an
door antoon1 Oct 11, 2010 om 08:39
Voeding & gezondheid

Snurken

Dag allemaal, een bekend maar zeer vervelend probleem. Ik snurk nogal, en de laatste dagen tijdens mijn verkoudheid wel zeer extreem. Dit gaat ten koste van mijn relatie. Wie heeft er enkele tips waardoor dit in ieder geval sterk verminderd. Ik weet helemaal weg gaan lukt niet maar wie weet. En u hoeft geen antwoorden aan te reiken van : apart slapen, want dat zijn van de flauwe antwoorden. Dit is een megaprobleem.

22732 25 Rapporteer

erik008
door erik008 - Oct 11, 2010 om 10:14
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Voor snurken zijn tegenwoordig best goede oplossingen.
Er is ook aan kans dat het apneu is.
Vraag je huisarts om een verwijskaart naar een slaapcentrum en laat het daar onderzoeken.
Link Apneuvereniging

druifje01
door druifje01 - Oct 11, 2010 om 10:18
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ga naar de oorzaak van het snurken. Er zit vermoedelijk slijm vast achter in de neus/keel. Daar is wat aan te doen, al is dat wat ingewikkeld en omslachtig. Dat is hier moeilijk uit te leggen. De gangbare remedie is symptoombestrijding. Slaap niet op uw rug maar ga op uw zij liggen.(dan mag u natuurlijk niet omdraaien in uw slaap) Spoel regelmatig neus en keel met water (goed opsnuiven, beetje zout erbij) en bezoek verder de gezondheidsfora. Ik weet zeker dat u daar heel veel tips zult vinden.

hagaman
door hagaman - Oct 11, 2010 om 12:04
107 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet of je overgewicht hebt, maar blijkt dat mensen met overgewicht veel vaker last hebben van snurken. naarmate je gaat afvallen zal je ook minder gaan snurken.
Dit weet ik uit eigen ervaring. Maar de bovenstaande (erik - druifje) noemen all de eerste stappen, eerst onderzoeken wat het is, bij de KNO arts. als er geen problemen zijn in je lucht wegen dan inderdaad op zij gaan liggen, afvallen in geval van overgewicht, meer bewegen etc...

knoop4x9
door knoop4x9 - Oct 11, 2010 om 16:41
533 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is goed gorgelen met zout water het laat slijm los, doe dit meermalen per dag en idd opje zij proberen te slapen evt oefenen.

Sukses Nico

dm
door dmv - Oct 11, 2010 om 23:47
71 Antwoorden / 11 Vragen

Kijk eens op www.stoppenmetsnurken.nl Daar staan veel tips, behandelmethoden en middelen.

Mijn moeder heeft tegenwoordig een soort gebitje waarbij haar tong naar beneden geduwd wordt/blijft. Zij heeft er veel baat bij.

Veel spanning in het bovenste deel van je bovenlichaam kan overigens ook het snurken versterken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 12, 2010 om 11:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Antoon,

Drank maakt meer kapot dan je lief is. Dat kan ook een oorzaak zijn. Alcohol verslapt de spieren, o.a. van je tong en je huig. Het laat je ook passief op de rug liggen. Deze slaaphouding geeft de meeste kans op snurken. Ook daar zijn middeltjes tegen, zodat je je snel van je rug op je zij draait.

Wanneer je partner rebelleert tegen je snurken is het in jullie verhouding al haast te laat om het tij te keren. Wanneer ze echt nog van je houd denkt ze, als ze je hoort snurken: Ach gosh, hoor de lieverd eens, hij leeft gelukkig nog. Draait zich weer om en slaapt verder.
Maar als je haar stresst in jullie relatie dan kan snurken de druppel zijn om de pijp aan Maarten te geven. Dus wees lief voor haar, als je wakker bent.

