pr
door prinspils Oct 4, 2010 om 10:05
Voeding & gezondheid

PIJNSTILLERS

"De pijnstillers die bij de drogist en apotheek verkocht worden, zijn niet zo onschuldig als ze lijken. Bij langdurig gebruik of in combinatie met andere medicijnen kunnen er risico's zijn. Het zijn dus geen pilletjes die iedereen zomaar mag slikken. Daarom moet de consument goed worden voorgelicht bij de aanschaf van deze middelen. Dat is de verantwoordelijkheid van de drogist of de apotheker. TROS Radar deed onderzoek naar de voorlichting die gegeven wordt bij de verkoop van de populaire pijnstiller Ibuprofen. Maandag in Radar de bedroevende resultaten" Bron: website TROS RADAR.

Item hedenavond bij TROS RADAR!
Ibuprofen en aanverwante pijnstillers mogen nimmer gebruikt worden met de zogenaamde bloedverdunners.

Vijf jaar terug kreeg ik van de kaakchirurg een standaardrecept met IBUPROFEN voorgeschreven. Toen ik de kaakchirurg hierop aanspraak, deed hij laconiek zeggend: "neem je toch paracetamol!"

Wat is de ervaring met (verkeerde) pijnstillers (voorgeschreven per recept) en de voorlichting hierover?

3880 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop wel eens Ibuprofen bij Etos en daar wordt altijd netjes gevraagd of ik bekend ben met het middel.

Ik koop ook regelmatig Daro hoofdpijnpoeders bij DA en Appie Heyn en daar wordt niks gevraagd. Nu weet ik ook niet of dat bij dit middel ook moet.

Wel vind ik dat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt, als je medicijnen slikt informeer dan ook even zelf.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

En.....................................................
te vaak hoofdpijnstillers kan juist hoofdpijn veroorzaken zo heeft een wetenschappelijk onderzoek (volgens de regelen der kunst!) uitgewezen.
En voor alle duidelijkheid toch nog maar;
Acetylsalicylzuur en Ibuprofen kunnen (Acetylsalicylzuur wordt) ook als bloedverdunner gebruikt.
Sterker nog! Dat gewone aspirientje is een eerste lijnmedicijn bij een beroerte of bloedvatverstopping!

Dit bovenstaande betekend dat men naast het gebruik van een bloedverdunner nooit dat aspirientje mag slikken voor een eenvoudige hoofdpijn.
In de meeste gevallen verdient paracetamol verre de voorkeur.

De Vrije Vogel (vaak zich baserend op het boek Medicijnen- auteur Ivan Wolffers)

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op maandag 4 okt 2010, 15:29: En.....................................................
te vaak hoofdpijnstillers kan juist hoofdpijn veroorzaken zo heeft een wetenschappelijk onderzoek (volgens de regelen der kunst!) uitgewezen.
En voor alle duidelijkheid toch nog maar;
Acetylsalicylzuur en Ibuprofen kunnen (Acetylsalicylzuur wordt) ook als bloedverdunner gebruikt.
Sterker nog! Dat gewone aspirientje is een eerste lijnmedicijn bij een beroerte of bloedvatverstopping!

Dit bovenstaande betekend dat men naast het gebruik van een bloedverdunner nooit dat aspirientje mag slikken voor een eenvoudige hoofdpijn.
In de meeste gevallen verdient paracetamol verre de voorkeur.

De Vrije Vogel (vaak zich baserend op het boek Medicijnen- auteur Ivan Wolffers)

Bij continu gebruik van paracetamol, afgezien dat de lever hier ook wordt aangetast, zou dementie kunnen optreden.

Vooral vooraf de bijsluiter lezen, de infomatie op het pakje lezen, of informatie op het internet inwinnen dan wel bij twijfel door de apotheek laten adviseren/informeren.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 4 okt 2010, 11:54: Ik koop wel eens Ibuprofen bij Etos en daar wordt altijd netjes gevraagd of ik bekend ben met het middel.

