m.
door m.roomans Feb 28, 2011 om 12:24
Voeding & gezondheid

Verzamelen wens tot uitschrijven RK Kerk

De katholieke kerk maakt het mensen moeilijk om zich uit te schrijven en houdt zo het aantal geregistreerde leden kunstmatig hoog. Onlangs is de procedure nog eens extra bemoeilijkt.

Dit kan gewoon niet.

Als slachtoffer van seksueel misbruik en mede-oprichter van de 'Groep Maastricht' weet ik dat velen een einde willen maken aan het alsmaar voortdurende machtsmisbruik door de RK Kerk. .

Ik wil Kassa vragen een programma-onderdeel te wijden aan de oproep.... 'ja, ik wil me laten uitschrijven als lid van de katholieke kerk'. Juridisch zorgvuldig uit te werken uiteraard.

1273 7 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Feb 28, 2011 om 12:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zult het beste via contact onder in de pagina dit ter kennis brengen met kassa. Daar kan u u wensen hier omtrent kenbaar maken

jpm
door jpm - Mar 4, 2011 om 09:55
821 Antwoorden / 28 Vragen

Eigenlijk bent u opnieuw slachtoffer, destijds en nu ook weer, van machtsmisbruik. Als het beter voelt om in actie te komen zou ik dat zeker doen, maar doe het met anderen. Zoals @Valerius al zegt, via de contactmogelijkheid komt u vanzelf bij de redactie van Kassa terecht. Ik kijk nieuwsgierig uit naar hoe Kassa hiermee omgaat.

fo
door forza19 - Mar 11, 2011 om 12:21
19 Antwoorden / 2 Vragen

Toen ik op mijn nieuwe adres kwam wonen kreeg ik ook een brief dat ik in was geschreven bij een kerk, heb hierover contact opgenomen met een telefoonnummer die onder de brief stond.
Er werd mij verteld dat ik iemand anders moest bellen om me laten laten uitschrijven.

Vindt dit nogal bizar, ik heb er toch niet om gevraagd om me in te laten schrijven en moet er dus zelf achteraan om me uit te laten schrijven.

En er zat ook nog een acceptgirokaart bij met het vriendelijke maar doch dringende verzoek om een bedrag over te maken, in het telefoongesprek wat ik had werd er ook nog even flink op aangedrongen............

empyria
door empyria - Mar 11, 2011 om 12:43
504 Antwoorden / 3 Vragen

Helemaal mee eens, die katholieke kerk eens stevig aanpakken.
Gewoon in de ban doen!

Alleen rijst bij mij de vraag, is geloof iets wat je consumeert?

Aangezien Kassa een consumenten programma is...

fo
door forza19 - Mar 11, 2011 om 12:45
19 Antwoorden / 2 Vragen

Sommige mensen zien het geloof als iets wat je consumeert.................denk ik.....;)

ro
door ron530 - Mar 11, 2011 om 13:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ja als rooms katholiek consumeer je het geloof middels hostie en wijn maar dit terzijde. Als je bent gedoopt en je heilige communies hebt gedaan kom je er in essentie niet meer van af. Of je bij wet ge excommuniceerd kunt worden durf ik te betwijfelen. Wil je geen deel van de parochie uitmaken stuur dan een brief naar die parochie waarin je het lidmaatschap opzegt.

pavoordf
door pavoordf - Mar 11, 2011 om 13:58
519 Antwoorden / 73 Vragen

Om te begin, dit is niet de goede plaats voor een discussie. Ondanks dat toch een reaktie.

Ik ben RK gedoopt en opgevoed. Heb ook mijn kinderen laten dopen en naar een RK school gedaan (was in Brabant nogal voor de hand liggend). Zelf heb ik weinig meer met de katholieke kerk en voor zover ik nog geloof, kan ik dat uitstekend zonder de kerk. Er zijn overigens meer twijfels dan geloof.

Wat er met de misbruikslachtoffers is gebeurd (en nog gebeurt), vind ik verschrikkelijk. Ik erger me ook ontzettend aan de reactie en houding van de kerk, ook aan het eventueel frustreren van uitschrijven. De hele discussie heeft ook een andere kant. Ik ben katholiek opgevoed, ben misdienaar geweest (met diploma) ben naar een broederschool geweest (lagere school) en naar een paterschool (HBS). Ik ben (gelukkig) nooit in aanraking geweest met misbruik er daar iets van in mijn omgeving meegemaakt. De huidige discussie over misbruik stelt ook de ongetwijfeld integere priester and broeders in een negatief daglicht. Ik merk dat er ontzettend gegeneraliseerd wordt en dat iedere priester en broeder afgeschilderd wordt als pedofiel. Ik maak me daar zelf ook schuldig aan. Ik hoop dat we met zijn alle verstandig genoeg zijn om de juiste nuance aan te brengen