Hardware ERror MAN.

desnurkpoli
door desnurkpoli - Nov 15, 2010 om 04:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Van snurken en apneu hoeft niemand meer wakker te liggen.
[edit redactie - reclame]

J.Santman
door J.Santman - Nov 15, 2010 om 12:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit probleem ook! Bij mij helpt het, als ik, voordat ik ga slapen, mijn neus spray met Zeezout neusspray (Etos) en op mijn kussen een paar keer spray met Weleda Eucalyptusspray! Ik slaap dan de hele nacht door en volgens mijn vrouw snurk ik dan stukken minder

th
door theijn - Nov 15, 2010 om 12:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

bij ons gaat het goed mijn vrouw gebruikt oordopjes werkt prima

fi
door fishman1964 - Nov 15, 2010 om 12:39
33 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik u was zou ik het eens voorleggen aan uw huisarts. Snurken is nl. niet alleen een probleem voor uw partner maar kan het ook voor u zijn/worden. Snurken kan tot een apneu leiden en dan bent u verder van huis. Oordopjes voor uw partner is leuk maar helpt u niet van uw probleem af. Als u daadwerkelijk apneu heeft dan werken al de genoemde middeltjes ook niet. Ik heb een aantal jaren terug ook van alles geprobeerd tot dat bleek dat ik ook een apneu had. Daar helpt niets tegen behalve een professionele behandeling. Ik heb nu een CPAP. Heb daar enorm aan moeten wennen maar slaap nu iedere nacht goed door.
Een zogenaamde MRA (antisnurk beugel) werkte bij mij juist weer helemaal niet.

ch
door chevyrolf - Nov 15, 2010 om 12:48
60 Antwoorden / 12 Vragen

na ervaring kan ik zeggen dat de 2 wat met handje naar beneden werd beoordeeld wel kan kloppen heb zelf slaapapneu, en dat is pas ontdekt, ben net 40 ,na heel veel kussens en piletjes en spraytjes dus jaren later en noem maar op uitgeprobeerd te hebben , wij slieppen ook apart hierdoor, maar mn geheugen werd slechter en regelmatig moe na een nacht, maar ik heb zware 70 keer per uur normaal is dat tot 5 keer ! ga na je huis arts misschien heb je lichte. dan kun je met een beugel al af of een operatie,of als je te zwaar bent iets afvallen, maar vraag je huisarts voor verwijzing longarts,een nachtje onderzoek ziekenhuis onderzoek zijn ze er zo achter wat de reden is dat je snurkt, het gaat meestal omdat je tong ontspant en achter in de keel gaat lichen, kijk maar op de sites slaapapneu,

desnurkpoli
door desnurkpoli - Nov 15, 2010 om 13:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

De SomnoDent Snurkbeugel kan ook bij dragers van een volledige prothese worden aangemeten vermits het een klikprothese in de onderkaak betreft

pa
door panuter - Nov 15, 2010 om 13:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo
Ik had ook last van dit probleem en heb het opgelost door het aanschaffen van een zgn snurk beugel, kijken daarvoor op www.snurken.info ASA centrum in Bilthoven. Ook de nabehandeling en de "garantie" is prima geregeld.
Succes

be
door berry75 - Nov 15, 2010 om 13:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Goeden middag,
Ook ik heb last van snurken en een apneu.Ben al bij verschillende specialisten geweest.
Ik ben begonnen met een CPAP ( Ademmasker) maar het middel was erger dan de kwaal.Ik kon haast geen adem meer halen.Toen ben ik bezig geweest met een MRA beugel,was ook geen doen.
Ten einde raad ben ik zelf gaan expirimenteren en kwam uit op de volgende remedie.
Ik heb een verstelbaar hoofdeinde,die heb ik in een hoek van ca.45 graden gezet en volgens mijn vrouw is het snurken en de apneu met 95 % gereduceerd.
Dus ik heb er wel baat mee.Ik zou zeggen het is het proberen waard.
Met vr.gr:berry76

ud
door udoenmarijke - Nov 15, 2010 om 13:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was een ernstige snurker maar bleek - na een test in het ziekenhuis - ook ernstige slaapapneu te hebben. De keuze was een zuurstofapparaat of een kleine inegreep, namelijk het inkorten van het gehemelte. In de veronderstelling dat een apparaat altijd nog zou kunnen, koos ik voor de operatie en daar heb ik nooit spijt van gehad. Zowel de apneu als het snurken zijn verdwenen. Natuurlijk snurk ik nog wel eens, maar dan ben ik hetzij verkouden of heb een keer te diep in het glaasje gekeken; dat gebeurt iedereen toch wel eens?

be
door berry75 - Nov 15, 2010 om 14:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste udoenmarijke,
Ook daar hebben ze bij mij uitgebreid onderzoek bij gedaan maar de conclusie van de KNO arts was,gezien mijn leeftijd ( 76 ) om dit niet te laten doen want op die leeftijd is het niet prettig en dit is geen afdoend middel.
U bent misschien een stuk jonger.
berry 76.

jr
door jroerdin - Nov 15, 2010 om 16:03
12 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien kan deze site u verder helpen?
StopNuMetSnurken.nl

mickie
door mickie - Nov 15, 2010 om 17:05
111 Antwoorden / 33 Vragen

Ik kreeg ook altijd van mijn gezin te horen dat ik wel erg hard snurkte. Ik heb toen acupunctuur geprobeerd en nu snurk ik blijkbaar niet meer of in ieder geval veel minder,de kinderen en mijn man klagen in ieder geval niet meer en ze zeggen ook weinig of niets meer te horen.

inekel1953
door inekel1953 - Nov 15, 2010 om 17:34
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Antoon,

In uw woonomgeving is vast een ziekenhuis.
Als u dat via uw pc opzoekt en dat heeft gevonden, zoek dan naar de link Voorlichtingsbijeenkomsten 2010/ 2011. Daar kunt u zien waar en wanneer er een voorlichtings bijeenkomst is, zodat u kunt deelnemen aan dat gesprek

Bij deze een link waar u misschien ook wel iets aan heeft: http://www.apneuvereniging.nl/diagnose/slaapklinieken/klinieken-met-sterren.html

M.vr.gr.,
Ineke L

an
door antoon1 - Nov 15, 2010 om 17:41
36 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=antoon1 schreef op maandag 11 okt 2010, 08:39]Dag allemaal, een bekend maar zeer vervelend probleem. Ik snurk nogal, en de laatste dagen tijdens mijn verkoudheid wel zeer extreem. Dit gaat ten koste van mijn relatie. Wie heeft er enkele tips waardoor dit in ieder geval sterk verminderd. Ik weet helemaal weg gaan lukt niet maar wie weet. En u hoeft geen antwoorden aan te reiken van : apart slapen, want dat zijn van de flauwe antwoorden. Dit is een megaprobleem.

an
door antoon1 - Nov 15, 2010 om 17:42
36 Antwoorden / 33 Vragen

Ik weet inmiddels genoeg. Dank allen

3xoma
door 3xoma - Nov 15, 2010 om 21:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

hallo allemaal
zo`n 15 jaar geleden geopereerd aan het verschrikkelijke snurken
iederenacht ruzie ik kon alle standen aannemen zit/lig/enz
maar werdt van mijn eigengeluid wakker
dat waren echt verschrikkelijke jaren en toen via kno arts geopereerd
driehoek uit m`n gehemelte gehaald.huig opgetrokken
en de amandelen eruit( best een zware operatie)
en nadien is het heel veel rustiger alleen als ik verkouden,
of moe ben of een feestje heb gehad(alcohol)
Is het snachts weer wat luider maar mijn man en ikzelf
zijn zeer tevreden toendertijd is ook bij mij Apneu ondekt.
Ik zou dus zeggen ga echt na een KNO arst en praat erover
en leg het probleem voor Hij weet (na onderzoek)of hij jou kan helpen
veel sterkte
gr Hanny doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

ft
door ftm - Nov 16, 2010 om 01:41
102 Antwoorden / 1 Vragen

Teveel mensen gaan er vanuit dat de vraagsteller behalve een snurkprobleem ook last van Osas (slaapapneu) zou hebben. Daar rept de vragensteller echter helemaal niet over.
Betreffende de snurkbeugel (MRA: Mandibulair Repositie Apparaat) zijn in mijn nabije omgeving zeer goede resultaten bij snurken bereikt (en bij Osas, maar dit terzijde).
Geen geluidje meer te horen!

