sc
door schavuit Feb 22, 2011 om 09:38
Voeding & gezondheid

Tandartsen

Hoi,

Ik ben nogal bang voor de tandarts. Daarom ga ik alleen maar erheen als ik pijn krijg van tanden en/of kiezen, dit gebeurt erg weinig gelukkig. Mijn vrouw heeft mij een aantal jaar geleden ingeschreven bij een tandarts waar zij zelf heengaat. Nu ik pijn kreeg in een kies heb, heb ik het aangedurfd om te bellen, maar ik ben niet meer ingeschreven (wat ik begrijp) maar mag me ook niet inschrijven hoewel de praktijk wel nog andere mensen accepteert. Is het nu zo dat ze mij mogen uitsluiten op basis van het niet regelmatig naar de tandarts gaan, of uitsluiten omdat ik een moeilijkere patient ben? Ik heb het gevoel dat ik dan nergens terecht kan met mijn pijnlijke kies. Is er in de wet toevallig een regel die stelt dat ik zorg moet kunnen krijgen.

Dat was mijn vraag, bij voorbaat dank voor het antwoord, ik ga verder zoeken,

Jaco

11286 21 Rapporteer

rj
door rjw - Feb 22, 2011 om 09:43
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou gewoon een rondje gaan bellen langs verschillende tandartsen. Ik weet dat mijn tandarts iedereen accepteert (levert immer geld op), terwijl anderen wat terughoudender zijn.

an
door anonyx - Feb 22, 2011 om 10:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Een tandarts moet volgens mij altijd iemand met een pijnlijke kies kunnen helpen mits hij betaalt wordt door de patient.

pb
door pbarendse - Feb 22, 2011 om 10:17
406 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet in welke regio u woont, maar er zijn ook tandartsen die gespecialiseerd zijn in angstpatiënten. Misschien dat u daar terecht kunt.

stacey
door stacey - Feb 22, 2011 om 10:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Tandarts is niet verplicht patient aan te nemen/helpen.

Probeer/informeer anders een hier: --Zoekt u een tandarts? --ACTA-Amsterdam

stacey
door stacey - Feb 22, 2011 om 10:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Tandarts is niet verplicht patient aan te nemen/helpen.

Probeer/informeer anders eens hier: --Zoekt u een tandarts? --ACTA-Amsterdam

stacey
door stacey - Feb 22, 2011 om 10:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Oeps 2x, dacht verzending nog ff te kunnen stoppen om een fout te herstellen, maar dat gaat dus niet helemaal goed ;-)

druifje01
door druifje01 - Feb 22, 2011 om 12:15
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het kan zijn dat de tandarts zich niet voor "incidenteel gebruik" wil lenen maar structuur in de zorg voor en de behandeling van degenen die bij hem ingeschreven zijn wil aanbrengen. Als je er veel belang aan hecht aan een toelichting van zijn beleid zou je het hem eens kunnen vragen. (Het lijkt mij overigens wel een goede tandarts).

natuurmens
door natuurmens - Feb 23, 2011 om 12:59
158 Antwoorden / 4 Vragen

Een tandarts mag je weigeren en het ergste daarvan is dat men hier onderling collegiaal met elkaar hierover contact met elkaar onderhouden. Het is een kwestie van rond bellen, maar de beste oplossing is te vragen aan de tandarts die je weigert of hij een andere collega weet die het wel wilt behandelen. Rechtstreeks vragen aan de tandarts levert meer op dan via de assistente die houden de zaken af, vooral als ze weten dat je geweigerd ben dan is het al snel de weet op welke gronden.

Ik weet van dat onderling zaken worden geregeld ik denk dat de MNA misschien eens de tarieven zou kunnen doorlichten of daar geen prijs afspraken zijn. In dorpen is het ergst. Ik kreeg een bij gratie een nood vulling terwijl in dezelfde tijd alles permanent had kunnen gemaakt. De behandeltijd was hetzelfde. Ja er zitten tussen die graag extra zien komen om nog eens aan je te kunnen verdienen.

