schanullekuh
door schanullekuh May 23, 2012 om 20:33
Voeding & gezondheid

Waar is de smaak van laurierblaadjes gebleven?

Ik ben dol op koken, waarvan een van mijn favoriete recepten hachee is. De laatse tijd is het geval echter daar, dat ik zo veel laurierblaadjes mee kan laten sudderen als ik wil, maar de smaak van de vertrouwde laurierblaadjes is gewoon verdwenen. Ik heb tot op heden altijd de blaadjes van Verstegen gebruikt, omdat die altijd zo'n heerlijke smaak aan mijn hachee gaven en bovendien kon ik als ik van buiten kwam de laurierblaadjes op afstand al ruiken en het water liep me dan al in de mond, maar de blaadjes van Verstegen, zijn de Blaadjes van Verstegen niet meer. Nou is dus mijn vraag: Wat heeft verstegen in hemelsnaam met de verrukkelijke laurierblaadjes gedaan en zouden jullie niet eens wat verschillende laurierblaadjes van verschillende fabrikanten willen testen, want ik ben nu toch eigenlijk wel heel erg nieuwschierig, welke nu uiteindelijk als beste uit de test komt, zodat ik van de winter weer van mijn heerlijke hachee kan smikkelen. Uiteraard met zelfgemaakte aardapelpuree en verse niet voorgesneden rode kool.

5246 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo schanullekuh,

.....zouden jullie niet eens wat verschillende laurierblaadjes van verschillende fabrikanten willen testen.....
Lijkt me een vraag voor de redactie (je zit nu bij Vraag en Beantwoord). Voor contact: klik hier.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@schabullekuh,

.....Wat heeft verstegen in hemelsnaam met de verrukkelijke laurierblaadjes gedaan? ......

Vraag het eens na bij Verstegen zelf! Klik hier.

Suc6

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk de reuk en smaakpapillen aan slijtage onderhevig i.v.m. ouderdom?.......

Jantje

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat lijkt mij iets voor de fabrikant zelf. Misschien weet men het niet bij Verstegen en bewijs je de fabrikant een dienst met je opmerking. Ik ben niet zo geneigd om te klagen maar heb onlangs wel een vraag naar de afgenomen sterkte van een kruidenthee gesteld. De fabrikant mailde mij daarop dat de europese richtlijnen voor het gebruik van bepaalde kruiden gewijzigd waren en daarmee ook de kleur van de verpakking. Zo zie je maar weer...

Zwemmer

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

jantje7 schreef op woensdag 23 mei 2012, 21:08: Mogelijk de reuk en smaakpapillen aan slijtage onderhevig i.v.m. ouderdom?.......

Jantje

LOL Wie weet....

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry edrick3, maar ik wist het even niet en dacht dat ik goed zat met mijn testvraag, maar weet nu gelukkig, waar ik de volgende keer dit soort vragen moet zijn. Ben nog niet zo lang van de partij en het is voor mij dus nog allemaal de goede weg weten te vinden. Waarom mag ik trouwens niet de vraag stellen wat Verstegen met de blaadjes heeft gedaan? Dat kan Kassa dan mooi voor mij uitzoeken door tests te doen, want naar mijn weten doet Kassa dat maar al te graag en bovendien is Kassa daar ook voor bedoelt volgns mij. Ze testen chocolademeldk, dus ik zou niet weten waarom dan geen laurierblaadjes.

Gr. en mijn dank met hoog8ing.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is of ik mijn moeder hoor. Die is al jaren op zoek naar de laulierblaadjes van vroeger, volgens haar waren ze vroeger ook geler van kleur. Ik heb al diverse voor haar meegenomen, van verschillende supermarkten en winkeltjes, maar geen van allen kunnen haar verwende smaakpapillen bekoren.
Wel grappig dat iemand met hetzelfde 'probleem' zit.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster
Bedankt voor je begrip en dat ik dus niet de enige ben die dankzij de uitstekend werkende smaakpapillen, gemerkt heeft dat ze niet meer smaken, naar waar ze naar horen te smaken. Heelaas zijn de personen die voor jou gereageetd hebben anders van mening. Ik ben blij, dat Kassa ons de gelegenheid biedt om gebruik te mogen maken van wat ze ons aanbieden. Alleen jammer, dat er ook mensen tussen zitten, die daar misbruik van maken of zichzelf of anderen zo ontzettend belachelijk maken, dat ze het zelf niet in de gaten hebben. Waarschijnlijk staat hun zelfvertrouwen ver boven hun iq.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

