Th
door Theo W Aug 13, 2021 om 11:40
Voeding & gezondheid

Wie bepaalt kaakchirurg vergoedingen

ik werd door mijn tandarts doorverwezen naar de kaak chirurg om een ontsteking onder een kroon te laten beoordelen.
5 minuten in de stoel 1 foto en een foto beoordelen totaal 10 minuten werk kost ruim 212 euro dit komt op een dag vergoeding van 8400 euro.
en dan gaat dit alleen nog maar om iets beoordelen.
wordt de zorg hierdoor niet belachelijk duur?
vandaar dat ik nieuwsgierig ben wie deze bedragen vast stelt die een kaakchirurg mag rekenen.

2788 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2021 om 11:45
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Uw rekenmethode klopt niet. De arts heeft geen 24/7  constant mensen op de stoel. Niet iedereen hoeft een foto. U vergeet ook te bedenken wat die speciale camera kost en de rest van de praktijkkosten mee te tellen, ook heeft deze arts jaren gestudeerd om te zijn wat hij zij nu is. Een nota van 212 euro is niet bijzonder.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2021 om 11:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Zoveel geld zal een kaakchirurg er niet aan overhouden per dag. Als ik uw berekening volg: ik kom niet aan zo'n bedrag per dag Reken je 12 uur werk, (want 24 uur werk hij/zij niet, wat ook niet gewoon is), kom ik op 2544. Maar de rekening zal prima in orde zijn. De kosten zijn vastgesteld voor een chirurg. En ja, de zorg is erg duur.

Gr
door Grunn1 Aug 13, 2021 om 13:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Rekenen zeker niet je sterkste kant. (niet lullig bedoeld hoor)
10 minuten a 212 euro is 1272 per uur
8400 / 1272 = 6,6 uur

Maar goed de hele berekening van ts klopt niet

tenormin
door tenormin Aug 13, 2021 om 14:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@grunn, nee klopt, rekenen is zeker niet mijn sterkste kant. Talen was/is mijn "kennis". Was de 10 minuten ook nog vergeten.

gerbera
door gerbera - Aug 13, 2021 om 11:51
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het ziekenhuis en samenspraak met de zorgverzekering die een vaste vergoeding vast stelt voor een behandeling. Hoe komt u overigens aan die 8400 euro, een kaakchirug doet nog meer dan alleen onderzoeken, waarbij uw behandeling tussen de bedrijven door gedaan wordt.

L.s en toen stonden er weer geen eerdere reacties en zou ik de eerste zijn.

tenormin
door tenormin Aug 13, 2021 om 11:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Geldt ook voor mij @gerbera. Alles lelieblank, en daar stond @mahadma met zijn glazen bol. ;-)

sira
door sira Aug 13, 2021 om 13:37
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Had ik vanochtend ook. Maar troost je, ik krijg al 1½ mnd ook geen notificaties meer

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 13, 2021 om 12:08
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Theo,

Het antwoord op uw vraag is : de Nederlandse Zorg Autoriteit.

Klik op de onderstaande link :

https://www.nza.nl/over-nza/wat-doet-de-nza

va
door vanlotjegetikt - Aug 13, 2021 om 12:47
809 Antwoorden / Vragen

Ts, u heeft een DBC code gekregen welke is dat?
DBC codes: https://www.vergelijkdezorgverzekeringen.nl/dbc-declaratiecode/

Deze manier van declaren is gedaan om de ZKH nota's overzichtelijker te maken voor de behandelend arts.
Schrijft wat makkelijker omdat het een gemiddelde is van een groep behandelingen die (in soms wisselende samenstelling)  wordt uitgevoerd.
Dit is een melding van, geen mening......................

rj
door rjw - Aug 13, 2021 om 12:57
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Zoek even op DBC en je snapt hoe het werkt.

En vraag voor de gein eens aan je werkgever hoeveel jij per uur kost, en hoeveel een klant daarvoor betaalt.