Ik koop ook regelmatig Daro hoofdpijnpoeders bij DA en Appie Heyn en daar wordt niks gevraagd. Nu weet ik ook niet of dat bij dit middel ook moet.

Wel vind ik dat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt, als je medicijnen slikt informeer dan ook even zelf.

Vooraf je zelf informeren naar de mogelijke niet-combinatie van pijnstiller x met andere medicatie is heel belangrijk. Dat vergeten m.i. heel mensen om dit doen en slikken dan maar met mogelijk de nodige gevolgen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2010 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je dit niet beter alleen bij Radar plaatsen.

En teveel bier gezien jou naam, dat is vragen om Paracetamol!

ve
door verwijderd - Oct 5, 2010 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

invalide schreef op dinsdag 5 okt 2010, 11:20: Kun je dit niet beter alleen bij Radar plaatsen.

En teveel bier gezien jou naam, dat is vragen om Paracetamol!

Gelukkig heb ik beide niet nodig.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2010 om 09:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het een kwalijke zaak dat NSAID's vrij gegeven zijn. Deze medicatie dient m.i. onder begeleiding van arts gebruikt te worden omdat dit tot ernstige bijwerkingen kan leiden.

Alhoewel ook dan de patiënt zelf de vinger aan de pols moet houden. Zo wilde een arts mij ibuprofen voorschrijven terwijl ik aangegeven had van een andere NSAID een maagbloeding te hebben gehad. Ik gebruik in beperkte mate Cox2 wat minder aanleiding tot bloedingen geeft.

Bij Kruidvat wordt gevraagd of je een middel voor de eerste keer gebruikt bij het afrekenen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2010 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de drogist waar ik kwam vragen ze standaard "bent U bekend met het gebruik?". Maar mijn ervaring is dat je bij de apotheker niet beter af bent, die verkocht mij een pijnstiller met een stof waar ik gevoelig voor ben (ondanks dat ik dat van te voren duidelijk had aangegeven en het staat naar ik aanneem ook in het systeem).
Maar Trosradar is sowieso tegen medicijnen heb ik het idee.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

toevallig zag ik voor een goeie 2wk terug voor het eerst de uitzending over ibuprofen.. het is al een tijdje terug dat deze was dus als eerste mijn excuses daarvoor maar het zit me toch een beetje dwars. Die vrouw die de klacht daar neer gooide die ken ik namelijk. En voordat Kassa dus mensen hun klachten laten doen word er niet gecheckt wat ze voor beroep hebben. Deze mevrouw is namelijk (zoals zij zegt) verpleegkundige... daarbij krijg je in de opleiding een deel medicijnen... waar ook ibuprofen tussen staat. Dus mijn vraag is: waarom laat kassa iemand een klacht uiten die zelf een opleiding in medicijnen heeft.

Ik werk overigens bij het kruidvat en ben daar ass.drogist en vraag ten alle tijden of iemand bekend is met het gebruik van het geneesmiddel wat ze kopen. Heel veel mensen willen niet eens advies omdat ze haast hebben. En de mensen die uiteindelijk wel medicijnadvies willen komen er 9 van de 10 keer achter dat ze het verkeerde product hebben.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

jdrie6 schreef op woensdag 8 jun 2011, 10:28: Hallo,

toevallig zag ik voor een goeie 2wk terug voor het eerst de uitzending over ibuprofen.. het is al een tijdje terug dat deze was dus als eerste mijn excuses daarvoor maar het zit me toch een beetje dwars. Die vrouw die de klacht daar neer gooide die ken ik namelijk. En voordat Kassa dus mensen hun klachten laten doen word er niet gecheckt wat ze voor beroep hebben. Deze mevrouw is namelijk (zoals zij zegt) verpleegkundige... daarbij krijg je in de opleiding een deel medicijnen... waar ook ibuprofen tussen staat. Dus mijn vraag is: waarom laat kassa iemand een klacht uiten die zelf een opleiding in medicijnen heeft.

