bu
door buis62 Dec 7, 2009 om 16:31
Voeding & gezondheid

Werktijd 's morgens aanpassen aan schooltijd kind

Mijn dochter heeft nu probleem op haar werk i.v.m. schooltijd 1e kind 's morgens basisschool.Ze mag niet om 9 uur beginnen om haar weg te brengen en later eindigen.Voor haar 2e zwangerschapsverlof was dit geen probleem. Ze heeft vast contract en werk bevalt haar goed. Is hier juridisch iets aan te doen?

8860 16 Rapporteer

birdies
door birdies - Dec 7, 2009 om 16:35
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Een werkgever is niet verplicht rekening te houden met de schooltijden van de kinderen van de werknemers.

Weet natuurlijk niet in welke sector uw dochter werkzaam is, maar in sommige sectoren (bijv. gezondheidszorg, winkel) is het ook niet te verwezenlijken.

Heeft je dochter een kantoorbaan o.i.d. dan is het wel een beetje kinderachtig van de werkgever. Het gaat waarschijnlijk om 15 - 30 minuten later beginnen.

Er is natuurlijk ook nog de voorschoolse opvang waar zij zich kan aanmelden. Of oma lief aankijken?

bu
door buis62 - Dec 8, 2009 om 11:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie.
Oma woont 20 km uit de buurt. Mijn dochter heeft kantoorbaan en mag nu iets later beginnen maar moet in de lunchpauze doorwerken, dus geen frisse neus halen. Voor eigen rekening vond werkgever ook weer niet nodig.
Ze wil ook contact houden met de juf e.d. en dat is weg als je je kind ook nog op de voorschoolse opvang doet. Mijn kleindochter zit al op overblijven en naschoolse opvang en dat bijna de hele week.
Oma paste 1x per 14 dagen een vaste dag op en gaat dat weer doen voor 2e kleinkindje. Ze gaat ws uitkijken naar andere baan voor 32 uur maar die liggen ook niet voor het opscheppen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Dec 8, 2009 om 13:15
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind het, zoals Birdies, niet kinderachtig van die werkgever. Je gaat een contract aan met de werkgever, en daar heb je je aan te houden. Je moet niet van JOUW probleem het probleem van de werkgever maken. Natuurlijk begrijp ik het als ouders willen/moeten werken. Als de werkgever hier soepel mee om wil gaan, is dat heel netjes van hem. Maar wettelijk hoeft hij dat niet te doen. Misschien is ouderschapsverlof iets om over na te denken?

zinook
door zinook - Dec 8, 2009 om 14:59
261 Antwoorden / 7 Vragen

@gerdamarijke
Dat had precies mijn antwoord kunnen zijn. De werkgever heeft er niet om gevraagd dat zijn werknemer een kind krijgt. Wil je kinderen, dan dien je serieus na te denken over hoe om te gaan met je werk en kinderen. Kun je niets regelen met je werkgever omdat dit niet te verwezenlijken is, dan is het een probleem van de werknemer en niet van de werkgever. Maar dat is vaak wel wat er dan van gemaakt wordt: Een probleem voor de werkgever.

Dus eerst nadenken en overleggen met je werkgever wat de opties zijn is wel zo verstandig. En gaat het niet lukken, dan zit er niets anders op dan een andere baan te zoeken waar ze hier wel flexibel mee kunnen omgaan.

Vriendelijke groet, Zinook

birdies
door birdies - Dec 8, 2009 om 15:14
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@gerdamarijke: met kinderachtig bedoel ik eigenlijk precies hetzelfde als jij, nl. niet erg soepel.

Ben het dan ook met je eens dat het in principe een probleem is van de werkneemster en niet van de werkgever. Het zou trouwens ook nog scheve ogen kunnen geven bij collega's, bijv. iemand die graag wat later wil beginnen omdat het geen ochtendmens is.

es
door essie3372 - Dec 8, 2009 om 15:15
20 Antwoorden / 7 Vragen

Maar waar is vader dan?
Kan die dan de kinderen naar school brengen?
Dan kan hij later beginnen en later eindigen en moeder de vrouw begint gewoon eerder en je eindigd eerder.

Succes.

mhofman
door mhofman - Dec 8, 2009 om 15:43
530 Antwoorden / 93 Vragen

Werken 32 uur en kinderen dat is een probleem denk ik.Bekijk het eens van de andere kant,iemand die geen kinderen heeft en 40 uur werkt in hetzelfde bedrijf.die moet zich aanpassen met de vakantie.en werktijden.En kinderen daar kies je voor maar er moet wel geld in het laadje komen dat begrijp ik heel goed .Maar het is geven en nemen.En waar je ook werkt is dat een probleem.Dat zal bij een andere baan niet anders zijn.Groeten mhofman

bu
door buis62 - Dec 8, 2009 om 15:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn schoonzoon heeft nog geen rijbewijs ( auto) en gaat heel vroeg met openbaar vervoer naar zijn werk.
Het is inderdaad haar probleem maar ze zit er wel mee.( en moeder/oma). Haar collega's leven wel mee en hebben er geen probleem mee dat ze iets later komt.