schanullekuh schreef op woensdag 23 mei 2012, 21:17: Dat kan Kassa dan mooi voor mij uitzoeken door tests te doen, want naar mijn weten doet Kassa dat maar al te graag en bovendien is Kassa daar ook voor bedoelt volgns mij. Ze testen chocolademeldk, dus ik zou niet weten waarom dan geen laurierblaadjes..

Dit is Kassa niet. Dit is een forum van consumenten voor consumenten.
Ik geloof ook niet dat Kassa dingen op bestelling uitzoekt zelfs niet als jij denkt dat Kassa daar voor bedoeld is.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch een consumentenvraag. Ik hoop dat iemand ons kan helpen aan de laurierblaadjes van vroeger te komen, want ik zou mijn moeder er heel blij mee maken.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

schanullekuh, zou de vraag zelf niet hier hebben durven stellen om de meestal, "vriendelijke" commentaren, maar ben het helemaal met je eens. Waar ik vroeger 3 laurierblaadjes toevoegde, natuurlijk met de onmisbare kruidnageltjes in ieder blaadje, nu is er inderdaad kraak noch smaak van de laurier terug te vinden in het toch zo lekkere draadjesvlees

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien eens naar een echte kruiden en specerijen zaak gaan? Of een of andere toko waar ze Indiase kruiden verkopen?

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 06:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf een plant in de tuin en je hebt verse die meer aroma geven.

Ik vermoed dat ze te lang bewaarde oude leverden dus is er een houdbaarheidsdatum of zo op hun verpakking?

Ik pluk ze gewoon bij de buren uit de tuin en dat doen meerdere en tegen verse kan geen enkele winkel op.

Wel zijn er diverse soorten laurier planten / bomen en de bomen geven meestal betere smaak dan de kleine struiken.
Dus plunder je buren of koop zelf een plant maar eerst even proeven voor aankoop hoewel ze dat in tuincentra nooit leuk vinden.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 07:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit eigen tuin zal zeker beter smaken. Hetzelfde hoor ik over peterselie. Zelfs als je biologische peterselie of selderij in een potje koopt bij de supermarkt smaakt die niet zoals vroeger. Met het blote oog kan je al zien dat er weinig fut in zit. Na een paar dagen kwijnt het plantje weg. Jammer, want zulke dingen horen smaak aan je eten te geven.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 08:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit voorjaar de laurier in de tuin omgezaagd, omdat hij te groot werd,ruim 4 meter.
Bij het gebruik van de bladeren door de jaren heen is de ervaring dat de oude gedeeltelijk vergeelde en aangetaste bladeren de meeste smaak afgaven.

Jonge bladeren die er mooi uitzien, hebben (nog) weinig smaak.

Mijn conclusie is dan ook dat de consument liever mooie gave blaadjes koopt ( met weinig smaak) dan de smaakvolle "lelijke" blaadjes.....

Verder kan ik mij voorstellen dat land van herkomst een groot verschil kan maken.
Laurier uit droge warme gebieden waar de groei trager is zal dus meer smaak hebben.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op woensdag 23 mei 2012, 22:28: Misschien eens naar een echte kruiden en specerijen zaak gaan? Of een of andere toko waar ze Indiase kruiden verkopen?

Mee eens. Ik haal dit soort dingen altijd op de markt. Dat is toch heel wat anders dan die dingen in plastic zakjes van de supermarkt. En nog goedkoper ook.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

schanullekuh schreef op woensdag 23 mei 2012, 21:17: Sorry edrick3, maar ik wist het even niet en dacht dat ik goed zat met mijn testvraag, maar weet nu gelukkig, waar ik de volgende keer dit soort vragen moet zijn. Ben nog niet zo lang van de partij en het is voor mij dus nog allemaal de goede weg weten te vinden. Waarom mag ik trouwens niet de vraag stellen wat Verstegen met de blaadjes heeft gedaan? Dat kan Kassa dan mooi voor mij uitzoeken door tests te doen, want naar mijn weten doet Kassa dat maar al te graag en bovendien is Kassa daar ook voor bedoelt volgns mij. Ze testen chocolademeldk, dus ik zou niet weten waarom dan geen laurierblaadjes.

