ha
door haflinger Jan 3, 2011 om 08:56
Voeding & gezondheid

Waarom sommige diergeneesmiddelen niet voor mensen?

Voor artrose in mijn knieën slik ik voedinssupplementen als glucosamine, MSM en Chondroïtine. Die koop ik goedkoop op de markt.
Bij de paardendrogist zijn zulke zaken ook te koop, maar veel goedkoper (naar verhouding/gewicht mens/paard)
Ik ben eens gaan zoeken; bij sommigen staat echt vermeld "alleen voor paarden of hoefdieren". Bij anderen staat: " niet gebruiken bij dracht of zoogperiode"; dus niet als speciaaldiergeneesmiddel.
Kan ik die ~zonder aanduiding dat het alleen voor dieren is~zonder problemen slikken?

Zit er niet iets in dat giftig voor mij als mens zou zijn?

6450 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag hoeft toch zeker niet serieus te worden genomen???

Tip: sterilisatie/castratie is bij een dierenarts ook stukken goedkoper.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdie: Jammer dat je mijn vraag denigrerend beantwoordt.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

haflinger schreef op maandag 3 jan 2011, 09:24: Birdie: Jammer dat je mijn vraag denigrerend beantwoordt.

Wel, blijkbaar moet deze vraag serieus worden opgevat: wat te denken van de hulpstoffen die in alle (zelf)medicatie zit? Bovendien wordt aan de samenstelling van medicijnen voor mensen hogere/strengere eisen gesteld voordat zij op de markt mogen worden gebracht.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ts. Je zou eens de inhoud van die middelen moeten vergelijken en dan zelf een conclussie trekken.
Ik vind de vraag nog niet zo gek.

T

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

haflinger, met het risico dat ik een soortgelijk antwoord als birdies krijg in eerste aanzet mijn reactie. Dierengeneesmiddelen en mensengeneesmiddelen hebben vaak andere verhoudingen en hulpstoffen. En als er iets in de dierenmedicatie zit wat wèl fout is voor je lichaam heb je er problemen bij. Als je met je eigen gezondheid wilt expirementeren ten voordele van je portemonee zonder medische kennis lijkt me dat minimaal niet verstandig. Als je echt je mensenmedicatie niet kan betalen, ga dan naar je gemeente voor buitengewone bijstand.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mahadma: ik zet je misschien op het verkeerde been door mijn titel, maar het gaat om voedingssupplementen en niet specifiek om medicatie. Toevoeging aan zaken die ik mis of te weinig krijg uit mijn voeding.
Een beroep op bijzondere bijstand doen? hahaha dat meen je toch niet? Moet ik dat advies serieus nemen?

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

haflinger, je schrijft: "Een beroep op bijzondere bijstand doen? hahaha dat meen je toch niet? Moet ik dat advies serieus nemen?". Ik ken je € situatie niet, maar er is in dit mooie Nederland heel veel meer stille armoede als je denkt. Daarom meen ik dit terdege. Wees blij als het niet voor je eigen situatie van toepassing is.

Daarnaast blijf ik van mening dat voedingssupplementen voor dieren elementair anders zijn in vergelijk mens/dier. Denk alleen maar aan de verhoudingen van de werkzame en hulpstoffen. Een paard weegt " iets" meer als een gemiddeld mens, en daar zijn werkzame stoffen ook op gebaseerd. Birdies schrijft: "Bovendien wordt aan de samenstelling van medicijnen voor mensen hogere/strengere eisen gesteld voordat zij op de markt mogen worden gebracht." En hier ben ik het mee eens.

Expirementeren met je eigen gezondheid zonder medische kennis is je eigen risico.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma: Bijzondere bijstand vergoedt nooit en te nimmer voedingssupplementen. Eerst moet je al aanvrager de noodzakelijkheid aantonen en dat gaat eenvoudig niet met dat soort dingen.
Over die strenge eisen; dat neem ik ter harte; ik ga het een apotheker laten onderzoeken.
Heb overigens geen adviezen van die kant gezien. Alleen "hollandse vingertjes"

