markas
door markas Apr 16, 2004 om 16:05
Voeding & gezondheid

Sint janskruid en een rugulier anti-depressivum

Wie heeft ervaring met het gelijktijdig nemen van st. janskruid en bv seroxat, zoloft, prozac? Ik weet dat je er voorzichtig mee moet zijn i.v.m. gevaar voor een serotonine-syndroom. Maar ik weet ook dat in Amerika de combinatie soms genomen wordt. Zelf gebruik ik een hoge dosis st. janskruid, maar heb nog iets extra's nodig.

9176 11 Rapporteer

co
door cobiton - Apr 26, 2004 om 17:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het gelijktijdig gebruik van antidepressiva en St. Janskruid is niet zonder risico's. De werking van St. Janskruid bij een neerslachtige of sombere stemming (winterblues) berust op het tegengaan van te sterke afbraak van de stoffen dopamine, serotonine en noradrenaline in de hersenen. Zo geeft St.J.K. een opbeurend effect. Maar, St.J.K. is niet geschikt tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding. Het versterkt de werking van het leverenzym cytochroom P450 waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en zo een geringere werking hebben. Dat geldt met name voor antidepressiva, antistollingsmiddelen van het coumarinetype, anti-epileptica, luchtwegverwijders, hartglycosiden (digoxine), remmers van het HIV-virus, anticonceptiepil (verminderde bescherming i.v.m. kans op doorbraakbloeding.  Bij gebruik van dit soort middelen zou ik contact opnemen met een arts of apotheker die nadere informatie kan geven of de combinatie tot een wisselwerking kan leiden of niet. Overdosering maakt de huid gevoeliger voor zonlicht. St.J.K. is ook in de handel onder de naam Perika tabletten van VSM.

TM

markas
door markas - Apr 26, 2004 om 18:28
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. De informatie die u gaf is mij bekend.

De aoptheker raad af st. Janskruid en een regulier anti-depressivum te gebruiken.

Echter ik weet dat in bv Amerika de combinatie wel gebruikt word en vroeg mij af of dit soms in Nederland ook voorgeschreven wordt.

Inmiddels weet ik dat het via een bloedtest die zeer regelmatig gedaan wordt mogelijk is de serotonine-spiegel ind egaten te houden teneinde een serotonine-syndroom te voorkomen.

Ik ga op zoek naar een kruid dat mij verder kan helpen in combinatie met St. Janskruid.

z5
door z5mnhc - Apr 26, 2004 om 20:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebruik van sint janskruid in samenwerking met antidepressiva kan risico's opleveren. Het belangrijkste gevaar is het risico op "doorschieten" d.w.z. dat er gevaar bestaat om het tegenovergestlde effect te bereiken. n.l. erg veel onrust en ongeremdheid.(hyper)

Met name de middelen seroxat, soloft en prozac verhogen deze risicos. Doe dit dus niet zonder begeldeiding!

ha
door harriet - Apr 27, 2004 om 09:45
7 Antwoorden / 1 Vragen

Sint Janskruid mag nooit samen met reguliere medicijnen gebruikt omdat het de werking daarvan verstoort, zelfs van de anti conceptiepil!

Ga niet zelf dokteren maar vraag een adres van een goede arts of therapeut die u kan begeleiden met alternatieve behandelwijzen.

Bij de Infolijn AG kunt u adressen krijgen

www.infolijn-ag.nl

Harriet

jo
door joska_1 - Apr 28, 2004 om 20:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf ook Sint Jans kruid gebruikt en ook Seroxat, niet tegelijkertijd trouwens. Als je toch graag iets op basis van kruiden wilt gebruiken, dan raad ik van harte producten van Bloem aan. Die gebruik ik zelf nu ook al een maand of 5 en ik zou niet meer anders willen. Ze zijn iets duurder maar je hebt niet een verdoofd sloom gevoel, dat had ik bij Seroxat en andere medicatie wel. Ik ben wel zonniger en ook gezonder; meer weerstand, betere huid ed.

Succes!

markas
door markas - Apr 28, 2004 om 21:08
6 Antwoorden / 3 Vragen

Joska, kun je me zeggen welke kruiden-preparaten van Bloem je gebruikt?

jpcantineau
door jpcantineau - Aug 30, 2004 om 18:50
31 Antwoorden / 0 Vragen

Bent u vrouw?  en hebt u overgewicht, vooral aan de buik?   en hebt u nog meer klachten, zoals heftige menstruaties?

Kijk dan op de site www.hypomaarniethappy.nl

deze helpt u dan verder  en  neem a.u.b. dan GEEN antidepressiva.

ti
door tienalf - Jan 3, 2005 om 20:18
8 Antwoorden / 0 Vragen

Absoluut niet doen!!!

Als het fout gaat krijgt de hypericum weer eens de schuld i.p.v. die enge farmaceutische producten. Als je het al zou willen combineren dan uitsluitend onder begeleiding van een arts die zowel bekend is met de mogelijkheden van hypericum als met de ins- en outs van de serotonineheropnameremmers.

ke
door kerkrade1938 - Mar 20, 2005 om 13:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ook anderen aangeven kan het gebruik van St.Janskruid met andfere antidepressivica schadelijk zijn. Je geeft aan iets extra's nodig te hebben. Ik adviseer miin clienten multivitamine te gebruiken naast hun behandeling voor depressie. Depressie maakt moe dus daarom wat meer ondersteuning vanuit multivitamines.

Bert

altijdgeluk
door altijdgeluk - Dec 13, 2005 om 22:56
35 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo,

een depressie kun je ook zonder chemicaliën behandelen. Dit is
misschien beter dan St Janskruid combineren, want bij energetische
geneeswijzen zijn er geen bijwerkingen. Je kunt een energetische
geneeswijze proberen zoals b.v. shiatsu of acupunctuur. Deze zijn
gebaseerd op een holistisch principe: de mens in zijn omgeving met alle
invloeden. Een depressie kan verschillende oorzaken hebben, en
verschillende 'ondertonen' - zoals een emotie die op de achtergrond
speelt. Hier houdt men rekening mee in de behandeling.

Om een therapeut te vinden kun je het beste vragen naar ervaringen in
je kennissenkring. Een andere mogelijkheid is een beroepsvereniging
vinden, b.v. de NAAV, NVA voor acupuncturisten, en de NVST en de Zen
Shiatsu vereniging voor een shiatsu therapeut.

Heel veel succes ermee!

Altijdgeluk

ko
door korrinne - Mar 1, 2006 om 16:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat je klachten zijn maar als je voornamelijk s'winters depressief/niet fit bent wil extra licht nogal eens helpen. Veel naar buiten niet met je rug naar het raam werken etc. Ook kun je heel veel extra licht krijgen in drie kwartier per dag als kuur met een zgn daglichtlamp. Zie voor meer info bij Winter depressie / SAD.
hoop dat je nog steeds je anrwoorden bekijkt, groetjes beterschap Korrinne.