pl
door plebpleb Jan 16, 2012 om 13:36
Voeding & gezondheid

Theelichtje..

Als er 'n brandtijd van 4 uur op de verpakking van thee-
lichtjes staat, klopt die gegevens niet...
Soms brandt 'n theelichtje ruim 3 uur en soms meer dan 6 uur
Hoe kan dat eigenlijk dat zo'n theelichtje langer of korter kan branden....

19178 14 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jan 16, 2012 om 14:01
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Kaarsvetexpert gezocht.... Ik kan mij alleen voortstellen dat het theelichtje misschien aan tocht bloot staat. Misschien raakt het dan sneller op.

Zwemmer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 16, 2012 om 16:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Door weinig armte in de omgeving van het theelichtje of minder zuurstof blijf het langer branden. Ik heb een houder die de warmte slecht geleid en daar doen het koter dan in een metalen hoedr waar de warmte gedeelt wordt met de omgeving.

curious
door curious - Jan 18, 2012 om 12:03
45 Antwoorden / 7 Vragen

Soms brandt 'n theelichtje ruim 3 uur en soms meer dan 6 uur

3+6 = 9 : 2 = 4,5 uur gemiddeld
brandtijd van 4 uur op de verpakking
winst 0,5 uur.
Mooi toch ??

hans57
door hans57 - Jan 18, 2012 om 12:03
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat er een verschil in gewicht (hoeveelheid kaarsvet) is
De samenstelling van het theelichtje (div fabrikanten) meestal is het een mengsel van stearine, paraffine, en bijenwas.
Met alle een verschillende duur van verbranding
De dikte van het pitje
Wel of niet op de tocht

mousy32
door mousy32 - Jan 18, 2012 om 12:48
179 Antwoorden / 8 Vragen

Als ik mn theelichtjes in een open potje doen branden ze korter dan als ik ze in mn lantaarntje doe die alleen een kleine opening bovenin heeft. Denk dat t idd met toch heeft te maken.

jk
door jkoops - Jan 18, 2012 om 13:35
51 Antwoorden / 9 Vragen

Het verschil in brandtijd ligt hoofdzakelijk aan de temperatuur van de inhoud van de theelichtjes.
Bewaar ze in de koelkast en u zult zien , dat de lichtjes langer branden.

hans57
door hans57 - Jan 18, 2012 om 13:50
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jkoops schreef op woensdag 18 jan 2012, 13:35]Het verschil in brandtijd ligt hoofdzakelijk aan de temperatuur van de inhoud van de theelichtjes.
Bewaar ze in de koelkast en u zult zien , dat de lichtjes langer branden.

gelezen op internet

Even tussendoor.....de test met het theelichtje uit de diepvries
Ik las onlangs ergens op een ander blog dat als je theelichtjes een tijdje in de diepvries steekt
ze langer zouden branden?!
Daar wij hier veel theelichtjes gebruiken wou ik dit toch eens testen :)
Gisteravond was het dan zover....het theelichtje lag al een tijdje in de vriezer (was het eigenlijk
een beetje vergeten : )

We staken beide theelichtjes gelijktijdig aan om 16.11 u (één gewoon, en het bevroren theelichtje) en dan maar
wachten....(volgens de verpakking branden de theelichtjes 4 uur)

Het gewone kaarsje ging uit om 20.42 u. En toen werd het spannend :) Heel het gezin zat mee te gluren naar het diepgevroren kaarsje. Lang moesten we niet wachten want om 20.46 u ging het ook uit.....

Kijk ook eens hier
http://www.leerwiki.nl/Welk_merk_waxinelichtje_is_het_beste

rj
door rjw - Jan 18, 2012 om 14:11
3268 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jkoops schreef op woensdag 18 jan 2012, 13:35]Het verschil in brandtijd ligt hoofdzakelijk aan de temperatuur van de inhoud van de theelichtjes.
Bewaar ze in de koelkast en u zult zien , dat de lichtjes langer branden.

Dat lijkt me een theoretisch verschil. Die theelichtjes zijn zo klein, dat ze de lagere temperatuur nooit lang vast houden als je ze uit de koelkast haalt.

jk
door jkoops - Jan 18, 2012 om 14:25
51 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 18 jan 2012, 14:11][quote=jkoops schreef op woensdag 18 jan 2012, 13:35]Het verschil in brandtijd ligt hoofdzakelijk aan de temperatuur van de inhoud van de theelichtjes.
Bewaar ze in de koelkast en u zult zien , dat de lichtjes langer branden.

Dat lijkt me een theoretisch verschil. Die theelichtjes zijn zo klein, dat ze de lagere temperatuur nooit lang vast houden als je ze uit de koelkast haalt.

Probeer het maar eens!!!!!

wimmi20
door wimmi20 - Jan 18, 2012 om 15:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Alle theelichtjes branden korter.
Ooit een kaars gezien die tijdens het branden langer wordt ?
Ja, ik weet het, hij is erreg flauw.

zonnewind
door zonnewind - Jan 26, 2012 om 23:30
222 Antwoorden / 61 Vragen

Het ene kaarsje is dikker dan het andere. De dikkere/duurdere branden langen dan de dunnere/goedkopere, toch??

zonnewind
door zonnewind - Jan 26, 2012 om 23:31
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=plebpleb schreef op maandag 16 jan 2012, 13:36]Als er 'n brandtijd van 4 uur op de verpakking van thee-
lichtjes staat, klopt die gegevens niet...
Soms brandt 'n theelichtje ruim 3 uur en soms meer dan 6 uur
Hoe kan dat eigenlijk dat zo'n theelichtje langer of korter kan branden....

zonnewind
door zonnewind - Jan 26, 2012 om 23:32
222 Antwoorden / 61 Vragen

Volgens mij klopt er hier iets niet. Zou het kunnen dat iemand met mijn wachtwoord in de weer is??

zwemmer
door zwemmer - Jan 26, 2012 om 23:37
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik vermoed dat er meer of sneller kaarsvet zal verbranden als het vlammetje door een luchtbeweging gaat wapperen.