in
door ingridl_1 Jan 21, 2010 om 23:12
Voeding & gezondheid

Twentse bloedworst

Misschien een gekke vraag maar ik ben op zoek naar de ouderwetse bloedworst met roggemeel.Kan ik hier nergens kopen.Wie weet een slager die dit nog maakt.Ik woon in het gooi.
bedankt.INGRIDL

12665 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 21, 2010 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ingrid,

Wat bedoel je: bloedworst of Twentse BAKbloedworst?

De Twentse bakbloedworst heeft roggemeel doch ook hele roggekorrels en kleine dobbelsteentjes geil spek. (Dat laatste is puur wit spek, ter conservering alleen gezouten.)
Het is een seizoensproduct, van vroeger uit een korte tijd verkrijgbaar vanaf november, de slachtmaand, tot ongeveer februari. Wanneer een varken geslacht werd ving men het bloed op in een witte, geëmailleerde, schaal nadat het varken in de halsslagader gestoken was.
(Ik heb dat ook fabrieksmatig gezien en toen lustte ik alleen nog bakbloed van een echte slager die zelf slacht.)

Van dit bloed werd met de genoemde ingrediënten, kruiden en zout naar smaak onder koken een brij geroerd welke heet in vooraf aan zij- en onderkant genaaide langwerpige linnen zakken werd gestort die daarna aan de bovenzijde werden dichtgebonden en opgehangen. Het overtollige vocht liep er uit dóór het weefsel.
Na stolling had je een worst van +/- 10 cm middellijn en +/- een halve meter lang. Er werden plakken van 1 cm dikte van gesneden welke in spekvet in een koekepan (zo heette die toen;-) gebakken werden.

Zoals ik al aangaf ben ik tegenwoordig erg selectief in de keuze. Afgezien van de hygiëne bij fabrieksmatige slachting en opvangen van bloed is lang alles wat je koopt goed van smaak. Doch daarover valt niet te twisten.

Mijn advies: Wanneer je 's winters een keer in Twente komt, neem dan wat mee van een dorpsslager die het zelf nog maakt. Niet van een supermarkt! Het is overal in Twente te koop.

Tip: neem dan ook eens de tegenhanger, Twentse baklever, mee. Dit wordt gemaakt van leverbouillon, boekweitmeel, stukjes lever plus de rest ingrediënten als boven en als boven in zakken gedaan. Bereiding en verwerking als boven.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie omissie:

".....en opvangen van bloed is lang NIET alles wat je kunt kopen goed van smaak.

H.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 01:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ingridl,

Je zou eens kunnen kijken op de incidentele boerenmarkten/braderieën (Bussum, Laren, Hilversum). Daar komen dan soms ook kleine slagerijen uit andere delen van het land. Ik heb het daar weleens gezien.
Of bij een kleine slagerij in die plaatsen er eens naar vragen. Als ze het zelf niet hebben kennen zij mogelijk een collega die het wel verkoopt.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ingrid,
de lekkerste bakbloedworst komt van een ouderwetse slager in Enschede,daar haal ik ze al vele jaren,deze is van uitmuntende kwaliteit.
www.klaaskoopmans.nl/ tel. 0534775086.
SUCCES !!

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ingrid,
Deze gooise tukker weet daar antwoord op:
Worst is worst als er een bepaald percentage vlees in zit.
In de overheerlijke twentse bloedworst zit teveel graan enmag dus niet als worst verkocht mogen worden.
Echter omdat dit een typisch streek gerecht is mag het alleen in twente verkocht worden.

Natuurlijk bij elke supermarkt in het gooi ligt ook bloedworst maar daar zitten naar tuks gebruik veel te weinig granen in. Is dus niet de echte twentse bloedworst.

Helaas zit er niets anders op dan deze in Twente te kopen.

grtz wiro

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

koldeweid schreef op vrijdag 22 jan 2010, 14:47: Ingrid,
de lekkerste bakbloedworst komt van een ouderwetse slager in Enschede,daar haal ik ze al vele jaren,deze is van uitmuntende kwaliteit.
www.klaaskoopmans.nl/ tel. 0534775086.
SUCCES !!
koldeweid schreef op vrijdag 22 jan 2010, 14:47: Ingrid,
de lekkerste bakbloedworst komt van een ouderwetse slager in Enschede,daar haal ik ze al vele jaren,deze is van uitmuntende kwaliteit.
www.klaaskoopmans.nl/ tel. 0534775086.
SUCCES !!

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk hier je de producten zien en deze mensen een mail sturen

waar je ze in jouw plaats kan kopen:

klik hier.

Mt.vr.gr.Elena.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt allen voor de tips geweldig!!!!
Groet INGRIDL

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

slagerij zumbrink in cothen (utrecht) verkoopt het ook (alleen in de winter). als u ook een liefhebber bent van balkenbrij moet u dat ook zeker proberen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

wirootje schreef op vrijdag 22 jan 2010, 20:24: Ingrid,
Deze gooise tukker weet daar antwoord op:
Worst is worst als er een bepaald percentage vlees in zit.
In de overheerlijke twentse bloedworst zit teveel graan enmag dus niet als worst verkocht mogen worden.
Echter omdat dit een typisch streek gerecht is mag het alleen in twente verkocht worden.

Natuurlijk bij elke supermarkt in het gooi ligt ook bloedworst maar daar zitten naar tuks gebruik veel te weinig granen in. Is dus niet de echte twentse bloedworst.

Helaas zit er niets anders op dan deze in Twente te kopen.

grtz wiro

overigens is het niet waar dat deze worst alleen in twente verkocht mag worden. dat is pure onzin. dan mag je dus ook geen "geldere" rookworst meer kopen bij de slager in enschede??? een beetje slager met eigen worst makerij kan alle streekproducten verkopen als hij het recept maar heeft + dat er vraag naar is in de regio. zodoende ook bloedworst met gort en dan ligt utrecht toch een stukje dichterbij.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

Toch merkwaardig, dat in dit draadje een bericht van mij "verdwenen" is.

ReadAC.

(en ik ben altijd aardig tegen de redactie)