tenormin
door tenormin Jan 17, 2012 om 16:54
Voeding & gezondheid

Pizza/pasta kaas

Bij welke super ik het ook koop, pizza/pasta kaas heeft heel vaak "groenachtige" puntjes bij openen. t.h.t. is meestal nog 3 á 4 maanden. Probleem is niet geld terugkrijgen, vraag is: enig idee waarom dit telkens voorkomt? Bij aankoop niet te zien, alleen bij openen.

15138 26 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jan 17, 2012 om 17:10
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Eh, mag ik vragen wat dat is, pizza/pasta kaas? Nooit van gehoord. Hoe is "het" verpakt?

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 17, 2012 om 17:56
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is geraspte kaas in een zakje dat je over pizza/pasta strooit.

Ik heb zelf heel lang het goedkope(weet niet zeker of het Euroshopper is) zakje geraspte kaas van AH gebruikt maar nog nooit groene puntjes gezien.

Moet er wel bij zeggen dat ik het denk ik al zo`n jaar niet meer gebruikt heb.

Redacteur
door Redacteur - Jan 18, 2012 om 11:19
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Niet relevante reacties verwijderd, gelieve on-topic te reageren.

Vriendelijke groet,
Redactie Kassa Online

ulyssa
door ulyssa - Jan 18, 2012 om 12:01
30 Antwoorden / 4 Vragen

Geraspte kaas is onlangs getest. Ik rasp mijn kaas nu zelf...!
Google even op ...geraspte kaas test... en het rolt er direct uit.
'Slechts een kwart scoorde een goed of zeer goed oordeel voor versheid. Van de zestien onderzochte soorten geraspte kaas bevatten er negen te veel schimmels en gisten.
Zelfs conserveringsmiddelen en vacuüm verpakken kon dit niet tegengaan. De kaas in vijf van de onderzochte zakjes kan zelfs bedorven worden genoemd'.

rj
door rjw - Jan 18, 2012 om 12:03
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Komt het niet domweg door de kleur van de verpakking of is het ook nadat je het uitgestrooid heb? Belegen geraspte kaas zit bij de winkels waar ik kom in een blauwe verpakking. En blauw+geel = groen.

Ik heb het zelf overigens nog nooit gezien.

ulyssa
door ulyssa - Jan 18, 2012 om 12:15
30 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 17 jan 2012, 17:56]
Ik heb zelf heel lang het goedkope(weet niet zeker of het Euroshopper is) zakje geraspte kaas van AH gebruikt maar nog nooit groene puntjes gezien.

Geen groene puntjes maar wel eens zo bedorven dat er, nadat ik het op de warme pasta/ovenschotel had gedaan een ongewassen sokkenlucht af kwam waar ik misselijk van werd.

varabas
door varabas - Jan 18, 2012 om 12:23
450 Antwoorden / 35 Vragen

tenormin,

Is al jaren een bekend probleem, al in een test van 2008 wordt dit gemeld.
Onderstaand is een artikel van april 2011:

De versheid van geraspte kaas die in supermarkten wordt verkocht laat vaak te wensen over. Uit een test van de Consumentenbond bleek dat meer dan de helft van de zakjes geraspte kaas niet vers was.
Slechts een kwart scoorde een goed of zeer goed oordeel voor versheid. Van de zestien onderzochte soorten geraspte kaas bevatten er negen te veel schimmels en gisten.

Zelfs conserveringsmiddelen en vacuüm verpakken kon dit niet tegengaan. De kaas in vijf van de onderzochte zakjes kan zelfs bedorven worden genoemd.
Qua hygiëne scoren de meeste kazen wel goed. In geen van de zakjes werden alarmerende hoeveelheden schadelijke bacteriën aangetroffen.

Het beste uit de test komen de gemalen Goudse kazen van de Albert Heijn en het zakje Old Amsterdam. De Slankie licht pittig van Frico en de Goudse 48+ van de C1000 bungelen onderaan de lijst met dikke onvoldoendes.

Mijn advies:
Zelf raspen

Bassie (zelf rasper)

ka
door kaartendraak - Jan 18, 2012 om 12:31
180 Antwoorden / 2 Vragen

Groene puntjes zal wel beginnende schimmel zijn. Als je lekker veel ruimte in de vriezer hebt, koop dan een kilostuk kaas en rasp het zelf, doe het in een hersluitbare diepvrieszak en je kan er zo steeds vanuit de vriezer wat afhalen.

