Pe
door Peterske Feb 6, 2022 om 16:13
Voeding & gezondheid

Opeens lidmaatschapsgeld vierwekelijks in plaats van maandelijks

Trainmore is landelijk een grote fitnessclub-keten aan het worden met in diverse steden meerdere gyms. Een paar dagen terug kregen de leden een email, waarin werd meegedeeld dat het lidmaatschapsgeld met ingang van maart niet meer per maand, maar per vier weken afgeschreven gaat worden. Ook op hun website zijn de aangeboden lidmaatschappen veranderd in vierwekelijks, terwijl de termijnbedragen gelijk zijn gebleven. Kan dit zomaar gewijzigd worden voor mensen die al lid zijn en al overeengekomen zijn een maandelijkse termijn te betalen? Nu zou er op jaarbasis een 13e afschrijving bij komen.

Tijdens de corona lockdown is de leden om steun en loyaliteit gevraagd door hun lidmaatschap te verlengen, waarbij het lopende maandbedrag gehandhaafd zou blijven. Zo heb ik op 26 september 2021 mijn lidmaatschap voor twee jaar verlengd. Kan mij nu zomaar een vierwekelijkse afschrijving opgelegd worden? Kortom een extra termijn per jaar? Dat is dan toch geen handhaving van het lopende tarief, zoals reeds overeengekomen...

Trainmore heeft geen telefonische klantenservice en de reactie op e-mails is traag of blijft uit.

6860 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2022 om 16:22
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Een vraag: zijn de maandtermijnen gelijk qua bedrag als het 4 weken bedrag. Als het 4 weken bedrag lager is en x 13 gerekend gelijk is als 12 x het maandbedrag dan maakt het geen verschil.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 6, 2022 om 16:26
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, u bent me net voor met dezelfde vraag. + :-)

@H
door @HENK@ Feb 7, 2022 om 11:11
159 Antwoorden / 1 Vragen

staat er toch gewoon ..............." veranderd in vierwekelijks, terwijl de termijnbedragen gelijk zijn gebleven. Kan dit zomaar gewijzigd worden voor mensen die al lid zijn en al overeengekomen zijn een maandelijkse termijn te betalen? Nu zou er op jaarbasis een 13e afschrijving bij komen."

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2022 om 16:24
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is mij niet helemaal duidelijk. Op zich lijkt het mij geen enkel probleem als er van maandelijks betalen betalen voor een termijn van 4 weken wordt gevraagd. Het is wel een probleem als daarmee de abonnementskosten gelijk blijven. Dat kan niet zonder meer omdat er dan aantoonbaar sprake is van een eenzijdige wijziging met nadeel .
Het abonnementsgeld zoals gevraagd zou dus ongeveer zoals het was x 12 en dan gedeeld door 13 moeten zijn. Graag een toelichting of dat zo is. (Indien, dan heeft u reden om te beëidigen wegens populair gezegd wanprestatie. Indien het abonnementsgeld verhoudinsgegewijs nu lager isheeft u geen schade en is er geen sprake van wanprestatie / in gebreke blijven.

Pe
door Peterske - Feb 6, 2022 om 16:43
7 Antwoorden / 2 Vragen

Mahadma en Heremietkreeft: dank voor de reacties. U geeft beiden aan dat het termijnbedrag navenant lager dient te worden, wanneer jaarlijks dertien termijnen gaan worden afgeschreven in plaats van de overeengekomen twaalf. Ik heb Trainmore (per e-mail alleen mogelijk) om uitleg gevraagd, waarbij ik heb aangegeven, dat zij zich aan het reeds afgesproken tarief dienen te houden en dit niet zomaar kunnen verhogen door een dertiende maand te incasseren. Ik snap dus uw reacties (als het over het hele jaar gezien maar hetzelfde bedrag blijft), waarbij ik wil opmerken: dat er maandelijks (en niet vierwekelijks) wordt afgeschreven is toch OOK iets dat reeds overeengekomen is?

mahadma
door mahadma Feb 6, 2022 om 18:34
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Hoeveel betaald u per maand? Hoeveel zou u gaan betalen per 4 weken? Als er geen verschil is in TOTAAL betaling maakt het niets uit voor u. Er wordt alleen op andere data afgeschreven. Mocht het voor u een probleem zijn qua betaaldata, meld dat dan aan de incasseerder.

Als het TOTAAL bedrag hoger wordt dan mag het NIET, contract is contract, incasseren zij toch, stoneren en email sturen waarom.
Ook zou u ze kunnen emailen dat u de machtiging intrekt en een periodieke opdracht maakt waarin uw maand bedrag rond einde van de maand wordt betaald. Ze kunnen u dan niet weigeren omdat u aangegeven heeft contractueel te willen betalen. Tot einde contract.

jpm
door jpm - Feb 6, 2022 om 17:25
820 Antwoorden / 28 Vragen

Natuurlijk mag Trainmore dit niet doen indien u anders overeen kwam. Velen hebben hun solidariteit getoond met fitnesscentra en sportscholen, terwijl ze niet mochten sporten, terwijl ze geen geld terugkregen of -vroegen.
Die solidariteit zou je omgekeerd evenredig ook mogen verwachten, maar kennelijk zijn ze niet erg betrouwbaar.

rj
door rjw Feb 6, 2022 om 19:00
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijk mogen ze dit wel gewoon doen. En klanten mogen om die reden gewoon hun lidmaatschap opzeggen.

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2022 om 18:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Als het bedrag van het lidmaatschap verlaagd zou worden is het in orde, zo niet: wordt er daadwerkelijk 13 maanden p.j. geïncasseert dan mag dat niet. Ik heb er wel benefiet van: mijn Engels weduwe pensioen wordt ook per 4 weken uitbetaald: dat is dan een "meevallertje"; een 13de maand te krijgen.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 6, 2022 om 19:42
854 Antwoorden / 3 Vragen

Weet je zeker dat het lidmaatschap gelijk is aan de maandcontributie? Volgens mijn berekening zou een maandabonnement bijna 38 euro per maand kosten.

Dus ik zou zeggen... kijk eerst eens goed na wat het maandbedrag was...

Maar is dat inderdaad hetzelfde als het vierwekelijkse abonnement dan mag je - vanwege eenzijdige aanpassing van de ovk - per direct opzeggen wegens genoemde reden.

panter22
door panter22 - Feb 7, 2022 om 07:43
6599 Antwoorden / Vragen

Artikel 09: Openingstijden & tarieven
a. TrainMore is te allen tijde gerechtigd de openingstijden, lesroosters en tarieven te wijzigen.....
b. Jaarlijks vindt er voor alle lidmaatschappen een prijsverhoging plaats volgens de CBS-prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of op prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals een btw-verhoging. TrainMore zal één maand voor de ingangsdatum van de prijsverhoging een tarievenlijst kenbaar maken. Indien de wijziging een verhoging inhoudt hoger dan de CBS-prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties, heb je het recht het lidmaatmaatschap binnen 4 weken na bekendmaking, conform artikel 3, te ontbinden. Het recht van ontbinding vervalt één maand na het kenbaar maken van de nieuwe tarievenlijst.
https://trainmore.nl/wp-content/uploads/2022/01/TM_algemenevoorwaarden_jan2022_def.pdf

Tainmore heeft op tijd de tariefswijziging meegedeeld. Ipv het maandbedrag te verhogen, betaal je nu 1 maandbedrag extra omdat je nu per 4 weken betaalt.
De tariefswijziging kan niet zomaar en gebeurt ook niet zomaar. Het staat in de algemene voorwaarden.
Je kunt je lidmaatschap opzeggen als je aan de voorwaarden voor opzegging voldoet. Even rekenen dus. En kijk naar de voorwaarden in artikel 3

mslingen
door mslingen - Feb 7, 2022 om 11:14
33 Antwoorden / 0 Vragen

Als de voorwaarden wijzigen kunt u per direct uw abonnement opzeggen.

mslingen
door mslingen - Feb 7, 2022 om 11:14
33 Antwoorden / 0 Vragen

Als de voorwaarden wijzigen kunt u per direct uw abonnement opzeggen.

mo
door mof - Feb 7, 2022 om 11:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, als u een maandelijkse termijn heeft afgesproken dan is dat het in principe ook. Als Trainmore naar een vierweekse termijn wil kan dat, maar niet zonder herberekening. HEt argument "loyaliteit" wordt maar weer eens eenzijdig uitgelegd en misbruikt: waarom zou u loyaal moeten zijn aan de sportschool? waarom niet andersom? U heeft gewoon een contract en de school heeft een ondernemersrisico te dragen!

