an
door annac Nov 19, 2008 om 13:27
Voeding & gezondheid

Vervelende huisarts

Mijn inmiddels ex-huisarts doet vervelend over het opvragen van de gegevens van mijn meerderjarige zoon; Hij laat mij altijd dingen regelen en zo ook bij dit; hij heeft een machtiging gegeven om zijn dossier op te halen want hij wilt ook naar mijn nieuwe huisarts.

De ex huisarts wilt per se weten welke huisarts we nu hebben, maar gezien haar onprofessionele manier van met patienten omgaan, zoals zeer kwalijke dingen in dossier zetten, ook feitelijke onjuistheden! heb ik daar natuurlijk geen zin in.

Moet het dossier opgestuurd worden naar de nieuwe huisarts, zodat zij te weten komt wie dit is met ook die foutieve regels in het dossier, of mag ik dit zelf uitmaken. Er zijn aardig wat minpuntjes te geven over deze ex huisarts maar dat doet nu niet ter zake. Maar ik ben duidelijk geen dag te vroeg bij haar weggegaan.

590 2 Rapporteer

marbia
door marbia - Nov 19, 2008 om 13:56
17 Antwoorden / 1 Vragen

Beste annac,

Normaal gesproken kunt u uw dossier zelf ophalen (na afspraak,i.v.m. uitdraaien van gegevens) en bij uw nieuwe huisarts afgeven. Het kan zijn dat de machtiging die uw zoon u heeft gegeven niet erkend wordt en dat hij het zelf moet regelen.

Er zijn huisartsen die liever per post de dossiers versturen, maar ja, zeker dan kan er iets verloren gaan! In een dossier staan uw gegevens (in uw geval van uw zoon) die u aangaan, waarom zou je die niet zelf mogen ophalen? De oude huisarts hoeft niet te weten wie de nieuwe wordt, tenzij het dossier elektronisch verstuurd wordt.

mvgr,

Marbia

stacey
door stacey - Nov 19, 2008 om 14:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Jij hebt Geen recht het dossier op te halen, machtiging of niet, je zoon heeft zelf dat Recht ook niet........

Je hebt recht op Inzage, en je kunt (tegen vergoeding) kopieen van dossier krijgen, maar je kunt het niet zomaar opeisen/meekrijgen.

Als er foute info in staat heb je recht dit te laten wijzigen/verwijderen uit je dossier.

------Recht op inzage

U hebt recht op inzage in uw dossier. De huisarts mag weigeren om u uw originele dossier mee naar huis te geven.

U kunt op eigen kosten kopieën (laten) maken van (onderdelen van) uw dossier, zodat u het thuis rustig kunt bestuderen. U heeft namelijk recht op een afschrift van het dossier tegen een redelijke vergoeding. ConsuWijzer - Recht op inzage van het eigen medisch dossier  --------

Succes,