Gr. en mijn dank met hoog8ing.

Er valt niet zoveel te testen. Er zijn misschien 1 of 2 leverqanciers van laurierblaadjes (er zijn er natuurlijk meer, maar voor een test bij Kassa moet je wel producten hebben die algemeen verkrijgbaar zijn) dus dat schiet niet zo op voor een Kassa-test.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op donderdag 24 mei 2012, 08:23:
Bij het gebruik van de bladeren door de jaren heen is de ervaring dat de oude gedeeltelijk vergeelde en aangetaste bladeren de meeste smaak afgaven.

Jonge bladeren die er mooi uitzien, hebben (nog) weinig smaak.

Verder kan ik mij voorstellen dat land van herkomst een groot verschil kan maken.
Laurier uit droge warme gebieden waar de groei trager is zal dus meer smaak hebben.

Ex-Haagsche Harrie

Helemaal mee eens Harrie, mijn moeder klaagt ook altijd dat de blaadjes nog te groen zijn, hoe geler hoe beter. Volgens haar liggen de blaadjes juist te kort te drogen en ook vermoedt ze dat ze niet meer uit de oorspronkelijke tropische gebieden komen. Dus het plukken uit de tuin van de buren, is geen optie.
Ik zal eens naar een toko gaan en kijken of ze daar de 'excellente' kwaliteit hebben. Dan wordt mijn moeders tomatensoep weer de overheerlijke tomatensoep van weleer ;-)

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zoekster.
Om een mogelijk misverstand te vermijden, de blaadjes moeten aan de boom al geel zijn bij het plukken. Groene blaadjes worden na het drogen wel iets lichter, maar blijven groen.
Bij de buren moet je kijken naar blaadjes zo dicht mogelijk bij de stam, oftewel de oudste blaadjes.

Salut, Ex-Haagsche Harrie,
die het ook jammer vindt dat echt laurierdrop tegenwoordig moeilijk te verkrijgen is....

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ harrie, bedankt voor de informatie over de kleur van de blaadjes, dat wist ik niet. Nu snap ik ook beter waarom er dus eigenlijk niet veel meer aan de kwaliteit valt te doen als ze eenmaal zijn geplukt. Ik zal het doorgeven aan de madre cuisine haarzelf!

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

mlukkezen schreef op vrijdag 25 mei 2012, 08:26: Beste Schanullekuh,
Ik werk toevallig bij Verstegen. Ik zou je graag uitnodigen om een keer bij ons te kijken want smaak en kwaliteit staan bij ons hoog in het vaandel. Nog hoger staan onze gebruikers dus laat maar weten of je er gebruik van wil maken een keer langs te komen.
Je kunt het beste contact leggen via onze website of via info@verstegen t.a.v. Manfred Lukkezen
Zou het leuk vinden als je langs kwam.
@@@,

