ro
door rotjeschristian Jul 6, 2016 om 11:21
Voeding & gezondheid

Op de verpakking van brood staat nergens hoeveel gewicht er in zit. Waarom niet

Op elke verpakking staat hoeveel gram of cl. de inhoud is. Bij brood staat hooguit zoveel sneetjes van zoveel gram. Bij ongesneden brood mag je naar het gewicht raden. Waarom is brood een uitzondering?

2463 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2016 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat er voor een standaard brood verplicht een hoeveelheid vaste stof in moet zitten. Daarom niet.

En een aanduiding van zoveel sneetjes van zoveel gram? Nog nooit gezien.

lees ook dit

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/minimum-gewicht-brood

ex
door ex-haagse harrie - Jul 6, 2016 om 11:30
18 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat een brood in Nederland al vele decennia 800 gram moet wegen...(warenwet)

pi
door pieterwolters Jul 6, 2016 om 17:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, nee hoor. Een standaardbrood (de klassieke hoogbruin, hoogwit) weegt meestal 800 gram, maar er zijn er ook genoeg die lichter of zwaarder zijn. En die zijn echt niet illegaal.

edrick3
door edrick3 Jul 6, 2016 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Inderdaad; zie reactie hieronder.

edrick3
door edrick3 - Jul 6, 2016 om 13:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Omdat dat niet hoeft.

Moet een heel brood altijd minimaal 800 gram wegen?

Nee, in Nederland wordt het meeste brood wat bestemd is voor ons land namelijk geproduceerd op droge stof en niet op gewicht. Je kunt dat herkennen aan de aanduiding heel/half bij het brood.

De droge stof van een brood is dat wat overblijft nadat het brood volgens een voorgeschreven methode is gedroogd en al het water eruit verdampt is. De wet stelt eisen aan de hoeveelheid droge stof van een heel en half brood.
Half brood, minimaal 240 en maximaal 265 gram droge stof.
Heel brood, minimaal 480 gram en maximaal 530 gram droge stof.

(Bron)

jo
door jorisw - Jul 6, 2016 om 15:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt altijd nog even naar de AGF afdeling lopen en het brood op de weegschall leggen als je het echt wilt weten.

Overigens heb ik op een broodverpakking nog nooit zien staan hoeveel sneetjes er in zitten. Zou ook een heel gedoe worden voor een bakker. Het aantal sneetjes hangt immers af van de vorm van het brood....

pi
door pieto - Jul 11, 2016 om 11:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij veel bakkers in Zeeland staat het broodgewicht standaard vermeld op het schap. In de supermarkt zie ik dit veel minder vaak. Kortom, ga naar een echte bakker.