salute
door salute Oct 20, 2010 om 12:40
Voeding & gezondheid

Wazig oog

Al jaren heb ik problemen met mijn rechter oog, deze geeft in het midden een wazig blik. Wanneer mijn oog wat vermoeid is
dan geeft deze meer problemen. Aan de zijkant is het beeld wel scherp. Gezichten zijn door mijn rechteroog niet goed te herkennen. Een aantal jaren geleden zei een oogarts dat waarschijnlijk een lui oog van vroeger de oorzaak zou kunnen zijn, deze werden vroeger niet zo behandel als tegenwoordig. Mijn oogarts heeft er verder niets mee gedaan.
Mijn leeftijd is inmiddels 76 jaar. Heeft iemand ook dezelfde aandoening en deze ergens mee kunnen behandelen dan graag een reactie.

Alvast bedankt. Salute.

3131 15 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 20, 2010 om 12:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik zou nog maar eens een tweede oogarts raadplegen. Een lui oog doet mee en kijkt of het doet niet mee.

Nog nooit een gedeeltelijk lui oog meegemaakt.

Vladja

poltol
door poltol - Oct 20, 2010 om 14:06
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo salute,

Op deze site staat voor u belangrijke informatie.

Hier klikken voor info

En raadpleeg eens een andere oogarts.

Vr.gr. poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 20, 2010 om 14:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja:

Dat kan wel, doch dan is het hele oog onscherp en niet alleen in het midden.
Lui oog kan een erfelijke kwestie zijn. Is hier ook bij in getrouwd en doorgegeven. Visus 12 %, dus nog wel wat zien. Overigens wordt dit slechte beeld automatisch uitgeschakeld omdat het beeld te slecht is en daar leer je mee leven. Er wordt auto mee gereden en mee aan balsporten gedaan. Het goede oog maakt meerdere opnamen achter elkaar om diepte en beweging te zien, zonder dat men daar erg in heeft.
Je advies voor een second opinion is prima. Ook bij oogartsen is kaf onder het koren, zoals overal.

Hardware ERror MAN.

salute
door salute - Oct 20, 2010 om 15:41
48 Antwoorden / 110 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 20 okt 2010, 12:46]Ik zou nog maar eens een tweede oogarts raadplegen. Een lui oog doet mee en kijkt of het doet niet mee.

Nog nooit een gedeeltelijk lui oog meegemaakt.

Vladja

Vladja, ben jij oogarts?

druifje01
door druifje01 - Oct 20, 2010 om 16:07
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Met "waarschijnlijk" zou ik geen genoegen nemen. Wellicht heeft uw oogarts er geen andere verklaring voor en acht hij een nader onderzoek niet nodig. Vraag een andere arts of hij hier eerder mee te maken heeft gehad en wat hij u raadt.

vladja
door vladja - Oct 20, 2010 om 16:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hardwareman,

Het is zeker erfelijk. Daar weten de aangetrouwden alles vanaf. Maar een lui oog dat in datzelfde oog in het midden wazig ziet en aan de randen wel scherp, nog nooit meegemaakt.

Vladja

erik008
door erik008 - Oct 20, 2010 om 17:03
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het feit dat je met een vermoeid oog slechter ziet, ken ik.
Dat kan met een lui oog te maken hebben.
In mijn geval was door alsnog opereren, de leesbril meer als 10 jaar uitgesteld.
In mijn kindertijd was de operatie te riskant, nu is het een ingreep van 15 minuten.
Inmiddels heb ik wel een leesbril, naast mijn normale bril.

Wat ik niet begrijp dat de arts het woord waarschijnlijk in de mond neemt.
Je zou een aantal testen moeten ondergaan die het duidelijk maken wat de oorzaak is.

Ik zou een 2nd opinion nemen bij een arts in een heel ander ziekenhuis.

lindavanpearle
door lindavanpearle - Oct 21, 2010 om 11:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Salute,

Een lui oog ontwikkelt iemand op jonge leeftijd en tot een jaar of 7 is daar nog iets aan te doen. Hierna is dit helaas vaak niet meer mogelijk.

Wat wel vreemd is dat u aangeeft alleen centraal wazig te zien. Het is absoluut niet mijn intentie om u ‘bang’ te maken, maar mogelijk is er dan nog iets anders aan de hand (zoals staar of suikerziekte op het oog). Daarom kunt u het beste uw ogen nogmaals laten controleren, bijvoorbeeld door een afspraak te maken met één van onze optometristen. Die zal kijken of het beeld beter gemaakt kan worden door een bril en of de gezondheid van het oog goed is. Bovendien kan een optometrist het allemaal in ‘jip en janneke taal’ aan u uitleggen en wordt er niet gewerkt met wachtlijsten wat vaak bij de oogarts wel het geval is. [edit redactie - link verwijderd]

Succes ermee!

gr,

Linda

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2010 om 12:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Linda:

Wazig of niets met een bepaald gedeelte van het oog zien kán z'n oorsprong in glaucoom hebben. Vraag:
Mág en kán een optometrist de oogdruk meten om een oorzaak voor glaucoom te constateren? Dacht het niet!