Kijk, dat is een leuke reactie.
Dat bedoelde ik nou met: neem eens contact op met Verstegen zelf.
Nu kan TS uit de eerste hand zien/horen/proeven hoe het product verwerkt wordt.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is er misschien een turkse winkel in de buurt? Daar haal ik ze altijd en die zijn prima.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg de indruk dat leveranciers van kruiden met opzet kruiden leveren waar minder smaak aan zit dan in het verleden.
Zodat we er meer van nodig hebben en vaker kopen.
Dit laurierverhaal bevestigt mijn mening.
En dan bedoel ik de bekende merken die je overal in de supermarkt tegen komt.
Hetzelfde heb ik gemerkt bij kruidnagelpoeder.
De sterke smaak is minder geworden.
Ik kan dat bepalen, want ik heb nog wat restantjes in oude busjes.
Bijna alle knoflook hier gekocht komt uit China.
Daar heeft men kennelijk een ras gekweekt dat minder "knoflookerig" smaakt.
Zodat je meer gebruikt.
Koop maar eens knoflook uit een ander land, je hebt er minder van nodig.
Specerijen van een bekend merk moeten een goudmijntje zijn.
Die Zaanse grutter heeft een huismerk specerijen voor 1/3 van de prijs en met meer inhoud.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de biologische laurier van Het Blauwe Huis, die smaakt nog steeds.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ wimmi20 & schanullekuh
Het probleem is gewoon "de klant vraagt erom"
Als de consument moet kiezen in een supermarkt tussen visueel onaantrekkelijke laurierblaadjes die lekker zijn en mooie smakeloze blaadjes, kiezen ze de smakeloze......
Lang geleden was er in Duitsland een rel over de Hollandse (kas)tomaten.
Ze zagen er prachtig mooi uit maar hadden geur nog smaak en kregen de kwalificatie "Wasserbomben"
Intussen is het via betere rassen wel verbeterd, maar kunnen qua smaak niet op tegen de koude grond tomaten, alleen die wil de consument niet want ze zien er minder mooi uit door weersinvloeden.
Zo verheug ik me al op de aardbeien uit m'n eigen tuin, misschien niet zo mooi maar veel lekkerder omdat ze een normaal groeiproces hebben doorlopen.

Ex-Haagsche Harrie, met een knipoog naar de strip Haagse Harry. (dit voor winterman)

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het eens bij een Toko of turkse winkel daar hebben ze andere laurierblaadjes vaak los te koop.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

maridrie,

wat een goed advies.
heeft u misschien de bijdrage van Muzicaro niet gelezen ?
Oeps !
+++++++++++++++++++++++++++++++++==========

maridrie schreef op vrijdag 25 mei 2012, 19:04: Probeer het eens bij een Toko of turkse winkel daar hebben ze andere laurierblaadjes vaak los te koop.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn al goede tips gegeven, maar ik heb nog een aanvulling. Je kan de laurierblaadjes meer smaak laten afgeven door ze te kneuzen, bv in de vijzel. (Mochten de blaadjes in hierdoor in stukjes breken, kan je ze in een thee ei doen en hierin mee stoven. Dan zitten er geen ongewenste "stukjes" in het eten.)

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht nog ten overvloede, kruiden/ specerijen kneuzen geeft zowieso meer smaak af, niet alleen bij laurier.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruikten ook altijd blaadjes voor de hachee en de bruine bonensoep.
kopen nu laurier poeder bevalt perfect.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Schanullekuh,
Ik werk toevallig bij Verstegen. Ik zou je graag uitnodigen om een keer bij ons te kijken want smaak en kwaliteit staan bij ons hoog in het vaandel. Nog hoger staan onze gebruikers dus laat maar weten of je er gebruik van wil maken een keer langs te komen.
Je kunt het beste contact leggen via onze website of via info@verstegen t.a.v. Manfred Lukkezen
Zou het leuk vinden als je langs kwam.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mlukkezen,

Ik ga bij deze op uw uitnodiging in en zal via de juiste weg contact me u opnemen.
Bij voorbaat hartelijk bedankt.

Gr. schanullekuh.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@schanullekuh,

Vast een fijne dag toegewenst!

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

schanullekuh schreef op zondag 27 mei 2012, 17:45: @mlukkezen,

Ik ga bij deze op uw uitnodiging in en zal via de juiste weg contact me u opnemen.
Bij voorbaat hartelijk bedankt.

Gr. schanullekuh.

Wat leuk!! Laat je ons eens weten hoe de rondleiding was? Veel plezier, hoor.

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Schanullekuh,
Leuk, ik zie je aanvraag wel tegemoet.
Ik zou wimmi20, harrie en muzicaro ook graag uitnodigen vanwege hun reacties.
Dit omdat Verstegen enorm veel aandacht aan smaak en kwaliteit geeft en ik uit hun reacties niet aflees dat er zo over gedacht wordt.
Zou het niet leuk zijn een gezamenlijke afspraak te maken zodat ik jullie allemaal kan uitnodigen, maar dan natuurlijk liefst wel als één groep?
Zie jullie reacties wel tegemoet.

Je kunt het beste contact leggen via onze website of via info@verstegen t.a.v. Manfred Lukkezen