Ik werk overigens bij het kruidvat en ben daar ass.drogist en vraag ten alle tijden of iemand bekend is met het gebruik van het geneesmiddel wat ze kopen. Heel veel mensen willen niet eens advies omdat ze haast hebben. En de mensen die uiteindelijk wel medicijnadvies willen komen er 9 van de 10 keer achter dat ze het verkeerde product hebben.

Als verpleegkundige word je geacht om de bijsluiters te kunnen begrijpen.

Ik ben er voor dat NSAID's uitsluitend via de apotheek verkocht mogen worden i.v.m. de bijwerkingen.

BTW het verbaast mij dat u vindt dat een verpleegkundige geen klacht m.b.t. medicatie zou mogen hebben.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

iedereen mag een klacht hebben! maar deze mevrouw las zelf de bijsluiter niet en kreeg maagzweren. Waarom zou je dan klagen als het je eigen fout is?

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 8 jun 2011, 10:36:
jdrie6 schreef op woensdag 8 jun 2011, 10:28: Hallo,

toevallig zag ik voor een goeie 2wk terug voor het eerst de uitzending over ibuprofen.. het is al een tijdje terug dat deze was dus als eerste mijn excuses daarvoor maar het zit me toch een beetje dwars. Die vrouw die de klacht daar neer gooide die ken ik namelijk. En voordat Kassa dus mensen hun klachten laten doen word er niet gecheckt wat ze voor beroep hebben. Deze mevrouw is namelijk (zoals zij zegt) verpleegkundige... daarbij krijg je in de opleiding een deel medicijnen... waar ook ibuprofen tussen staat. Dus mijn vraag is: waarom laat kassa iemand een klacht uiten die zelf een opleiding in medicijnen heeft.

Ik werk overigens bij het kruidvat en ben daar ass.drogist en vraag ten alle tijden of iemand bekend is met het gebruik van het geneesmiddel wat ze kopen. Heel veel mensen willen niet eens advies omdat ze haast hebben. En de mensen die uiteindelijk wel medicijnadvies willen komen er 9 van de 10 keer achter dat ze het verkeerde product hebben.

Als verpleegkundige word je geacht om de bijsluiters te kunnen begrijpen.

Ik ben er voor dat NSAID's uitsluitend via de apotheek verkocht mogen worden i.v.m. de bijwerkingen.

BTW het verbaast mij dat u vindt dat een verpleegkundige geen klacht m.b.t. medicatie zou mogen hebben.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

jdrie6 schreef op woensdag 8 jun 2011, 12:06: iedereen mag een klacht hebben! maar deze mevrouw las zelf de bijsluiter niet en kreeg maagzweren. Waarom zou je dan klagen als het je eigen fout is?

Hier ben ik het mee eens. Als verpleegkundige weet je dat maagzweren en/of bloedingen in het maagdarmkanaal een risico bij NSAID's zijn. Daar hoef je zelfs de bijsluiter niet voor te lezen.

Ik vind het toch wel menselijk dat zelfs een verpleegkundige de bijsluiter niet leest, net als de doorsnee Nederlander vergeet om a.v.'s door te worstelen alvorens ergens wat te bestellen via internet.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier ben ik het mee eens. Als verpleegkundige weet je dat maagzweren en/of bloedingen in het maagdarmkanaal een risico bij NSAID's zijn. Daar hoef je zelfs de bijsluiter niet voor te lezen.

