Martin_Leeuw
door Martin_Leeuw Apr 19, 2019 om 11:05
Voeding & gezondheid
Waarom is een bruin ei duurder dan een wit ei?

Ik zag vandaag een aflevering van keuringsdienst vaan waren en daar zeggen boeren zelf dat witte eieren beter zijn voor het mileu en de portemonee dan Bruine eieren. En dat een wit ei een imago probleem heeft. Zouden jullie hier aandacht aan willen geven in jullie programma?https://www.youtube.com/watch?v=DDAvMMsvaRI

5536 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 19, 2019 om 11:11
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is dit voor vraag? Waarom zou er een prijsverschil zijn tussen witte en bruine eieren, anders dan dat er mogeliujk verschil in de klasse (grootte/gewicht) is (S, M, L en/of LX).
In de winkel waar ik normaliter eieren koop hebben ze zowel witte als bruine eieren tegen exact dezelfde prijs en ik heb ook nog nooit ergens iets anders gezien dan verschil door gewichtsklasse verschil.

Geschilderde Paaseieren zijn duurder dan niet geschilderde.

Ps. Het is ook wat je maar gelooft van media zoals de keuringsdienst van waarde. En doen de bedoelde boeren dan aan discriminatie (apartheid)?
Uw vraag lijkt mij overigens niet voor ons forum bestem maar voor redactie kassa

ma
door malty Apr 19, 2019 om 11:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie anders op de Ah site 10 witte scharreleieren klasse M voor € 1,64 en 10 bruine scharreleieren klasse M voor €2,99, dus toch een groot verschil. Bij de Plus resp. €1,59 en €2,66.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 19, 2019 om 12:01
7188 Antwoorden / 3 Vragen

@malty,
bruine eieren worden door bruine kippen gelegd wier ras groter is dan die van de witte.
Het meerdere voer dat deze kippen verbruiken wordt doorberekend in de verkoop maar ik vind het verschil ook wel aan de grote kant.

me
door mein33 - Apr 19, 2019 om 11:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MARTIN_LEEUW 19 APR. 2019

Bruine eieren en een wit ei een imago probleem !!
Zouden jullie hier aandacht aan willen geven in jullie programma?

Dat heeft het programma "Keuringsdienst van waren" toch al gedaan.

Maar ik kan mij voorstellen dat het wel een traumatische ervaring is voor de kippen die witte eieren leggen dat hun verse eitje een imago-probleem heeft en dat daarvoor professionele bijstand zou moeten worden geboden. ;-))
De eierboer die zegt dat witte eireren beter voor het milieu zijn doet alleen maar een poging om de milieugekken over te halen om in het vervolg alleen nog maar witte eieren te kopen, zodat hij ook met de verkoop van die eieren zijn eigen portemonnee kan vullen.

Een ei is een ei is een ei, of het nou bruin, groen** of wit is !!

**heeft niets met Pasen van doen !

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 19, 2019 om 11:55
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Een kip met witte oorlellen legt witte eieren, een kip met rode oorlellen bruine. De kleur van de veren is in veel gevallen ook bepalend voor de kleur van het ei, omdat die vaak samenhangt met de kleur van de oorlellen. Dus witte veren betekent een wit ei, bruine veren een bruin ei!
https://www.margriet.nl/in-en-om-het-huis/handig/dit-het-verschil-tussen-witte-en-bruine-eieren/

tenormin
door tenormin Apr 19, 2019 om 12:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, toch raar dat ik onwillekeurig 'val' voor een bruin ei. Geen idee waarom.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 19, 2019 om 12:42
7188 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, ik val daar ook op.
Als-ie gepeld is proef ik het verschil ineens niet meer. ;)

ro
door ron503 - Apr 19, 2019 om 12:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad een imago dingetje, de gewilde bruine eieren worden mooi verpakt en zijn per zes of tien te koop. Witte eieren worden in plastic verpakkingen verkocht en vaak per twintig stuks dat oogt goedkoop en wordt vaak als arme lui's eieren gezien terwijl er helemaal geen verschil in kwaliteit aangetoond is. De branche verenigingen zouden het witte ei kunnen promoten maar het merendeel van die witte eieren gaat naar de voedsel industrie dus uiteindelijk levert het geen echte winst op.

Gr
door Grunn1 - Apr 19, 2019 om 13:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom moet kassa hier een uitzending over maken?
Gisteren was de herhaling bij keuringsdienst van waarde ( was er vorig jaar ook al op).

Witte eieren zijn niet slechter dan bruine en smaken ook hetzelfde alleen zijn ze veel goedkoper.
Mensen kopen liever een bruine omdat dat er beter uitziet maar is slechter voor je portemonnee. Als je slim bent koop je witte.

aurora1
door aurora1 - Apr 19, 2019 om 13:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat klopt niet. Ik koop zelfs soms een doos van 10 bruine voor onder een euro.
Maar wat weer een drukte over niets, en die rare “keuringsdienst” heeft er al aandacht een besteed. Kijk naar nog eens een herhaling ipv dat u wilt dat ook nog in andere programma’s hetzelfde oeverloos aan bod komt. Scrol tussendoor anders nog even naar beneden naar “Contact”.

jo
door jorisw - Apr 19, 2019 om 15:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik koop vrije uitloop eieren van AH en de ene keer zitten er witte eieren en en de andere keer weer bruine. Prijs en verpakking is altijd hetzelfde.

gerbera
door gerbera - Apr 19, 2019 om 22:27
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom is een bruin ei duurder dan een wit ei

Het antwoordt is al eens op TV gegeven, er worden veel meer witte eieren geproduceerd dan bruin. Er is in het buitenland verhoudingsgewijs veel meer vraag naar witte eieren. Daarnaast is het houden van witte kippen voor de veehouder goedkoper in o.a. voeding en is de productie van de witte kip hoger dan van de bruine. En juist door die hoge productie kan het witje goedkoper zijn want niet alles verdwijnt naar het buitenland.

lo
door lovewinnie - Apr 20, 2019 om 13:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er is totaal geen verschil tussen bruin of wit ei. Smaak niet tenminste. Verschil is de schil.  Er zijn echter meer witte eieren dan bruine. Dus daarom is de prijs lager
Waarom mensen gaan voor bruin? Klasse denk. Zit verpakt in luxe karton en hogere prijs en tja duurder is vast beter.
Dat zit echt tussen de oren..
Witte eieren zitten in plastic. Niet zo milieuvriendelijke maar wel. Stuk goedkoper
Ik koop eieren bij de eierboer 30 voor 3,50
Of supermarkt de witte in plastic van ah voor meen 165 ofzo  Gewoon de  goedkoopste
Vers ei is wel makkelijker te pellen dus eiboer geeft voorkeur maar kwa smaak merk je niks

gerbera
door gerbera Apr 20, 2019 om 13:39
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Witte eieren zitten in plastic. Niet zo milieuvriendelijke maar wel. Stuk goedkoper

Bij de "blauwe" supper zitten witte eieren gewoon in dezelfde verpakking als de bruine. Alleen de kleur van het doosje is anders.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2019 om 23:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Heb inmiddels begrepen dat er verschil in witte en bruine eieren is, qua prijs. Maar, wat schetst mijn verbazing: voor morgenochtend wilde ik twee gekookte eitjes maken en zowaar: 1 bruin ei en 1 wit ei, in 1 doosje. Rara, hoe kan dat? Lig er niet wakker van hoor.