Pe
door Peterske - Feb 7, 2022 om 13:30
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor alle reacties, waaronder die van Panter22 over artikel 9 van de Algemene Voorwaarden, waarin wordt gesteld dat de tarieven verhoogd mogen worden. Vandaag kreeg ik per e-mail een reactie van Trainmore: er gaat inderdaad vierwekelijks afschrijving plaatsvinden van het reeds bestaande maandtarief. Per jaar gaan we dus een extra termijn betalen. Ik word nu voor de keus gesteld mijn contract voor 1 maart op te zeggen of met deze nieuwe regeling stilzwijgend akkoord te gaan.

Fr
door Frank2Ams - Feb 7, 2022 om 13:38
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde probleem. De prijs blijft gelijk maar wel een extra incasso per jaar. Het is een ordinaire prijsverhoging van 8,33% en de uitleg is dat we blij moeten zijn dat we niet dezelfde prijs betalen als de nieuwe leden, ze niet eerder prijzen verhoogd hebben en dat een incasso per 4 weken heel normaal is. Vorig jaar ging de prijs ook al ruim 4 procent omhoog en dat het gebruikelijk is per 4 weken te incasseren is ook nieuw.

ze krijgen waarschijnlijk veel extra ruimte voor nieuwe leden als je bestaande leden zo behandeld.

ro
door ronny530 - Feb 7, 2022 om 13:49
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Eienlijk is het een verkapte tariefsverhoging die blijkbaar niet door leden als zijnde tariefsverhoging begrepen wordt in de hoop dat ze lid blijven. U heeft de keuze lid blijven of een ander centrum zoeken. Het zou de fitnessclub gesierd hebben om e.e.a. uit te leggen dat in plaats van een maandelijkse tariefverhoging is gekozen voor betaling in 13 termijnen waarbij het termijnbedrag dezelfde blijft. Met loyaliteit heeft het niets van doen maar wel met de gestegen kosten voor o.a. energie e.d.

Pe
door Peterske - Feb 7, 2022 om 15:47
7 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad Ronny530, het is verkapte verhoging van het lidmaatschapsgeld. In de vrolijke e-mail waarin de aankondiging gedaan wordt, wordt eerst gerept over de uitbreiding van het aantal gyms in Amsterdam en Utrecht, over een vergroting van een gym en meer equipment op een aantal locaties. Terloops wordt dan de vierweekse incassering even gemeld, zonder het te hebben over het tarief zelf of een verlaging daarvan. En afgesloten wordt met 'vette live DJ nights' en 'exclusieve Locker Room Parties'. (Ook dat alles moet tenslotte bekostigd worden.)

1paul
door 1paul - Feb 7, 2022 om 16:10
3148 Antwoorden / 0 Vragen

dit is een tariefswijziging en daarmee is het zo dat leden hun lidmaatschap op mogen zeggen omdat deze eenzijdig is!!!!

als u het er niet mee eens bent mag u dus opzeggen per direct, wilt u dit doe dit dan schriftelijk (mail of brief)  en hou de afschrijvingen in de gaten, schrijft men toch af voor de tweede keer dan direct storneren, hou dus 1 maand opzegtermijn aan!!!!

mahadma
door mahadma - Feb 7, 2022 om 18:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ook op hun website zijn de aangeboden lidmaatschappen veranderd in vierwekelijks, terwijl de termijnbedragen gelijk zijn gebleven.

Dit mag dus niet.

Ar
door AriEllis Feb 7, 2022 om 23:19
57 Antwoorden / Vragen

En waarom mag dat niet volgens jou?

Pe
door Peterske Feb 8, 2022 om 06:24
7 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals Panter22 al aangaf, kan de verhoging dus wel uitgaande van artikel 9 van hun Algemene Voorwaarden: https://trainmore.nl/wp-content/uploads/2022/01/TM_algemenevoorwaarden_jan2022_def.pdf   En ook is mij inmiddels te kennen gegeven, dat ik kan opzeggen (of stilzwijgend akkoord gaan). De verkapte wijze waarop men deze verhoging doorvoert, is verre van netjes. Al helemaal naar de mensen toe, die in de lockdown periode gehoor hebben gegeven aan het verzoek tot steun en loyaliteit met verlenging van hun lidmaatschap.