Ma
door Mathilda_Boekenwurm Mar 30, 2021 om 18:50
Voeding & gezondheid

Rokende buren

Mijn (nieuwe) buren hebben sinds kort een baby (kind #4). Van het consultatiebureau hebben zij - net als alle aan roken verslaafde ouders - te horen gekregen dat ze (liever) niet in de buurt van hun baby moeten roken, maar bij voorkeur buiten. Dat doen zij. Daardoor staan ze schuin onder mijn slaapkamerramen (tuin is 6 meter breed van hun 5 m diep vanwege een garage, dus met weinig fantasie snapt u wel dat ze schuin onder mijn raam/ suskasten staan.)

Echter, doordat zij nu buiten staan te roken trekt de rook bij óns de slaapkamers in. Zelf wordt ik daar misselijk van en sta ik - als ik per ongeluk níet alle ramen dicht heb gedaan kotsend boven de wc (blijkbaar een allergie); mijn zoontje van 6 heeft er ook veel last van. (7 op de 10 woningen worden natuurlijk belucht, dus ik zal niet de enige zijn). Zij staan niet alleen achter, maar met regelmaat óók voor te roken dus wij moeten alles potdicht hebben willen we niet stikken van de stank. Het tast ons woonklimaat ernstig aan.

De buren zijn van het type 'als er geen regel mij dit verbied, doe ik het lekker'. Zo hebben we ook al een aanvaring gehad omdat zij het nodig vonden om - terwijl we hadden aangegeven wanneer onze kleuter naar bed gaat - tussen 19 en 22u "gewoon" in beton te blijven boren (en vervolgens extra door te gaan toen wij aangaven daar last van te hebben).

Kortom, hoe hier mee om te gaan? Het bespreekbaar maken klinkt logisch, maar gezien eerdere reacties ben ik daar heel huiverig voor. Wie weet raadt?

Ik heb al contact met het consultatiebureau gezocht, om te vragen naar hun beleid. Die schijnen dit al even te adviseren en kijken dus niet verder dan het (verslaafde) gezin dat zij adviseren om buiten te gaan staan.

16123 24 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2021 om 18:56
11561 Antwoorden / 51 Vragen

Ik  vrees dat u als ze niet op uw grondgebied staan u geen poot heeft om op te staan, ideetje voor de rijdende rechter? Of mr Frank Visser?

Donuts
door Donuts - Mar 30, 2021 om 19:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zelf wordt ik daar misselijk van en sta ik - als ik per ongeluk níet alle ramen dicht heb gedaan kotsend boven de wc (blijkbaar een allergie)

[Edit redactie: Onnodige zin]
Het is de buren toegestaan in hun eigen tuin (of op balkon) een sigaretje te roken. Zelfs een jointje roken mag in eigen buitenruimte. Bespreekbaar maken kan, maar dan wel op een vriendelijke manier en van beide kanten geven en nemen.

Als boren volgens de APV van uw gemeente mag tot 22 uur doen de buren ook hiermee niets verkeerd. U kunt niet verwachten dat iedereen uitsluitend rekening houdt met de door u gewenste manier van leven. Hutje mutje wonen, betekent geven en nemen.

tenormin
door tenormin - Mar 30, 2021 om 19:05
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Heel vervelend voor u en, wat u schrijft, na erover praten, u heeft het gevoel dat men zelfs nu luidruchtig zijn geworden, nadat u het rookprobleem had besproken. Dat is de enige "overlast", met de boor aan de slag gaan, dat is wettelijk geregeld dat dit niet mag na 22.00 uur. Dat ze buiten roken mag wel. Maar ook Mr Frank Visser kan niet verbieden dat die mensen buiten roken. Dus, ramen maar dichthouden als de "rook pauze" aan de gang is. En uiteraard, wat ik redelijk ongepast vind, heel eigenlijk: u gaat het Consultatiebureau bellen over wat uw buren al dan niet mogen? Heel vreemd. U heeft kennelijk een heel erg sterk "tegen roken" leven. Dat mag uiteraard, net zoals uw buren, keurig, buiten roken. Ten faveure van hun baby, wat ik "goed gedaan" vind.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 30, 2021 om 19:07
2088 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage en toon]

panter22
door panter22 - Mar 30, 2021 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Probeer eens buurtbemiddeling.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2021 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt nieuwe buren, dus het lijkt me logisch dat ze nog een beetje moeten klussen. En al ze dat alleen vóór 19 uur mogen doen schiet het niet op.

En wat dat roken betreft. Gelukkig kunt u daar helemaal niets tegen doen. Het staat iedereen vrij in zijn eigen huis, tuin of balkon te roken.