Gr
door Grunn1 - Aug 13, 2021 om 13:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een röntgenfoto gemaakt met een dure röntgen foto toestel moet ook betaald worden inclusief de afschrijving en onderhoudskosten.
Buiten het uurloon van de kaakchirurg komen ook de kosten voor overhead, assistent, ziekenhuis e.d. er ook nog bij.
De kaakchirurg zat vast niet ergens buiten op een tuinstoel uw foto te beoordelen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 13, 2021 om 13:53
1389 Antwoorden / 10 Vragen

10 minuten werk?

Ook de DBC code aanmaken en factuur sturen  komen er nog bij, dus als snel  kwartier werk.

En als je tandarts  dit nog niet weet  of niet zelf kan.

Die zijn vaak te makkelijk met doorstruren en  een die wel die kosten weet zal  alleen  in pure noodzaak doorsturen.

Maar niet elke Tandarts heeft goede apparatuur en soms is naar Collega/ Concurrent sturen voordeliger en snellere route.

En ja,   je betaalde  naast de Kaakchirurg ook voor de rest van Ziekenhuis waar deze werkte.

Th
door Theo W - Aug 13, 2021 om 16:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ok misschien is mijn verhaal wel een beetje kort door de bocht.
Helaas kan ik de codes niet zien.
- consult €106.40
- rontgen foto €36.15 (vind ik redeleijke prijs)
- beoordeling van foto €70.29

deze kosten worden dus in rekening gebracht via mijn zorgverzekeraar.
de foto werd pas beoordeed terwijl ik in de stoel zat dan vind ik dat totaal voor consult en beoordeling wat dus binnen 5 minuten gebeurde vrij prijzig.
dus 5 minuten kost hier dan toch echt €176.69.
hier komt dan nog wat administratie bij maar dan nog.

Mijn wergever rekend voor mij een uur tarief van €125.- p/u voor mijn werk.

mahadma
door mahadma Aug 13, 2021 om 18:29
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn wergever rekend voor mij een uur tarief van €125.- p/u voor mijn werk.

En nu UW uurloon is aanzienlijk lager!

Gr
door Grunn1 Aug 13, 2021 om 19:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lees even mijn eerdere reactie en misschien snapt u dan wat er allemaal nog meer aan kosten in verdisconteert zitten. Maarja het lijkt allemaal heel makkelijk om jouw werkelijk getelde tijd als maatstaf te nemen, wanneer je binnenkomt en weggaat.
Je vergeet veel teveel maar ach een ziekenhuis wordt gratis gebouwd en onderhouden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2021 om 16:14
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Wiwe wat betaalt hangt hoe dan ook in belangrijke mate af van waarvoor u al of niet aanvullend bent verzekerd. Daarbij is het m.i. ook jammer dat u niet vooraf navraag heeft gedaan naar de kosten en/of bij uw ziektekosteverzekering het een en ander vooraf heeft gemeld. Maar ja, dat is 'mosterd na de maaltijd' en dus heb ik nu maar één advies: neem contact op met uw ziektekostenverzekeraar.

ro
door ronny530 - Aug 13, 2021 om 17:32
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Een kaakchirurg doet meer dan foto's maken en die beoordelen maar terzijde. Voor elke behandeling is een tarief vastgesteld en al zou de kaakchirurg 1,5 uur met een patient bezig zijn dan krijgt hij/zij niet extra betaald want het tarief staat vast. Dan is ook zo dat patienten niet in de rij staan om behandeld te worden zoals in een bloedafname ruimte op momenten het geval is. Wat u voor het gemak ook nog vergeet zijn de kosten die het ziekenhuis in rekening brengt voor gebruik ruimte, apparatuur en ontsmetting van die ruimte. De kaakchirurg die in dienst van het ziekenhuis is ontvangt een bijbehorend salaris en het ziekenhuis dient de declaraties in aan de hand van het tarief dat voor de behandeling staat. Uw stelling wordt de zorg hierdoor niet belachelijk duur gaat niet op omdat het bedrag dat van uw eigen risico betaald dient te worden ook gebruikt kan worden om andere patienten de nodige zorg te kunnen bieden.

aurora1
door aurora1 - Aug 14, 2021 om 11:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat valt dus mee. Uw berekeningen kloppen trouwens niet.
Misschien helpt dit: