Da
door Daan de Consument Mar 17, 2018 om 14:39
Voeding & gezondheid
Philips HD9170/91 stoomkoker (misleiding?)

Ik heb vandaag de Philips HD9170/91 stoomkoker gekocht naar aanleiding van diverse reviews.

Op de website van philips bij het product stond vermeld "U kunt bevroren groenten stomen zonder ze eerst te ontdooien. Bevroren vlees, gevogelte of zeevruchten moeten echter langer worden gestoomd voordat ze gaar zijn. Wij raden u daarom aan om bevroren vlees, gevogelte of zeevruchten eerst te ontdooien en altijd te controleren of de etenswaren gaar zijn voordat u ze eet."

Dus ik lees:  U kunt bevroren groenten stomen zonder ze eerst te ontdooien. Bevroren vlees, gevogelte of zeevruchten moeten echter langer worden gestoomd voordat ze gaar zijn, en daarna komt een stukje advies.

Ik dacht ik neem even contact op met Philips via de chat, de beste man gaf aan dat hij nooit kookt en dat hij geen informatie kon vinden over diepvriesproducten en het betreffende product.

Dus ik dacht ik ga even de handleiding op internet doorlezen... misschien geeft mij deze wat meer informatie over de betreffende tijden.... Ik ben zelf geen goede koker maar wil wel gezond eten.Nu staat er in de handleiding: "Stoom nooit bevroren vlees, gevogelte of zeevruchten. Ontdooi deze ingrediënten altijd volledig voor u ze stoomt. " Dus ik neem weer contact op met philips en in eerste instantie geeft de mevrouw aan volg de handleiding. maar dit neemt ze later weer terug. Ik heb nu dus een product gekocht waar philips zelf niet van weet hoe het werkt. Ik ben wel van mening dat de ondersteuning van philips evenveel waard is als een e-mail sturen en dat het een bedrijf blijft dat meer aan marketing doet dan denkt aan zijn consumenten.  mijn bedoeling was namelijk om gezond te gaan eten, en ik ben een voorstander van pure diepvries producten en vis.

Heeft er iemand toevallig ervaring/tips met het bereiden van diepvries groenten in dit apparaat? ik ga natuurlijk e.e.a. zelf proberen en uitzoeken maar alle hulp en tips zijn natuurlijk welkom!

8010 13 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Mar 17, 2018 om 14:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt toch niet verwachten dat één mevrouw alle Philipsapparaten perfect kan uitleggen ...

Alles over > diepvries in de stoomkoker <

https://duckduckgo.com/?q=diepvries+eten+in+een+stoomkoker%3F&t=ffsb&ia=web

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2018 om 15:05
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan ook zo gelezen worden:
laat bevroren vlees, gevogelte of zeevruchten eerst ontdooien anders is de stoomtijd langer voor het gaar is.

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 17, 2018 om 15:05
509 Antwoorden / Vragen

Koken met een stomer werkt op de zelfde als koken met weinig water.Kortom doe de bevroren groente in de stomer en stoom tot de groente gaar en klaar is.Van misleiding is geen sprake , het is gewoon een duur en nutteloos apparaat.

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2018 om 15:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, ik heb daar geen ervaring mee, maar wel met een stoomkoker pan. Diepvries kun je snel ontdooien in de magnetron, alleen oppassen om het dan niet te laten koken.
Sinds de jaren 50-60 is een prachtige RVS Zweedse stapelpan in ons huishouden, maar die is vrijwel nooit gebruikt. Te onhandig, te veel werk, duurt te lang, etc. en je moet precies uitzoeken wat hoe lang moet koken, opdat het allemaal wel bij elkaar past. En controleren of zaken gaar zijn of alweer bijna tot pap gekookt is ook enorm lastig.
Als u gezond wilt koken/eten: snel koken in weinig water of aanhangend water in de magnetron is het handigst en voordeligst. Kan doorgaans ook gewoon nog in de verpakking met schoongemaakte groenten- en aardappelen. Snel klaar, vitamines zitten er nog in. Diepvries vlees, vis, zeevruchten moet je al helemaal niet bevroren in een stoompan doen.
Ik vind zo'n pan weggegooid geld.
Waarom u hier het woord "misleiding" tevoorschijn tovert is me een raadsel en is misplaatst.