Ik weet niet wat u bedoelt met "natuurlijk belucht". Zet gewoon eens een raam een tijdje open en dan weer dicht. Ze zullen niet 24 uur voor of achter staan.

U kunt natuurlijk altijd nog gaan verhuizen.

tenormin
door tenormin Mar 30, 2021 om 20:17
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Haha, het raam open zetten: dan krijgt de TS het nog benauwder.

getty
door getty - Mar 30, 2021 om 19:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: toon]

Advies: toch maar in gesprek gaan en dan niet gelijk eisend en dwingend. Maar veel meer dan dit kunt u niet.

mi
door miennaamishaaz - Mar 30, 2021 om 21:22
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is dit een buren-geschil, Het enigste wat u kan doen is vragen aan uw buren om in de achterste hoek van hun tuin te gaan roken.

Eventueel als ze Regen als excuus geven, Kunt u aanbieden om een Parasol voor ze te kopen die dan achter in de hoek gezet kan worden, waardoor ze daaronder kunnen roken.
Meer dan dit kan u eigenlijk niet doen, omdat het immers niet uw grondgebied is.

Indien het om een HUURHUIS gaat, Kunt u met de woningbouw in gesprek over wat er mogelijk is.

Wat u zelf kan doen is een Ventilator Bij de raam zetten die de lucht naar buiten blaast, Hierdoor voorkomt u dat het grootste gedeelte van de rook naar binnen zou kunnen glippen.
Ik kan tevens niet goet eruit halen of u  en uw buren elk een eigen huis/tuin hebben of dat het een 2 onder 1 kap is.
Waarbij u de bovenwoning heeft, en de Buren de benedenwoning.
Als echter niets werkt kunt u mischien advies vragen bij Frank Visser of de rijdende rechter over de mogelijkheden.
https://mrfrankvisser.tv/

https://kro-ncrv.nl/programmas/de-rijdende-rechter

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2021 om 21:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wel erg brutaal dat u n.b. met hún consultatiebureau contact opneemt, tenzij ik uw verhaal verkeerd begrijp.

Maar.... u kunt uw buren toch niet de wét voorschrijven en vinden dat ze naar úw pijpen moeten dansen?

Als mensen net ergens ingetrokken zijn zullen ze vast af en toe nog wat moeten klussen en u kunt ze niet voorschrijven op welke tijdstippen ze dat (van u) mogen doen, behalve als ze zich niet aan de APV houden. Op een gegeven moment zal dat klussen vast wel klaar zijn.

Roken mag iedereen in zijn eigen tuin en huis en op zijn balkon, en zelfs vrijwel overal op de openbare weg.

Anders maar verhuizen naar een plek waar niemand woont?
Ik heb de indruk dat u alles voor uzelf onmogelijk gemaakt heeft door direct te gaan klagen en van alles te eisen.

Ma
door Mathilda_Boekenwurm - Mar 30, 2021 om 21:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien ter verduidelijking. Ik heb sowieso contact met het consultatiebureau vanwege mijn eigen kind en ik heb toen gewoon gevraagd naar de richtlijn. LOS van mijn buren. Is gewoon een vraag geweest naar beleid, meer niet.

tijger1
door tijger1 Mar 31, 2021 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Xx

aurora1
door aurora1 Apr 1, 2021 om 00:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij het Consultatiebureau gevraagd naar richtlijnen, ( het beleid) over roken bij kinderen?
Maar wist u dan niet dat dat niet goed is voor kinderen? Net zoals dat niet goed voor volwassenen is toch?

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2021 om 00:52
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@mathildaboekenwurm. Ik denk toch "leven en laten leven" het enige antwoord is. En uw vraag aan de panelleden is best wel heftig. "Verslaafde gezin". Eigenlijk een heel ongegronde conclusie. U heeft er alleen maar last van in het hoofd. Verslaafd zijn, ja, dat kan bij rokers, maar daar heeft men geen last van (u kennelijk wel): wees blij dat er geen drugs verslaafden of alcohol verslaafden niet bij u wonen, naast of onder/boven u wonen.

panter22
door panter22 - Mar 31, 2021 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Wat maakt het uit om even een stukje verderop te gaan roken, zodat niemand er last van heeft.
Rekening houden met een ander is kennelijk het moeilijkste wat er is in deze ik-maatschappij.
Je hebt het nu alleen over roken omdat het nu toevallig jou treft.
Maar wat denk je 's winters met al die houtkachels, voorjaars met de vuurkorven en zomers met de barbecue.

