markas
door markas Mar 8, 2004 om 18:39
Voeding & gezondheid

Recept broodbakmachine

In de broodrecepten van de AFK-broodbakmachine staat vaak melkpoeder en suiker vermeld. Heeft iemand ervaring met de vervanging hiervan? Kun je dan bv meer meel gebruiken?

13196 13 Rapporteer

el
door ellepv - Apr 16, 2004 om 12:59
40 Antwoorden / 0 Vragen

Op internet staat een hele leuke site waar je heel veel info en recepten vandaan kan halen. Misschien staat het hier wel bij of kunnen ze u hier verder helpen.
http://www.aveve.be/soezie/ned/broodmachine/
Succes!!

markas
door markas - Apr 16, 2004 om 12:59
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor uw informatie. Er staan goede tips op de site heb ik gezien.
Toch ben ik nog op zoek naar de juiste hoeveelheden zonder melkpoeder of lactose en zonder suiker. Iemand anders misschien?

ge
door gerwi - Apr 16, 2004 om 12:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook op www.bakkerswereld.org en www,inventum.nl onder broodmachine type BM 20 aanklikken, dit type komt overeen met de AFK een duidelijke handleiding met recepten in grammen aangegeven met een hoger gewicht.
Als alternatief voor suiker kan je honing gebruiken.

Succes

markas
door markas - Apr 16, 2004 om 12:59
6 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je Gerwi, goede tips op bakkerswereld.org, ik denk dat ik de melkpoeder en suiker gewoon weglaat en kijk wat er gebeurt.

kapaan
door kapaan - Apr 16, 2004 om 12:59
11 Antwoorden / 2 Vragen

je kan de suiker vervangen voor bv krentemix kun je halen bij de bakker de melkpoeder kan je vervangen door bv maismeel wat je wil hoppelijk heb je hier wat aan

markas
door markas - Apr 16, 2004 om 12:59
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Kapaan, dank voor je reactie. Ik heb geëperimenteerd door de melkpoeder en suiker gewoon weg te laten, dat was geen succes, een halfgerezen brood was het resultaat. Ik denk dat ik de suiker niet nodig heb voor een goed resultaat maar van de melkpoeder ben ik niet zeker. Ik zal het eens proberen met maismeel!

kapaan
door kapaan - Apr 16, 2004 om 12:59
11 Antwoorden / 2 Vragen

nou ik ben benieuwd of het gelukt is wat je ook kan doen is verse gist halen bij de bakker deze moet je meestal oplossen in lauwwarme melk maar je kan dit ook doen in wat water en dan aan de rest van de ingrediente toevoegen of wat olijfolie lauwwarm noem het maar let wel op het moet lauwwarm zijn en niet koken anders gaat de gist kapot(dood) ik hoor het wel

fr
door frankevo - May 9, 2004 om 21:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

koop een pak koopmans broodmix, alleen water en margarine toevoegen, succes gegarandeerd.

tb
door tbone - Oct 17, 2004 om 08:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal proberen het kort uit te leggen (hopen dat dat lukt). Melkpoeder wordt in brood vaak gebruikt. Zoals je weet wordt een brood na verloop van tijd oudbakken. Dit is een proces, retrogradatie geheten, waarbij vocht verdwijnt uit een brood. Dit proces is niet te voorkomen en begint al zo´n 6-8 uur nadat het brood uit de oven komt. Als je melkpoeder toevoegt, voeg je ook vet toe, melkpoeder bestaat gedeeltelijk uit melkvet. Door dit vet toe te voegen wordt het brood malser en kun je de retrogradatie camoufleren en lijkt het of het brood niet zo snel oudbakken wordt. Daarnaast zorgt het voor smaak en voor een mooie kleuring van de korst (door de melksuiker die aanwezig is). Als alternatief kun je gewoon boter gebruiken of het zelfs helemaal weglaten. Normaal brood van de bakker bevat meestal ook geen melkpoeder.

