keren naar de werkgever. Dat laatse is uiteraard wel mede afhankelijk van de adviezen van de Verslavingszorg, adviezen van huisarts en uiteraard ook van de Arboarts. Dit uiteraard met de aantekening dat ik niet uw behandelaar ben en u alleen maar 'ken' op basis van uw vraag nu op dit forum. geen melding heeft gedaanbij de Arbodienst. Dat behoeft ook niet maar u kunt dat ook zelf maar doe dat dan wel in samenspraak met uw behandelaar(s) van uw Verslavingszorg.  M.a.w. handel niet zelfstandig/apart buiten uw Verslavingszorg. Nog een verwijzing: https://www.mkbservicedesk.nl/7598/wanneer-moet-mijn-werknemer-ziekmelden.htm waaronder deze tekst:

Ziekmelding bij de arbodienst of bedrijfsarts

Binnen zes weken moet je de ziekte van je werknemer melden bij de bedrijfsarts of arbodienst, maar liever doe je dat eerder: binnen een dag of vier. Dit om meteen te zorgen voor een goed plan dat langdurig verzuim (hopelijk) voorkomt en oorzaken direct aanpakt. Als er sprake is van langdurig verzuim, maakt de arts of arbodienst een probleemanalyse.

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2020 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is helemaal geen mailadres.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 5, 2020 om 20:38
16887 Antwoorden / 202 Vragen

.

panter22
door panter22 - Jan 5, 2020 om 16:02
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt je toch wel ziek gemeld? Dan is het een kwestie van afwachten.
Je hebt nu eenmaal horken van leidinggevenden en werkgevers die kiezen voor de weg van de minste weerstand.
Je hebt een tijdelijk contract, dus het is het gemakkelijkst om deze oplossing te vinden.
Waar je wel op moet letten is de overplaatsing naar een ander afdeling op basis van slecht functioneren. Heb je dat op schrift gekregen? Dat kan niet zomaar,Je zou eens contact op kunnen nemen met het juridisch loket en advies vragen wat je nu het beste kunt doen. https://www.juridischloket.nl/
V
luchten in alcohol  werkt niet. Dat heb je nu wel gemerkt. Gelukkig krijg je nu hulp.
Er zijn banen genoeg tegenwoordig. Zoek wat anders. Na een slechte ervaring volgt er wel weer een goede.

Sp
door Spinner@1976 Jan 6, 2020 om 06:00
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen Panter,

Uiteraard heb ik mij ziek gemeld, ik wacht het dan wel nog even af.
Slecht funtioneren deed ik niet en is dan ook niet op schrift gekomen. Niets eerder vernomen en niets gezien.
Dat vluchten in alcohol niet werkt heb ik nu inderdaad wel gemerkt. Morgen zijn er nog gewoon dezelfde problemen. Ik heb nu hopelijk de cirkel doorbroken en heb al sinds 1 januari geen druppel alcohol meer aangeraakt. Morgen heb ik weer een gesprek met de hulpverlening, ik ga ervoor, hoe moeilijk het ook is en worden gaat, ik ben niet voor de weg van de minste weerstand. Een goede ervaring zal hopelijk wel volgen m.b.t. werk. Er zijn inderdaad banen genoeg, maar hier in Overijssel moet ik nog mijn draai vinden. Kom uit Rotterdam....

Bedankt voor je advies Panter.

aurora1
door aurora1 - Jan 5, 2020 om 22:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Erover met uw huidige begeleiders praten en ze laten adviseren en begeleiden, naar uw huisarts gaan. Geen gesprekken zonder begeleiding voeren en schriftelijk alles laten melden, bedrijfsarts bij controle inlichten. Kijk naar wat in uw contract staat w.b. welk werk u doet. Maak een overzicht van gebeurtenissen.

Ik zou ook maar naar een andere baan zoeken, eerst misschien via een uitzendbureau. Zorg snel ervoor weer gezond en sterk te worden (goed eten, goed slapen, ontspanning/afleiding), dat is de beste manier om dit het hoofd te bieden. Zie ook de andere reacties.

aurora1
door aurora1 Jan 6, 2020 om 00:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een aanvulling: als ook sprake is van handtastelijkheden kunt aangifte doen.
Verder geldt dat u gesprekken e.d. kunt opnemen en dat hoeft u niet vooraf en tijdens te melden. En als die mislukte leidinggevende dit gedrag niet alleen bij u maar bij meerdere vrouwen en meisjes heeft kunt u misschien ook gezamenlijk dit aanpakken.