ae
door aeline Oct 8, 2011 om 08:31
Voeding & gezondheid

Particuliere verpleeghuizen

Naast de reguliere AWBZ verpleeghuizen, steken tegenwoordig steeds meer particuliere verpleeghuizen de kop op. Een grote aanbieder is bv Domus Magnus.
Deze verpleeghuizen worden vaak gestart door vastgoedjongens en gerund met winstgevend perspectief.
De huurprijzen zijn extreem hoog, waardoor je uitstekende zorg verwacht. Zorg is echter net zo minimaal als in regulier huis, alleen AWBZ geld voor thuiszorg wordt aangewend.

Door zeer slechte ervaringen met twee particuliere zorgaanbieders, vraag ik me af of de overheid niet moet ingrijpen om verrijking van deze gewetenloze vastgoedjongens ten koste van de zorg aan onze ouderen tegen te gaan.

2756 11 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Oct 8, 2011 om 09:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

VVD is aan de macht, dus daar zou ik momenteel niet te veel verwachten t.a.v. het beleid om bejaarden op een goed te verzorgen.
In tegendeel. Lijkt mij prima passen in het plukze beleid van de zorgbehoeftige Nederlanders door de maatregelen die genomen worden door dit kabinet.

Blijkbaar hebben deze vastgoed jongens dit gat in de markt ook ontdekt.

tdehond
door tdehond - Oct 8, 2011 om 09:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

oops
moest zijn: op een goede manier te verzorgen

conny2
door conny2 - Oct 8, 2011 om 10:22
256 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Aeline,
Daar doen ze niets aan omdat de VVD een sterk voorstander is van het scbeiden van wonen en zorg (kosten). Even googelen dan kan U meer over dit onderwerp lezen. Volgens sommigen dus een gewenste ontwikkeling, soms met verhullende woorden ook toegepast in bestaande huizen..Armere bewoners wonen op een afdeling met boeren sfeer, rijkere bewoners wonen op een afdeling met aandacht voor cultuur (geen grap).

ae
door aeline - Oct 8, 2011 om 16:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Deze discussie ben ik niet zozeer begonnen om de ouderenzorg in Nederland te bekritiseren. In de particuliere verpleeghuiszorg wordt gesuggereerd aan welgestelde ouderen en hun familie, dat kwalitatief betere zorg dan de zorg in reguliere verpleeghuizen wordt verleend. Mijn ervaring is dat dit absoluut niet waar is. Afhankelijke ouderen worden op kosten gejaagd, de huisvesting is mooier, het voedsel vers, maar de zorg blijft hetzelfde (conform AWBZ thuiszorg) of is zelfs minder. Je zou verwachten dat een deel van het enorme maandelijkse huurbedrag ook gebruikt wordt voor zorgkosten. Is dit niet een soort van oplichting van onwetende, hulpbehoevende personen, die denken hoe meer ik betaal, hoe beter ik verzorgd word? Daar zou de overheid toch eens naar moeten kijken.

robtien
door robtien - Oct 9, 2011 om 16:37
269 Antwoorden / 10 Vragen

na mijn idee moet de zorg overal even goed zijn ongeacht welk verpleegtehuis de persoon in kwesite ook zitten mag. goede zorg daar betaald u toch voor.

je zou het idd als oplichting kunnen zien maar zolang niemand er iets van zegt of aan doet zal eht toch ook zeer zeker niet veranderen dnek ik zo.

tdehond
door tdehond - Oct 9, 2011 om 17:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=aeline schreef op zaterdag 8 okt 2011, 16:39]Deze discussie ben ik niet zozeer begonnen om de ouderenzorg in Nederland te bekritiseren. In de particuliere verpleeghuiszorg wordt gesuggereerd aan welgestelde ouderen en hun familie, dat kwalitatief betere zorg dan de zorg in reguliere verpleeghuizen wordt verleend. Mijn ervaring is dat dit absoluut niet waar is. Daar zou de overheid toch eens naar moeten kijken.

M.i. is dit kabinet alleen geïnteresseerd in bezuinigen juist ten koste van de mensen die zorg nodig hebben. Ik verwacht geen enkele blik van dit kabinet in de richting van kommervolle omstandigheden van bejaarden in wat voor tehuis dan ook.

js
door jserle - Oct 13, 2011 om 15:46
30 Antwoorden / 1 Vragen

Juist niet Henk en Ingrid hoeven als het aan hem ligt ook niet meer na hun 65`e niet meer door te werken.

conny2
door conny2 - Oct 14, 2011 om 07:56
256 Antwoorden / 4 Vragen

Beetje rare "discussie". Tegen wie praat Aeline nu eigenlijk? En wat mist ze dan in het verpleeghuis? Misschien is het beter als Kassa naast vragen en discussie ook een hoekje maakt voor mensen die enkel willen klagen.

ma
door martin hendriks - Oct 14, 2011 om 08:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu eenmaal zo dat er een heel grote groep aankomt die hulp nodig heeft, de komende 20 jaar. Normaal gezien is dit niet meer te betalen.
Regering zal er aan moeten gaan werken om woningen te bouwen waarin Pa en Ma heel lang bij een kind kunen blijven wonen.
Dan zorg inkopen.
Misschien een raar beeld voor velen, maar wen er maar vast aan.

tdehond
door tdehond - Oct 14, 2011 om 09:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=martin hendriks schreef op vrijdag 14 okt 2011, 08:42]Dan zorg inkopen.
Misschien een raar beeld voor velen, maar wen er maar vast aan.

Wordt lastig nu PGB op de schop gaat.

Ook lastig voor de kinderloze bejaarde.

ae
door aeline - Oct 14, 2011 om 17:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals, deze discussie gaat niet over de ouderenzorg of over bezuinigingen van het kabinet, noch is het enkel klagen.
Er bestaan tegenwoordige vele particuliere verpleeghuizen, huurprijs per kamer/appartement kan zomaar 4000 euro per maand zijn. Voor dit geld zou je verwachten, dat de zorg bijzonder goed is, maar is vaak slechter dan in een AWBZ-instelling. Ik vind dit oplichting van een onwetende, afhankelijke en kwetsbare doelgroep. De overheid had ik er niet bij moeten halen. De discussie is eigenlijk meer: Is zorg (aan ouderen) wel te privatiseren?