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De enige medicatie die ik ken voor zowel mens en dier zijn : chemotherapeutische middelen en sommige pijnstillers zoals tramadol.
Hierop staat echter vermeld dat het een humaan geneesmiddel is dat ook voor dieren wordt gebruikt.
Andersom heb ik nog niet meegemaakt.
Wees er voorzichtig mee, zou ik zeggen.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

als eerste weet ik inderdaad niet welke verhoudingen er zijn wanneer het gaat om extra ondersteuning bij voedingssupplementen.
Wat ik wel weet is dat enkele jaren geleden humane anti-biotica werden omgepakt om te worden gebruikt in de veterinaire geneeskunde.
ik denk dat het wijs is een objectiverende apotheker of andersoortige farmaceut eens te laten kijken nar de samenstelling.
Misschien is het een idee e.e.a. eens voor te leggen aan de stafmedewerkers van de universiteit in Utrecht. (diergeneeskunde)
Bedenk wel dat commercie hier een belangrijke factor is.
Je zou overigens niet de eerste zijn die dit doet.
Ik ken een man die vanwege de kosten pitjes diervoer naar binnen werkt en erg oud is.
Dutch1

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

haflinger schreef op maandag 3 jan 2011, 08:56:

Zit er niet iets in dat giftig voor mij als mens zou zijn?

Geneesmiddelen worden getest en goedgekeurd voor mensen.
Het middel dat je koopt bij de paardendrogist is alleen goedgekeurd voor hoefdieren.
Je weet niet, of het schadelijk is voor mensen omdat het daar niet op getest is.

Het is dus een soort Russisch Roulette als je het gaat innemen.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over die strenge eisen; dat neem ik ter harte; ik ga het een apotheker laten onderzoeken.
Heb overigens geen adviezen van die kant gezien. Alleen "hollandse vingertjes"

Het Haflingerstamboek is geregistreerd bj de Koninklijke Vereniging "Het Nederlandsche Trekpaard", Oude Engelenseweg 1, 5222 AA 's-Hertogenbosch Telefoon: 073-6218501. www.kvth.nl .

Info over de vraagsteller wellicht op bovengenoemd adres.
Waarom de vraag op dit forum verschijnt is mij volstrekt onduidelijk.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naast het feit dat voedingssupplementen voor dieren aan minder strenge eisen dienen te voldoen en wellicht anders van samenstelling zijn is er vorig jaar in het programma Radar een uitzending geweest waarin werd aangetoond dat er geen wetenschappelijke gronden zijn die de geclaimde werking van glucosamine en chondroïtine aantonen. M.a.w. het is geldklopperij. Maar als het placebo effect voor U een verlichtende werking heeft moet U er vooral mee doorgaan. Eigenlijk vind ik dit een onzinnige vraag waarop een klein kind het antwoord al weet. Verder iedereen een gelukkig nieuwjaar. Gr., Martin.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

haflinger, wat de tip over byzondere bijstand betreft, dit is een optie, ik ga niet over gemeentelijke beleid wat ze wel of niet vergoeden.

Als ik lees dat je de dieren medicatie wil omdat het "Bij de paardendrogist zijn zulke zaken ook te koop, maar veel goedkoper" het je uiteindelijk om geldelijk voordeel en kennelijk niet om je eigen gezondheid. Aan jou de vraag wat meer waard is ..................

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

curious schreef op maandag 3 jan 2011, 13:32:
Over die strenge eisen; dat neem ik ter harte; ik ga het een apotheker laten onderzoeken.
Heb overigens geen adviezen van die kant gezien. Alleen "hollandse vingertjes"

Het Haflingerstamboek is geregistreerd bj de Koninklijke Vereniging "Het Nederlandsche Trekpaard", Oude Engelenseweg 1, 5222 AA 's-Hertogenbosch Telefoon: 073-6218501. www.kvth.nl .

Info over de vraagsteller wellicht op bovengenoemd adres.
Waarom de vraag op dit forum verschijnt is mij volstrekt onduidelijk.

Haflinger is het ras van het paard dat ik bezit en tegelijk mijn alias!
't Adres van haflingerstamboek kan ik derhalve dromen!

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Haflinger,

Bespaar je geld.
Ondanks alle beloftes van fabrikanten, bestaat er nog steeds geen middel om Artrose te bestrijden.
Alleen de symptomen zijn enigzins te onderdrukken met pijnstillende ontstekingsremmers.
Met ernstige maagklachten tot gevolg!

