dr
door dribbel@123xyz Nov 25, 2013 om 15:55
Voeding & gezondheid

Tandarts zet foute verdoving, ik moet toch voor de kosten opkomen, mag dat?

Een tandarts heeft mij een verdoving gezet die verkeert heeft uitgepakt. Hij spoot de verdoving in een bloedvat waardoor ik een bol gezicht kreeg. Het was pijnlijk, het werd blauw en dik. Ik heb hier twee weken last van gehad. Op aanraden van de tandarts ben ik diezelfde dag nog naar de kaakchirurg verwezen omdat hij het niet vertrouwde. De kaakchirurg heeft een foto laten maken en heb een gesprek van hooguit tien minuten met hem gehad. Nu krijg ik de rekening gepresenteerd van 147 euro, waarvan tandarts, maar ook het ziekenhuis niet, me niet op de hoogte heeft gebracht dat het eigen risico was en hij weigert dit pertinent als een fout/medische misser te zien en zijn verantwoordelijkheid hiervoor te nemen, omdat de kaakchirug een andere afdeling is en niets met hem te maken heeft, aldus de tandarts. Tijdens het telefoon gesprek heeft de tandarts me op intimiderende wijze te woord gestaan. Ik weiger dit te betalen. Ik weet via een instantie dat een tandartspraktijk ook hiervoor verzekerd is. Moet ik dit betalen, of is de tandarts hiervoor verantwoordelijk?

7335 16 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 25, 2013 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als dribbel... je wachtwoord is dan zou ik dat snel veranderen....

haarp
door haarp - Nov 25, 2013 om 16:03
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ik zou de rekening van de tandarts niet betalen i.v.m. de hele problematiek. De kaakchirurg betaal je via je eigen risico van je zorgverzekeraar.

dr
door dribbel@123xyz - Nov 25, 2013 om 16:19
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Haarp,

De tandarts kosten zijn al betaald, maar de kosten van de kaakchirurg werden via de zorgverzekeraar op een nota naar mij gestuurd,maar veel later.De kosten van de foto en het consult van de kaakchirurg zijn wel een gevolg van de doorverwijzing van de tandarts omdat hij het niet vertrouwde en dit nog nooit had meegemaakt. Ik ging hiermee akkoord omdat hij de specialist is en ik de patient. Hij probeert eronder uit te komen dat de kosten van de kaakchirurg niet op zijn bordje liggen en verder zijn pakkie aan niet zijn, maar van het ziekenhuis. De tandarts zegt zelfs dat hij niet weet hoe ik verzekert ben, terwijl de assistente volledig op de hoogte is van mijn tandverzekering. Zij hebben mij niet op de hoogte gebracht, vooraf, dat deze kosten via het eigen risico betaald moesten worden, zowel de tandarts niet als het ziekenhuis. Dan nog ligt de fout volgens mij bij de tandarts. Het ziekenhuis heeft zelfs bevestigd dat ik vooraf van de procedure op de hoogte gebracht had moeten worden.

zoekster
door zoekster - Nov 25, 2013 om 16:20
10968 Antwoorden / 34 Vragen

De tandarts heeft zijn verantwoordelijkheid genomen door je door te verwijzen. Het is logisch dat hij het zekere voor het onzekere wilde nemen.
De rekening van de kaakchirurg valt inderdaad onder het eigen risico en zul je moeten voldoen.

Stel je voor: de huisarts stuurt je door voor een longfoto naar het ziekenhuis, omdat je maar aanhoudend blijft hoesten en hij vertrouwt het niet. Blijkt er niets aan de hand dan hoeft de huisarts echt niet de rekening te betalen.

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2013 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elke behandeling door een specialist valt onder het eigen risico. Dat heeft helemaal niets te maken met hoe men verzekerd is. Het valt onder de basisverzekering en die is voor iedereen verplicht. Ook het ziekenhuis hoeft u niets te vertellen, want het is algemeen bekend. Specialist of ziekenhuis ? Eigen risico aanspreken.

En als u het geweten had, was u dan niet gegaan?

zwemmer
door zwemmer - Nov 25, 2013 om 19:30
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dat hele verzeringengedoe brengt mensen op verkeerde gedachten. Werk is werk en moet betaald worden. Verontwaardiging en onvrede kunnen besproken worden met de persoon die het aangaat.
Je had vooraf naar de te verwachten kosten kunnen informeren.

