kasper1961
door kasper1961 Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat.

7350 13 Rapporteer
ju
door juliomariner - Apr 24, 2024 om 15:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

De suikers die erin zitten komen vvolgens mij van het vruchtensap dat erin zit. Ze kunenn geen Sinas maken zonder sinasappelsap en daar zitten nu eenmaal suikers in.
Zero sugar houdt in dit geval dus in dat ze geen suiker toevoegen.
Er staat volgens mij dan ook nergens op de verpakking dat het product geschik is voor suikerpatienten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 24, 2024 om 15:39
2071 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag, de term "zero (sugar)" betekent geen suiker toegevoegd, wat u nodig heeft heet "suikervrij".

sira
door sira - Apr 24, 2024 om 15:41
2348 Antwoorden / 24 Vragen

https://www.jumbo.com/producten/jumbo-cola-zero-sugar-1,5l-427785FLS
Echte smaak, geen suiker! Jumbo Cola zit bomvol vertrouwde cola smaak maar bevat geen suiker. Net zo lekker en natuurlijk dorstlessend.

https://www.coca-cola.com/be/nl/sustainability/dranken/vragen-over-suiker-en-coca-cola

Coca‑Cola light bevat geen suiker. Een glas van 250 ml bevat minder dan 1 calorie. In plaats van suiker gebruiken we een mix van zoetstoffen. Coca‑Cola zero sugar bevat geen suiker.

marijke77
door marijke77 Apr 26, 2024 om 12:35
158 Antwoorden / 3 Vragen

zonder suiker maar bomvol vieze en vaak slechte kunstmatige zoetstoffen

sira
door sira Apr 26, 2024 om 12:40
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kijk er niet naar. Ik vind de Coca-Cola zero lekker, smaakt hetzelfde als de normale Coca-Cola met suiker en bij de Fanta heb ik liever de gewone met suiker.
Nu heb ik nergens rekening mee te houden, maar zelfs mijn supermarkt, in een klein dorp, heeft een apart vak voor diabetici.

Ozymandias
door Ozymandias Apr 26, 2024 om 13:11
169 Antwoorden / Vragen

Dan is er wat mis met je smaak want ik proef echt een duidelijk verschil tussen Zero en normale Cola.

sira
door sira Apr 26, 2024 om 13:58
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Bij de light versie (per ongeluk een keer gekocht), proef ik wel een groot verschil, maar bij de zero is dat verwaarloosbaar.

gerbera
door gerbera - Apr 24, 2024 om 16:01
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zou de samenstelling op het etiket eens goed lezen, daar staat dan dat er geen suiker is toegevoegd en de eventuele suikers van natuurlijke producten komt.  U bent dus niet misleid maar heeft het etiket blijkbaar niett gelezen.

tdmduc
door tdmduc - Apr 24, 2024 om 16:19
704 Antwoorden / 2 Vragen

"dan mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit"

Gevaarlijke aanname hoor.
Fabrikanten doen wat ze willen.
Kijk maar naar Tros Radar deze week met hun vleugje zuivel(Appelsientje).
Oplichters in het.
Riedel(eigenaar van)was niet bereid om naar de studio te komen.

rj
door rjw Apr 24, 2024 om 20:11
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Fabrikanten doen echt niet zomaar waar ze zin in hebben. Ze houden zich gewoon aan de wet. Dat jij die niet kent en daarom denkt dat bedrijven zich er niet aan houden doet daar niets aan af. En een bedrijf hoeft niet naar een tv programma te komen. Al denken programmamakers af en toe wel dat ze god zijn.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 24, 2024 om 17:00
429 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn wel meer dingen te koop bij supermarkten waarbij het etiket  totaal niet klopt
Zoals  "achoholvrije" dranken waar toch alcohol in zit

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/alcoholvrije-dranken.aspx

En hier is zelfs te lezen dat er in "alcoholvrije" vruchtensap tot maar liefst 0.5 % alcohol mag zitten.
Of een bakje salade waar, jawel hoor. In het kleinst migelijke lettertype vermeld staat dat er whiskeysaus doorheen zit.
Er zijn diverse redenen dat iemand geen alcohol mag of wil.  Bijvoorbeeld medicijnen waar op het  etiket staat dat
er beslist geen alcohol gedronken mag worden. of om geloofs redenen of uit principe iets niet willen drinken of eten.

ju
door juliomariner Apr 24, 2024 om 18:13
1329 Antwoorden / 2 Vragen

In dat alcoholvrije vruchten sap zit van nature die alcohol. Het wordt dus niet topegevoegd
In (rijp)  fruit kan van nature ook alcohol zitten. Ik snap uw punt dus niet.

sira
door sira Apr 24, 2024 om 18:46
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Franske1958 moet een keer in Frankrijk bij een appelsap- of ciderfabriek gaan kijken.
Daar worden in grote hoeveelheden appelen aangevoerd die dagen later pas gebruikt worden voor de productie, maar ondertussen zijn de appelen aan het gisten en ontstaat er alcohol.

