nu
door nursebetty Mar 6, 2005 om 19:20
Voeding & gezondheid

Verstopping

Mijn zoon van 5 maanden kan moeilijk zijn ontlasting kwijt! Hij poept keutels en heeft hier (natuurlijk) last van!! Ik doe bij zijn flesjes al extra water, geef water tussendoor en hij heeft voeding tegen verstopping. Vergeet ik nog iets? Wie/wat kan 'm helpen?

11760 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 7, 2005 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan gewoon een laxeermiddel gebruiken (lactulose) gebruik ik ook voor mijn zoontje en het kan beslist geen kwaad. Je begint eerst bij een lage dossering en hoogt het elke keer iets op totdat je dus resultaat boekt. Veel succes

ve
door verwijderd - Mar 7, 2005 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verbaas mij zeer, dat u voor een 5 maanden oude baby advies vraagt aan (goedwillende ?) leken om hiermee vervolgens te gaan expirimenteren ?? Het is toch een hulpeloos kind en geen DVD speler of zoiets ? Waarom ga je niet gewoon naar de huisarts, een kinderarts of zuigelingenzorg ?? Sorry maar ik moet dit echt even kwijt. E.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2005 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@encarta

Gelukkig zijn er ook nog mensen die hun hersens gebruiken! Ton.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Betty,

Mijn dochter had hetzelfde probleem. Enkele oplossingen die mogelijk kunnen werken:

  1. Zoals je al zegt kun je 1 of 2 scheppen van speciale voeding (Friso Comfort of Nutrilon Omneo) aan de melk voegen.

  2. Wat wij ook hebben gedaan (na overleg met consultatiebureau uiteraard) is een scheutje Roosvicee Laxo (met pruimen) aan de melk toevoegen.

  3. Als je al (rijste)pap geeft, stop hier dan voorlopig mee, dit is ook verstoppend.

  4. Een vierde mogelijkheid: probeer eens een ander merk voeding. Sommige baby's reageren hier positief op.

  5. De laatste tip (heeft bij ons ook gewerkt): als je water kookt voor de melk, laat dan een builtje rooibosthee meetrekken. Dit werkt goed tegen krampjes, maar heeft bij mijn dochter ook geholpen tegen verstopping. Let op: niet de rooibosthee uit de supermarkt (hier zit vaak honing in), maar pure rooibos-theebuiltjes uit de reformwinkel.

Bedenk wel dat geen kind hetzelfde is endat elk kind anders reageert. Voorzichtig proberen met kleine hoeveelheden!

Succes.

Brynnar

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Encarta & Ton,

Met alle respect, maar ik neem aan dat het niet Betty's bedoeling is om advies van leken in te winnen, maar van ervaringsdeskundigen. De rubriek Vraag & Antwoord is voor en door consumenten die kennis en ervaring uitwisselen. In dit geval heeft zoekt de vraagsteller advies bij anderen omtrent de gezondheid van haar kind.

Dit is geen kwestie van gezond verstand of niet, want er zijn legio mensen die zich (al dan niet bewust of uit volledig naief gedrag) laten belazeren of uitkleden door vage pillen, dubieuze internetwinkels, onbetrouwbare banken, ed.) en hier vervolgens hun beklag komen doen. Er wordt dan ook geen oordeel geveld over de verstandelijke capaciteiten van de vraagsteller, maar zo goed en kwaad als het kan wordt hij/zij geholpen.

Ik heb zelf een dochter van 8 maanden en zij heeft een identiek probleem gehad. De tips die ik hieronder geef zijn afkomstig van het consultatiebureau en mijn huisarts, maar ik geef ze graag door aan mensen die eenzelfde probleem hebben.

Ik ben het 100% met jullie eens dat een huisarts geraadpleegd dient te worden. Betty moet dan ook niet lukraak diverse hulpmiddeltjes uit drogist of apotheek gaan halen.

Je kunt je ook afvragen of deze vraag in een consumentenprogramma thuishoort of eerder op een gezondheidssite. Inderdaad kunnen "leken" onbruikbare tips geven. Ikzelf geef echter ook geen informatie omtrent het installeren van een harddisk, want ik heb hier gewoon geen verstand van. In het geval van een defecte computer of een auto kan foutieve informatie leiden tot escalaties. Bij kinderen kan dit desastreus zijn. In het belang van de baby kan Betty het beste de tips ter goeder trouw aannemen, deze voorleggen aan haar huisarts of consultatiebureau en naar aanleiding van hun advies handelen, alvorens zelf te gaan proberen.