Zwemmer

costnix
door costnix - Nov 26, 2013 om 22:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het vervelende is, dat een geneeskundige niet een resultaatsverrplichting heeft, maar een inspanningsverplichting. Dit houdt in, dat hij/zij zijn/haar uiterste best moet doen om het gewenste resultaat te behalen.

pi
door pieterwolters - Nov 27, 2013 om 09:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 26 nov 2013, 22:40]Het vervelende is, dat een geneeskundige niet een resultaatsverrplichting heeft, maar een inspanningsverplichting. .

Gelukkig maar. Als geneeskundigen een resultaatsverplichting zouden hebben, dan zullen ze veel mensen wegsturen omdat ze niet kunnen garanderen dat ze een goed resultaat kunnen behalen. Geneeskunde is in veel gevallen nog altijd "best effort" en "trial & error".

labren
door labren - Nov 27, 2013 om 12:20
862 Antwoorden / 0 Vragen

je eigen risico is 360 euro per jaar !!!! en als je daar nog niet aan zit ja dan moet je dat betalen

di
door diversion - Nov 27, 2013 om 12:54
103 Antwoorden / 7 Vragen

Als jij echt van mening bent dat die tandarts een medische fout heeft gemaakt door die spuit verkeerd te zetten zou ik dat geval voorleggen aan het medische tuchtcollege. En als je toevallig een rechtsbijstandsverzekering hebt deze inschakelen. In dat geval heb je namelijk gebruik moeten maken van die kaakchirurg als gevolg van een fout van de tandarts en is hij dus ook aansprakelijk voor de kosten die hierdoor zijn ontstaan. Anders was je immers nooit bij die kaakchirurg terecht gekomen.

jo
door joosterlaar - Nov 27, 2013 om 13:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor verdovings-injekties gebruikt een tandarts een z.g. carpule(injectie)spuit.
Aan de bovenkant van zo'n spuit bevindt zich een oog om bv. de duim door te steken.
Dit heeft als doel om alvorens de verdovingsvloeistof in te spuiten te controleren of deze verdovingvloeistof wel of niet in het bloedvat zit.
Een kaakverdoving is een lokale verdoving en dient nooit in het bloedvat gespoten te worden.
Het lijkt mij dat de tandarts het e.e.a. heeft verzuimd en ik zou hem hierop aanspreken.

wa
door walsum107 - Nov 27, 2013 om 16:45
54 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een ca. een jaar geleden had ik wat last van één van mijn kiezen. Foto's gemaakt en niet echt iets gevonden, foto's doorgestuurd ter beoordeling door de kaakchirurg, geen actie nodig en geen rekening gehad (kaakchirurg). Voor drie weken geleden, weer wat gevoeligheid, let wel geen pijn, tijdens de halfjaarlijkse controle toch weer een foto gemaakt met een vermoedelijke chronische ontsteking. Ergo wortelkanaalbehandeling. Niet om gevraagd maar mijn tandarts gaf onmiddellijk een begroting van de kosten. Ik ben verzekerd, basis met aanvulling, voor tandarts 20 % zelf betalen en dat kan oplopen weet ik. Maar daar gaat het niet om. Ook ik ben op door de tandarts ivm loszittende kroon naar de kaakchirurg verwezen. Niet te redden de kroon en een gat erbij. Nimmer een rekening gezien en ook geen aantasting van het eigen risico, maar dit is al enkele jaren geleden. Zo kan het dus ook.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2013 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@walsum107

Daar zegt u zowat, "Maar dat is al enkele jaren geleden".

En wellicht had u toen uw eigen risico al opgebruikt aan andere zaken.

komsja
door komsja - Nov 27, 2013 om 17:47
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Het is helaas zo dat als een tandarts een behandeling niet goed of niet naar tevredenheid heeft uitgevoerd men gewoon de rekening moet betalen.
Bij de belasting werkt het net zo,ook al maken hun een fout!!! Betalen moet je.

il
door iljaha - Nov 28, 2013 om 17:20
182 Antwoorden / 3 Vragen

Hartstikke rot dat dit gebeurd is, maar wat mij niet duidelijk is, is of de tandarts u naar de kaakchirurg heeft doorverwezen vanwege die fout gezette verdoving of om iets dat hij aan uw kaak/gebit heeft gezien en niet vertrouwde. Ik denk eigenlijk het laatste, want gevoelsmatig heeft een verdoving in een bloedvat naar mijn idee weinig met een kaakchirurg te maken.
En dus zou het antwoord op uw vraag "JA" zijn.

il
door iljaha - Nov 28, 2013 om 17:22
182 Antwoorden / 3 Vragen

Oeps, dubbele vraag: JA u moet betalen, NEE tandarts is niet verantwoordelijk. (Nogmaals, als ik de reden van doorverwijzing goed inschat.)