B2
door B22558 Jun 29, 2023 om 18:36
Voeding & gezondheid

Smaakt nergens naar

Koop en eet vaak aardbeien maar waar ik ze ook koop....supermarkt... groenteboer ...op de markt ze zijn mooi rood ze lijken ook op aardbeien maarrrrrrrr ze smaken dit jaar nergens naar.
Ligt het aan mij of zijn er meer die deze smaak ervaring hebben.

6451 18 Rapporteer
sira
door sira - Jun 29, 2023 om 18:46
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Fruit wordt onrijp geplukt (waar ter wereld het ook vandaan komt). Daarna gaat het in de koeling en veiling, in die tussentijd moet het langzaam rijpen. Een goed voorbeeld zijn de conference peren die jan./febr./mrt. in de winkel liggen. In werkelijkheid zijn die peren eind september rijp aan de boom. De peren die ik pluk zijn vele malen lekkerder dan die in de winkels.

Waarom koopt u niet een paar aardbeien(hang)planten? Die zijn ook veel lekkerder, want u plukt ze pas als ze mooi rood zijn.

Dit geldt ook voor veel groenten. Bijv. witlof had vroeger een lekkerdere en veel meer smaak dan wat je nu koopt.
Ik zal nooit pruimen kopen, want die aan mijn bomen hebben ook veel meer smaak.

Gr
door Grunn1 - Jun 29, 2023 om 18:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is een probleem met al het fruit tegenwoordig. Onrijp geplukt dan de koeling in tot bijna vriezen aan toe. Dan naar de winkel waar je heel veel moet betalen voor onrijp fruit zonder enige smaak en zodra je het thuis hebt is het direct "rijp" en een dag later begint het te rotten.

Aardbeien zijn nog smaakloos omdat het een te koud voorjaar is geweest met te weinig zon dus in Nederland geteelde aardbeien smaken nog niet.
Gelukkig hebben wij hier nog een teeler die alleen rijpe aardbeien verkoopt aan de supermarkt en zijn goede naam hoog blijft houden door niet toe te geven om ze eerder te plukken. Ze zijn al eens gestopt met het leveren aan Jumbo omdat die vond dat ze te rijp waren nou wat een klachten kreeg de Jumbo dus zijn ze overstag gegaan. Meinardi aardbeien uit Noordbroek de lekkerste aardbeien ooit gehad, oeps maak ik toch zomaar reclame.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 29, 2023 om 19:09
7190 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ze dit jaar lekker maken met wat poedersuiker en volgend jaar kan het weer puur lekker zijn.

mi
door misman Jun 30, 2023 om 10:45
1 Antwoorden / Vragen

Als de aardbeien nergens naar smaken en je doet er poedersuiker op ??? Dan proef je nog geen aardbeien.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 30, 2023 om 11:02
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Aardbeien reageren goed op poedersuiker en ook op slagroom probeer maar.

borg queen
door borg queen - Jun 29, 2023 om 19:10
127 Antwoorden / 2 Vragen

Er zit sowieso geen smaak meer aan groente en fruit. Er is zoveel gekruist om alles zo goed mogelijk weerstand te laten bieden aan ziektes en een zo hoog mogelijke opbrengst. Vroeger wist je dat een wormstekige appel lekker was of een aangepikte, want dieren weten de lekkerste er uit te halen. Maar wij mensen vinden dat tegenwoordig vies dus wordt er op gekweekt dat dieren ze niet lekker meer vinden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 29, 2023 om 19:58
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte B22558,

Ik heb datzelfde met granny appels : ze zijn vaak veel te zuur.

ju
door juliomariner Jun 30, 2023 om 22:39
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Goh laat het nou net de bedoeling zijn dat Granny Smiths zuur zaken. Als u zoet wilt kunt u beter Elstar kopen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 00:11
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Vroeger waren er meer zoetzure oogsten.

Een enkele keer tref ik het.Elstar appels zijn altijd mijn 2e keuze.

in
door inno1 - Jun 29, 2023 om 21:06
118 Antwoorden / Vragen

Over smaken valt niet te twisten. Maar ik heb inmiddels wel wat bakjes vol heerlijke geurige aardbeien gegeten.

tenormin
door tenormin - Jun 29, 2023 om 22:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ze lijken inderdaad mooi en "om in te bijten" maar smaak is ver te zoeken. Ik lust eigenlijk alleen maar fruit in warme buitenlanden, waar de perzik , als voorbeeld, het sap langs je kin loopt. En Spaanse, Italiaanse, Franse tomaten: ze zien er vaak niet uit: maar qua smaak: verrukkelijk. Meloen daarentegen gaat hier wel in, zelfs die grote watermeloen. Maar die koop ik bij de.... Turk. Kan men tenminste een kwart of een halve kopen. Ik heb wel aardbeien op mijn balkon laten groeien, alleen... daar vonden de vogels wel wat van, resultaat: geen aardbeien.