Om een brood te laten rijzen, en het dus luchtig te maken, heb je gist, zuurdesem of bakpoeder nodig. Laten we uitgaan van normaal gebakken brood met gist. Gist zet tijdens het brood maken enkelvoudige suiker om in koolzuurgas en alcohol. In meel zit van nature een laag gehalte enkelvoudige suikers, maar tijdens het kneden en het rijzen zullen enzymen langere ketens suiker afbreken tot enkelvoudige suikers. Normaal gesproken heeft de gist genoeg aan deze suikers. Stel dat je luxe broodsoorten wilt maken waarbij je veel boter en bijvoorbeeld vruchten toe gaat voegen, dan heeft gist het moeilijker om het deeg luchtig te maken. Je kunt meer gist toevoegen, of je kunt zelf wat suiker toevoegen. De enzymen zullen van de tweevoudige suikers, enkelvoudige suikers maken die de gist dus weer kan gebruiken om het deeg luchtig te maken.

Mijn tip: voor normaal brood --> geen melkpoeder of suiker gebruiken. Mocht het brood toch niet luchtig genoeg worden, eventueel wat suiker toevoegen. Een minder luchtig brood is trouwens minimaal te wijten aan te weinig suikers. Mocht je daar meer over willen weten dan hoor ik het wel.

wil je luxe brood maken met boter en vruchten, rozijnen en/of noten --> voeg wat extra gist toe. Een bakker gebruikt wel tot 4 keer zoveel gist voor zijn rozijnenbrood als voor normaal brood. Voeg ook een beetje suiker toe (1%) om de gist voldoende voedsel te geven.

Succes met bakken

sk
door skippy12 - Nov 30, 2004 om 20:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

i.pv. melkpoeder kun je gewoon melk gebruiken,suiker,2% van de hoeveelheid bloem,is nodig om de gist te actieveren,die leeft van de suiker en zet deze om in alcohol en koolzuur.in de structuur van een boterham zitten kleinde gaatjes,in een ieder van die gaatjes heeft een gistcel gezeten.en tijdens het rijsproces kan de koolzuur niet weg, zodat het brood omhoog komt.zelf ben ik overgestapt op de grootverpakking broodmixen bij de bekenste supermarkt van nederland,wel gebruik in per deeg melk en voeg er 2% margarine of boter aan toe,anders wordt het veel te droog. afz gj schouten

do
door dorothe - Mar 26, 2005 om 16:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Probeer eens de melkpoeder weg te laten en de suiker te vervangen voor fructose(vruchtensuiker)Aangezien fructose 5 x zo zoet is als suiker heb je dus veel minder nodig.

Succes!

gwess2005
door gwess2005 - May 14, 2005 om 00:45
7 Antwoorden / 3 Vragen

Recepten van die brood bakkers zijn met poeder om dat je dan met gemak de timer kan gebruiken

Zeker als je suiker toevoegt loop je dan het gevaar dat het de volgende dag niet te eten is

Suiker en zout kun je zeker weglaten maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je er naderhand op wil smeren

Om het brood te laten rijzen kan je het toegevoegde vocht goed warm maken (niet met de timer en  een paardagen oude melk want dan kun je die het best aan de kook brengen en dan toevoegen blijft het langer goed)

Broodmixen vind ik zelf maar niks, dan zit er weer van alles in wat ik niet wil eten

sc
door scuba - Apr 8, 2006 om 15:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Suiker toevoegen doe je om twee redenen,

1 het voeden van de gist waardoor deze beter opstart met het produceren van koolzuurgas zodat het deeg lekker rijst.

2 zorgen dat het brood een mooiere kleur krijgt na het bakken

melkpoeder geeft het brood beter kauweigenschappen, het wordt minder snel droog. (het wordt te technisch dit uit te leggen) en het geeft brood na het bakken een frisser uiterlijk. Dit is de reden dat in het meeste brood wat je koopt melkproducten zijn verwerkt in de vorm van weipoeder. Dus niet alleen melkbrood bevat melk

Vervanging van gewone suiker kan door fructose (vruchtensuiker)

Melkpoeder is lastiger te vervangen.

"Vermalsen" van je brood kun je doen door 5 á 10 % van de tarwebloem te vervangen door  roggebloem.