Da
door Daan de Consument - Mar 17, 2018 om 15:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst bedankt voor jullie reacties..... Misschien begrijp ik het inderdaad verkeerd.... Maar als ik zie dat er bevroren producten in kunnen en dat er een receptenboek bij zit dan denk ik dan gaan ze ook in op bevroren producten.... Bij deze bied ik mijn excuses aan als jullie dit geen misleiding vinden en zal ik het onderwerp aanpassen.... Maar koken is niet mijn ding en als ik de eigenschappen van zo'n product zie dan denk ik dit is voor mij het perfecte apparaat om te koken... Ik wil gezond gaan eten en een magnetron dus vermijden....

aurora1
door aurora1 Mar 17, 2018 om 16:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is ongezond aan het koken in een magnetron? Hoe komt u daarbij? Het tegendeel is waar. Dat is gezonder dan met een dergelijke stapelpan. Diepvries uit de winkel is ook gezond of gezonder dan de groenten die je in de winkel koopt en zelf kookt. Ik zou maar eens het e.e.a. over dergelijke zaken gaan lezen om een idee te krijgen. Het gaat overigens niet over of iemand iets misleiding vindt, het gaat erom of sprake van misleiding is. In dit geval dus niet, net zoals in de meeste gevallen als dat woord ge(mis)bruikt wordt. Misschien is lezen ook niet zo "uw ding"? In dat receptenboek zal ook wel staan hoe of wat met diepvries te handelen. Maar dat is in elk receptenboek vast wel te lezen.
Overigens bestaan er plastic rijststomers voor in de magnetron en ook plastic stapelpannetjes, veel voordeliger dan bijv. zo'n electrische stapelpan en het gebruikis voordeliger. Maar lastig blijft het controleren op gaar/niet gaar als je per etage dat moet controleren. Ik heb die ook maar gebruik die ook nooit wegens te lastig. Soms krijg je die bij een magnetron.
U kunt ook voordelige rieten/bamboe stoom"pannetjes" gebruiken die ook vrijwel niets kosten. Die worden nogal eens bij Indisch eten gebruikt. Bij AH heb ik weleens maaltijden in dergelijke bamboe dingen gezien die je vervolgens kunt hergebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2018 om 16:05
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst: een stoomapparaat kookt niet in die zin dat stoom tenzij onder hoge druk nooit heter is dan 100 graden celcius.
En 100 graden is bij normale druk het kookpunt.

Uiteraard weet men bij Philips heel goed hoe hun apparaten werken en was degene die u aan de telefoon had mogelijk van slag op dat moment. Hoe dan ook is de instructie die is gegeven geheel correct. En niet alleen voor wat betreft het gebruik van een stoomapparaat.
Bij alle diepvriesproducten als vlees, vis, zeevruchten is het ALTIJD beter om het eerst te laten ontdooien. Daarmee blijft er bij de verdere bereiding (stomen, grillen, stoven etc.) meer smaak over en is het product duidelik beter kouwbaar of anders gezegd minder taai.

Voor groenten geldt de noodzaak niet om vooraf te ontdooien. Uiteraard is het wel zo dat hoe kouder het een het ander uit de diepvries komt, hoe langer het duurt eer het gaar is.

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2018 om 16:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vraag me wel af waarom een magnetron dan vermeden moet worden bij gezond eten, in uw opinie.
Diepvries groente uit de magnetron is juist wel gezond. Ik heb stapelbakjes: prima in de magnetron te gebruiken.

gerbera
door gerbera - Mar 17, 2018 om 16:10
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ik wil gezond gaan eten en een magnetron dus vermijden....
Hier zie ik ff de logica niet van in. Waarom zou je met een magnetron niet gezond kunnen eten? Je kunt er tegenwoordig alles mee,  ontdooien, koken, bakken, braden, grillen en jawel ook stomen. En ik eet al jaren, ook uit de vriezer, (bio)groenten uit eigen tuin. Gezonder kun je het niet hebben.