Dus óp naar de oogarts voor een second opinion, vóór het helemaal te laat is!

H.

vladja
door vladja - Oct 21, 2010 om 12:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een optometrist mag en kan wel de oogdruk meten door middel van een luchtpuf, Gebeurt iedere keer als ik mijn lees/computer bril laat controleren, zie methode nr. 2... van de folder het Deventer ziekenhuis in een samenwerkingverband met andere ziekenhuizen.

Bij afwijking wordt dringend geadviseerd om een oogarts.te raadplegen.

Vladja

vatoslocos
door vatoslocos - Oct 21, 2010 om 12:54
11 Antwoorden / 1 Vragen

ik als ik u was zou ik maar heel snel contact opnemen met oogarts, heb zelf ook glaucoom en de beschrijving van u aandoening lijken sterk op mijn symptomen.
ik was er te laat bij ,met als gevolg aan het rechtse oog nog een visus van +/- 15%
en het linkse oog gaat nog redelijk +/- 75%.
weet wel als een oogzenuw eenmaal beschadigd is deze nooit meer herstelt.
glaucoom is een sluip moordenaar

gsm
door gsm - Oct 21, 2010 om 12:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt last hebben van bewegende vlekken in het oogglas. Daar is niet veel aan te doen. Iedereen heeft die vlekken, maar bij ouder mensen wordt het oogglas vloeibaarder en verplaatsen deze vlekken zich vlugger. De hersenen hebben daardoor meer moeite om ze uit het beeld weg te filteren.

Het midden van het gezichtsveld hoort het scherpst te zijn en wordt bepaald door de "gele vlek" of macula. Omdat vooral het midden onscherp is, lijkt mij dit zeker niet alleen een geval van staar te zijn, maar is er vooral aan de macula een mogelijk probleem.

Informatie over natte- dan wel droge macula degeneratie (MD).
Laat in ieder geval ook een andere oogarts er nog eens naar kijken!

gsm
door gsm - Oct 21, 2010 om 13:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=vatoslocos schreef op donderdag 21 okt 2010, 12:54]ik als ik u was zou ik maar heel snel contact opnemen met oogarts, heb zelf ook glaucoom en de beschrijving van u aandoening lijken sterk op mijn symptomen.
ik was er te laat bij ,met als gevolg aan het rechtse oog nog een visus van +/- 15%
en het linkse oog gaat nog redelijk +/- 75%.
weet wel als een oogzenuw eenmaal beschadigd is deze nooit meer herstelt.
glaucoom is een sluip moordenaar
Bij een glaucoom wordt juist het buitenste deel van het gezichtsveld aangetast, waardoor je zijdelings minder waarneemt. Hier is sprake van een probleem in het centrum, wat zeker niet minder ernstig is. Vooral bij het waarnemen van lichtflitsen moet je onmiddellijk naar de oogarts, zelfs in het weekend of met feestdagen!

salute
door salute - Oct 25, 2010 om 09:49
48 Antwoorden / 110 Vragen

Lindavanpearle,

Het is goed dat jij een van jullie optometristen aanbeveeld, (beetje reclame). Plm.
10 jaar geleden ben ik door een optometrist van Pearle gecontroleerd,(mijn wazig oog heb ik al jaren).Bij Pearle hebben ze toen een foto van mijn oog gemaakt, uitslag was dat de gele vlek naar beneden was gezakt. Volgens de oogarts kan het aan lui oog van vroeger liggen. Bij Pearle ben ik sindsdien niet meer geweest, de afhandeling van een klacht stond mij toen niet aan, op mijn nieuwe glazen kreeg ik direct al krasse, ondanks een kras garantie kreeg ik de schuld van die krasse z.g. poetskrassen, daar kon ik het meedoen. Ik draag al 55 jaar een bril maar zoiets had ik niet eerder meegemaakt. Ik heb nu een ander opticien.

Salute

johanpc
door johanpc - Oct 25, 2010 om 11:15
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn vrouw heeft het ook en werd door een medewerker van pearl naar de oogarts verwezen, deze konstateerde een lichte vorm van staar en adviseerde om pas als het echt hinderlijk wordt een ingreep te laten doen.