Ik heb een pruimenboomgaard. In de pruimentijd vallen er ook veel pruimen af door harde regen en wind. Veel pruimen raap ik, want die zijn het lekkerst, maar aangevreten pruimen laat ik liggen. Na een verloop van tijd ruikt de hele boomgaard naar alcohol.

Kijk maar eens hier naar. Deze filmpjes gaan over rijp Marula fruit waar dieren in Afrika gek op zijn, maar in de maag gaat dit gisten en wordt dan omgezet in alcohol. De reden waarom geiten en paarden niet te veel appels mogen eten.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=olifanten+en+apen+dronken+van+het+fruit#fpstate=ive&vld=cid:f9df4d88,vid:J2L2UCc0KTA,st:0
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=olifanten+en+apen+dronken+van+het+fruit#fpstate=ive&vld=cid:6414d8f4,vid:edlyyBX-ryY,st:0
https://www.youtube.com/watch?v=AIDJ-sTuoO8

rj
door rjw Apr 24, 2024 om 20:12
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als het niet klopt moet je dat gewoon melden bij de daartoe in het leven geroepen instanties. Dan worden bedrijven daarop aangesproken en indien van toepassing gestraft of gedwongen tot rectificatie.

Franske1958
door Franske1958 Apr 25, 2024 om 17:03
429 Antwoorden / 2 Vragen

"In dat alcoholvrije vruchten sap zit van nature die alcohol. Het wordt dus niet topegevoegd

In (rijp)  fruit kan van nature ook alcohol zitten. Ik snap uw punt dus niet."

Dus volgens U zit er een groot verschil tussen een drankje waar van nature geen alcohol in zit maar
waar 0.5 % aan is toegevoegd en een vruchten drankje waar van nature 0.5 % alcohol in zit??
Voor iemand die geen alcohol wil of mag hebben is die 0.5% gewoon 0.5% te veel.
Dat er toch alcohol inzit is tot daar aan toe, maar vermelkd dat dan op de verpakking zodat
mensen zoals geheelonthouders net als ik daar voortaan rekening mee kunnen houden.

Ja
door JanvanAlles Apr 26, 2024 om 01:25
330 Antwoorden / 1 Vragen

@ Sira, even off-topic, we hadden vroeger een boomgaard op een heuvel en daar liepen ook schapen, als het overtollige/overrijpe fruit rijp van de bomen viel aten de schapen dat met smaak op en als het fruit ging gisten rolden ze stomdronken van de helling naar beneden. (We legden dan wel een laag stro tegen het hek zodat de schapen zich niet bezeerden).

sira
door sira Apr 26, 2024 om 12:44
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Janvanalles
Klopt, mijn geiten mochten in die tijd ook niet vrij rondlopen in de boomgaard, slechts 10 à 15 minuten en dan de ren weer in. Met name teveel appelen waren slecht voor ze.

Ozymandias
door Ozymandias Apr 26, 2024 om 13:14
169 Antwoorden / Vragen

@Franske1958

Overdrijven is ook een vak. Je eigen lichaam maakt ook gewoon alcohol aan maar zo weinig dat je het niet merkt. Die 0.5 % is net zo gering zodat je er ook niets van merkt. En het is een eigenschap van het product dus het kan er ook niet uitgehaald worden. Daarnaast heeft hij het niet over vruchtensap maar rijpe vruchten.

tenormin
door tenormin - Apr 24, 2024 om 19:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

En u denkt dat fruit geen suikers bevat? Weliswaar gezonder maar toch. Als Dibetes patiënt bent u toch welop de hoogte wat u al dan kan consumeren?

tenormin
door tenormin Apr 24, 2024 om 21:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Lees: Diabetes.

ju
door juliomariner Apr 24, 2024 om 21:56
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dat hadden we inderdaad begrepen :-)

ke
door keesbakels Apr 26, 2024 om 15:26
54 Antwoorden / 20 Vragen

Volgens mij is suiker gewoon suiker, of ze nu uit fruit komen of niet. Allebei even (on)gezond.