Brynnar

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie denken toch zeker niet dat ik zomaar klakkeloos alles van iedereen aan ga nemen? Zelf ben ik geen 'leek', ik ben verpleegkundige. Maar laxeermiddelen etc. ga ik echt niet gebruiken, hoor!! Ik schreef ook dat ik ADVIES wilde hebben. Misschien had iemand een ander idee... Ik vind jullie reactie erg aanvallend!! Op alle vragen kun je je wel afvrgaen of het op een forum thuishoort.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Betty,

Encarta is al geruime tijd actief op dit forum en geeft altijd uitgebreide en goed informatie. Ik meen dan ook dat zijn advies goedbedoeld is om langs een arts te gaan, maar helaas iets ongenuanceerd. Hij heeft echter gelijk als hij zegt dat een baby niet te vergelijken is met een kapotte DVD-speler, waaran je naar believen kan sleutelen.

Ik ben ook overtuigd van je goede intenties omtrent het stellen van de vraag, maar ik vraag me tegelijkertijd af of dit een onderwerp is voor een consumentenprogramma. Echter er worden hier wel vreemdere vragen gesteld, dus dat u hier advies inwint is op zich niet vreemd.

Het had wellicht enigszins geholpen als u iets over uw achtergrond als verpleegkundige geschreven had, zodat iedereen wat meer inzage in uw situatie heeft. Ik vrees dat uw vraagstelling ten onrechte een verkeerde indruk heeft achtergelaten.

Toch hoop ik dat u hier wel voldoende goede tips zult krijgen en ik wil u blijven aanmoedigen hier gewoon uw vragen te stellen.

brynnar

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ brynnar - dank voor je opbeurende woorden.

@ nursebetty - Het is niet mijn bedoeling om je te betuttelen, tenslotte maak je zelf wel uit wat je verder met de adviezen doet. Mijn ervaring in deze rubriek is echter dat je soms de meest bizarre adviezen krijgt en de strekking van mijn advies is dan ook ga eerst eens naar de echte deskundigen en wees voorzichtig met allerlei goedbedoelde maar misschien levensgevaarlijke adviezen. Een kind is tenslotte geen enz. enz. Hopelijk is mijn reactie (en die van Ton die ook de beste bedoelingen heeft) nu voldoende bijgesteld. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog ter aanvulling: Ik zie b.v. het advies om Lactulose te gebruiken. Ik ben geen arts maar ik denk dat het advies voor het gebruik van dit soort laxeermiddelen bij kinderen van 5 maanden nu niet bepaald tot de categorie 'geweldig' behoort. Voor je het weet is het kind aan de spuitpoep met risico van verstoring van de vochtbalans en al heb je maar twee lessen EHBO gehad weet je wat dit (ook voor volwassenen) kan betekenen. Mijn eerste antwoord was ingegeven mede door dit advies. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waneer wij dit probleem bij onze kleine hebben, doen wij meestal 1 keer twee theelepels olijfolie door zijn flesje melk. Wat je ook zou kunnen proberen is wat vers sinaasappelsap door zijn fruithapje doen.

Veel succes

ve
door verwijderd - Mar 14, 2005 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoontje, nu 7 maanden, had ook erg last van verstopping.

Toen heeft de wijkverpleegster van het consultatiebureau mij
geadviseerd om de eerste dagen 1 theelepeltje maisolie of
zonnebloemolie door 2 voedingen (over 24 uur) te doen.

Dit heeft bij mijn zoontje uitstekend gewerkt.

Succes.

Starlight.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Onze oudste dochter is veel te vroeg geboren en heeft de eerste maanden last gehad van haar darmen. Keer op keer zat het arme kind verstopt. Een handige verpleegster van de couveuse afdeling deed het volgende zij stimuleerde de anus door er de thermometer in te stoppen. Vaak durven die kleintjes niet meer te persen omdat het de vorige keer pijn deed, waardoor de ontlasting nog meer indikt, en het drama vanzelfsprekend nog groter word. Wij zijn toen van nutrilon overgestapt op Friso Comfort. De eerste keer hebben wij ook een theelepeltje zonnebloemolie gegeven voor iedere fles aan.Verschrikkelijk vonden wij het om te zien hoe ons kleine meisje daar lag te kronkelen van de pijn. Langzaam aan werd het wel beter maar eigenlijk ging het pas echt over toen wij bij zes maanden over stapten op molenaarskindermeel dit stimuleerde de darmen gewoon goed en was het probleem al heel snel opgelost.