Op een cllnic van de Universiteit Utrecht werd het afbraakproces door Artrose tot in de kleinste cel getoond.
Hun conclusie was.......vergeet al die medicijnen en voedingssupplementen..
Wat weg is, is weg.
Er bestaan nog steeds geen middelen, die alles weer aan kunnen laten groeien.
De zogenaamde werking van voedingssupplementen zijn nog steeds niet wetenschappelijk bewezen.

Heb zelf artrose.
Voor mij geen medicijnen meer.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mij geen medicijnen of supplementen meer.
Ik wacht op een middel waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het daadwerkelijk helpt.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vindt dat als er staat "dracht of zoogperiode" op diergeneesmiddelen dit niet alleen hoeft te slaan op dieren. Ik heb in mijn familiekring nooit zwangere of net bevallen vrouwen deze woorden horen gebruiken terwijl het paardeneigenaren zijn.
Tja, als je jezelf ziet als zoogdier (net als paarden, honden etc.) kun je inderdaad uit kostenoverwegingen overgaan op hondenvoer (ruikt best lekker), hooi in je bed (lekker warm), in plaats van chips en knabbels likzout en bix en daarnaast dierengeneesmiddelen, maar of dat verstandig is... denk 't toch niet.
Probeer je knieën met dit weer goed warm te houden en toch in beweging te blijven. Succes

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Haflinger,

Op zich vind ik uw vraag helemaal niet raar.
Mijn vader is boer en we gebruikten thuis ook wel medicijnen voor dieren voor onszelf, en vaak hielpen ze veel sneller en beter!
Nu ging dit wel alleen om zalfjes ed dus voor uitwendig gebruik.
Voor inwendig gebruik lijkt het me een beetje enger en zou ik echt professionele hulp vragen.
Maar bepaalde zalf is echt geen probleem. Zo hadden we een zalf voor een koe of paard die we zelf gebruikten tegen ontstekingen en opgezette knieen, armen enz of tegen verstuikingen en verzwikkingen, dit hielp altijd heel goed en snel!

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er sprake is van dracht heeft men het toch echt wel over dieren. Bij mensen bezigt men andere uitdrukkingen, bijv. zwangerschap

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels is na vele wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat dit Glucosamine en dat Chondroïtine geen enkel effect heeft.
Gelukkig voor u kunt u het gewoon blijven slikken tot voordeel van die drogist.
Tsja, en wat voor u verder ongevaarlijk is, is het dat ook voor het paard.
Het enige onprettige is wel dat het paard met een artrose-achtig gebrek pijn zal blijven lijden wan dieren hebben weinig aan een placebo.

(tsja, en daar komen die alternatieven weer aan hoor! Hup,dr Vogel-slikkers)

De Vrije (niet alternatieve) Vogel.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan rustig paarden middelen gebruiken hoor !! Alleen ff naar de huisarts en een briefje vragen zodat je op straat je behoefte mag doen

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de werking van iets niet wetenschappelijk bewezen is wil niet zeggen dat het niet werkt. M.b.t. glucosamine/chondroïtineproducten zeggen zelfs de orthopaeden van zeer gerenomeerde klinieken dat het mogelijk wel iets kan doen en dat je het gewoon een week of 6 moet proberen. Het kan de smering in een gewricht verbeteren waardoor iemand minder pijnklachten kan hebben. Doet het binnen die 6 weken niets dan kun je er net zo goed mee stoppen. Ik heb ooit een paard met behoorlijke hoestklachten, dat van de dierenarts alleen maar een dure ontstekingsremmer kon krijgen wat niet eens werkte, behandeld met Foenegriek. Het dier had hier meer baat bij dan het middel met de zgn. "wetenschappelijk bewezen werking" van de zooi van de dierenarts. Een dier kent geen placebo-effect.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kun je in hemelsnaam een medische vraag hier stellen.
Heb je geen huisarts ?
En hoe kom je erbij dat het veterinaire middel goedkoper is ?
Een grote pot glucosamine met chondrotine kost bij Het Kruidvat rond een tientje.
Duur he ?
Dan lees ik ook nog adviezen over bijzondere bijstand, wat een rampdeskundigen.
Wat de mens wel kan gebruiken is veterinaire uierzalf tegen tepelkloven.
Kun je overal opsmeren
Misschien maak ik daar wel de volgende intelligente vraag over.
Ik weet hem al : kunnen mannen ook uierzalf gebruiken ?

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

assantar schreef op maandag 3 jan 2011, 17:13: Dat de werking van iets niet wetenschappelijk bewezen is wil niet zeggen dat het niet werkt. M.b.t. glucosamine/chondroïtineproducten zeggen zelfs de orthopaeden van zeer gerenomeerde klinieken dat het mogelijk wel iets kan doen en dat je het gewoon een week of 6 moet proberen. Het kan de smering in een gewricht verbeteren waardoor iemand minder pijnklachten kan hebben. Doet het binnen die 6 weken niets dan kun je er net zo goed mee stoppen. Ik heb ooit een paard met behoorlijke hoestklachten, dat van de dierenarts alleen maar een dure ontstekingsremmer kon krijgen wat niet eens werkte, behandeld met Foenegriek. Het dier had hier meer baat bij dan het middel met de zgn. "wetenschappelijk bewezen werking" van de zooi van de dierenarts. Een dier kent geen placebo-effect.

Ik denk, dat ze op de Universiteit Utrecht wel een beetje weten waar ze het over hebben.
Ook zij hebben een apotheek, dus kunnen ze aan dit soort middelen goud geld verdienen.

Toch hebben zij ervoor gekozen om gebruik niet aan te bevelen, omdat het niet helpt.

Een gewricht kun je alleen maar "smeren", als je er iets in spuit.
Dat zijn pijnlijke injecties die slechts een paar maanden werken.
Alle andere middeltjes weten de weg naar dat gewricht niet.

Ennuh......btw......het was een clinic voor paarden, maar artrose is artrose.
Dat hoestklachten wél met andere middeltjes verholpen kunnen worden, heeft te maken met de rechtstreekse invloed die je dan hebt.
Longen hebben een opnamefunctie......gewrichten niet.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap eigenlijk niet dat u de genoemde supplementen bij de dierenapotheek goedkoper kan krijgen dan bij Kruidvat of Trekpleister. Mijn ervaring is als ik die middelen opzocht op internet voor onze Berner-Sennen hond, ze vele malen duurder waren dan bij het Kruidvat. Voor onze hond haalde ik die dan ook daar. En wat iedereen hier ook beweerd, hij reageerde er heel goed op en liep dan bijna weer normaal zelfs met 1 tablet inplaats van 2 per dag. Als het even niet in huis was en hij ze dus soms een paar dagen niet kreeg, konden we het direct aan hem zien.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou het behalve aan de apotheker ool aan een dierenarts kunnen vragen.
Er is idd een twist over het feit of alleen glucosamine beter werkt dan gluosamine plus condroitine en msm. Zelf gebruik ik wat jij gebruikt voor mijn arthrose-duimen en het helpt. Het werkt niet voor alle soorten arthrose, dus aan wie direkt alweer over een placebo-effect begint te praten omdat hij er wss een artikeltje over heeft gelezen zou ik zeggn: wees voorzichtig met je stellingen.
Anderzijds worden er voor dieren veel humane medicijnen gebruikt, het omgekeerde praktisch niet, dus idd wees heel voorzichtig, er zijn grote verschillen. Vele dierenmedicijnen zijn toxisch voor mensen en viceversa. V. paracetamol x dieren en Lidocaine voor dieren. Plus dan nog de excipienten (sorry no trema's) het inerte deel van en geneesmiddel.
Lees ook dit eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierproef
Doe geen domme dingen. je riskeert veel.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich is deze vraag niet raar vind ik.
Er worden wel degelijk medicijnen door huisdier bezitters gebruikt die voor mensen zijn. zelfs apothekers raden het soms aan omdat ze bij de dierenwinkel veel en veel duurder zijn. maar je kunt natuurlijk lang niet alles zonder recept verkrijgen maar ook dan kunnen ze worden gebruikt door zowel dieren als mensen. heb zelf met dieren gewerkt en daar lagen volop medicijnen die ook voor mensen werden gebruikt.

