ma
door markc Dec 15, 2012 om 11:47
Voeding & gezondheid

Ouderen koken op elektra.

Beste mensen,
mijn ouders ( op leeftijd ) wil ik niet meer op gas laten koken.
wat moet ik aanschaffen q.a. elektra.
ik zie verschillen de modellen.
ik hoor het graag

alvast bedankt.

Mark

10476 23 Rapporteer

kejobawe
door kejobawe - Dec 15, 2012 om 12:05
18 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou u inductie aan willen raden.
Het is veilig en de kookplaten koelen gauw af. (anders dan keramisch)
Ook lijkt inductie koken het meeste op gas koken.
Iets aan de kook, en je doet het zachter, is het ook gelijk zacht.
Denk wel aan de pannen. Het makkelijkst is om even met een magneetje te testen of ze inductie bestendig zijn.
Blijft het magneetje kleven, is het een goede pan voor inductie koken.
Moet wel een gladde bodem hebben. Geen bobbels e.d.
Andere pannen werken er niet op.
Ik kook zelf op inductie en zou niet anders willen.

hutch
door hutch - Dec 15, 2012 om 12:36
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Kejobawe haalt mij de woorden uit de mond (bij wijze van spreken).

Het enige nadeel hiervan is (wat Kejobawe ook al indirect aangaf), dat u mogelijk nieuwe pannen (er bij) moet kopen.

Gr. Hutch

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2012 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let wel op het aansluitpunt voor elektra in de keuken. Als u een los tweepits stel koopt, kan dat in een gewoon stopcontact, maar dan kunnen er op die groep van de elektriciteit geen andere apparaten aangesloten worden, zoals magnetron, koffiezetapparaat, of vaatwasser.

Denkt u aan een inbouw vierpits, dan moeten er twee speciale groepen voor aangelegd worden.

ro
door ron530 - Dec 15, 2012 om 12:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Inductie is het meest veilige, de plaat koelt direct af als de pan weggenomen wordt ook als de plaat nog aan is. Nadelen zijn er wel, de pannen moeten geschikt zijn voor inductie en de pannen die nu gebruikt worden zijn veelal bol geworden. De manier van koken verandert en de bediening is ingewikkelder dan een gas fornuis, uw ouders moeten het natuurlijk wel willen leren.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2012 om 14:08
16859 Antwoorden / 108 Vragen

markc, ook ik sluit me volledig aan bij inductie koken. En natuurlijk moeten er de bijpassende pannen worden aangeschaft, want de op gas gebruikte pannen trekken toch "krom". Als uw ouders nog in staat zijn iets bij te leren; de kooktijd moet wel korter dan koken op gas, maar qua veiligheid is er geen betere oplossing dan deze manier van koken. Heel veel succes en veiligheid.

poltol
door poltol - Dec 15, 2012 om 14:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Al een maaltijd bezorging gedacht????
Hoeft u niets meer te installeren.

U kunt dan nog een elektrisch, éénpits keramisch, kookplaatje aanschaffen met beveiliging.
De beveiliging is met name een tijd klok die verwarmen maar een bepaalde tijd toestaat.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Dec 15, 2012 om 14:29
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Ik wordt niet goed van deze site.
Je kan nog steed niet veranderen in geplaatste items.
Het één pits toestel kan ook induktie zijn.

In plaats van keramisch kan er beter met induktie gewerkt worden.

enkel voorbeelden

Vr.gr. poltol.

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2012 om 16:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=poltol schreef op zaterdag 15 dec 2012, 14:23]Hallo,

Al een maaltijd bezorging gedacht????
Hoeft u niets meer te installeren.

Ik denk dat je met een maaltijdbezorging toch wel minimaal 6 euro per maaltijd kwijt bent, als men het daar al mee redt .
Keer 2 = 12 euro per dag
Keer 7 = 84 euro per week
Keer 52 = 4368 Euro per jaar!
Daar heb je dacht ik toch een stevige vier-zones inductie kookplaat voor, inclusief een flinke pannenset, inclusief een flink aantal keren dineren met de hele familie in een restaurant...
Of de ouders van vraagsteller moeten met hun geld geen raad weten natuurlijk, dan is het een goed advies.

zoekster
door zoekster - Dec 15, 2012 om 16:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee hoor, zo duur is het (althans bij mijn moeder niet) iets van 4 euro per keer. En ook al heb je een inductie kookplaat, je moet nog steeds je eten kopen, dus die vergelijking gaat mank.

Maar als je graag zelf veilig wilt koken is inductie natuurlijk een prima advies.

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2012 om 17:07
2796 Antwoorden / 0 Vragen

4 euro per keer is wel erg weinig, als je zo rondneust op internet begint het toch wel met een euro of 6 per maaltijd.
En inderdaad, de kosten voor het eten komen er nog bij.
Maar voor 84 euro in de week heeft men toch wel aardappelen, groente en vlees in huis voor 2 mensjes op leeftijd?
Oké, dat is een aanname van mij, geen feit.
Het ging tenslotte om het elektrisch koken. ;)

kl
door klaasjes - Dec 15, 2012 om 17:23
11 Antwoorden / 1 Vragen

Inductie is ook een goede alternatief.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2012 om 17:32
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=klaasjes schreef op zaterdag 15 dec 2012, 17:23]Inductie is ook een goede alternatief.

Maakt u nu een grapje of......?

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2012 om 17:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=klaasjes schreef op zaterdag 15 dec 2012, 17:23]Inductie is ook een goede alternatief.
Beste Klaasjes,

Pal onder het scherm waar de vraag staat waar op je jouw antwoord geeft, staat een soort balk met links het woord Reacties en aan de linkerkant het woord Toon reacties , dat is een aanklikbaar woord.
Klik daar eens op, dan zie je al heel wat antwoorden met het advies om inductie te nemen.

