pe
door pelan1950 Sep 3, 2010 om 12:39
Voeding & gezondheid

Veiligheid

mag er binnenshuis een scootmobiel geladen worden terwijl er flessen en een tank van vloeibaar zuurstof in huis is.
Wie kan me daar antwoord opgeven i.v.m. veiligheid
Heeft iemand ervaring ermee?

1036 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2010 om 13:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pelan1950,

Zou dit even bij de plaatselijke brandweer informeren ivm de brandveiligheidsvoorschriften.

Met vr.gr.

erik008
door erik008 - Sep 3, 2010 om 13:03
1401 Antwoorden / 25 Vragen

In ieder verzorgingstehuis komt dit voor.
Ik zie het probleem niet.
De zuurstof fles moet wel voldoende ingepakt zijn.
De kwetsbare plek van de fles is de aansluiting. daar zit in de regel een rand omheen.
De eventuele reserve tank, moet je op een veilige plek opslaan.

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 3, 2010 om 13:03
533 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet weten waarom niet, je gebruikt toch ook gewoon stroom in je woning?
Ze kunnen je hoog uit verplichten je zuurstof flessen buiten te plaatsen, in onze werkplaats stonden gas en zuurstof flessen ook aangesloten gewoon buiten staan.

Mvrgrt Nico

erik008
door erik008 - Sep 3, 2010 om 13:08
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Wat wel gevaarlijk is...de lood-accu laden in een ongeventileerde ruimte.
Bij het laden komt waterstofgas vrij, dat explosief is bij een bepaalt gehalte in de lucht.
Dus de scootmobiel niet laden in de woonkamer, maar in de geventileerde schuur.

preston
door preston - Sep 3, 2010 om 15:12
62 Antwoorden / 0 Vragen

Een leverancier van Scootmobielen is verplicht om Gel acu's te monteren. Deze accu's kunnen zonder problemen binnenshuis geladen worden.
Bij occasionverkoop levert men wel eens "natte " accu's ( goedkoper ) en die geven inderdaad gassen vrij die le liever niet in huis hebt - zoals Erik hierboven al schrijft -

Bekijk de accu's even: Als op de bovenkant alleen de aansluitpunten zitten dan zijn het gesloten Gel accu's .
Maar zie je een aantal draaidoppen ( die bedoelt zijn voor bijvullen ) aan de bovenzijde dan zijn het natte accu's en dan is het gezonder om deze in een open of goed geventileerde ruimte te laden.

Enkele kleine opvouwbare scootmobiels die hebben Lithium batterijen , die kunnen ook binnenshuis geladen worden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 4, 2010 om 01:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ preston:

Wanneer je de vlakke pet van een gel-accu af wrikt, dan zie je dat op iedere cel een membraan/ventiel zit. Er kan geen vloeistof uit lopen bij een gel-accu, doch deze kan wel gassen, wanneer ze overladen wordt. (> 14,3Volt)

Een goed uitgevoerde lader komt slechts 1 seconde op 14,4 Volt, dus dat gassen valt dan nog wel mee.
Dus Erik heeft gelijk, alleen binnenshuis laden in een goed geventileerde ruimte.

@ pelan:

Die zuurstof heeft er slechts beperkt invloed op. Het zit in goed afgesloten containers.(flessen). De druk is zo hoog, 150-200 Bar, dat je een lekje heus wel hoort. Nooit olie aan een moeilijk draaiende kraan doen! Zuurstof kan olie spontaan laten ontbranden.

Het gas dat vrijkomt (waterstofgas ook wel knalgas genaamd) bij overladen is veel lichter dan lucht. Het stijgt dus. Dit in tegenstelling tot o.a. propaan/butaan gas of koolmonoxyde (CO). Dat blijft laag. In een schip zakt het tot de kiel en wanneer dan een vonkje bij de bovenkant van het lucht-gasmengsel komt heeft al menige cruiser doen exploderen. (Niet met CO. Daar val je van in slaap en stikt.)

Hardware ERror MAN.

badclusters
door badclusters - Sep 28, 2010 om 10:07
69 Antwoorden / 0 Vragen

Een scootmobiel word opgeladen via een druppelaar ofwel een lader die steeds wanneer nodig is een puls geeft en dat kan totaal geen kwaad met de zuurstof flessen deze gaan pas naar doen als je er met een sigaren peuk met de gasfles op de openstand lastig doen dus niks aan de hand gewoon gebruiken een GSM zit ook in feite een bom in en deze ligt ook gewoon op tafel of in de zak