Maar gelukkig heb ik het met mijn tandarts goed getroffen en via mijn oude tandarts zo even een nieuwe tandarts verkregen.

ha
door harryromijn - Feb 23, 2011 om 13:15
272 Antwoorden / 0 Vragen

Tandarts is nooit mijn geliefd bezoekdoel geweest.
Echter, afgelopen zomer in Bangkok.. naar een tandarts ( in een ziekenhuis, nadrukkelijk NIET in een " kliniek" ) gegaan: 2 kleine vullinkjes, een grote 3-vlaks en tandsteen verwijderen: 850 Thai Baht ofwel / 40 = Euro 21,- Anderhalf uur bezig geweest en..voor het eerst van mijn leven heb ik zelfs de verdovingsnaald inbrengen niet gevoeld.

De medische zorg is daar zo veel beter, m.n. Bumrungrad ziekenhuis. Kunt u zich als Nederlander NIET voorstellen.
Daarom zitten er al een 25,000 NL zorgvluchtelingen in Chiang Mai.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 23, 2011 om 13:46
292 Antwoorden / 1 Vragen

als je in de buurt van een universitair ziekenhuis woont kun je het daar eens proberen op de tandheelkundige afdeling, dan wordt je, onder leiding van een professor, door studenten geholpen, heel leuk en ontspannend omdat men daar veel meer de tijd voor je neemt, geen "tandentrekkerfabriek" dus. Bel op of ga langs en vraag een aanmeldingsformulier. Grote behandelingen duren soms wel iets langer omdat er dan vaak gedoceerd wordt maar daar leer je wel veel van omdat er er bij bent. (En als je dat leuk vindt) Als je iets bijzonders nodig hebt, een kroon bijvoorbeeld, wordt die door een stuk of zeven studenten gemaakt en de professor zoekt de beste uit, beter kan je toch niet hebben? In de gevallen dat je moet bijbetalen en vooral als je een gewone normale Nederlander bent, zijn dat er helaas nogal wat, ben je daar wél goedkoper uit.

kn
door knotskabouter - Feb 23, 2011 om 13:56
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het toch niet met iedereen eens. Inderdaad mag een tandarts iemand als zijn 'reguliere' patient weigeren maar als iemand met hevige pijn zich meldt heeft hij/zij net als iedere andere zorgverlener de plicht hulp te bieden. Tegen flinke kosten welliswaar die stevig kunnen oplopen en vaak contant betaald moeten worden. Mijn tandarts, die mij naar volle tevredenheid al 26 jaar en minimaal 2 keer per jaar controleert of behandelt heeft voor patienten die hun afspraken niet nakomen altijd een forse 'no show' rekening in petto, die natuurlijk nooit betaald wordt maar hem voor 99,9% de zekerheid biedt, dat dit soort mensen zich ook nooit meer melden. Dus die hoeft hij niet meer te weigeren, ze komen vanzelf al niet meer. Een bezoek aan de tandarts is nooit iets prettigs waar men weken van tevoren al op verheugt maar ik ga twee keer per jaar welgemoed op controle. Als kind heb ik ooit eens, dankzij een lummel van een tandarts, een zware kaakontsteking gehad. Misschien alle reden om nooit meer naar een tandarts te gaan. In tegendeel: liever 10 minuten vervelend gepruts in je mond dan urenlang stevige kiespijn en juist op die momenten ('s nachts - in het weekend - met feestdagen) dat een tandarts vinden een hels karwei is. Met helse pijn. Nee, dank u !...

mo
door mof - Feb 23, 2011 om 15:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een tandarts kan u weigeren als u buitensporig gereageerd hebt, met geweld of
vloeken of zo. Of omdat zijn praktijk al vol zit. Misschien zijn die andere mensen
eerst op een wachtlijst geweest of zo, en moet u op uw beurt wachten?
Dat u niet regelmatig gaat lijkt me eerder een verzekeringskwestie: uw ziektekostenverzekering hoeft u niet uit tebetalen (afhankelijk van de exacte voorwaarden) wanneer u niet regelmatig (= een keer per jaar, geloof ik) gaat.