Ten eerste is het goedkoper, ten tweede heb je minder kans op bederven en ten derde zit er dan geen overbodige rommel in. In geraspte kaas zit bijv zetmeel. Doen ze erdoor zodat het niet aan elkaar plakt, maar vind ik zelf overbodig, heb er met mijn kaas uit de vriezer ook geen problemen mee dat het plakt, kan het makkelijk losbreken.

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jan 18, 2012 om 13:09
134 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo,
het eerste wat ik doe met een zakje geraspte/gemalen kaas als ik thuiskom van de super, is invriezen. Een beetje losjes zodat het niet als een koek eruit komt vallen. Prima te gebruiken op puree en op pizza's.

audb
door audb - Jan 18, 2012 om 13:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ben ik de enige hier die het naar plastiek vind smaken of zijn er wel meer die dat hebben?
Als ik kaas over me pizza strooi dan is dat verse overjarige kaas en ik doe het dan ook pas nadat de pizza uit de oven is dan behoud het ook zijn pittige smaak.

frederikjp
door frederikjp - Jan 18, 2012 om 14:07
47 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is natuurlijk: schimmel.
Gatverdamme, gauw weggooien

marjon1
door marjon1 - Jan 18, 2012 om 14:10
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ik haal 'm zelf altijd bij Lidl of Aldi soms bij AH en heb er nog nooit last van gehad.
Wel als het pakje open is, dan kun je het binnen een paar dagen weggooien ook al zit het in zo'n gemakkelijk hersluitbaar zakje en duw je er zoveel mogelijk de lucht uit. Maar na het zien van de uitzending van de consumentenbond waar varabas het over heeft begrijp ik waarom.

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2012 om 14:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

bassie (de zelf rasper) en marjon1, allebei bedankt. Voor mij dus geen kant en klare pasta en pizza kaas meer.

op
door oplossing - Jan 18, 2012 om 14:54
119 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou eerder denken dat die groene puntjes schimmel is, als het zakje open is geweest en je kan het niet meer luchtdicht opbergen dan veroorzaakt dit schimmel zelfs al heeft u het zakje goed gesloten toch na 2 of 3 dagen na open gemaakt te hebben en in de koelkast opgeborgen heeft u kans op schimmel. Het enige dat u kan doen is het pakje met een vacuum apparaat afdichten.
Ik geef u wel het advies dat mocht u weer groene puntjes in uw kaas vinden de kaas dan weg te gooien en absoluut niet meer op te eten.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 18, 2012 om 15:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

het is al verdacht dat het strooisel pizza/pasta kaas wordt genoemd inplaats van geraspte kaas.
De zgn kaas die op kant en klare pizza's en lasagne zit is helemaal geen kaas.
De kaas in kaassoufle's is ook geen kaas.
Het is een kunstmatig gefabriceerd product.
Wat de eter de illusie moet geven dat hij gesmolten kaas eet.
Lees eerst eens het etiket van uw kaas strooisel of het wel echte kaas is.

rapil
door rapil - Jan 18, 2012 om 15:17
433 Antwoorden / 0 Vragen

De groene puntjes er met een mesje afsnijden. Heb je wat omhanden.

je
door jeankatie - Jan 18, 2012 om 15:46
26 Antwoorden / 1 Vragen

Hè, bijzonder te vernemen blijkbaar dat de rasp en het kopen van een vers stuk parmezano bij wet verboden is (knipoog)
Tjemig zeg, rasp zelf eens verse kaas, verpak die eens in een zakje en je ziet na een dag of wat toch echt schimmel. Daarom dus, weg met die verpakte cultuur en hóp, vers stukje italiaanse kaas kopen en een rasp en per menu vers raspen doet wonderen.
Eventjes off-topic maar ts koopt vast ook voorgesneden sla die in het zakje zo nat wordt dat je er een slinger van kunt plakken, bah. Vers vers vers is het devies, niemand krijgt een kromme rug van verse sla wassen en scheuren en dus ook niet van verse kaas raspen.
Waar je fora niet allemaal mee kunt vol kalken...