Alleen de cavia wil niet in de magnetron om te drogen, beesie kan niet tegen het draaien;-))

Da
door Daan de Consument - Mar 17, 2018 om 17:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

GerritAltena bedankt voor je duidelijke uitleg! Je hebt volkomen gelijk in alles wat je daar zegt... Nuttige informatie! En duidelijk onderbouwd top!

Voor mensen die een magnetron gebruiken... Ik heb even gegoogled en het artikel doorgelezen en ik vind dit wel een duidelijke uitleg: https://www.optimalegezondheid.com/magnetron-deel-1-de-werking-van-de-magnetron/

Kortom... De magnetron is per toeval ontdekt.... En kijk maar eens naar de ingrediënten op Magnetronmaaltijden, ik denk dat de vraag behoorlijk groot is naar deze producten. Maar ik denk dat het je voedsel een hoop schade aandoet. Ik ben een voorstander van diepvriesproducten omdat een verse vis er bijvoorbeeld langer over doet om bij de verkoper te komen dan dat een vis direct ingevroren wordt... Geen gassen en dergelijke om het langer houdbaar te houden.... Gewoon puur natuur (afgezien van de mogelijke bestrijdingsmiddelen). De meeste diëtisten raden ook niet voor niets aan om geen magnetron. Te gebruiken.... Dat de vitamines bewaard blijven door ze niet te koken in vocht vind ik dus ook nergens op slaan omdat ze in de magnetron kapot worden gemaakt.... Het is makkelijk maar of het gezond is betwijfel ik....

hansje klein
door hansje klein Mar 17, 2018 om 17:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Daandeconsument ...

Gaat u in alle ernst de voedingskennis van >het voedingscentrum < hier ondermijnen?

http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezonde-recepten/kookhulp/hoe-gebruik-ik-de-magnetron-.aspx "Met de magnetron houd je makkelijk vitamines in je eten. Want in de magnetron heb je geen of nauwelijks water nodig om je eten in klaar te maken. Zo lossen vitamines niet op in het water maar blijven lekker in het eten zitten".

tenormin
door tenormin Mar 17, 2018 om 17:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, u spreekt over kant en klaar maaltijden. Waar veel te veel zout en andere rommel in zit. Daar heb ik niet aan gedacht: omdat ik die rommel niet gebruik.

gerbera
door gerbera Mar 17, 2018 om 22:55
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Die Robert Jan Hendriks klets behoorlijk uit zijn nek voor wat de bereiding van voedsel in de magnetron betreft. Maar ik zou zeggen houdt het lekker op uw gekochte diepvries voeding.

aurora1
door aurora1 Mar 18, 2018 om 01:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@daandeconsument, ik heb zwaar de indruk dat u er niet zo veel van begrijpt en ook uw verstand niet gebruikt. Onverstandig om zonder vooraf te informeren- en onderzoeken zomaar een dergelijk apparaat te kopen en dan achteraf hier het woord misleiding te gebruiken. Veel plezier met  die pan die weggegooid geld is, en uw wonderlijke ideeën over wat al dan niet gezond is.

tenormin
door tenormin Mar 18, 2018 om 01:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dan maar hier een +10 @ aurora1. Hij denkt kennelijk, zie zijn optimale gezondheid link, het wiel te hebben uitgevonden. Good luck to him.

newmikey
door newmikey Mar 27, 2018 om 07:20
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nou! Die link geeft nog eens een duidelijke uitleg, da zie je zo. Vooral dat stuk over warmte door de wrijving van de moleculen onderling. Leuk hoor! Wel een beetje jammer dat het voornamelijk kolder en onzin is. wat er op die site staat...tis maar wat je er in leest maar zet vooral je aluhoedje op.

