Terhandstellingskosten en kosten eerste uitgifte gesprek, pure geldklopperij?
Ik gebruik al een aantal jaar een medicijn (chronisch) die voorheen volledig door mijn zorgverzekeraar vergoed werd.
Heb onlangs van mijn zorgverzekeraar een kleine rekening van 6,62 EURO ontvangen en dit blijken terhandstellingskosten te zijn die niet door de zorgverzekeraar vergoed worden.
Voorheen werden deze terhandstellingskosten in het bedrag van de medicijnen verwerkt en werdt het gehele bedrag door de zorgverzekeraar vergoed en vanaf 1 januari 2014 worden deze kosten apart gespecificeerd en moet je deze zelf betalen.
Ik vind dit pure geldklopperij want het staat vast dat ik het desbetreffende medicijn voor een heel jaar nodig heb maar omdat de apotheek deze van de zorgverzekeraar alleen per kwartaal mag uitgeven moet ik daar 4 keer in het jaar voor naar de apotheek en wordt ik daardoor nu ook nog eens opgezadeld met 4 keer de terhandstellingskosten a 6,62 EURO.
Voor de eerste uitgifte van medicijnen worden er boven op de terhandstellingskosten ook nog kosten voor een "eerste uitgifte gesprek" in rekening gebracht, die ook zo'n 6,00 EURO bedragen.
Je zult maar iets onder de leden hebben waar je 6 verschillende medicijnen voor moet slikken, wordt op deze manier een lekkere dure hobby.
En dan nog te bedenken dat de prijs voor medicijnen tig keer over de kop gaan.
Een doosje pillen die de apotheek voor 4,00 EURO inkoopt gaan voor 40,00 EURO over de toonbank.
En de apotheek maar dik geld verdienen over de rug van zieke mensen, schandalig!
Hoe zien jullie dat?
De ingestelde beperking van per kwartaal ophalen kan ik begrijpen, de medicijnverspilling is groot en daarmee een druk op de zorgkosten. Toch ineens moeten of willen stoppen kan iedereen overkomen door een variëteit aan oorzaken.
Minder begrip heb ik ervoor dat het eerder standaard was om het 'eerste uitgiftegesprek' niet uit te voeren dan wel, terwijl declareren wel altijd wordt gedaan. Ook de extra kortingen die de apotheek krijgt kan flink oplopen, ik weet niet of van 40 euro naar 4 euro (veel) voorkomt - maar de percentages lopen wel op tot in de tientallen procenten voor medicijnen en 50% voor hulpmiddelen.
Niet alleen de apotheken zijn hier overigens schuldig aan, ook artsen, verzekeraars en de medicijnindustrie zijn betrokken bij het medicijnschandaal.
U bent blijkbaar verzeker bij een maatschappij waarbij de reguliere medicijnen niet ten laste van uw eigen risico komen. Dus u hebt al "voordeel".
De terhandstellingskosten gaan bij die verzekeraars nu wel ten laste van het eigen risico. De kosten voor de eerste uitgifte betaalt u alleen voor nieuwe medicijnen, of als u ze meer dan een jaar niet hebt gehad.
Voorheen zaten deze kosten in de prijs van de medicijnen verwerkt. Dus ze zijn daar niet duurder door geworden.
@forever-nl:
Ben zelf ook tegen medicijnverspilling maar het is zeker dat ik die pillen het hele jaar moet slikken.
Eigenlijk zou een zorgverzekeraar aan het einde van het jaar 3x die terhandstellingskosten terug moeten betalen als achteraf blijkt dat ik die pillen het hele jaar geslikt heb.
Met de kosten voor het eerste uitgifte gesprek wordt ook vaak mee gesjoemeld, wel de kosten declareren maar geen gesprek.
Vraag me af waar zo'n gesprek goed voor is, voorheen hadden we alleen een bijsluiter en daar hadden we genoeg aan.
Anders heb je altijd nog officiele websites waarop belangrijke informatie over medicijnen te lezen is.
En het maak alles zo onnodig duur.
Stel je koopt een tube zalf voor 6,00 EURO, komen er nog 12 - 13 EURO aan extra kosten bovenop.
Zijn de extra kosten 2 keer zo duur als de prijs van de tube zalf.
@tiger1:
"U bent blijkbaar verzeker bij een maatschappij waarbij de reguliere medicijnen niet ten laste van uw eigen risico komen. Dus u hebt al "voordeel""
Betaal genoeg aan zorgpremie dus paar doosjes pillen in het jaar moet er wel van af kunnen vind ik.