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2012 om 17:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

> aan de linkerkant het woord Toon reacties
Sri, moet zijn "aan de rechterkant het woord Toon reacties"

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2012 om 17:44
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 15 dec 2012, 17:35] > aan de linkerkant het woord Toon reacties
Sri, moet zijn "aan de rechterkant het woord Toon reacties"

Misschien had klaasjes wel per ongeluk op "verberg reacties" gedrukt, realiseer ik me nu. Heb het nog nooit gebruikt maar dat zou het misschien kunnen zijn.

toolboy
door toolboy - Dec 15, 2012 om 17:45
965 Antwoorden / 40 Vragen

Zelf heb ik m`n ouders een magnetron geschonken en breng ze een maaltijd.

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2012 om 17:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 15 dec 2012, 17:44]
Misschien had klaasjes wel per ongeluk op "verberg reacties" gedrukt, realiseer ik me nu. Heb het nog nooit gebruikt maar dat zou het misschien kunnen zijn.
Inderdaad, standaard staat die handel op reacties tonen volgens mij, maar goed het kan best zijn dat iemand nog persé een eigen bijdrage wil doen, ook al staat het vele malen eerder al benoemd.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2012 om 18:07
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=toolboy schreef op zaterdag 15 dec 2012, 17:45]Zelf heb ik m`n ouders een magnetron geschonken en breng ze een maaltijd.

Is ook een mogelijkheid, maar natuurlijk wonen ouders en kinderen niet altijd in elkaars buurt. Wat ik uit de vraag van markc begrijp is dat zijn ouders best nog wel kunnen koken maar dat hij dit op een veiliger manier wil. En terecht als ze echt "ouder" zijn. En in een magnetron de maaltijd opwarmen is prima, maar nu zou ik dat ook niet elke dag willen eten, hoor. En de bezorging van maaltijden heb ik ook een paar weken gedaan maar ook dat bevalt, mij in ieder geval, niet.

anglo
door anglo - Dec 30, 2012 om 11:21
95 Antwoorden / 22 Vragen

wij kookten altijd al elektrisch in ons koophuis en wij zijn nu in een huurwoning getrokken
waar alleen een gasaansluiting was, heb voor nog geen 2 euro huurverhoging per maand
elektra aangelegd gekregen en is ook de 4 pits elektrisch kookstel met oven aangesloten..
ook nog een idee als uw ouders in een huurwoning wonen

cl
door clim - Apr 25, 2014 om 15:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb deze gekocht voor Oma:

Dit is inderdaad Inductie wat veilig is en buiten dat zitten er nog timers op.
Aan 2 pitjes hebben ouderen vaak wel genoeg

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2014 om 15:57
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=clim schreef op vrijdag 25 apr 2014, 15:39]Ik heb deze gekocht voor Oma:

Dit is inderdaad Inductie wat veilig is en buiten dat zitten er nog timers op.
Aan 2 pitjes hebben ouderen vaak wel genoeg

't Is wel een oud topic maar dan dit nog maar even erbij: ik ben een oudere (en nog alleenstaand ook) maar zou aan twee 'pitjes' niet genoeg hebben. Heb een gewoon keramische plaat en elektrische oven. Bestel tegenwoordig wel eens iets bij Thuisbezorgd maar dat is eigenlijk alleen maar de pizza, pasta's, de spare ribs, de Chinees en nog wat buitenlandse maaltijden.

cl
door clim - Apr 25, 2014 om 16:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 25 apr 2014, 15:57][quote=clim schreef op vrijdag 25 apr 2014, 15:39]Ik heb deze gekocht voor Oma:

Dit is inderdaad Inductie wat veilig is en buiten dat zitten er nog timers op.
Aan 2 pitjes hebben ouderen vaak wel genoeg

't Is wel een oud topic maar dan dit nog maar even erbij: ik ben een oudere (en nog alleenstaand ook) maar zou aan twee 'pitjes' niet genoeg hebben. Heb een gewoon keramische plaat en elektrische oven. Bestel tegenwoordig wel eens iets bij Thuisbezorgd maar dat is eigenlijk alleen maar de pizza, pasta's, de spare ribs, de Chinees en nog wat buitenlandse maaltijden.

Zo bedoel ik het niet, mijn oma zit in een bejaardenhuis, alwaar ze gebruikt maakt van de gaarkeuken.
Zelf hoeft ze dus in principe niet te koken, ware het niet dat ze bijvoorbeeld elke morgen een appel bakt of af en toe toch iets zelf bakt.
Dus ging ik op internet kijken voor een eenvoudig plaatje en kwam zodoende bij dit topic uit.
Het inductie plaatje dat ik gekocht heb wilde ik even delen zodat andere mensen die zoiets ook zoeken hierbij uit zouden komen.
Echter het lukt me niet om hier een link te plaatsen.
Het betreft een 2-voudige inductieplaat met 2 timers erop, gemakkelijk, klein en veilig.

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2014 om 18:28
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=clim schreef op vrijdag 25 apr 2014, 16:12]
Zo bedoel ik het niet, mijn oma zit in een bejaardenhuis, alwaar ze gebruikt maakt van de gaarkeuken.

Gaarkeuken? Daar at ik van in de oorlog, noemt men nu toch niet meer zo?

[quote]Echter het lukt me niet om hier een link te plaatsen.
Het betreft een 2-voudige inductieplaat met 2 timers erop, gemakkelijk, klein en veilig.

Dan schrijf je even de naam op van de site; misschien zijn er (inmiddels) weer mensen met een zelfde vraag.