Veel succes.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2005 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

wat bij mijn dochter goed werkte... wel op advies van onze huisarts!!!!

een heel klein theelepeltje tomatensap door het flesje doen, wedden dat de ontlasting op gang komt... werkt echt!!!

ve
door verwijderd - Mar 31, 2005 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Betty,

Mijn dochtertje had ook veel last van verstoppingen, zeker toen we over gingen op vast voedsel. We hebben uiteindelijk weinig aan het voedingspatroon veanderd, wel ben ik haar buikje gaan masseren. Met een klein beetje (massage)olie op je vingers rustige draaibewegingen (met de klok mee!!!) zodat de darmpjes gestimuleerd worden. Dit in combinatie met een warm badje zou een beetje verlichting moeten geven. Ik zou inderdaad niet te snel naar geneesmiddelen grijpen. Ze zijn nog zo klein.....

Succes!

ve
door verwijderd - Apr 7, 2005 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi daar

ik weet niet als je er iets aan hebt maar babymassage kan helpen ik ken iemand die had ook een kleine die erg moeilijk zijn ontlasting kwijd kon deed dit 1 keer in de 2 weken en nu met de massage om de dag krijgt hij ontlasting

veel succes

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben je misschien begonnen met bijvoeding? (fruit/groentehap?) Dit kan een grote overgang zijn voor je kind. Wellicht kun je dit eventjes aan de kant zetten alvorens je verder gaat voeden en wacht op normale ontlasting.

Wanneer een baby 5 dagen geen ontlasting heeft gehad is het raadzaam om naar de huisarts te gaan om lactulose siroop voorgeschreven (!!!) te krijgen.

Succes.

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje.....

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag in de antwoorden staan, als tip, gebruik van lactulose. Bij langdurig gebruik kan dit lijden tot suikerziekte op jonge leeftijd. Het gaat dan wel om hoge doseringen.

Wat wel helpt: Lichte massage van het buikje voor de doorbloeding. Wat olie door de voeding.

En wat mijn moeder vroeger bij mij deed was een heel klein stukje zeep in de anus, maar dit ka dus ook een thermometer zijn: om de anus te stimuleren en te helpen.

groetjes Marieke

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

pardon lijden moet natuurlijk leiden zijn. groetjes M.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2005 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Encarta,

je geeft zelf al aan dat er advies van goedwillende leken gegeven kan worden en dat je daar mee op moet passen als het om kleine kinderen gaat. Waarom geef je dan zelf wel advies/commentaar op materie waar je geen verstand van hebt. Zoals je al zei ben je geen arts.

Lactulose is een onschuldig laxeermiddel bij uitstek geschikt om bij kleine kinderen de ontlasting te verzachten. Wij gebruiken dit voor ons zoontje van 8 maanden op recept van jawel! de arts van het consultatiebureau. het veroorzaakt ook zeker geen spuitluiers en mogelijke uitdroging. Het bespaart zo'n kleintje wel een hoop pijn.

groeten van een terzake deskundige ouder

ve
door verwijderd - Oct 5, 2005 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marieke,

lactulose zou de bloedsuikerspiegel misschien kunnen beïnvloeden, maar alleen als je heel lang vele malen de maximale dosis overschrijdt. Baby's mogen maar 5 ml per dag en er is nog geen invloed als je meer dan 30 ml zou nemen (de volwassen dosis).

 Je zou een beetje voorzichter in je uitspraken moeten zijn. Je maakt mensen alleen maar huiverig om dit middel te gebruiken terwijl dat echt niet nodig is.

Een korte blik in medische literatuur of via Google leert dat lactulose een veilig middel is, niet door het bloed wordt opgenomen en dus eigenlijk geen invloed kan hebben op de bloedsuikerspiegel. Ook worden de darmen er niet lui van zoals vaak beweerd wordt.

Jouw tips voor olie of massage hebben wij allemaal al eerst geprobeerd met ons zoontje maar zonder resultaat. Hij had soms wel 4 dagen geen ontlasting. Met gebruik van lactulose doet hij het om de dag. Een hele verbetering dus! En hij heeft geen pijn meer.

Met een thermometer een beetje poep uit de anus van een baby peuteren is zeker niet aan te raden, alleen als er geen ander redmiddel meer is, je kunt de anus heel makkelijk beschadigen met als gevolg dat de ontlasting alleen maar pijnlijker wordt en dat je kleintje nog minder wil poepen.

Wat die zeep betreft, onze verloskundige noemde dat echt het  allerlaatse redmiddel die ze pas zou toepassen als een baby al een week niet gepoept zou hebben. Bedenk zelf maar een hoe het zou voelen als je daar zeep in gestopt zou krijgen. Daar doe je een baby zeker geen plezier mee.

het lijkt mij al met al dat je een baby meer plezier zou doen met een tijdje een onschuldige dosis lactulose waar het verder niets van merkt dan te grijpen naar zulke pijnlijke ingrepen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2005 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n halfjaar later, zal het probleem zich wel hebben opgelost.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 5, 2005 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud keuteltje