"Voorheen zaten deze kosten in de prijs van de medicijnen verwerkt. Dus ze zijn daar niet duurder door geworden."
Ze zijn daar in niet duurder door geworden maar omdat de zorgverzekeraar nu alleen het medicijn vergoed en niet de terhandstellingskosten wordt het voor mij wel duurder.
En helemaal als het medicijn alleen per kwartaal verstrekt mag worden en je elk kwartaal die terhandstellingskosten moet gaan betalen.
@joentje
Bij de meeste verzekeraars komt de totaal prijs van de medicijnen ten laste van het eigen risico. Als u nog andere zorgkosten hebt die wel onder het eigen risico vallen, hoeft u op een gegeven moment die "extra" kosten niet meer te betalen.
Bij mijn verzekering valt het meteen onder het eigen risico, ben niets anders gewend.
Moet plotseling voor overhandigingskosten medicijnen gaan betalen.
4 doosjes is ongeveer 30 euro per 3 maanden.
Is 120 euro per jaar.
Bij de internetapotheek te Mijndrecht betaal je alleen de eerste keer
en daarna het hele jaar niet meer.
Kun je volgens mij beter je medicijnen daar bestellen
scheelt 90 euro per jaar in mijn geval.
[quote=boekengait schreef op donderdag 5 jun 2014, 00:30]Moet plotseling voor overhandigingskosten medicijnen gaan betalen.
4 doosjes is ongeveer 30 euro per 3 maanden.
Is 120 euro per jaar.
Bij de internetapotheek te Mijndrecht betaal je alleen de eerste keer
en daarna het hele jaar niet meer.
Kun je volgens mij beter je medicijnen daar bestellen
scheelt 90 euro per jaar in mijn geval.
Wat een prima suggestie, boekengait! Daar hebben veel meer mensen iets aan, bedankt!
[quote=joentje1978 schreef op woensdag 4 jun 2014, 01:00]
Je zult maar iets onder de leden hebben waar je 6 verschillende medicijnen voor moet slikken, wordt op deze manier een lekkere dure hobby.
Juist dan moet je hier blij mee zijn. Stel je voor dat die apotheek zo maar zonder verdere activiteiten medicijnen meegeeft die misschien wel met elkaar conflicteren. Je apotheek is de enige die het totaaloverzicht van medicijngebruik heeft.
De medicijngebruiker zelf heeft natuurlijk ook een totaal overzicht ervan. Ik zou zeker voorafgaande aan het ophalen van nieuwe medicatie even het internet afstruinen. Niet in zijn geheel om er een mening op te baseren, maar dan kun je gericht vragen stellen aan de 'experts'. Verkeerd voorschrijfgedrag komt heel veel voor in Nederland, apotheken doen hier maar weinig aan, mogelijk vanwege de financiële belangen.
De door mijn apotheek (Mediq) verstrekte informatie bij eerste levering van een medicijn bestond uit een stencil waarin wat algemeenheden. In de bijsluiter stond meer. Mijn verzekering (CZ) betaalde en bracht mij de kosten in rekening. Toen ik reageerde dat er geen mondelinge informatie was verstrekt kreeg ik te horen dat het wettelijk zo geregeld was. Mijn verzekering geloofde die apotheek (want ze hebben erover gebeld) en laat mij betalen. Ik weiger dat vooralsnog en word nu bedreigd met aanmaningen.
Misschien is er iets te zeggen voor deze regeling. Maar elke winkelier moet aan klanten informatie verstrekken en krijgt daarvoor niets extra's. Waarom een apotheek dan wel?
Verder is het mondeling verstrekken van informatie over een medicijn privacygevoelig. Zomaar in het bijzijn van anderen, voor jou meestal onbekenden, gaan vertellen wat er allemaal mis kan gaan, is onzorgvuldig. Als een apotheek deze informatie al wil verstrekken, dan graag op een manier die de privacy respecteert. Dan weet je waar je aan toe bent.
Dus: een apotheek kan geld ontvangen zonder er iets voor te hoeven doen. De verzekering behandelt je als een leugenaar en wie wil klagen, moet maar naar de Consumentenbond. Die bijkt er vervolgens niets mee te kunnen. En de officiële toezichthouder trekt zich van een simpele burger echt niets aan.
Kortom, bij wie kun je hiermee nog terecht?
Formeel is het allemaal geregeld. Maar het voelt als diefstal of oplichting.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer