jet54
door jet54 Mar 1, 2010 om 00:03
Voeding & gezondheid

Streekgerecht uit Rotterdam ??

Ik wil binnenkort thuis een Oer Hollands Diner in elkaar zetten met gerechten van de streek waar de gasten vandaan komen, Friesland, Gouda, Amsterdam en Den Haag, maaaaaar wij wonen zelf in Rotterdam.
Daar kan ik geen enkele specialiteit van vinden. Weet iemand hier misschiein wél iets??
Ja Wiet, maar dat is geen goed idee.....en Bols en jenever is uit Schiedam toch...?
Ik ben benieuwd!
Groetjes van Jet

22779 28 Rapporteer

birdies
door birdies - Mar 1, 2010 om 00:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Nou, wel een Rotterdams streekgerecht gevonden, maar of het te eten is??? Zie klik hier

Doe mij maar de Haagse bluf.:)

holpen
door holpen - Mar 1, 2010 om 01:34
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Rotterdamse kruidbroodjes: Klik

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2010 om 03:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

IJzerkoekjes uit Vlaardingen?

pavoordf
door pavoordf - Mar 1, 2010 om 08:04
519 Antwoorden / 73 Vragen

Jet,

ik sluit me aan bij de uierboord of uurboord. Ik heb het nooit gegeten en het schijnt ook helemaal niet lekker te zijn. :-)
Ik kom zelf uit Rotterdam (woon er al jaren niet meer). Mijn vader, inmiddels overleden had het regelmatig over uurboord, dat dat zo lekker was en zo. Tot ie weer eens in de gelegenheid was om het te eten, en toen viel het tegen. Zelf ging ie ervanuit dat het destijds lekker was omdat ze toen (voor de oorlog) niet zoveel gewend waren.

macwouter
door macwouter - Mar 1, 2010 om 10:07
825 Antwoorden / 9 Vragen

Bij ons in Brabant (Tilburg ) kookte wij altijd die koeuien en sneden wij die in plakken met veel zout. Je moest ze wel lang laten koken maar helaas met al die ziektes zoals de gekke koeie ziekte mag het niet meer verkocht worden,zoals ook mild. Zo hadden wij thuis vaak varkens hersens in de koekepan met veel peper en zout maar ook die beesten hadden veel ziektes .Voor Jet54 had ik dit nog.

jet54
door jet54 - Mar 1, 2010 om 10:13
23 Antwoorden / 9 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie reacties hoor!!
Leuk, ik ben weer een beetje op weg gebracht nu.
Ja brrr die Uierbord, dat lijkt mij ook hélemaal niks, Bah, maar ik weet
ook dat échte (oudere) rotterdammers dat kochten bij slager de Pater.
Het schijnt dat die dat nog warm verkocht en dat het dan al bijna op was vóór men thuis was.....Nou doe mij maar een patatje mèt voor onderweg......

Groetjes van Jet

dj
door djembut - Mar 1, 2010 om 16:45
12 Antwoorden / 1 Vragen

Wat dacht je van Kapsalon?
Is van deze tijd maar komt wel uit Rotterdam! Ben je lekker snel klaar ook en is
errug lekker!

Groet,............Sylvia.

greywizard
door greywizard - Mar 1, 2010 om 17:22
21 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=jet54 schreef op maandag 1 mrt 2010, 10:13]Allemaal bedankt voor jullie reacties hoor!!
Leuk, ik ben weer een beetje op weg gebracht nu.
Ja brrr die Uierbord, dat lijkt mij ook hélemaal niks, Bah, maar ik weet
ook dat échte (oudere) rotterdammers dat kochten bij slager de Pater.
Het schijnt dat die dat nog warm verkocht en dat het dan al bijna op was vóór men thuis was.....Nou doe mij maar een patatje mèt voor onderweg......

Slager de Pater.
Was dat in het (de ?) Zwaanshals?
Ik kocht het ook daar.
GW.

Groetjes van Jet

re
door red1 - Mar 1, 2010 om 18:15
329 Antwoorden / 1 Vragen

een echt gerecht uit ROTTERDAM ?? Wat denk je van Kebab ?? of Shoarma ??

klazien4
door klazien4 - Mar 1, 2010 om 18:35
27 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is zure leverworst ook iets uit Rotterdams.

mi
door mij1234 - Mar 1, 2010 om 20:34
24 Antwoorden / 12 Vragen

toen ik vroeger in een broodjeszaak werkte verkochten we een broodje halfom,dit is een broodje met half lever en half pekelvlees...volgens mij ook rotterdams,want ik heb er ergens anders nog nooit van gehoord.
en makkelijk bovendien...eetse!!

birdies
door birdies - Mar 1, 2010 om 21:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........volgens mij ook rotterdams, want ik heb er ergens anders nog nooit van gehoord..........

Dan ben je waarschijnlijk nog nooit in Den Haag of Amsterdam geweest (en ongetwijfeld nog meer steden), want ook daar kan je een broodje halfom kopen.

birdies
door birdies - Mar 1, 2010 om 21:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=klazien4 schreef op maandag 1 mrt 2010, 18:35]Volgens mij is zure leverworst ook iets uit Rotterdams.

Van de voedselbank waarschijnlijk??

Lsk520
door Lsk520 - Mar 1, 2010 om 21:55
827 Antwoorden / 2 Vragen

Zure leverworst is bij elke haringstal te koop en stamt volgens mij uit Mokum!

ma
door marwin - Mar 1, 2010 om 22:50
126 Antwoorden / 15 Vragen

Het is niet helemaal Rotterdams. Maar briels is toch niet zover weg ;)
Raasdondertjes. Dat wordt nog steeds gegeten op 1 april als het feest is in brielle.
Het is iets van bruine bonen en spek. Vast wel ergens te achter halen hoe het precies gemaakt moet worden

jet54
door jet54 - Mar 1, 2010 om 23:26
23 Antwoorden / 9 Vragen

Haha leuk zeg al die reacties,

Ja Greywizard, Slagerij de Pater van het Zwaanhals.....wij Rotterdammers hebben een taal tic, wij spreken toch ook van wonen OP Zuid....??

Inderdaad Kapsalon en Kebab zou heel goed passen in Rotterdam, heel lekker ook, maar ik wilde graag Hollandse streekgerechten toch?

En Marwin.... ik dacht dat Raasdonders de Groningse naam voor kapucijners was?

In de tussentijd heb ik wel een leuk gedicht gevonden (misschien om op de achterkant van het menu te zetten. Het heet Zenuwsoep en is van Daan Zonderland)

De brainstorm gaat gewoon nog een poosje door en dán moet de knoop voor de gerechten écht door....

Ik laat nog wel iets weten....

Groetjes van jet

ma
door marcel59 - Mar 1, 2010 om 23:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Als je even googled kom je wel achter een rotterdams gerecht, heet schurfie schurfie, is volgens mij wel een hoofd gerecht hoor.
typ maar eens rotterdams gerecht en de rest volgt.

succes

gr

marcel

jet54
door jet54 - Mar 1, 2010 om 23:51
23 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Marcel 59,
ik vond inderdaad een schurfie schurfie of liever ik vond er twee, één van MacWouter van dit forum met kipfilet en fruit en rijst.
Maar ook één met Indische dingen, sambal enzo. Met de vermelding dat het een recept was dat door indische mensen op een boot hierheen meegebracht was.

groetjes van Jet

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 2, 2010 om 09:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jet,

Tip: Ga eens eten in "De Ballen Tent" aan de Maaskade. Westelijk van de haven waar die oude 3-masters liggen, voorbij het park. Neem dan "Captains Dinner". Klink Engels, doch Rotterdams eten.

Hardware ERror MAN.

ma
door marjan117 - Mar 3, 2010 om 22:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Banketbakkerij Carlier hofleverancier. De banketbakkerij B.J. Carlier aan de Avenue Concordia 57

Deze verkoopt typische Kralngse (dus Rotterdamse) lekkernijen.

orgelmuts
door orgelmuts - Mar 5, 2010 om 19:43
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=marwin schreef op maandag 1 mrt 2010, 22:50]Het is niet helemaal Rotterdams. Maar briels is toch niet zover weg ;)
Raasdondertjes. Dat wordt nog steeds gegeten op 1 april als het feest is in brielle.
Het is iets van bruine bonen en spek. Vast wel ergens te achter halen hoe het precies gemaakt moet worden

Raasdonders zijn capucijners, geen bruine bonen, wel met spek idd, maar ik weet niet of het typisch Rotterdams is.

Zure leverworst kun je ook gewoon overal kopen volgens mij, wij hebben het in elk geval gewoon bij de supermarkt. (gemeente haarlemmermeer)

Ik heb wel eens van Rotterdammertjes gehoord, volgens mij zijn dat een soort worstjes.

orgelmuts
door orgelmuts - Mar 5, 2010 om 19:45
632 Antwoorden / 58 Vragen

@Jet

Bols kwam altijd uit Nieuw-Vennep en volgens mij niet uit Schiedam, het gebouw staat er nog (staat nu alleen een andere naam op het gebouw).

erik008
door erik008 - Mar 5, 2010 om 20:29
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Kijk een hier...staat vast iets van je keuze bij

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 6, 2010 om 02:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Erik:

Op de site die jij aangeeft staat ook het "Captain's Dinner" doch bij "De Ballen Tent" te Rotterdam zitten er veel meer ingrediënten in dan op het Smulweb.

Dus je hebt "Captain's Dinner" en "Captain's Dinner".....

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 6, 2010 om 02:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ orgelmuts:

"Raasdonders zijn capucijners, geen bruine bonen,...."

Enig idee waarom deze peulvruchten "raasdonders" in de volksmond genoemd worden? Eet er maar een flink portie van, dan wordt het je 's avonds wel duidelijk.....

Overigens maakt het in het raasdonderen niet veel uit of je capucijners of bruine bonen eet...

H.

ki
door kikfons - Feb 1, 2014 om 00:09
7 Antwoorden / 2 Vragen

UIERBOORD of uurboord zoals de Rotterdammers zeggen wordt nog steeds veelvuldig verkocht, bij slager Haak aan de Crooswijkseweg.,kost per ons0,80 dus 5,- voor een pondje , veel zout erop , je moet er wel aan wenne volgens mij.

ma
door malhy2 - Feb 1, 2014 om 05:31
311 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=marwin schreef op maandag 1 mrt 2010, 22:50]Het is niet helemaal Rotterdams. Maar briels is toch niet zover weg ;)
Raasdondertjes. Dat wordt nog steeds gegeten op 1 april als het feest is in brielle.
Het is iets van bruine bonen en spek. Vast wel ergens te achter halen hoe het precies gemaakt moet worden

Raasdonders zijn gen bruine bonen maar kapucijners met uitgebakken speklappen en gebakken ui.
eventueel pickaliliy erbij of zure augurken en smullen maar.
Lekker met een kruimige aardappel.

di
door digioma - Feb 1, 2014 om 13:00
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ik hoop oprecht dat de gasten niet VIER jaar hebben moeten wachten op hun Rotterdamse maaltijd!
Waarom toch steeds oeroude items ophalen?