mahadma
door mahadma - Jun 29, 2023 om 22:54
11541 Antwoorden / 51 Vragen

"Vroeger" toen ik nog jong was waren de radijsje zo heet dat je je b*k verbrandde. Tegenwoordig smaken ze nergens meer naar.

tenormin
door tenormin Jun 29, 2023 om 23:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, men kan nu nog de b*k verbranden hoor: Madame Jeanette pepertjes: de heetste peper die er, waarschijnlijk, bestaat. Eens, maar nooit weer.

rj
door rjw Jul 1, 2023 om 09:43
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Je smaak verandert ook als je ouder wordt.

JMA2
door JMA2 - Jun 30, 2023 om 00:28
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb er geen problemen mee, ik eet ze van kinds af aan al met een dikke toef zelfgeklopte slagroom. Zo zijn ze altijd lekker zoet.

In
door Ina van Kastel - Jun 30, 2023 om 10:13
3 Antwoorden / Vragen

De naam zegt alles! AARDbeien. Tegenwoordig groeien ze op een substraat met afgepaste kunstmest en nog maar zelden in de aarde.

ka
door kaartendraak - Jun 30, 2023 om 10:32
180 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is al jaren het geval, omdat ze gewoon 'de grond uit getrokken worden', get used to it. Laatst had ik wel dure van de AH die redelijk smaakten, gebeurt nog maar zelden.

rj
door rjw Jul 1, 2023 om 09:42
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Dure bij AH? Hadden ze meerdere soorten? De enige die ik zie zijn al weken tussen de 2,49 en 2,99.

mi
door misman - Jun 30, 2023 om 10:46
1 Antwoorden / Vragen

Klopt helemaal helaas

Yv
door Yvonne-909 - Jun 30, 2023 om 11:24
15 Antwoorden / 2 Vragen

Veel aardbeien groeien in kassen waar ze amper zonlicht zien en niet meer op de koude grond waar ze de elementen uit de natuur meekrijgen.
Rood van buiten, wit, hard en smakeloos van binnen.
Aardbeien die mooi rood zijn en zoet ruiken zijn meestal de lekkerste om zo, en zonder kunstmatige smaaktoevoegingen, weg te eten.

rj
door rjw - Jun 30, 2023 om 11:33
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind de aardbeien dit jaar juist opvallend lekker (en spotgoedkoop in vergelijking met vorige jaren).

En dat dingen vroeger lekkerder leken zit meestal tussen de oren. Bij ons in de stad rijdt zo'n ijscowagentje rond met 1 soort ijs en van die vierkante bakjes. Vroeger een traktatie maar als je het nu proeft is het gewoon niet lekker. Smaken veranderen als je ouder wordt en we zijn ook veel meer verwend met eten tegenwoordig.

sj
door sjaakhartman - Jun 30, 2023 om 12:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Koop de aardbeien bij de boer daar zit echt een goede smaak aan en zijn altijd vers . Bij de supermarkten zijn ze vaak al een week oud .

sj
door sjaakhartman - Jun 30, 2023 om 12:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

Koop de aardbeien bij de boer daar zit echt een goede smaak aan en zijn altijd vers . Bij de supermarkten zijn ze vaak al een week oud .

agapon1951
door agapon1951 - Jun 30, 2023 om 19:27
171 Antwoorden / Vragen

Koop zelf ook aardbeien. Selecteer deze op rijpheid. Zijn tegen rijp aan  laat ze dan even een dag staan. Nog niet de zoete smaak, gewoon nog een dagje wchten. Hier lukt het meestal op die manier. Hebben onverhoopt een hoeveelheid die minder te pruimen is, maak er jam van of gebruik het in een licht gebonden vorm als garnering rondom een toetje. Door toevoeging van een kleine hoeveelheid suiker (gebruik zelf rietsuiker = minder van nodig) kun je toch nog een lekker geheel van maken die vrijwel overal bij past. Op die manier kun je ook aardbeien nemen licht suikeren Of wat limonade toevoegen, smoetie van maken en dan in de vrieser in, met een sate stokje in het midden, en een hebt een ijsje waar de kinderen echt geen moeite mee hebben om deze te consumeren.

La
door Ladyday21 - Jul 1, 2023 om 10:50
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kijk niet alleen naar fruit of bijvoorbeeld tomaten, ik ruik er ook aan..... als het nergens naar ruikt, weet je ook, dat het nergens naar gaat smaken.....