tu
door tuskar Aug 30, 2013 om 15:28
Voeding & gezondheid

Vis eten in Nederland

ar na was het weer bedroevend. Haring van 2012 ging voor Hollandse nieuwe door.. Haring van 2022 wordt op de markt verkocht voor Hollandse nieuwe. Wanneer houden we eens op met de boel te belazeren. Smaak politie werk voor u.
Vroeger werd de de Haring via Larson Skagen. Denemarken ingekocht en verhandeld. Nu komt de haring on gekaakt uit Noorwegen, Supermarkt haring is smerig
.
Waar koop ik een lekkerbek van de kabeljauw en de wandtjes gebakken als kibbeling. Weet ook dat de Skrei kabeljauw goedkoper is dan de Noordzee kabeljauw. echter de Skrei is een jagende kabeljauw en is goedkoper maar lekkerder. De enige wie ik weet in Friesland is de visboer Schmit zeevis Rotterdam en Smit zeevis bij de Sligro.
Woon net onder Harlingen, maar Harlingen is vuile vis en geld verdienen. zo ook Franeker en de vis boer op donderdag in Sexbierum.
Denk eens na van wat je koopt en zeer duur betaald en niet te eten is.
Lekkerbek van de snoekbaars en duur betaald en mogelijk een stroop vis..Mijn vraag is: waar haal ik een haring 2013 en een lekkerbek van de Skrei en de kKibbelling van de wangentjes, Graag uw antwoordt visboer

4260 13 Rapporteer

ro
door ron530 - Aug 30, 2013 om 15:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

haring van 2022 moet nog geboren danwel gekweekt worden. De rest van uw betoog is nutteloze informatie, smaken verschillen nu éénmaal.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2013 om 15:46
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een vreemd verhaal. Kan er geen touw aan vastknopen, misschien aan de haring van 2022? Je gaat me toch niet vertellen dat er in Harlingen nergens goede vis word verkocht? Kan je wel vertellen waar goede haring, kibbeling van de wangetjes worden verkocht, maar dat word dan wel een heel erg duur harinkje...De afstand, bedoel ik dan.

tu
door tuskar - Aug 30, 2013 om 16:29
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het betreft de haring van 2013 en de haring die mem krijgt van 2012 en 2011

tu
door tuskar - Aug 30, 2013 om 16:45
7 Antwoorden / 3 Vragen

De haring gevangen in het Skagerrak wordt niet meer gekaakt maar diepgevroren Naar Noorwegen gebracht en vandaar uit naar Nederland en wordt verwerkt tot supermarkt vis a 2012.

De haring die wordt gevangen bij de Doggersbank/Vlaardengronden, wordt gekaakt en verkocht aan de hotels en de goede restaurants. Niet dat de haring verkeerd is van het Skagerrak, maar er is smaak verschil. Daar de jonge Nederlander niet meer weet wat smaak is, Ja dan eet je alles.
Echter een goede haring Noordzee/Skarerak begint met het ontdooien van de haring.
De haring is 2 dagen diep gevroren.. Maak de emmer open en zet deze onder koud water en spoel de shit weg en zet het daarna in de koelkast/koelcel om het te laten ontdooien tot een werkzame vis.
Een plateau met schoongemaakte haring is het rottingsproces al in werking.
Als je van rotte haring houdt, ga na de visboer.

tu
door tuskar - Aug 30, 2013 om 17:20
7 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 30 aug 2013, 15:46]Wat een vreemd verhaal. Kan er geen touw aan vastknopen, misschien aan de haring van 2022? Je gaat me toch niet vertellen dat er in Harlingen nergens goede vis word verkocht? Kan je wel vertellen waar goede haring, kibbeling van de wangetjes worden verkocht, maar dat word dan wel een heel erg duur harinkje...De afstand, bedoel ik dan.

tu
door tuskar - Aug 30, 2013 om 17:28
7 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 30 aug 2013, 15:46]Wat een vreemd verhaal. Kan er geen touw aan vastknopen, misschien aan de haring van 2022? Je gaat me toch niet vertellen dat er in Harlingen nergens goede vis word verkocht? Kan je wel vertellen waar goede haring, kibbeling van de wangetjes worden verkocht, maar dat word dan wel een heel erg duur harinkje...De afstand, bedoel ik dan.

Reis nog al vaak door het land en wil graag op de reis een lekker visje. De haring van 2013 van de Noordzee of de Skrei van de Barenzzee en de kibbeling daar van..
Kan et weten, uur verse Skrei en verser dan vers van de Noodrzeeharing.

dearagain
door dearagain - Aug 30, 2013 om 17:43
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*dit is meer een onderwerp voor de rubriek DISCUSSIES

tu
door tuskar - Aug 30, 2013 om 18:04
7 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, ik wil gewoon een eerlijk antwoord van een visboer die eerlijke en smaakvolle vis verkoop.
Visboer in Franeker, dat is hem.
Rij er speciaal er heen voor de vis.
Kom er niet weer terug

Harlingen.
Lekkerbek gekweekte vis uit Vietnam
Haring van 2012. Nee dank u.