1paul
door 1paul - Apr 26, 2024 om 07:39
3161 Antwoorden / 0 Vragen

nee men mag niet iets claimen dat niet waar is, nvwa gaat hierover dus daar uw klacht neerleggen..

men had misschien beter kunnen stellen, geen suiker toegevoegd!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2024 om 10:31
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie aanvullend op gegeven reactiues het onderstaande waaruit is af te leiden dat zelfs suikervrij wel andere zoetstoffen kan bevatten waar ook ??? bij geplaatst kunnen worden.
(Citaat, bron https://www.thuisatleet.nl/): 'Met zoveel vragen en tegenstrijdige antwoorden, kan het moeilijk zijn om het allemaal te begrijpen. We gaan een kritische blik werpen op de wetenschap rond Coca Cola Zero en de gezondheidseffecten ervan. Is het echt beter voor je dan cola light als het gaat om de effecten op je lichaam? Of is het gewoon een manier van het bedrijf om te profiteren van je schuldgevoel? We zullen je er in dit artikel duidelijkheid over geven.

Om gelijk met de deur in huis te vallen, Coca Cola Zero is niet per definitie gezond. Laten we het zo zeggen, water blijft het meest gezonde drankje dat er is. Hoewel er nauwelijks calorieën in Coca Cola Zero zit, zitten er wel zoetstoffen in die door overmatig gebruik minder goed zijn voor de gezondheid. Je wordt dus niet dik van Coca Cola Zero, maar je zult wel aan de zoetstoffen moeten denken. Door niet overmatig Zero dranken te drinken is het in ieder geval niet ongezond.

Wat is Cola Zero?

Coca Cola Zero is een verfrissend niet-alcoholisch drankje dat gebrouwen en verkocht wordt door de Coca Cola company in meer dan 165 landen over de hele wereld. Het bevat nog steeds alle ingrediënten die de klassieke versie van Coca cola wel bevat.

Deze Cola bevat nauwelijks calorieën, maar bevat wel cafeïne (er is overigens ook een Zero variant waar geen caffeine in zit), is zonder toegevoegde suikers en dankzij het zero procent alcoholgehalte dus volkomen veilig om te drinken. Dit biedt iedereen toch echt een doorbraak als het gaat om een lekker fris drankje, of je nu werkt of gaat sporten, of thuis bent met je gezin én alles behalve zout zit!' (einde citaat)   Bij sinas etc. zal het niet anders zijn lijkt mij.

El
door Elly donders - Apr 26, 2024 om 11:45
1 Antwoorden / Vragen

Mijn advies. Laar al die commerciële dranken achterwege. In Nederland hebben we goed drinkwater. Drink gewoon water. Wil je een smaakje doe je een stukje fruit erin.

geen zoetigheid meer en veel gezonder en lekkerder. Goed voor je portemonnee.

rialome
door rialome - Apr 26, 2024 om 12:12
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind de limonade met suiker en zoetstof gewoon vies doe dan alleen suiker zo vaak drink ik het niet maar zoetstof vind ik ook vies en dat het dan weer duurder word rare wereld met al die limonade en andere boodschappen halen er uit en het kost je meer geld en we pikken het met ze alle graaien maar overheid

Ja
door JanvanAlles Apr 26, 2024 om 15:42
330 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een gezeur, echt zo'n klaagreactie van de categorie ik-blaat-maar-wat-over-de-overheid-en-graaien-dooddoener, heel vermoeiend. Wat u wel of niet lekker vindt boeit trouwens niemand. Overigens bestaan er hoofdletters en leestekens.

Ja
door JanvanAlles Apr 26, 2024 om 16:28
330 Antwoorden / 1 Vragen

Oeps, dubbel. Excuus

rj
door rjw Apr 27, 2024 om 19:18
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een warrig onsamenhangend verhaal. Was vast niet alcoholvrij wat je gedronken hebt voordat je dit ging schrijven.

john devries
door john devries - Apr 26, 2024 om 14:56
219 Antwoorden / Vragen

https://www.diabetesfonds.nl/over-eten/veelgestelde-vragen-suiker/zit-er-suiker-in-light-frisdrank

john devries
door john devries Apr 27, 2024 om 10:17
219 Antwoorden / Vragen

????

sira
door sira Apr 27, 2024 om 14:28
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Het is goed bedoeld vanTenormin, ze heeft er een link van gemaakt die je alleen maar hoeft aan te klikken :-)

john devries
door john devries Apr 28, 2024 om 12:00
219 Antwoorden / Vragen

Dat zal wel , maar het klikken op aktieve links is een ideale manier om je apparaat te besmetten,Dit omdat je niet weet waar de link aangekoppeld is.Kopieeren en plakken in je browser is een stuk veiliger.Dat is de reden waarom ik geen aktieve links plaats.

ch
door chronisch zieke - Apr 27, 2024 om 18:45
19 Antwoorden / 0 Vragen

Als suikerpatiënt zou u niet alleen met suiker voorzichtig moeten zijn, maar ook met het gebruik van bepaalde zoetstoffen.

Sommige zoetstoffen, die in frisdrank zitten, verhogen, net als suiker, wel de bloedsuikerspiegel in het bloed.

Vraag uw diëtist ernaar.