1paul
door 1paul - Mar 31, 2021 om 08:42
3168 Antwoorden / 0 Vragen

dit is inderdaad gewoon toegestaan en de enige weg is toch praten en vragen of ze meer achterin de tuin gaan staan....

Redacteur
door Redacteur - Mar 31, 2021 om 09:09
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo Mathilda_Boekenwurm,

Vervelend dat je last hebt van de rokende buren. Zij overtreden hiermee niet de wet, dus er is ook niet veel juridisch aan te doen. Het beste advies is en blijft in gesprek te blijven met de buren. Wellicht heb je wat aan dit artikel waarin we uitleggen wat je kunt doen bij een burenruzie (gelukkig is het bij jullie nog niet zo ver).

Vriendelijke groet,
Danny

Donuts
door Donuts Mar 31, 2021 om 12:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Correctie,  juridisch niet veel aan te doen m/z juridisch niets aan te doen.

aurora1
door aurora1 Apr 6, 2021 om 00:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, daar is juridisch niets aan te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 31, 2021 om 09:23
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is roken in tuinen en op balkons nog altijd toegestaan en helaas zijn er ook nog steeds rokers die daarbij ook geen rekening houden met anderen door bijv. nemen van afstand. Het enige dat u zou kunnen doen is als,  al door twee anderen gezegd,  inschakelen van buurtbemiddeling. Mogelijk heeft dat enig succes.

Helaas heeft de ferventeroker nog steeds niet in de gaten (of negeert het) dat het roken (ook  bij ongewenst 'mogen' meeroken) gezondheidsproblemen met zich kan meebrengen. Een 'toenemend voordeel' is wel dat rokers steeds meer bijdragen aan de gemeenschappelijke schatkist door steeds hoge acciijns/belasting.

Men kan bij een consultatiebureau ook niets anders doen dan adviseren en niets indien men dat advies 'in de lucht slaat' of in deze context ' in rook laat vervliegen'.

Ik behoor hoor dan ookn tot degenen die het niet waarderen indien in de tuin of zelfs in eigen woning, ook op een gezellig terras etc. er sprake is van gedwongen moeten meeroken. Op een terras ga ik dan ergens anders zitten, uit de rook. In de tuin, ook op een andere plaats. Het is dean wel de roker die mij daartoe dwingt.

ro
door ronny530 Mar 31, 2021 om 13:27
2791 Antwoorden / 41 Vragen

Off topic.@Heremietkreeft, uw reactie komt mij als fervent roker toch wel wat kwetsend over omdat ik net als het merendeel van de rokers rekening houd met de niet rokers en net als u heb ik er ook een hekel aan als er in bijvoorbeeld een restaurant iemand een sigaret op zou steken. De regering heeft al veel gedaan om de horeca en openbare ruimtes rookvrij te maken en dat is een goede zaak waar ik volledig achter sta. Het kan en mag echter niet zo zijn dat een roker zelfs in de privé sfeer beperkingen opgelegd krijgt omdat een buur dat wenst.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 31, 2021 om 18:21
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@RONNY: als in een tuin vlak achter een erfafscheiding ik gedwongen wordt om mee te moeten roken heb ik daar echt een probleem mee. (Vooral als het ook nog een zware of goedkope shag betreft) ;Voor de goede orde, zo af en toe kan ik ook nog echt genieten van een goede sigaar, ik zorg dan dat er niemand in de buurt is en rook niet over de longen. Voor alle duidelijkheid, ik heb ook ooit sigaretten gerookt en ben daar mee gestopt nadat ik ze niet meer belastingvrij kon krijgen. Ik heb ook ooit sigaren gerookt in gezelschappen en zelfs bij trainingen etc.
Ik ben er echt van overtuigd geraakt dat anderen in ieder geval daar geen hinder van mogen resp. gedwongen moeten hebben!

Er zijnn grenzen aan 'prive'  en op bijv. een meter afstand in alsdan eigen tuin toch roken met wind richting buren en daar kritiek op geven vind ik onder geen enkele voorwaarde aantasting privé  sfeer. En voor alle duidelijkheid, ik kan mij ook voostellen dat men 'vragen'stelt'indien er in de nabijheid van kleine kinderen wordt gerookt.
(Waar ik mij ook ooit aan heb bezondigd, nu met enige spijt! Bij gedrag als genoemd ben ik dus degene degene die zich gekwetst  kan en mag voelen. Zoals u het nu aangeeft zal dat bij u dan niet het geval zijn!  En roken in privé sfeer, het is echt aan u om het risico te nemen. Evenals dat voor mij geldt als ik toch een sigaar rook (liefst dan een Cubaan).