Verder denk ik dat een tandarts een arts is, en op grond van de eed van Hippocrates u zal moeten behandelen wanneer hij daartoe enigszins de mogelijkheid en ruimte in zijn praktijk heeft. Er bestaat verder, ook vanuit verzekeringstechnisch oogpunt, de mogelijkheid dat uw aandoening zich verergert, wat hogere kosten en misschien ernstiger aard van klachten/blijvende schade tot gevolg kan hebben voor uw gezondheid.
Op grond daarvan zou u eventueel een klacht kunnen indienen (ik denk bij de medische tuchtraad, of misschien zit er nog een commissie onder of zo).

Ik wens u sterkte met dit probleem! Hopelijk vindt u een goede oplossing.

stacey
door stacey - Feb 23, 2011 om 16:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Zorgplichten van zorgverleners
Bij de beschrijving van de civielrechtelijke zorgplichten is al ingegaan op de gedragsregel voor artsen inzake de acceptatie-, c.q. behandelplicht.
Tandartsen hebben niet zo'n plicht.
Art. 10 van hun gedragsregels geeft hen het recht om te weigeren een patiënt in de praktijk op te nemen
. ---
Bron

@n
door @nn@ - Feb 23, 2011 om 18:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een tandarts mag inderdaad patiënten weigeren.Bij ons in het dorp is er altijd een tandarts die dienst heeft en mensen met pijnklachten(ook als je geen tandarts hebt) helpt. Je moet dan inderdaad wel contant betalen en behandeling `s avonds of in het weekend kost extra.

ma
door marianmuis - Feb 23, 2011 om 21:47
2 Antwoorden / 2 Vragen

tandarts mag inderdaad patienten weigeren, alleen praktijken met te weinig patienten zullen iedereen aannemen.
dit zijn dus meestal beginnende tandartsen.
u kunt altijd terecht met pijnklachten na 5 uur en in het weekend bij de dienstdoende tandarts in uw streek.
u dient uw rekening dan wel contant te voldoen, en kunt dan later kijken of u uw betaalde geld bij de verzekering kan terugvorderen.
daarom is het vooral in drukbevolkte gebieden b.v. de randstand heel druk als een tandarts dienst heeft, want mensen zonder tandarts weten deze weg te vinden, het is wel zaak dat u zegt acuut pijn te hebben gekregen.
het beste is een goede tandarts te vinden, desnoods een angsttandarts, en u minimaal 1 keer per jaar te laten controleren, voor uw gebit beter, voor uw portemonaie beter en u hoeft minder angst te hebben, want dit is vaak een gevolg van een slecht geweten, n.l. slecht onderhoud van uw gebit, u laat uw auto toch ook nakijken en apk keuren, doe dit ook voor u zelf, want een gebit is geen pretje.

we
door weethet - Feb 24, 2011 om 09:16
107 Antwoorden / 2 Vragen

Angst komt id vaak voor door de onwetendheid over onderhoud. Als je goed poetst enz is de kans op gaatjes en dus pijn door aantasting, veel kleiner. Zoals Stacey opm. en marianmuis ga naar een angsttandarst en laat je goed uitleggen hoe je wel moet poetsen. Dit is tegenwoordig m.n. electrisch en tussen de tanden reinigen met flos, stokers, ragers enz. Dit is van uw gebit afhankelijk...
Wacht dus niet totdat het keer op keer te laat is maar voorkom het! Een kunstgebit is ook een oplossing.....
Heel veel sterkte.
(Ik woon in Amsterdam en daar is heeft alleen de ACTA een angstkliniek. Dit is het Universiteits opleidingsinstituut.)

TIP
Daar kassa op de centen let: Ik gebruik eerst een gewone tandenborstel voor het grove vuil zeg msar te verwijderen en dan na met de electische om de aanslag eraf te poetsen. Scheelt ca de helft van de levensduur van de dure electrische borstels.