je
door jeankatie - Jan 18, 2012 om 15:48
26 Antwoorden / 1 Vragen

Rapil, je wordt bedankt hoor, kan heel mijn laptop nu gaan ontdoen van gesprietse koffie, hahaha/

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2012 om 16:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=oplossing schreef op woensdag 18 jan 2012, 14:54]Ik zou eerder denken dat die groene puntjes schimmel is, als het zakje open is geweest en je kan het niet meer luchtdicht opbergen dan veroorzaakt dit schimmel zelfs al heeft u het zakje goed gesloten toch na 2 of 3 dagen na open gemaakt te hebben en in de koelkast opgeborgen heeft u kans op schimmel. Het enige dat u kan doen is het pakje met een vacuum apparaat afdichten.
Ik geef u wel het advies dat mocht u weer groene puntjes in uw kaas vinden de kaas dan weg te gooien en absoluut niet meer op te eten.

Ik was eigenlijk al klaar met mijn 2 bedankjes aan bassie en marjon1, mijn probleem was dat ik pas bij opening kon zien van die "groene puntjes". Na opening kan ik me er iets bij voorstellen, daar vóór niet; edoch, nu ik het e.e.a. heb gelezen en wat meer weet, dank ik jullie allen voor de moeite om vraag te hebben beantwoord. Wat mij betreft mag de pizza/pasta kast in de "vuilnisbak".

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2012 om 16:10
16829 Antwoorden / 108 Vragen

bedoel natuurlijk kaas!!!

maanaap
door maanaap - Jan 18, 2012 om 16:18
45 Antwoorden / 1 Vragen

Veel bederfelijke producten worden vaak verpakt met toevoegen van gas, waardoor bederf wordt tegengeaan.

Na het openen is het gas dus ook verdwenen en het werkt niet meer dus in een keer gebruiken of zoals aangegeven zelf raspen.

rapil
door rapil - Jan 18, 2012 om 16:42
433 Antwoorden / 0 Vragen

@ jeankatie, nooit met een mondvol gaan lezen. Succes met de schoonmaak.

je
door jeankatie - Jan 18, 2012 om 17:01
26 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi, kan ik een topic gaan openen:
"Rapil verziekt mijn laptop, wie is aansprakelijk voor de schade door mijn koffie veroorzaakt door Rapil"
(laptopje is schoon "wink")

zo
door zonnetje1984 - Jan 18, 2012 om 18:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk zelf in een supermarkt en wij krijgen de geraspte kaas vaak al met schimmel erop binnen, dus dan gaat die meteen al weg. Kun je nagaan hoe vers die is.

zerlina
door zerlina - Jan 18, 2012 om 23:13
19 Antwoorden / 0 Vragen

groen op kaas is een normaal fenomeen. Het is schimmel en het is bekend dat het niet 'vies' is, misschien geen smakelijk gezicht en je proeft het ook. Je wordt er niet ziek van. Ik haal het gewoon weg met een lepeltje bij geraspte kaas. De enige manier om het te voorkomen is de kaas in de diepvries te bewaren. In de ijskast komt het al heel snel te voorschijn, zoals ik zei, dat is normaal. Dus is het volgens mij ook geen nepkaas, tenzij ze zover gaan er expres groene puntjes in te doen...:-))

wimmi20
door wimmi20 - Jan 18, 2012 om 23:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De schimmel op gewone kaas is een andere schimmel dan de schimmelsoort die je aantreft bij blue of gorgonzola kaas.
Dat zijn goedaardige schimmels.
De "veloursachtige" schimmel op kaas of ander voedsel is niet van de mensvriendelijke soort.
U schrijft dat u de schimmel op strooikaas met een lepeltje weghaalt.
Doet u dat ook met ander voedsel ?
Eet u ook beschimmeld brood ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===================

=zerlina schreef op woensdag 18 jan 2012, 23:13: groen op kaas is een normaal fenomeen. Het is schimmel en het is bekend dat het niet 'vies' is, misschien geen smakelijk gezicht en je proeft het ook. Je wordt er niet ziek van. Ik haal het gewoon weg met een lepeltje bij geraspte kaas. De enige manier om het te voorkomen is de kaas in de diepvries te bewaren. In de ijskast komt het al heel snel te voorschijn, zoals ik zei, dat is normaal. Dus is het volgens mij ook geen nepkaas, tenzij ze zover gaan er expres groene puntjes in te doen...:-))