Leeuwarden op 2 plaatsen no
Huiizum en de Noorderbrug bij Visser

Zoutkamp bij de brug.

Er zullen er ongetwijfeld meerder viszaken zijn met eerlijke vis. Wil het graag weten.

dearagain
door dearagain - Aug 30, 2013 om 18:33
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ook goed

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een visboer mag hier geen reclame maken voor zijn vis. Dus hier zult u geen antwoord krijgen op uw vragen.

gompy2
door gompy2 - Aug 30, 2013 om 20:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tuskar schreef op vrijdag 30 aug 2013, 16:45] De haring gevangen in het Skagerrak wordt niet meer gekaakt maar diepgevroren Naar Noorwegen gebracht en vandaar uit naar Nederland en wordt verwerkt tot supermarkt vis a 2012.

Als je van rotte haring houdt, ga na de visboer.
Als haring de naam "Hollandse Nieuwe" wil krijgen moet het aan bepaalde wettelijke eisen voldoen. Haring kan wel uit Scandinavië komen, maar de bedrijven daar zijn deels Nederlands en is hoofdzakelijk op de Nederlandse markt georiënteerd en de behandeling en verwerking van de haring zijn meest op de Nederlandse consument en wetten toegepast. Die verspreiding van bedrijven naar de diverse landen heeft te maken met de toegewezen quoteringen,

Wil men haring "Hollandse Nieuwe" noemen dan moet hij voldoen aan bepaalde eisen.
Quote:

het vetpercentage moet ten minste 16% zijn.
de haring moet tussen half mei en eind juni worden gevangen, voor die tijd is hij te mager, erna heeft hij te veel hom of kuit;
hij moet gekaakt zijn;
hij moet gezouten en gerijpt zijn:
het zouten is van belang voor het bewaren
tijdens het zouten wint de haring aan smaak, mede doordat de alvleesklier niet verwijderd is;
om mogelijke parasieten, met name de haringworm, te doden moet de haring tenminste 24 uur bevroren zijn geweest;
hij moet op de juiste manier gefileerd zijn:
de graat moet zijn verwijderd op de staart na.
De temperatuur bij verkoop mag maximaal 7°C bedragen.

De haring kan met en zonder ui worden gegeten. Tegenwoordig gebruikt men minder zout, omdat het vriezen voldoende bescherming geeft.

Ook de haringen die de supermarkten leveren als zijnde "Hollandse Nieuwe" zijn aan die eisen gebonden anders is men eenvoudig in overtreding en mag die haring de term "Hollandse Nieuwe" niet voeren.

Kortom, je verkoopt onzin als een grote kerel en doe je huiswerk eerst eens.

Begin maar eerst eens je hier in te lezen, klik-> Hollandse Nieuwe

[quote=tuskar schreef op vrijdag 30 aug 2013, 16:45]
Als je van rotte haring houdt, ga na de visboer.
De bewering dat een visboer per definitie rotte haring zou verkopen wijst ook al op het feit dat je gewoon nonsens verkoopt.

snah
door snah - Aug 30, 2013 om 20:20
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,
Nooit supermarktvis ,
Hier in den haag kan je aan de goede visboer vragen of hij de lekkerbek van kabeljauw ( het duurst ) van wijting of van heek wil bakken aziatische kweekvis lijkt mij onwaarschijnlijk voor een lekkerebek. dus als uw visboer 3 lekkerbekken voor 5 euro aanbied dan is deze niet van de kabeljauw .

De nieuwe haring , deze moet ter plekke goed en hygienisch worden schoongemaakt , dan zijn er ook visboeren die aan niet vaste klanten hun oude voorraad haring verkopen .

De lekkerste haring koop je eind juli en begin augustus want dan is de haring het vetst .
Wederom hier in den haag ken ik 2 visboeren die de bevroren haring voor het hele jaar inkopen als de haring op zijn vetst is en ingevroren laten tot deze verkocht wordt , de haring is dan het hele jaar door van dezelfde prima kwaliteit .

Hans

tu
door tuskar - Aug 30, 2013 om 21:23
7 Antwoorden / 3 Vragen

gompy2, Wat je zegt klopt. 14 jaar in Noorwegen gewoond en kocht daar de haring..
Ken het gehele proces van de vangst van vroeger en nu. Daar is niets mis mee.Waar het mis gaat is de afname bij de visboer en viswinkel, Dan is mijn vertrouwen zoek, de maatjes haring 2013, de Lekkerbek van bv snoekbaars of iets anders dan de kabeljauw of Skrei.
De Kibbeling van de wangetjes Haalde al in 1963 de vis bij Schmidt zeevis op het eiland te Rotterdam
En nu nog krijg ik een haring gevangen bij de Doggersbank of Vlaarden gronden'
Daar krijg ik ook de lekkerbek van de Skrei of Noordzee kabeljauw.