ha
door harrybre - Mar 31, 2021 om 10:39
240 Antwoorden / Vragen

Als die rook bij u naar binnen trekt, is er dus een luchtverplaatsing naar binnen veroorzaakt door een lichte onderdruk ( "trek"). Simpel: omkeren = ventillator ( € 30-60) voor UW open raam zetten en naar buiten laten blazen. Wel deur open, zodat lucht vanuit het huis, en bijv van boven of voor of.. aangezogen kan worden. Tegen muggen e.d.: een hor (Aldi € 20,-) in het raam plaatsen en de ventillator door die hor naar buiten laten blazen. Einde probleem.

mo
door mof - Mar 31, 2021 om 11:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zij mogen roken in hun eigen huis. Het enige dat u kunt doen is de ramen sluiten. De verhuurder (als het een huurwoning betreft) kan weinig doen. Misschien is buurtbemiddeling een oplossing.
ook het boren mag, doordeweekse dagen mag van 06h ‘ s morgens tot 22h ‘s avonds gewerkt worden mits dit niet struxtureel is. Een verbouwing of renovatie mag gewoon. In het weekend gelden andere tijden, ik geloof van 08h tot 20h.

als praten niet helpt, dan misschien buurtbemiddeling.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 31, 2021 om 16:49
173 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage. Graag op de vraagstelling reageren]

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2021 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt toch zeker geen richtlijn nodig van het consultatiebureau inzake roken bij kleine kinderen? Het komt mij zo voor dat iedereen dat zelf kan bedenken.

Analoog
door Analoog - Apr 1, 2021 om 09:15
137 Antwoorden / Vragen

Tja, mensen staan op hun eigen grond en om nu een ander alles te gaan verbieden gaat wat ver vind je ook niet, laat een ander zijn leven invullen zoals die het wil, ook al vinden jij en ik het niet leuk.....

aurora1
door aurora1 - Apr 2, 2021 om 15:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage]

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 6, 2021 om 15:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vriendelijk aanspreken en vertellen dat  hun rook bij jou naar binnen gaat...
hopelijk gaan ze elders in de tuin staan... of is het bepaalde tijden?

Een raam kort vol open in de ochtend en weer dicht en muffe lucht  is ook weg.
Maar vermoedelijk  weten ze niet eens dat je er last van hebt.

gerbera
door gerbera - Apr 7, 2021 om 11:05
7370 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mij opvalt is dat u de buren, en feitenlijk alle rokers, als "verslaafde" benoemd terwijl zij mogelijk gewoon van hun sigaretje genieten. Vervolgens vraagd u bij het consultatiebureau naar het beleid daarin terwijl a) het bureau totaal geen info over uw buren mag verstrekken b) de buren zich netjes aan de richtlijn houden door buiten te roken. Zij staan schuin onder uw raam dus moet de wind altijd die kant op blazen, en de buren de een na de andere sigaret opsteken, wil u daar last van hebben. Volgens u zijn ze extra door gegaan met boren ondanks uw "verzoek" rekening met uw kind te houden, vraag ik mij af hoe de toon was bij dit verzoek, ook al omdat ze zelf een kleintje hebben. Al met al veroordeeld u uw buren als verslaafde die maling aan alles en iedereen hebben, maar het is juist de toon die gezet wordt om met anderen in gesprek te gaan. En zoals al geschreven een ventilator kan hier dan uitkomst bieden.

Sa
door SamenZijn - Oct 30, 2021 om 19:32
2 Antwoorden / Vragen

Dag MATHILDA,

Wat een naar probleem zeg, kan me voorstellen dat je er last van hebt. Helemaal als je er zo hefig op reageerd. Dan is het voor jou dus niet je woongenot, maar direct je gezondheid. En niet eens zozeer de lange termijnsschade van meeroken dmv de schadelijke stoffen die je binnen krijgt.

Ik hoop dat er inmiddels met de buren eruit bent gekomen. Het kan helpen om met een open mind het gesprek aan te knopen, en niet door eerdere interactie te een "verhaal op te laten bouwen in je hoofd". Je onderburen weten heus wel dat roken schadelijk is, immers ze roken buiten.. zoals je aangaf. Zij mogen natuurlijk doen doen met hun eigen lichaam wat ze willen, maar ze hebben niet het recht om jou passief te laten mee roken. Een goede eerste stap zou zijn om eerst kenbaar te maken hoe erg last je er van hebt. De meeste mensen willen echt niet bewust een ander leed aandoen. Wie weet komen jullie samen met een paar experimentele oplossingen :)