door 123kassa3 Apr 25, 2006 om 18:11
Voeding & gezondheid

Tandarts fraudeert?

Ik heb sinds kort een nieuwe tandarts. Na de 1e controlebehandeling kreeg ik een rekening waar een post op stond voor 'gemiddeld' tandsteenverwijderen. Nou heb ik m'n hele leven nog geen last gehad van tandsteen en ik heb tijdens de behandeling er ook niets van gemerkt. Hij heeft enkel mijn kronen zo'n 3,5 seconden 'gepolijst' met een naar mint smakend goedje.

Ik heb dat zo gelaten.

De 2e keer dat ik daar was hetzelfde verhaal. De rekening gaf weer een gemiddelde tandsteenbehandeling. Ik heb toen gebeld en gevraagd of dat wel klopte. De rekening werd zondermeer meteen aangepast!
Dat klinkt wel aardig, maar volgens mij houdt deze tandarts mij voor de gek.

Hebben meer mensen deze ervaring?

1019 8 Rapporteer

hm
door hmt - Apr 25, 2006 om 19:17
37 Antwoorden / 0 Vragen

polijsten is wel degelijk iets anders dan tandsteen verwijderen. Zinvol om e.e.a. goed in de gaten te houden. Ik verwacht dat het wel vaker voor zal komen. De inkomsten van de tandartsen zijn er in de afgelopen periode (sinds het schrappen van de tandarts) niet op vooruit gegaan.

holstein
door holstein - Apr 26, 2006 om 09:02
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik denk dat het toch moeilijk is om daar ook maar een speld tussen te krijgen, want al verwijdert hij maar miniem tandsteen, dat er eigenlijk altijd wel iets is, dan brengen ze het in rekening.
Ik denk toch dat hij aan de goeie kant zit wat gelijk betreft, want wordt het een ja/nee verhaal, hij is wel de tandarts en die zou het moeten weten.........heeft hij gelijk kun je je bedenkingenen bij hebben, maar dat win je volgens mij nooit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2006 om 11:05
16894 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u de tandarts in uw pakket? De oplossing is dan bij het volgende bezoek te stellen dat u geen tandsteenbehandeling wenst en dat door een mondhygienist laat doen.

Het kan een overigens een fout van de tandarts zijn geweest, het kan inderdaad ook fraude zijn en dat kunt u aangeven of melden aan de ziektekostenverzekeraar. Dat zal dan wel opnieuw een nieuwe tandarts tot gevolg hebben.

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 26, 2006 om 23:35
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij het maken van de afspraak voor de behandeling moet u toch al zijn ingelicht over welke werkzaamheden worden verricht? Eerst controle en opname toestand - dan nieuwe afspraak behandeling en uitvoering. De tandartsen zijn gehouden aan de vastgestelde tarieven en dienen naar eer en geweten met vermelding tariefcode te declareren. Voor licht, gemiddeld of uitvoerig tandsteen verwijderen is ook de tijdsduur voor de afspraak en behandeling een indicatie of een juist tarief is berekend.

je
door jessicaorl - Apr 26, 2006 om 23:42
36 Antwoorden / 3 Vragen

Heel simpel. Licht tandsteen verwijderen kost een min utt of wat aan tijd (kan 1, 2, 3 minuten zijn). Gemiddeld tandsteen verwijderen: dan praat je over een minuttje of tien. Zwaar tandsteen verwijderen: dan praat je al gauw over een half uurtje of meer. En dat alles weet iik uit ondervinding.

Dus als die tandarts inderdaad maar ee paar seconden bezig is geweest, ben je belazerd. Het is inderdaad zo, dat de inkomsten van de tandartsen achteruit loopt. Wellicht zijnj er sommigen, die op zo'n manier hun inkomsten iets op willen krikken.

Jesse

mi
door mikro - Apr 28, 2006 om 22:11
68 Antwoorden / 5 Vragen

Tandsteen verwijderen en polijsten (met het naar mint smakende goedje) is toch echt wel wat anders. Diverse keren is bij mij tandsteen verwijderd en vervolgens nog wat gepolijst. Dit kwam op de rekening terug als tandsteen verwijderen. De tijdsduur die de tandarts hiervoor nodig had rechtvaardigde mijns inziens het bedrag.

Het is overigens niet bij elke tandarts zo dat je eerst langsgaat om de situatie te bepalen en vervolgens een nieuwe afspraak maakt om herstel te plegen. Ik heb nog nooit hoeven terugkomen op een later moment. Natuurlijk snap ik dat dit bij grotere ingrepen wel nodig kan zijn.

re
door rene17 - Jun 10, 2006 om 10:06
106 Antwoorden / 3 Vragen

Meldt dit soort zaken altijd bij uw verzekeraar voor tandartskosten, voor zover u hiervoor een verzekering hebt.

Zij kunnen dit soort klachten verzamelen en zonodig een fraude-coordinator controles laten verrichten !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2006 om 10:13
16894 Antwoorden / 202 Vragen

Rene17, dit is al een oude vraag en het advies om de verzekeraar in te lichten was al direct na het binnenkomen van de vraag in april gegegeven.