TIP 2
Lild Duitsland heft goede voordelige gewone tandenborstel en nog veel goedkopere tandpasta dan in NL. Als beste daar (TUV) getest. Het ia maar een weetje voor wie er wel eens komt. Tandpasta is ook in Nl verkrijgbaar en dan nog steds zer voordelig tov van ander merken.
Laatstwas er een uitzending waarin een tandarts (of wetenschapper) zei dat alle tandpasta's gelijk zijn. Mijn ervaring is dat ook.
Behalve die voor gevoelige tanden. Daar zit iets in wat verdoofd.

an
door ankhor - Feb 24, 2011 om 10:33
122 Antwoorden / 0 Vragen

U bent bang voor de tandarts, ik denk trouwens meer om wat hij aan pijn kan aanrichten. Gelukkig zijn de tandartsen beter geworden en de apparatuur ook, dus de pijnen die je bij de schooltandartsen moest doorstaan zijn een stuk minder geworden. Tevens kunt u natuurlijk gewoon inschrijven bij een tandarts en jaarlijks op controle gaan, ook al constateert hij wat, je mag een behandeling gewoon weigeren hoor. Alleen dien je wel gesaneerd te zijn, en dat houd in dat je dus
eerst behandeld moet worden voor de gebreken die je dan zelf moet betalen, om daana via je verzekering verzekerd te zijn. Nu je toch pijn hebt, kan je het best meteen door de zure appel heen buiten en je laten saneren, ik weet het, ik heb makkelijk praten, ik heb die angsten niet, en angst heb je vaak niet onder controle.
En zoals anderen voorstelden, bel even rond, er zijn vast tandartsen die je wel willen helpen, alleen moet je het wel zelf betalen nu.

hmpf
door hmpf - Feb 24, 2011 om 11:00
122 Antwoorden / 60 Vragen

Dag Schavuit,

Ik lees de bemoedigende woorden van anderen op uw tandartsangst. Goed bedoeld, echter ze zullen het doel missen. Tandartsangst zit heel diep; ikzelf doe het net als u, alleen naar de tandarts als ik moet - redenen genoeg heb ik daar helaas voor, die hebben helaas weinig met mijn eigen tandenborstelkunsten te maken. Zelfs kiezen die zeer doen geef ik nog liever een week om uit zichzelf te herstellen door ze niet te belasten, ook al moet ik de hele dag vloeibaar eten...ik krijg het zweet al in de handen staan als ik dit topic lees. Irreëel, maar zo onuitwisbaar.
Ik hoop voor u dat u een oplossing vindt. Wellicht is het idee van het Universiteitsziekenhuis de oplossing. Ikzelf zou daar aankloppen als het nodig is (nooit aan gedacht).
Succes!

Helen

jo
door jose09 - Feb 24, 2011 om 16:35
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo zeg ik zou gewoon een tandarts in het weekend bellen dat ik stik van de pijn,meestal eord je dan geholpen hoor dat is mijn ervaring na 10 jaar geen tandarts bezocht te hebben.

Succes

pb
door pbarendse - Feb 24, 2011 om 17:16
406 Antwoorden / 1 Vragen

En toch kan ik me indenken dat een tandarts in zo'n situatie in ieder geval een opmerking maakt over de staat van het gebit (ze zien echt wel dat daar 10 jaar niets aan gebeurd is). In principe maakt u misbruik van de nooddienst om problemen te verhelpen die met regulier onderhoud voorkomen hadden kunnen worden. Dat is ongeveer het zelfde als 10 jaar zonder onderhoud doorrijden met een auto, en dan in het weekend de wegenwacht bellen omdat het blok vastgelopen is.

Zoals eerder gezegd: er zijn in Nederland een aantal heel goede angsttandartsen. Neem daar eens contact mee op, en maak daar een afspraak.

sc
door schavuit - Feb 27, 2011 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties, inmiddels heb ik een afspraak met een andere tandarts, en is mij duidelijk geworden hoe het allemaal zit met de regels e.d.
En ja, deze woensdag naar de tandarts, ik ben wel nerveus, maar het wordt tijd dat ik mezelf eens ferm onder mijn kont schop en gewoon elk half jaar erheen ga. Mede door de reacties gaat me dat lukken. Nogmaals bedankt!