ji
door jildou Nov 4, 2005 om 17:26
Voeding & gezondheid

Wat is een veilige kunstmatige zoetstof?

Ik hoor en lees dat het gebruik van aspartaam schadelijk voor je gezondheid is. Wat zou ik ter vervanging van gewone suiker het beste kunnen gebruiken?

3397 9 Rapporteer

redfloor
door redfloor - Nov 4, 2005 om 17:46
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ik gebruik altijd Stevia. Dat is het extract van de suikerplant. Helemaal plantaardig, helemaal veilig en heeeeel erg zoet. Ik geef toe, je moet er even aan wennen (maar dat moet je aan zoetjes ook), maar dat gaat heel snel. Je kunt het kopen bij de natuurvoedingswinkel. Een flesje is vrij prijzig, maar je doet er wel heel erg lang mee (6 maanden of langer)

Succes, Floor

maryvon
door maryvon - Nov 4, 2005 om 23:07
99 Antwoorden / 44 Vragen

Neem dan als alternatief Honing, puur natuurlijke suiker, en ontzettend gezond.

li
door lizart777 - Nov 15, 2005 om 08:49
2 Antwoorden / 3 Vragen

Rietsuiker of oersuiker, het laatste kun je bij reformwinkels/natuurvoedingswinkels krijgen. Deze suikers zijn in ieder geval onbewerkt en honing is ook een oplossing!

Lies

brynnar
door brynnar - Nov 15, 2005 om 09:14
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Jildou,

Van alle zoetstoffen is Aspartaam nog het meest gezond. Van deze stof mag je gemiddeld het meeste innemen, zie o.a.: hoeveelheid

Brynnar

redfloor
door redfloor - Nov 18, 2005 om 11:50
166 Antwoorden / 21 Vragen

Oersuiker, Honing, Rietsuiker, het zijn allemaal enkelvoudige suikers. Ja, ze zijn gezonder dan kristalsuiker, omdat alle voedingsstoffen er nog inzitten, maar je wordt er nog steeds dik van. Ook zijn deze niet geschikt voor diabetici. Er zijn ook 'dubbele' suikers, zoals fruitsuiker. Deze worden minder makkelijk in het bloed opgenomen, omdat je lichaam ze eerst moet splitsen. Er zijn ook meervoudige suikers. Deze worden veel langzamer in het bloed opgenomen en geven je dus langer en evenwichtiger energie. Voorbeeld hiervan zijn maismoutstroop etc. Ze zijn wel zoet, maar de smaak is ook anders. Ze zijn wel geschikt voor het zoeten van gebak. Bovendien zijn deze wel geschikt voor diabetici.

Aspartaam is een chemische stof. Als je dat liever niet hebt kun je, door mij al eerder genoemd, stevia gebruiken. Twee druppeltjes hiervan zijn genoeg voor het zoeten van de koffie.

li
door liespret - Jan 17, 2006 om 18:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Suiker bestaat uit glucose, en dan maakt het niet uit welke soort suiker je neemt, het is chemisch allemaal hetzelfde.

Je kunt gewoon zoetstoffen gebruiken, zolang je net als suiker niet met het gebruik overdrijft. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat zoetstoffen schadelijk zijn, anders zou het nooit op de markt mogen komen.

Je kunt beter geen fructose eten, omdat dit anders wordt gemetaboliseerd dan suiker, en bij hoge inname zelfs gewichtstoename kan veroorzaken!

menno0
door menno0 - Jan 27, 2007 om 01:41
236 Antwoorden / 42 Vragen

Floor, met suiker en b.v. alcoholvrij bier van Grolsch heb ik een probleem dat ik ga kwijlen en soort dronken, ziek gevoel krijg. Dat gezegde alleen al werkt op ieders lachspieren.(Metabolistisch probleem) U schrijft over Stevia extract. Afgelopen week op Radio I was een suikeruitzending. In Azië wordt als zoetstof een plant, soort brandnetel gebruikt, die om economische reden niet wordt toegelaten in Europa. In Groningen is een bedrijf dat deze plant (gedroogd?) verkoopt. Helaas is dit slechts de strekking, ook weet ik niet welke dag de uitzending was. Hebben wij het dan over dezelfde plant? Weet U misschien meer?

Bedankt alvast.

ricardow
door ricardow - Jan 27, 2007 om 02:45
202 Antwoorden / 7 Vragen

@ Liespret,

Alle goede bedoelingen ten spijt; Het heeft echt geen zin om vragen te gaan beantwoorden van meer als een jaar geleden. Een verzoek bij deze dan ook om dat niet meer te doen. De datum van de gestelde vraag kunt u rechtsboven in de titelbalk vinden.

Groet Richard

gnarfje
door gnarfje - Jan 27, 2007 om 08:02
31 Antwoorden / 5 Vragen

@ Ricardo, rechts boven in de hoek staat een datum ;-)
Het was Menno, die helemaal bovenaan een vraag stelde.

@ Menno, ik ben het verder met de opmerking van Ricardo eens. Je kan er beter een eigen vraag van maken. Desnoods met verwijzing naar deze.

Groeten Gnarfje