Wel leuk dat er zo gereageerd wordt en jullie mening eens te lezen.

Groetjes.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Dec 8, 2009 om 16:24
330 Antwoorden / 15 Vragen

@Buis62
Natuurlijk begrijp ik het probleem. Ik ben ook moeder, en zelfs bijna oma. Maar ik ken het verhaal ook als manager van heel veel vrouwen met allemaal kleine kinderen. Het houdt niet op bij een kwartiertje later beginnen. Kind wordt ziek, oppasoma wordt ziek, kind van de oppasmoeder wordt ziek, kind moet een prikje, schoolvakantie, studiedag van de leraren en ga zo maar door. Het punt is dat er zoveel redenen zijn waarop een moeder bij haar kind wil (hoort te) zijn. Dat dan combineren met een volledige baan geeft problemen. En ja essie3372, het zijn dan altijd de moeders die hier begrip van de werkgever voor vragen. De weinige mannen in mijn bedrijf vroegen nooit voor zoiets vrij. Raar eigenlijk. Succes met het probleem van u en uw dochter.

birdies
door birdies - Dec 8, 2009 om 17:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............De weinige mannen in mijn bedrijf vroegen nooit voor zoiets vrij...........

Dat valt mij ook altijd op. Ook mijn vrouwelijke collega's met kleine kinderen zijn degenen die altijd vrij nemen als om wat voor reden dan ook het kind niet en/of later naar school kan.

Zelf vermoed ik dat het in de hoofden van de moeders niet op komt dat pa ook wel zijn deel kan leveren. Of zij vindt zijn baan vele malen belangrijker dan die van haar.
Let ook maar eens op als moeders een avondje gaat stappen met vriendinnen, dan hoor ik: manlief past op. Als ik dan reageer met "hoezo past pa op", begrijpen ze in eerste instantie niet eens waar ik het over heb, dat moet uitgelegd worden.

birdies
door birdies - Dec 8, 2009 om 17:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............De weinige mannen in mijn bedrijf vroegen nooit voor zoiets vrij...........

Dat valt mij ook altijd op. Ook mijn vrouwelijke collega's met kleine kinderen zijn degenen die altijd vrij nemen (of zich ziek melden) als om wat voor reden dan ook het kind niet en/of pas later naar school kan.

Zelf vermoed ik dat het in de hoofden van de moeders niet eens op komt dat pa ook wel zijn deel kan leveren. Of zij vindt zijn baan vele malen belangrijker dan die van haar.
Let ook maar eens op als moeders een avondje gaat stappen met vriendinnen, dan hoor ik: manlief past op. Als ik dan reageer met "hoezo past pa op", begrijpen ze in eerste instantie niet eens waar ik het over heb, dat moet dan uitgelegd worden.

birdies
door birdies - Dec 8, 2009 om 17:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Sorry, dubbel geplaatst, maar niet door mij.

th
door thesandman - Dec 8, 2009 om 19:46
73 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, hier een papa die altijd voor zijn dochters vliegt. Mama kan gewoon niet weg van haar werk.

birdies
door birdies - Dec 8, 2009 om 22:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=thesandman schreef op dinsdag 8 dec 2009, 19:46]Nou, hier een papa die altijd voor zijn dochters vliegt. Mama kan gewoon niet weg van haar werk.

Ja, zulke vaders zijn dan wel in de minderheid, maar gelukkig zijn ze er!

mariegh
door mariegh - Dec 11, 2009 om 13:12
263 Antwoorden / 13 Vragen

Ongelofelijk dat er nog zoveel negatief wordt gereageerd op werkende moeders. Volgens mij beslissen koppels samen over het krijgen van kinderen en wie vervolgens wat doet bij de verzorging. Gelukkig ken ik in de 'zachte' sector genoeg heren die hun deel daarin bijdragen.
Overigens mag moeder helemaal niet doorwerken in de pauze! Volgens de arbeidswet heeft iedere werknemer na 5 1/2 uur werken recht op een halfuur pauze.

bu
door buis62 - Dec 11, 2009 om 13:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er is nu nieuwe hoop op verbetering!
Gisteren kwam haar vorige leidinggevende ( deze werkt nu veel minder wegens ziekte) op kantoor en zag haar alleen zitten om 17.30 uur en was het helemaal niet eens met deze nieuwe maatregel. Hij vond het niet kunnen dat ze zo laat en in het donker nog een baby en 4jr kind nog van de 2 opvangen moest ophalen.Ook haar beloofde vrije dag moest doorgaan. Ze werkt 2x 5 dagen en 2x 4 dagen per maand. Hij gaat praten met haar huidige werkgever!!