Er zijn verschillende beugels in de markt, vanaf zo'n paar honderd euro.
Het apparaat schuift je onderkaak wat naar voren, waardoor de zachte delen van je keelholte niet meer tegen elkaar komen te zitten en gaan trillen (= snurken).
De beste is de Somnodent, een professioneel vervaardigd model dat gemakkelijk zit en heel effectief is.
Maar ja, die kost dan ook zo'n € 1000.
Aan de andere kant: het kan de relatie van Antoon mogelijk redden en dat is zo'n investering wel waard.

Pas als je ook apneu hebt wordt de beugel door de verzekeraar vergoed, maar dat moet dan wel d.m.v. een slaaponderzoek zijn vastgesteld.

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 16, 2010 om 13:16
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=fishman1964 schreef op maandag 15 nov 2010, 12:39]Als ik u was zou ik het eens voorleggen aan uw huisarts. Snurken is nl. niet alleen een probleem voor uw partner maar kan het ook voor u zijn/worden. Snurken kan tot een apneu leiden en dan bent u verder van huis. Oordopjes voor uw partner is leuk maar helpt u niet van uw probleem af. Als u daadwerkelijk apneu heeft dan werken al de genoemde middeltjes ook niet. Ik heb een aantal jaren terug ook van alles geprobeerd tot dat bleek dat ik ook een apneu had. Daar helpt niets tegen behalve een professionele behandeling. Ik heb nu een CPAP. Heb daar enorm aan moeten wennen maar slaap nu iedere nacht goed door.
Een zogenaamde MRA (antisnurk beugel) werkte bij mij juist weer helemaal niet.

@fishman1964

Ik had ook last van apneu en niet zo'n beetje ook.
Mijn man had er veel last van dat ik zo lag te snurken.
Iedereen stopt wel eens even met ademhalen 's nachts, normaal is dat 4-8x per nacht en ik stopte 80x per uur!
Nu heb ik ook een CPAP en totaal geen last meer. (en mijn man komt in elk geval ook weer een beetje aan slapen toe)
Ook wordt je veel uitgeruster wakker, dus dat is nog een bijkomend voordeel.

@antoon1

In het verleden heb ik ook wel eens een soort anti-snurkdopje in mijn neus gehad waardoor je neusgaten wat wijder openstaan, dat hielp ook wel aardig goed.
Misschien kun je dat eerst eens proberen?
Ik heb ook wel eens zo'n anti-snurk strip op mijn neus geplakt, maar dat vond ik helemaal niets.
In elk geval werkt de CPAP bij mij uitstekend!

Sterkte (ook voor je vrouw) en een goede nachtrust gewenst.

ws
door wsteendam - Nov 16, 2010 om 18:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Antoon,
zoals je kan lezen en opmaken uit alle verschillende goed bedoelde reakties, er is niet een algemene remedie voor snurken. Hellaas is het voor iedereen weer anders of erger voor sommige is er geen oplossing. Ik ben zelf 10 jaar geleden geopereerd, KNO arts had al aangegeven dat de kans van slagen ~70% zou zijn, toch gedaan. Van keel amandel links, huig naar keel amandel rechts, alles weg gesneden, 1 week ziekenhuis kon na 3 maanden pas weer redelijk eten/drinken zonder dat het mijn neus weer uitkwam, vlgs mijn vrouw snurk ik weer meer en harder als te voren of ik nu op mijn rug lig of hoe dan ook in alle posities snurk ik even hard. Heb ook een nacht in het ziekenhuis doorgebracht met allemaal toeters en bellen op mijn lijf, zat net tegen apneu aan echter vreemd bed andere omgeving, heb nauwelijks geslapen. Heb wel begrepen dat dit tegenwoordig ook thuis kan, is veel beter natuurlijk, ga ik binnenkort weer proberen. Heb ook problemen met mijn geheugen en word 's morgens moeier wakker dan ik 's avonds naar bed ga. Wil je niet ontmoedigen hoor maar zoals ik al zei, voor iedereen is er wel of geen oplossing, je moet zelf maar het een en ander proberen. Er zijn trouwens ook nogal wat forums over snurkken, moet je ook maar eens lezen. In ieder geval veel succes