br
door brielshout Oct 20, 2021 om 18:36
Voeding & gezondheid

Stamcel donor

Mijn zwangere dochter wil haar navelstreng doneren voor stamcellen.
Het blijkt dat maar 3 ziekenhuizen in Nederland dit kunnen verwezenlijken.
Dit kan toch eigenlijk niet, wil je iemand helpen...

1578 8 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 20, 2021 om 18:42
2057 Antwoorden / Vragen

Misschien levert dat genoeg op en hebben ze niet meer nodig.

getty
door getty - Oct 20, 2021 om 18:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Daar hebben ze vast een (goede) reden voor

heeft u daarnaar gevraagd?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2021 om 18:57
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Is het een idee om dit te melden bij  de redactie: kassabnnvara.nl

Re:

Hoewel: kent u deze info? De stamcellen uit navelstrengbloed kunnen gebruikt worden voor stamceltransplantaties, bijvoorbeeld bij mensen met leukemie (kanker). Als je besluit om het navelstrengbloed van jouw kindje te doneren, worden de stamcellen uit het navelstrengbloed opgenomen in een wereldwijd bestand. De stamcellen kunnen hierdoor wereldwijd gebruikt worden voor de ...

getty
door getty Oct 20, 2021 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom melden bij Kassa?

ik vind het een hele legitieme reden die ze aangeven

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 20, 2021 om 19:14
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY, mag het mijn idee zijn? En wat is dan de legitieme reden die wordft aangegeven en door wie? Men zal dat bij Sanquin ongetwijfeld kunnen aangegeven.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 20, 2021 om 19:30
7190 Antwoorden / 3 Vragen

De reden dat er nu nog maar 3 ziekenhuizen zijn die de donatie kunnen aannemen..

Op dit moment is het alleen mogelijk om navelstrengbloed te doneren in een ziekenhuis of geboortecentrum die samenwerkt met Sanquin door de beperkte middelen (denk bijvoorbeeld aan scholing van verloskundigen). Bij thuisbevallingen is het helaas niet mogelijk om navelstrengbloed te doneren. De stamcellen uit het navelstrengbloed worden opgenomen in een wereldwijd bestand. De stamcellen kunnen hierdoor wereldwijd gebruikt worden voor de behandeling van een patiënt.

https://www.onlineverloskundige.nl/bevallen/de-baby-is-geboren/het-doneren-van-navelstrengbloed/

br
door brielshout - Oct 21, 2021 om 09:48
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat antwoord van Sanquin is juist, wilde dit onder de aandacht brengen, is dus heel jammer dat dit alleen in die drie ziekenhuizen kan

ne
door neodutchio - Oct 21, 2021 om 10:00
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het is heel Nobel van u om dit aan de kaak te stellen, maar of het veel zin heeft betwijfel ik. Niet in elk ziekenhuis hebben ze elke discipline. Dat zal ook nie snel gaan lukken omdat je simpelweg niet overal op gespecialiseerd kan zijn.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 21, 2021 om 11:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: onduidelijk en niet-inhoudelijk verhaal. Wil je, nogmaals, inhoudelijk reageren met een duidelijke reactie?]

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 21, 2021 om 18:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij maar 3 ziekenhuizen?

Als daar al plek vrij is  word dat erg veel KM reizen.

Ook zitten enkele ziekenhuizen overvol helaas.

Leuke actie maar  denk dat alleen de grotere dit doen.

Moet wel rendabel zijn.

Liezl87
door Liezl87 - Oct 21, 2021 om 18:28
1 Antwoorden / Vragen

ik wilde dit ook eerst doen; maar na overleg met vroedvrouw en gynaecoloog anders besloten: er wordt immers aangeraden de navelstreng te laten uitkloppen alvorens door te knippen - op die manier krijgt je eigen kindje alle bloed mee; wat dan uiteraard wel maakt dat er niets meer te doneren valt...