Precies, en dat is dus ook waarom ik het raar vind dat uitgerekend zij het gesprek deed tijdens dit onderwerp. Ik weet echt wel dat er duizenden mensen zijn die geen flauw idee hebben wat voor troep er te verkrijgen is in de drogisterij branche. En ik als ass.drogist vind het ook echt niet allemaal normaal dat het vrij te verkrijgen is... zoals de NSAID- Naproxen en Diclofenac. Dan al niet de zwaardere anti hoest middelen met de Drugs Dextrometamorfan erin. Waar ook genoeg tabletten van gemaakt kunnen worden met een eventuele fatale uitkomst. Maar wij als drogisterijmedewerkers krijgen dit ook voor de kiezen. Het is natuurlijk altijd je eigen verantwoording wat je haalt en wat je inneemt. Daarbij geven wij (als gediplomeerden) een extra advies mee wat wel of niet te doen ermee. (Tenzij een arts anders voorschrijft). Wij worden 3x per jaar gecontroleerd door een mystery guest die dan diverse medicijnen haalt en ons controleerd of wij wel goed advies geven. Doen wij dit niet en er is na een korte tijd niets aan veranderd word onze certificering ingetrokken en mogen wij geen verkopen meer doen van medicijnen. Dus bij iedere klant die medicijnen haalt zijn wij verplicht (al voor de uitzending van kassa) te vragen of ze bekend zijn/ of eventueel advies willen over het product...

Dus mijn reactie hierop naar kassa is... heel goed mensen alerter te maken over het medicijngebruik! Veel mensen slikken iets wat ze niet nodig hebben, wat ook schade aan kan richten. Maar om daar nou Mevr. A. Broekhuis-Hijendijk voor neer te zetten geeft wel een negatief beeld. Juist omdat deze mevrouw verpleegkundige is (en al ruim een jaar) elke dag deze pijnstiller slikte. Iemand kan dus zo een verhaal ophangen terwijl ze zelf dus zo dom zijn om niet te lezen en helemaal in die sector...

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jdrie6

Zelfs het gebruik van b.v. een tablet Naproxen 1 tot 2 x per week kan aanleiding geven tot het ontstaan van maagklachten.

Mogelijk heeft deze verpleegkundige nooit mee gemaakt dat een patiënt met rheuma met een darmbloeding werd opgenomen door gebruik van dit soort middelen.

Ik ben wel blij dat de mensen weer attent gemaakt zijn op het gevaar hiervan.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 8 jun 2011, 10:36:
Ik ben er voor dat NSAID's uitsluitend via de apotheek verkocht mogen worden i.v.m. de bijwerkingen.

Ik haal wel eens de standaard pijnstillers bij mijn apotheek, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze kijken of vragen naar mijn medische historie (of vragen voor wie de pillen zijn).

Dus wat de meerwaarde van de apotheek is ontgaat mij. Het is vooral meerwaarde voor de apotheek zelf, want zelfs de eigen merkpillen zijn duurder dan die van de drogist.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

rjw schreef op woensdag 8 jun 2011, 16:13:
tdehond schreef op woensdag 8 jun 2011, 10:36:
Ik ben er voor dat NSAID's uitsluitend via de apotheek verkocht mogen worden i.v.m. de bijwerkingen.

Ik haal wel eens de standaard pijnstillers bij mijn apotheek, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze kijken of vragen naar mijn medische historie (of vragen voor wie de pillen zijn).

Dus wat de meerwaarde van de apotheek is ontgaat mij. Het is vooral meerwaarde voor de apotheek zelf, want zelfs de eigen merkpillen zijn duurder dan die van de drogist.

In mijn woonplaats zijn een paar apotheken die hun meerwaarde herhaalde malen hebben bewezen.
Mijn apotheek heeft ook een bepaald product wat zonder recept verkrijgbaar bij de medicatie staan die door de arts voorgeschreven is.

Als u regelmatig NSAID's koopt bij de apotheek hoort deze m.i. dit middel bij uw medicatie te zetten.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ook hier weer een oud onderwerp van okt 2010 terug gevonden in de oude archieven.
Alweer oude koeien ....................

ve
door verwijderd - Jun 9, 2011 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

de motormuis schreef op woensdag 8 jun 2011, 17:12: En ook hier weer een oud onderwerp van okt 2010 terug gevonden in de oude archieven.
Alweer oude koeien ....................

Sommige oude koeien blijven verrassend actueel.