ok
door oklomp Sep 26, 2004 om 23:25
Voeding & gezondheid

Schoonmaken gietijzeren pannen

Weet er toevallig iemand hoe ik het best gietijzeren pannen kan reinigen en hoe ik hem het beste kan verzorgen?

Alvast bedankt,

82254 13 Rapporteer

gery
door gery - Sep 26, 2004 om 23:57
504 Antwoorden / 8 Vragen

Ligt eraan of ze in de vaatwasser kunnen, die van mij wel. Als het erg is aangekoekt even laten weken in water.

jubereva
door jubereva - Sep 27, 2004 om 07:12
42 Antwoorden / 17 Vragen

Als een gietijzeren pan erg aangekoekt is, kun je hem goed schoonmaken door er wat soda in water in te koken. Ook een witwasmiddel werkt goed.

In de afwasmachine kan wel, maar je pan wordt er niet beter van. De beschermende laag was je er af en daardoor koekt de pan sneller aan. Na het afwassen af en toe insmeren met een beetje slaolie is prima.

co
door cor_1 - Oct 5, 2004 om 19:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste is om hem alleen met heet water af tewassen is dat niet genoeg probeer het dan is om de pan goed te verhitten zout er in te doen en met een borstel te schuren.Als de pan schoon en droog moet je deze insmeren met olie en zo weg zetten.Je zult zien dat de pan daarna veel sneller schoon wordt.

ba
door baberuth - Oct 13, 2004 om 20:42
3 Antwoorden / 6 Vragen

Vroeger maakte ze het met zand schoon. goed boenen. Tegenwoordig kan je het beter doen met een harde borstel. Het belangrijkste is dat ze echt heel goed droog zijn voor dat je ze op ruimd. Anders gaan ze roesten.

Hoop dat je er wat aan hebt, gr ruth

bu
door butcher - Oct 16, 2004 om 15:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

nooit een schoonmaak middel gebruiken.

dit heeft alleen maar negatieve effecten op je pan.

bl
door bleubell - Nov 3, 2004 om 14:29
3 Antwoorden / 2 Vragen

zet de pan een nacht in de week met gewoon wat vaatwasmiddel..pak een ouderwets pannensponsje van brillo en even goed boennen..als je het bij houdt hoef je het niet meer zo intensief te doen..succes

gr bleubell

od
door odo - Nov 22, 2004 om 00:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Alstublieft, zet een gietijzeren pan NOOIT in een vaatwasser. U vernielt hiermee binnen een tot enkele jaren het glazuur en daarmee de pan. Een moderne gietijzeren pan, van enige kwaliteit, is ook aan de binnenzijde (onzichtbaar) geglazuurt. Dat wordt ook "melk-email" genoemd. Als u met een schurend middel of schuurspons de binnenkant pan te lijf gaat, vernielt u deze laag.

Daarom: evt. aangekoekte resten met bijv. dreft voorwasmiddel nachtje laten weken. Pan met mild afwasmiddel gewoon afwassen, goed afdrogen en alleen de rand iets invetten. Indien de pan geen (melk)email aan binnenzijde heeft, helemaal inoliëen

ir
door irishdance - Dec 28, 2004 om 12:15
6 Antwoorden / 0 Vragen

Om het roesten tegen te gaan van gietijzeren pannen kan men hem het beste na het schoonmaken insmeren met een beetje slaolie.

aukje1973
door aukje1973 - Aug 3, 2005 om 14:24
32 Antwoorden / 5 Vragen

gewoon met heet water wil dit niet schoon met een heel klein beetje shampo en goed reinigen en invetten met olie

blijven de producten plakken moet je de pan eens inlaten branden zoals de profesionals zeggen met zout dan kan ie er weer tegen aan

brynnar
door brynnar - Aug 3, 2005 om 14:37
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Aukje, ik denk dat de pan al schoon is.... gezien de datum van de vraag wellicht al vervangen door een nieuw exemplaar.

Brynnar

---- oud draadje ----

sc
door scuba - Apr 7, 2006 om 22:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Direct na het gebruik spoelen met koud water, hierdoor schrikt het meeste vuil los. Als het erg vuil is kun je het gerust schoonmaken met water met afwasmiddel of uitkoken met soda. Het gebruik van een stalen schuurspons is niet schadelijk. drogen gaat et beste door de pan wat te verhitten op de warmtebron en warm in te vetten met een planaardige olie.

Om aanbakken te voorkomen is het vooral zaak om een gietijzeren koekepan, braadpan of wok goed voor te verwarmen. Bij het besprenkelen met een beetje water moeten er kleine bolletjes ontstaan. Een koude pan bakt aan en hete niet!!

Ik zweer er bij
<SCRIPT language=javascript>postamble();

fe
door ferryvl - Jan 10, 2012 om 00:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als een stalen of gietijzeren pan aanbakt kunt u de pan schoonmaken met ENKEL heet water en daarna met zout op vol vuur uitbranden .
Daarna laten afkoelen ,het zout verwijderen en met heet water schoonmaken. NOOIT meer met sop of een ander reinigingsmiddel de pan reinigen dan met heet water of uitvegen met keukenpapier.
Bij mij blijven de gebakken eitjes vrolijk heen en weer zwemmen zonder vast te kleven.
NB.
Nooit met aluminiumpannen , enkel stalen pannen !

pauls0
door pauls0 - Jan 10, 2012 om 00:56
149 Antwoorden / 2 Vragen

Gietijzeren pannen zullen nu wel versleten of verroest zijn. (een vraag gesteld in 2004)