En was het niet zo dat heel vroeger de dierenartsen ook mensen behandelden en andersom?

maar het kan natuurlijk geen kwaad om het eens te laten onderzoeken.

succes in ieder geval

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Haflinger,
Ik gebruik al tijden de Glucosamine compleet van puur natuur. En met succes, de stijfheid blijft, maar de pijn is weg en ik kan dus een stuk beter functioneren.
Ik heb de 250 grams verpakking (voor honden en katten). De 1000 grams verpakking voor paarden heeft dezelfde samenstelling, alleen de dosering is anders. Succes!

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Ik heb de 250 grams verpakking (voor honden en katten). ......

En je blaft of miauwt nog niet?

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd tiep, die Petra Kolen.
Ze koopt glucosamine voor duur geld bij de dierenarts.
Zoals ik al eerder schreef : een grote pot kost bij het Kruidvat iets meer dan een tientje.
Overigens : de hond van een kennis heeft wel degelijk baat bij glucosamine.
========================================================

petrakolen schreef op maandag 3 jan 2011, 22:27: Beste Haflinger,
Ik gebruik al tijden de Glucosamine compleet van puur natuur. En met succes, de stijfheid blijft, maar de pijn is weg en ik kan dus een stuk beter functioneren.
Ik heb de 250 grams verpakking (voor honden en katten). De 1000 grams verpakking voor paarden heeft dezelfde samenstelling, alleen de dosering is anders. Succes!

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Glucosamine is niet 1 bepaalde stof maar een samenstelling van een groot aantal stoffen. Ieder merk heeft zijn eigen samenstelling. Glucosamine van Puur Natuur werkt bij mij het beste.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Haflinger,

Ik vind jouw vraag nog niet zo gek hoor
.Mijn buurvrouw kreeg oogdruppels van haar huisarts.Haar hond kreeg ook wat aan z'n oog en kreeg precies de zelfde druppels van de dierenarts.Vanaf die tijd bestelde zij de druppels voor de hond bij haar huisarst om dat deze toen nog in het pakket zat.
Als ik jouw was zou ik de bijsluiters goed met elkaar vergelijken,komt het overeen dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Succes

Groetjes Eugenie

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

haflinger schreef op maandag 3 jan 2011, 13:14: mahadma: Bijzondere bijstand vergoedt nooit en te nimmer voedingssupplementen. Eerst moet je al aanvrager de noodzakelijkheid aantonen en dat gaat eenvoudig niet met dat soort dingen.
Over die strenge eisen; dat neem ik ter harte; ik ga het een apotheker laten onderzoeken.
Heb overigens geen adviezen van die kant gezien. Alleen "hollandse vingertjes"

Ha, ha, geweldig! Dit antwoord raakt dit forum in zijn ziel.

Hee deskundigen, nog de allerbeste wensen voor 2011.

Hollandse vingertjes, hihi

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op maandag 3 jan 2011, 22:50: ......Ik heb de 250 grams verpakking (voor honden en katten). ......

En je blaft of miauwt nog niet?

Krijg je met dit soort "antwoorden" 6 sterren ?

Ik wist het wel ...

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gaf destijds mijn hond een middel voor mensen waar Glucosamine in zat.
Ook kreeg zij Calcium voor mensen ( besteld bij de apotheek)
Haar pijnstiller was ook voor mensen bestemd.

En dat allemaal voor een bejaarde hond met nierfalen.

Andersom zal w.s. met bepaalde dier genees middelen ook wel kunnen. Maar ik ben bang dat weinig mensen dit uitgeprobeerd hebben.

Uw vraag zou alleen door een ervaringsdeskundige te beantwoorden zijn.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelatine helpt ook.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2011 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Haflinger.

Je geeft aan zelf een paard te hebben. Dan weet je ook dat de spijsvertering en ingewanden anders werken en reageren dan bij de mens.
Dat moet je toch wel iets zeggen.
Daarom vind ik het toch vreemd dat je deze vraag stelt.

Voor de rest prettig nieuwjaar en succes.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2011 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk voor het (niet) helpen van glucosamine en chondroitine tegen artrose ook eens op internet, Vereniging tegen de Kwakzalverij.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2011 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De praktijk is anders!