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2018 om 17:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk mag u uw eigen visie/aversie tegen de magnetron hebben. Zoals ik er volledig anders tegenaan kijk. Ik ontdooi trouwens vlees of iets anders niet in de magnetron. Gewoon de dag ervoor uit de vriezer halen. Maar dat vis beter uit de diepvries zou zijn dan verse vis: daar begrijp ik nu werkelijk niet veel van. Mijn visboer is iedere morgen op de afslag: verser kan haast niet. Of u bedoelt misschien "kapitein Iglo" fishfingers? Ja, die worden aan boord ingevroren. Maar geef mij maar verse kabeljauw of welke vis er ook voorradig is: heerlijk en gezond. D.w.z. als er geen kwik in zit. Maar daar heb je je visboer voor. Hij weet wat hij koopt.

jo
door jorisw Mar 17, 2018 om 23:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal je even uit de droom halen: verse kabeljauw is al door de visverkoper ontdooid....

tenormin
door tenormin Mar 17, 2018 om 23:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Je hoeft me niet uit de droom te halen: wat er op de visafslag wordt verkocht is inderdaad diepgevroren, (niet alle vis trouwens) al aan boord van de vangstboot, ontdooid in de vitrine ligt het daar heerlijk vers te zijn: iedere dag (bijna dan - weekend niet). Dus verse vis. Wordt ook gezegd: niet geschikt voor invriezen want die periode is al gebeurd.

aurora1
door aurora1 Mar 18, 2018 om 01:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niemand hoeft @tenormin uit de droom te helpen. Om precies te zijn kunt u maar beter van haar leren, @jorisw, ook al meent u hier  voortdurend het slimste jongetje van de klas te zijn- en te moeten spelen. Ik zal u uit de droom helpen: bent u niet.

ju
door juliomariner - Mar 17, 2018 om 17:38
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dus u gelooft een site die in de eerste alinea durft te beweren dat men al het erenhet beste rauw kunt eten. Zelden zoveel bullshit op 1 site gelezen. Betrouwbaarheid van de informatie op deze site is minder dan 10%

hansje klein
door hansje klein Mar 17, 2018 om 17:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... wanneer iemand zèlfs bij het eigen contactadres vergeet de stad en postcode aan te geven ...

wat is er dan nog méér allemaal 'vergeten'!

In ieder geval helemaal niets over het stoomkoken te vinden ... !

Contactinformatie:

OptimaleGezondheid.com
St.-Jacobsstraat 123 -135
klantenservice@
optimalegezondheid.com
Tel: 085-0020467
KVK: 54762286

ju
door juliomariner Mar 17, 2018 om 17:51
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Beter gezegd: wie heeft er belangen bij deze site en wat proberen ze te verkopen

Da
door Daan de Consument Mar 17, 2018 om 18:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nou.... Ik zou zeggen leef je eigen leefstijl! En bedankt voor de antwoorden.... Ieder z'n eigen mening! Het gaat een beetje van het onderwerp af allemaal...

hansje klein
door hansje klein Mar 17, 2018 om 18:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw link gaat over het aanbieden van e-boeken, maar verder niet over stoomkoken ...
gaat inderdaad van het oorspronkelijke onderwerp weg!

costnix
door costnix Mar 17, 2018 om 18:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

“Se sittuh in Utereg bijh hut Ouwe Gragie” zou Lenie uit de Takkestraat zeggen :-)

jo
door jorisw - Mar 17, 2018 om 23:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ongeacht de bereidingswijze, moet vlees altijd ontdooid zijn en bij voorkeur op kamertemperatuur voor het beste resultaat. Ook niet versneld ontdooien in wat voor apparaat dan ook want daar verziek je het vlees mee.

wi
door willem2sigaren - Mar 27, 2018 om 05:12
44 Antwoorden / Vragen

Nooit anders geweten dat je vlees moet klaarmaken als het op kamertemperatuur is. Sinds kort begonnen met sous vide en dat is pas gezond eten.